معافیت تحریمی برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران

ایلان ماسک به دنبال معافیت تحریمی برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران

ایلان ماسک رسما در توییتی اعلام کرد که به دنبال دریافت معافیت تحریمی ایالات متحده برای ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران است.

اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک ماه‌هاست که در کشورهای دیگر در دسترس مردم قرار گرفته و مردم می‌توانند تجهیزات آن را خریداری کنند؛ اما از همان زمان عرضه این اینترنت گمانه‌زنی‌هایی برای ورود آن به ایران وجود داشت. به تازگی موسس شرکت تسلا اعلام کرده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را وارد ایران می‌کند.

درخواست معافیت تحریمی برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران جواب می‌دهد؟

معافیت تحریمی برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران

به گفته ماسک، قرار است برای عرضه تجهیزات استارلینک خواستار لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا شود؛ اما آیا این خواسته ماسک به نتیجه خواهد رسید؟ روز گذشته موسس شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس در پاسخ به یکی از کاربران ایرانی مبنی بر ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در ایران در توییتر بیان داشت:

استارلینک در این زمینه خواستار معافیت از تحریم‌های ایران خواهد شد.

طی روزهای اخیر و در پی فوت مهسا امینی، اعتراضات گسترده‌ای در برخی از شهرهای کشور به راه افتاده و مردم خواستار لغو حجاب اجباری شده‌اند. توییت ماسک دقیقاً در بحبوحه همین اعتراضات بوده و به نظر می‌رسد او نیز از ماجرای اختلال‌های گسترده در ایران مطلع است. او همچنین بیان داشته:

استارلینک اکنون در همه کشورها فعال است، از جمله در جنوبگان.

معافیت تحریمی برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران

پیش‌تر در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین دیدیم که آقای ماسک به صورت شبانه تجهیزات استارلینک را به دست مردم اوکراین رساند؛ زیرا آنها هم دچار قطعی‌ها و اختلالات گسترده‌ای در شبکه اینترنتی کشورشان شده بودند. تجربه نشان داده هنگام اعتراضات مردمی ایجاد اختلال اینترنت در شهرهای شلوغ آغاز می‌شود.

همچنین نت بلاکس به عنوان یکی از وب سایت‌های مطرح حوزه سنجش اینترنت اعلام کرده بود که هم‌اکنون در سراسر ایران موجی از اختلال اینترنت مشاهده می‌شود. به هر حال ایلان ماسک نسبت به ورود این تجهیزات روی خوش نشان داده و حتی گفته با ایالات متحده آمریکا در این باره مذاکره خواهد کرد. طبق گفته ماسک اینترنت استارلینک در تمامی کشورها فعال شده، اما کاربران ایرانی همچنان از وجود آن بی‌بهره مانده‌اند.