پردازنده رایزن 7020 AMD

پردازنده های خانواده رایزن 7020 شرکت AMD رسما معرفی شد

خانواده پردازنده های رایزن 7020 شرکت AMD در سه مدل Ryzen 5 7520U و Ryzen 3 7320U و Athlon Gold 7220U و با پایه معماری Zen 2 معرفی شدند.

کمپانی AMD به طور رسمی از سری پردازنده های رایزن 7020 خود در کلاس رده پایین پلتفرم‌های موبایل رونمایی کرد. این محصولات پیش از این در رویداد CES 2022 با عنوان Mendocino معرفی شده بودند.

این دسته پردازنده‌های موبایل از سیستم نام‌گذاری جدید AMD برای محصولات موبایلی این کمپانی تبعیت خواهند کرد و در همین راستا، سری Ryzen 7020 نام‌گذاری شده‌اند. با این وجود نباید این تراشه‌ها را با پردازنده‌های رایزن سری 7000 برای دسکتاپ که از هسته‌های جدید Zen 4 بهره می‌برند، اشتباه گرفت.

بد نیست بدانید که عدد 7 در نامگذاری این پردازنده اشاره به این امر دارد که این محصول در سبد محصولات سال 2023 کمپانی AMD قرار دارد؛ هرچند که تا پایان سال 2022 شاهد عرضه رسمی آن‌ها به بازار خواهیم بود‌. همچنین عدد 2 نیز به معنای بهره بردن آن‌ها از هسته‌های Zen 2 است.

هسته‌های Zen 2 طبیعتا در مقایسه با نمونه‌های Zen 4 بسیار قدیمی‌تر هستند. با این وجود ارزش خرید بسیار بالای تراشه‌های جدید AMD قرار است به برگ برنده آن‌ها تبدیل شود؛ به طوری که کمپانی سازنده قصد دارد به کمک آن‌ها «تعریف لپ تاپ‌های روزمره» را دستخوش تغییر کند.

پردازنده رایزن 7020 AMD

خانواده پردازنده های رایزن 7020 دربرگیرنده سه مدل Ryzen 5 7520U و Ryzen 3 7320U و Athlon Gold 7220U خواهد بود.

عملکرد جالب توجه پردازنده رایزن 7020

پردازنده‌های رایزن و اتلون 7020 AMD مجهز به حداکثر چهار هسته و هشت رشته پردازشی و بر پایه معماری AMD Zen 2 به بازار عرضه خواهند شد. این تراشه‌ها همچنین در مقایسه با نسل اولیه پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 2 با پیشرفت‌های قابل توجهی روبرو خواهند شد. پردازنده‌های جدید AMD با فرآیند تولید شش نانومتری ساخته شده‌اند و با چهار هسته و هشت رشته پردازشی، حداکثر فرکانس 4.3 گیگاهرتز خواهند داشت که در مقایسه با محصولات پیشین مجهز به هسته‌های Zen 2 افزایش یافته است.

AMD عملکرد پردازنده رایزن 3 7320U خود را با پردازشگرهای نسل یازدهم Core i3-1115G4 مقایسه کرده و پردازنده خود را محصولی بهتر می داند! این کمپانی ادعا می‌کند که تراشه‌های جدیدش در مقایسه با رقیب اینتلی، 31 درصد عملکرد بهتر را در تست عملکرد PCMark 10 ارائه داده است. علاوه بر این، در تست Cinebench R23 نیز امتیاز پردازنده AMD حدودا 58 درصد بیشتر از اینتل بوده و در برنامه 7-Zip هم عملکرد تراشه رایزن 80 درصد سریع‌تر بوده است.

همچنین بر اساس نتایج تست PCMark 10، سرعت بوت تراشه سیستم مجهز به تراشه رایزن AMD حدودا 31 درصد سریع‌تر از سرعت استارتاپ پردازنده Core i3-1115G4 بوده است.

البته طبیعتا این عددهای اعلام شده را نمی‌توان به طور رسمی ملاک مقایسه قرار داد و باید منتظر انجام تست‌های رسمی پس از عرضه این پردازنده‌ها باشیم. از طرف دیگر، AMD تراشه‌های جدیدش را با نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل مقایسه می‌کند؛ در حالی که نسل دوازدهم پردازشگرهای اینتل هم اکنون روانه بازار شده‌اند.

همچنین، علیرغم اینکه در خانواده Core i3 اینتل، نمونه‌های چهار هسته‌ای هم یافت می‌شوند، مقایسه کنونی AMD بین تراشه‌های چهار هسته‌ای AMD و دو هسته‌ای اینتل انجام شده است.

البته حتی علیرغم این ایرادات به نتایج AMD، همچنان می‌توان انتظار عملکردی بسیار مناسب را از پردازنده های رایزن 7020 در امور روزمره داشت. همچنین باید در نظر داشت که در آزمایش‌های فوق، سیستم‌های مجهز به تراشه اینتل از هشت گیگابایت رم بهره می‌بردند؛ در حالی که میزان رم دستگاه‌های مجهز به تراشه AMD تنها چهار گیگابایت بود.

پردازشگر AMD

با وجود این که معماری هسته‌های تراشه‌های جدید AMD قدیمی‌تر است، اما این کمپانی آمریکایی همچنان از برخی قابلیت‌های مدرن در این محصولات استفاده کرده که ارزش آن‌ها را بسیار بالاتر می‌برد.‌ از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به پشتیبانی از حافظه‌های LPDDR5 و پردازنده امنیتی مایکروسافت پلوتون اشاره کرد. بنابراین نمی‌توان به طور کامل این پردازنده‌های جدید AMD را محصولاتی از گذشته توصیف کرد!

یکی دیگر از نقاط قوت تراشه‌های جدید AMD، عمر باتری آن‌هاست؛ چرا که این کمپانی وعده عمر باتری حداقل دوازده ساعتی در پخش مداوم محتوای رسانه‌ای را در محصولات مجهز به این تراشه داده است. البته این پیش‌بینی با این فرض انجام شده که ظرفیت باتری لپ تاپی که از این پردازنده استفاده می‌کند، بین 40 تا 45 وات ساعت باشد.

این ظرفیت‌ها، برای باتری‌های لپ تاپ چندان بزرگ به نظر نمی‌رسند؛ بنابراین به نظر می‌رسد مصرف باتری این تراشه‌های جدید AMD نیز بسیار بهینه‌تر از قبل خواهد بود. این تراشه‌های جدید همچنین از ویژگی‌های مدیریت انرژی مدرن و سیستم جدید استندبای نیز پشتیبانی می‌کنند.

گرافیک RDNA2؛ هدیه AMD به لپ تاپ‌های ارزان قیمت!

مهم‌ترین و جالب‌ترین نکته در خصوص پردازنده رایزن 7020 این است که AMD معماری گرافیکی RDNA2 خود را توسط این پردازنده به لپ تاپ‌های ارزان قیمت آورده است. همین امر احتمالا به مهم‌ترین ویژگی فنی پردازنده‌های جدید این کمپانی تبدیل می‌شود و برگ برنده آن‌ها در رقابت با اینتل خواهد بود.

تمامی مدل‌های حاضر در این سری، حتی اتلون گلد 7220U از پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon 610M که بر اساس RDNA2 طراحی شده‌اند، بهره برده و عملکرد فنی بهتر و عمر باتری مناسب‌تر را به ارمغان خواهند آورد.

AMD ادعا می‌کند که پردازنده Athlon Gold 7220U قادر به ثبت نرخ  97 فریم بر ثانیه در بازی Counter-Strike: Global Offensive و 84 فریم بر ثانیه در بازی League of Legends خواهد بود. بعلاوه، این تراشه قادر است در بازی DOTA 2 با رزولوشن 720p نرخ 61 فریم بر ثانیه را به ثبت برساند.

این رکوردها برای کارت گرافیکی یکپارچه در یک پردازنده رده پایین بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد و عملکرد گیمینگ را به طرز چشمگیری ارتقا می‌دهد.

بعلاوه، تراشه‌های جدید AMD همچنین از حداکثر چهار نمایشگر و توانایی دیکودینگ AV1 برای محتواهای ویدیویی استریم شده با رزولوشن بالا پشتیبانی می‌کند.

مشخصات فنی و جزئیات عرضه به بازار

پردازنده رایزن 7020 AMD

همان طور که پیش از این هم اشاره شد، خانواده پردازنده رایزن 7020 از سه عضو زیر تشکیل خواهد شد:

  • AMD Athlon Gold 7220U
  • Ryzen 3 7320U
  • Ryzen 5 7520U

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی هریک از این پردازنده‌ها را مشاهده فرمایید:

پردازندهتعداد هستهتعداد رشتهسرعتکشتوان مصرفیپردازنده گرافیکی
AMD Athlon Gold 7220Uدوچهار
  • 2.4 گیگاهرتز (پایه)
  • 3.7 گیگاهرتز (بوست)
5 مگابایت8 تا 15 واتAMD Radeon 610M
Ryzen 3 7320Uچهارهشت
  • 2.4 گیگاهرتز (پایه)
  • 4.1 گیگاهرتز (بوست)
6 مگابایت8 تا 15 واتAMD Radeon 610M
Ryzen 5 7520Uچهارهشت
  • 2.8 گیگاهرتز (پایه)
  • 4.3 گیگاهرتز (بوست)
6 مگابایت8 تا 15 واتAMD Radeon 610M

تراشه‌های رایزن و اتلون 7020 AMD در سه ماهه چهارم سال 2022 در لپ تاپ‌های ارزان قیمت بازار قرار خواهند گرفت. از میان سه نمونه مختلف این تراشه، AMD Ryzen 3 7320U نخستین محصولی است که روانه بازار خواهد شد.

همچنین، محصولات ابتدایی و ارزان قیمت مانند Ideapad 1 لنوو، Aspire 3 ایسر و محصولی 17 اینچی از اچ پی در شمار اولین دستگا‌ه‌هایی خواهند بود که از این پردازنده‌ها استفاده خواهند کرد.

علاوه بر این، محصولات مختلف مجهز به پردازنده‌های رایزن 5 و رایزن 3 هم پس از عرضه آن‌ها رفته رفته روانه بازار خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*