5 دلیل برای نخریدن خودروی برقی

5 دلیل بزرگ برای اینکه هنوز وقت آن نرسیده که یک خودروی برقی بخریم

خودروهای الکتریکی کم‌کم فراگیرتر می‌شوند، اما به دلایلی حالا وقت خرید خودروی برقی نیست. در ادامه به 5 دلیل برای عدم خرید آن‌ها می‌پردازیم.

پس از سال‌ها آماده‌سازی بازار، حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با اطمینان می‌توان گفت خودروهای الکتریکی شکل‌دهنده آینده صنعت خودرو خواهند بود. خودروهای برقی از همه نظر یک قدم جلوتر خواهند رفت؛ از عنصر اصلی آن‌ها یعنی جایگزینی پیشرانه‌های درون‌سوز قدیمی با پیشرانه‌های الکتریکی گرفته تا سر و صدای کمتر و فناوری‌های پیشرفته‌تر. به همین دلیل، جای تعجبی ندارد که میلیون‌ها نفر به دنبال کوچ به خودروهای برقی باشند.

خودروهای الکتریکی بی ام و، تسلا، مرسدس بنز، فولکس واگن و موستانگ

حتی بنا به پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری UBS تمام خودروهای جدید فروخته شده در بازار تا سال 2040 برقی خواهند بود. البته این دستاورد چندان بعید به نظر نمی‌رسد، چون طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی فروش خودروهای الکتریکی طی سال گذشته میلادی اوج گرفته و حداقل 6.6 میلیون دستگاه در سال 2021 به فروش رسیده است. انتظار می‌رود سیر صعودی فروش خودروهای الکتریکی در سال 2022 هم ادامه پیدا کند و این اتومبیل‌ها از لحاظ فراگیری حتی یک پله بالاتر بروند.

با این حال، هرچند بازار خودروهای برقی در سراسر جهان خصوصاً به خاطر افزایش قیمت بنزین داغ‌تر از همیشه شده است، اما به برخی دلایل بهتر است فعلاً از خرید این خودروها خودداری کرد. بی‌شک روی آوردن به این اتومبیل‌ها هم به نفع جیب خریدار خواهد بود و هم در طولانی مدت به نفع محیط زیست، ولی در ادامه 5 دلیل عمده‌ای می‌پردازیم که باعث می‌شوند در حال حاضر همان خودروهای درون‌سوز مرسوم گزینه مناسب‌تری باشند.

5 دلیل برای اینکه نباید فعلاً خودروی برقی خرید

زیرساخت‌های محدود برای شارژ

زیرساخت شارژ خودروی برقی

واضح است که خودروهای الکتریکی به بنزین نیازی ندارند، اما باز هم به شکل جدیدی از پمپ بنزین یعنی جایگاه شارژ وابسته‌اند. زیرساخت‌های شارژ طی سال‌های گذشته گسترده‌تر شده اما تا پوشش نسبتاً گسترده همچنان فاصله دارند. برای اینکه دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید، باید اشاره کرد که در مقطع کنونی روی هم رفته حدود 45 هزار جایگاه شارژ در کل ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. البته همین رقم شاید زیاد به نظر بیاید و بی‌شک امیدوارکننده است ولی وقتی پای مقایسه با 145 هزار پمپ بنزین موجود در سراسر این کشور در میان باشد، می‌توان دید که زیرساخت‌ها هنوز جای کار دارند.

به دلیل کمبود عمده جایگاه‌های شارژ، شاید خیلی از علاقه‌مندان به خرید خودروی برقی تصمیم بگیرند که کمی عقب بکشند. به هر حال، هیچ‌کس نمی‌خواهد که طی سفری طولانی برای جبران هفته پرمشغله خود بدون شارژ کافی وسط ناکجاآباد گیر بیفتد، درحالی که هیچ جایگاه شارژی حتی در فاصله چند کیلومتری هم پیدا نمی‌شود.

چشم‌انداز پیش رو روشن به نظر می‌رسد. حداقل در خصوص آمریکا باید ذکر کرد که دولت جو بایدن قدم بزرگی در راستای افزایش تعداد جایگاه‌های شارژ تا 500 هزار جایگاه بر می‌دارد. رئیس جمهور آمریکا هدف از این دارد تا با توسعه یک شبکه ملی شارژ گسترده، روی فراگیری هرچه بیشتر خودروهای برقی تاثیر بگذارند.

کاهش قیمت با بهبود فناوری باتری

فناوری باتری خودروی برقی

در نقطه کنونی، خودروهای برقی با فاصله زیادی گران‌تر از خودروهای درون‌سوز مرسوم هستند. به گزارش Kelley Blue Book قیمت متوسط یک خودروی برقی جدید در ژوئن امسال 66,997 هزار دلار بوده، در صورتی که در همین ماه خودروهای غیر لوکس به طور متوسط 43,942 قیمت داشته‌اند. جالب است بدانید با توجه به نظرسنجی Autolist برای خودروهای الکتریکی در سال 2022، همین تفاوت فاحش قیمت 48 درصد خریداران را از خرید این خودروها باز داشته است.

با وجود این، انتظار می‌رود دیر یا زود با بهبود فناوری باتری قیمت خودروهای برقی متعادل‌تر شود. از قرار معلوم حدود 30 تا 40 درصد هزینه یک خودرو متعلق به باتری‌ها است، ولی با ورود انواع جدید ارزان‌تر باتری‌ها مثل حالت جامد، بدون کبالت مبتنی بر منگنز و لیتیوم فلزی قیمت تمام‌شده خودروها کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین کاهش هزینه باتری‌های لیتیوم یونی که در حال حاضر در اکثر خودروهای الکتریکی به کار گرفته می‌شود، می‌تواند نقش بسزایی در کاهش قیمت خودروی برقی داشته باشد. بر اساس گزارش IHS Markit هزینه یک سلول لیتیوم یونی تا سال 2030 به 73 دلار به ازای هر کیلووات ساعت خواهد رسید که بهبودی چشمگیر در مقایسه با هزینه 160 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال جاری میلادی به شمار می‌رود.

صعود قیمت خودرو با پاندمی کرونا و کمبود جهانی تراشه

تاثیر کمبود تراشه روی تولید خودروهای برقی

با تکامل بیشتر صنعت خودروی برقی و فروش دستگاه‌های بیشتر، مردم هم انتظار دارند قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. البته پاندمی کرونا که ناگهان کل جهان را تکان داد، این قاعده را به هم زد؛ عمدتاً به خاطر کمبود جهانی تراشه که قرنطینه گسترده و محدودیت‌های حمل و نقل با خود به دنبال آوردند.

تراشه‌ها عضوی از مهم از خودروها، به خصوص خودروهای برقی با قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به حساب می‌آیند. با کمبود موجودی آن‌ها خودروسازان برای تولید خودرو به اندازه دوران قبل از پاندمی کرونا به مشکل برخوردند. همچنین این موضوع که 52 درصد مشتریان پس از پاندمی کرونا به خرید خودروی برقی متمایل شده‌اند، تولیدکنندگان را حتی بیشتر در تنگنا قرار می‌دهد.

هنوز زمان زیادی تا بازیابی نسبی صنعت نیمه‌هادی باقی مانده است. شرکت مشاور جهانی AlixPartners پیش‌بینی می‌کند که علی‌رغم بازیابی تدریجی این صنعت از امسال، کمبود قطعات نیمه‌هادی تا سال 2024 همچنان پابرجا باشد. تا آن زمان احتمالاً خودروهای برقی کاهش قابل توجهی را در قیمت به خود نخواهند دید.

کمبود مکانیک متخصص خودروی برقی

تعمیر و نگهداری اتومبیل الکتریکی

معمولاً وقتی افراد برای اولین بار به فکر خرید خودروی برقی می‌افتند، اول از همه به این نکته توجه می‌کنند که با یک بار شارژ چه مسافتی را می‌توانند طی کنند، چند جایگاه سوخت در محل سکونتشان پیدا می‌شود و خودروی الکتریکی آن‌ها در طولانی مدت چقدر هزینه خواهد داشت. همه این‌ها عواملی کلیدی هستند اما عامل دیگری که خیلی از مشتریان از آن می‌گذرند، هزینه تعمیر و نگهداری خودرو است.

خودروهای الکتریکی به خاطر کمتر بودن اجزای مکانیکی خود، در مقایسه با خودروهای مرسوم کمتر به نگهداری منظم نیاز دارند ولی باید طی بازه‌های مشخصی حتماً به آن‌ها رسیدگی شود. اینجا است که مراکز خدمات و مکانیک‌های حرفه‌ای اهمیت پیدا می‌کنند و متاسفانه کمتر تکنیسینی وجود دارد که به طور مشخص برای تعمیر خودروهای برقی آموزش دیده باشد. مطابق گزارش موسسه ASE که در ایالات متحده آمریکا و مناطقی از کانادا فعالیت دارد، بیش از 229 هزار متخصص سرویس خودرو وجود دارند که از این جمعیت فقط 3,082 نفر متخصص خودروهای سواری الکتریکی یا هیبرید محسوب می‌شوند.

اطلاعات محدود درباره طول عمر خودروهای الکتریکی

سدان الکتریکی تسلا مدل 3

تسلا مدل 3

تا به اینجا خودروهای الکتریکی با هیچ چالش عمده‌ای مواجه نشده‌اند و به نظر می‌رسد که دارندگان این خودروها از خرید خود راضی بوده‌اند. بر پایه مطالعات J.D. Power، امتیاز رضایت کسانی که برای اولین بار خودروی برقی خریده‌اند، 754 از مجموع 1000 امتیاز است. علاوه بر این، 96 درصد از خریداران با بیش از 900 امتیاز رضایت کلی اظهار داشته‌اند که در آینده باز هم خودروی برقی خواهند خرید.

این آمار و ارقام شاید هر کسی را برای خرید خودروی الکتریکی متقاعد کنند، اما هنوز می‌توان چند سال دیگر صبر کرد تا به دید بهتری نسبت به این خودروهای نوظهور رسید. درحالی که متوسط عمر خودروهای سواری در ایالات متحده آمریکا به 12.2 سال می‌رسد، این رقم برای خودروهای الکتریکی فقط 3.8 سال است. به صورت کلی، هنوز داده‌ها در مورد طول عمر این خودروها کافی نیست و باید منتظر ماند تا امتحان خود را پس بدهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*