تشخیص هویت نفس

ابداع روشی جدید برای تشخیص هویت؛ نفس بکشید تا قفل گوشی باز شود!

دانشمندان موفق به کشف روشی جدید برای تشخیص هویت افراد از طریق نفس شدند. آیا این روش قادر است جایگزین روش‌های کنونی احراز هویت بیومتریک شود؟

بسیاری افراد گمان می‌کنند تشخیص چهره ایمن‌ترین و بهترین روش احراز هویت در دستگاه‌های الکترونیکی است. با این حال چنین نیست و در صورتی که ماسک زده باشید، این سیستم ممکن است دچار خطا شود. علاوه بر این، بسیاری دستگاه‌ها به طور کلی قابلیت استفاده از این سیستم تشخیص هویت را ندارند.

البته برخی گوشی‌های هوشمند نظیر آیفون های اپل (آیفون 12 به بعد) حتی در صورت پوشیدن ماسک هم قادر به احراز هویت کاربر هستند. علیرغم این امر، امنیت این سیستم تشخیص هویت نیز چندان بالا نیست و دانشمندان همواره به دنبال یافتن روش‌هایی مطمئن‌تر برای انجام این کار هستند.

آیفون 12

در دهه گذشته شاهد استفاده از روش‌های متعددی مانند کلمه عبور، حسگر اثر انگشت، تشخیص چهره، کشیدن الگو و… برای تشخیص هویت کاربران در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی بوده‌ایم. هریک از این روش‌های مزایا و معایب خود را دارند و هیچ یک از لحاظ امنیت و سهولت استفاده عملکرد ایده‌آلی ندارد. به همین جهت تلاش برای پیدا کردن روش‌های مطمئن و با سهولت استفاده بالا همچنان ادامه داشته و با قدرت پیگیری می‌شود.

مقالات منتشر شده در ماه‌های اخیر حاکی از کشف روشی جدید برای تشخیص هویت کاربران از طرق آنالیز نفس اوست! این روش در نگه اول بسیار جالب به نظر می‌رسد. با این وجود موانع تکنیکی متعددی سر راه آن وجود دارد.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی بیشتر این روش جالب بپردازیم.

نفس؛ راه جدید تشخیص هویت در دستگاه‌های هوشمند!

به تازگی دانشمندان دانشگاه‌های کیوشو و توکیو در ژاپن موفق به ارائه روشی شده‌اند که قادر است با تحلیل نفس فرد، هویت او را تشخیص دهد!

برای این که با سیستم عملکرد این روش تشخیص هویت آشنا شویم، لازم است که ابتدا مفاهیمی ساده را مرور کنیم. در دستگاه‌های موسوم به بینی الکترونیک، حسگرهای بویایی تعبیه شده است که قادر است بوهای مختلف محیط را تحلیل کرده و به طور دقیق ذرات تشکیل‌دهنده آن را تشخیص دهد.

تشخیص هویت نفس

این بینی الکترونیکی در صنایع غذایی به منظور تشخیص مواد غذایی استفاده شده و تعیین تازگی و حتی مزه آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌های جدید تشخیص هویت از طریق نفس از همین بینی‌های هوشمند بهره می‌برند. با این حال، این سیستم‌ها چگونه می‌توانند هویت کاربر را از روی نفس او تشخیص دهند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، ترکیب مواد در هوایی که استشمام می‌کنیم بسیار پیچیده است.‌ به عنوان مثال زمانی که غذا می‌خوریم، ترکیب شیمیایی هوای خروجی از بدن ما تغییر می‌کند. علاوه بر این، نفس هریک از انسان‌ها نیز از ترکیب شیمیایی منحصربفردی تشکیل می‌شود. دانشمندان همچنین معتقدند که تحلیل بازدم انسان‌ها می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند دیابت شود.

نتایج مطالعات اخیر از حضور حداقل 28 عضو مختلف در بازدم هر فرد حکایت دارند. برای یافتن این اجزا، دانشمندان از حسگرهای بوی 16 کاناله استفاده کردند که در آن‌ها، هریک از کانال‌ها قادر به شناسایی چندین بوی مختلف است. بعلاوه، دانشمندان همچنین با استفاده از یادگیری ماشین موفق به تحلیل دقیق اجزای تشکیل‌دهنده نفس هر فرد شدند. نرخ موفقیت این سنسورها در تشخیص هویت افراد برابر با 97.8 درصد اعلام شد.

البته باید توجه کرد که پیش از این، میزان موفقیت حسگرهای تشخیص چهره برابر با 99.97 درصد و میزان موفقیت حسگرهای اثر انگشت هم 98.6 درصد اعلام شده بود.

متاسفانه تحقیقات انجام شده در این زمینه هنوز ابعاد کوچکی دارند. بنابراین نتایج آن قابل تعمیم نبوده و نیازمند بررسی‌های بیشتری خواهند بود. به بیان دیگر، تکنولوژی تشخیص هویت به کمک نفس هنوز به پختگی لازم نرسیده است.

تمامی روش‌های احراز هویت بیومتریک ناایمن هستند!

نفس کشیدن بر روی گوشی هوشمند به منظور تشخیص هویت و باز کردن قفل آن روشی بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. با این حال، همانند سایر روش‌های احراز هویت بیومتریک، این روش هم مبتنی بر وجود قابلیت‌های منحصربفرد در افراد مختلف است.‌ از جمله روش‌های تشخیص هویت بیومتریک مبتنی برمنحصربفرد بودن یک ویژگی در کاربران نیز می‌توان به سیستم تشخیص هویت Iris، سیستم تشخیص DNA، تحلیل کانال گوش، سیستم تشخیص چهره از طریق عروق دست، سیستم تشخیص هویت از طریق سرعت تایپ و… اشاره کرد!

تمامی روش‌های بالا، علیرغم جذابیتی که دارند، ممکن است دچار خطاها و ایرادات مختلفی شوند و دلیل اصلی این امر، احتمال تغییر برخی از این مشخصات فردی منحصربفرد است که عدم تشخیص کاربر از سوی سیستم احراز هویت را در پی خواهد داشت! علاوه بر این، برخی اتفاقات فیزیکی نظیر آسیب دیدن اجزای بدن ممکن است تشخیص هویت بیومتریک را با مشکل روبرو کند. بر این اساس حتی تشخیص اثر انگشت هم روش چندان امنی برای احراز هویت نیست.

بد نیست بدانید که در سال 2017، دانشمندان موفق به کسب یک اثر انگشت جهانی شدند که قادر است قفل هر دستگاه مجهز به سیستم احراز هویت بیومتریک را باز کند! بنابراین با این که اثر انگشت هر فرد کاملا مخصوص به خود اوست، اما روش‌هایی برای فریب دادن آن‌ها وجود دارد.

جمع‌بندی

تشخیص هویت نفس

به طور کلی باید اعلام کرد که با این که ایده تشخیص هویت به کمک نفس روشی جذاب و جالب به نظر می‌رسد، اما هنوز نمی‌توان با جدیت از آن به عنوان جایگزین روش‌های کنونی نام برد.

بنابراین با توجه به اهمیت فراوانی که امنیت گوشی‌های هوشمند دارند، باید همچنان به تلاش خود برای یافتن روش‌های مطمئن‌تر برای احراز هویت بیومتریک ادامه دهیم.