سیاره مشتری

سیاره مشتری امروز به نزدیک ترین فاصله خود با زمین می‌رسد

سیاره مشتری امروز به نزدیک ترین فاصله خود با زمین می‌رسد و علاقه‌مندان از هر موقعیت مکانی می‌توانند این سیاره را با چشمان غیر مسلح رصد کنند.

طبق گفته سازمان فضایی ناسا، سیاره مشتری امروز 26 سپتامبر 2022 برابر با 4 مهر 1401 به نزدیک ترین موقعیت خود نسبت به زمین خواهد رسید. از این رو علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند پس از 6 دهه، بار دیگر این سیاره را در مرکز آسمان شب رصد کنند. البته زمین و مشتری هر 13 ماه یک بار در تقابل با یکدیگر قرار خواهند گرفت، اما در رویداد روز دوشنبه شاهد همسو شدن کامل خورشید، زمین و مشتری در منظومه شمسی خواهیم بود.

در این رویداد سیاره مشتری در جهت مخالف خورشید و همزمان در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد. ناسا اعلام کرد سیاره مشتری طی این رویداد به فاصله 590 میلیون کیلومتری از زمین خواهد رسید که این فاصله نزدیک ترین فاصله زمین و مشتری طی 59 سال گذشته است. سیاره مشتری آخرین بار در سال 1963 توانسته بود به چنین فاصله‌ای از سیاره زمین برسد.

رصد سیاره مشتری با چشمان غیرمسلح

سیاره مشتری

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی در شب دوشنبه 4 مهر 1401 بهترین فرصت را برای رصد مشتری با چشمان غیر مسلح خواهند داشت، البته با افزایش فاصله میان زمین و مشتری رصد آن نیز با چشمان غیر مسلح دشوار خواهد شد، اما همچنان علاقه‌مندان تا سه هفته آینده نیز می‌‌توانند آن را در آسمان رصد کنند. در این مدت مشتری از سایر اجرام آسمانی به جز ماه و خورشید درخشان‌تر بوده و می‌توان آن را از هر موقعیت مکانی در آسمان مشاهده کرد.

رصد 4 قمر بزرگ مشتری با هر نوع تلسکوپ

سیاره مشتری

علاوه بر مشتری، علاقه‌مندان با هر نوع تلسکوپی می‌توانند 4 قمر بزرگ مشتری یعنی اروپا، گانیمد، آیو و کالیستو را نیز رصد کنند. این قمرها همواره در حال گردش به دور مشتری هستند و علاقه‌مندان با رصد این سیاره طی چندین شب می‌توانند قمرهای آن را در موقعیت‌های مختلف مشاهده کنند. با تلسکوپ‌های قوی‌تر حتی می‌توان نوارهای رنگارنگ ابرها را در جو مشتری و لکه قرمز بزرگ آن که یک طوفان چرخان بوده را نیز رصد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*