پلیس‌های قلابی جیب متا و اپل را زدند؛ آن هم فقط با یک ایمیل!

شکایت جدید و شرم‌اور از شرکت متا و فیسبوک ؛ مارک زاکربرگ چه کار می‌کند؟

فیسبوک هیچ وقت در زمینه امنیت حریم خصوصی کاربران خوشنام نبود. این شرکت تلاش کرد با تغییر نام به متا، کمی اوضاع را برای خودش بهتر کند اما حالا علیه فیسبوک شکایت جدید و شرم‌آوری ثبت شده است.

به تازگی شکایتی علیه شرکت متا ثبت شده است. در این شکایت ادعا شده است فیسبوک و اینستاگرام ویژگی‌هایی که اپل برای جلوگیری دسترسی شرکت‌ها به اطلاعات کاربران توسعه داده بودند را دور زده است تا بتواند همچنان به صورت غیرقانونی، به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد!

شکایت از فیسبوک و متا به خاطر سو استفاده از کاربران

وقتی اپل نسخه 14 سیستم عامل iOS را منتشر کرد، قابلیتی مهم به گوشی‌های آیفون آمد تا از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران حفاظت کند. این قابلیت که App Tracking Transparency (ATT) نام دارد، امکان دسترسی اپ‌های مختلف به اطلاعات کاربران را بدون اجازه آن‌ها غیرممکن می‌کند. از همان زمان، یکی از بزرگ‌ترین دشمنان قابلیت جدید اپل، شرکت متا بود.

فیسبوک هک شد

این شرکت می‌خواست هر طور شده، به سرقت و سو استفاده از اطلاعات کاربران اپل ادامه دهد. آن طور که متا اعلام کرده، سیستم ATT اپل می‌تواند ضرری ده میلیارد دلاری به این شرکت وارد کند.

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، حتی با وجود اجرای سیستم ATT توسط اپل، اگر کاربران موافق با جمع‌آوری اطلاعات توسط متا نباشند هم این شرکت با دور زدن سیستم‌های اپل، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاربران خواهد کرد. دلیل شکایت کاربران از فیسبوک و متا، به همین دلیل بوده است.

متا دقیقا می‌داند در چه وبسایتی چه کار می‌کنید!

شکایت جدید از متا و فیسبوک که در دادگاه فدرال سان فرانسیسکو ثبت شده است، بر اساس تحقیقاتی است که توسط مهندس سابق گوگل، فیلیس کروزوئه انجام شده است. او باور دارد فیسبوک و اینستاگرام با استفاده از کدهای جاواسکریپت، از اطلاعات آن‌ها سو استفاده می‌کند.

در صورتی که ادعاهای کروزوئه درست از آب در بیایند، نشان‌دهنده این است که کدهای جاوا اسکریپت متا،‌ به این غول دنیای فناوری اجازه می‌داده هر کاری که کاربران در هر وبسایتی انجام می‌دادند را رهگیری کند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده و فروش آن‌ها، درآمدهای خود را که به دلیل سیستم ATT اپل کاهش یافته بود، افزایش دهد.

بدترین شرکت سال 2021

تنها دلیل شکایت از فیسبوک و متا، سو استفاده از اطلاعات کاربران نیست. متا به کاربران اجازه نمی‌دهد تا وبسایت‌هایی که در اپ اینستاگرام و فیسبوک روی آن کلیک می‌کنند را در مروگر دلخواهشان باز کنند و وبسایت مورد نظر، در مرورگر داخلی برنامه‌های متا باز می‌شود.

این مورد شاید در نگاه اول خیلی خطرناک به نظر نرسد اما ظاهر باز شدن وبسایت‌ها در مرورگر داخلی نیز جزو برنامه‌های متا برای دسترسی بیشتر به اطلاعات کاربران بوده است. متا با این کار می‌تواند فعالیت‌های کاربران در وبسایت‌ها و سرویس‌های شخص ثالث را به راحتی رهگیری کند.

متا و دیگر زیرمجموعه‌هایش مانند فیسبوک و اینستاگرام فعلا هیچ اظهار نظری درباره این پرونده حقوقی شرم‌آور نداشته‌اند و به نظر نمی‌رسد تا پیش از دادگاه، چیزی از این شرکت بزرگ بشنویم. البته مهندس سابق گوگل که تحقیقات گسترده‌ای انجام داده اعلام کرده است که متا مشاهده و رهگیری فعالیت‌های کاربران را قبول دارد اما زیر بار اتهام جمع‌آوری اطلاعات نمی‌رود.

آیا با وجود اخبار منتشر شده درباره شکایت از فیسبوک و حاشیه‌هایی مانند کار نکردن واتساپ برای شماره‌های ایرانی حتی خارج از ایران، به متا اعتماد دارید؟ نظر خود را با گجت نیوز و کاربرانش به اشتراک بگذارید.