هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی، جایگزین باشگاه ورزشی خواهد شد؛ رویاپردازی یا ورود به عصر جدید؟

آیا زمان آن فرارسیده تا به جای عضویت در باشگاه ورزشی، استفاده از هدست واقعیت مجازی و بازی‌های مبتنی بر تناسب اندام را به طور کامل جایگزین کنیم؟

با وجود عرضه بازی‌های مبتنی بر تناسب اندام در بازار، این پرسش ایجاد شده آیا سالن‌های بدنسازی در حال منسوخ شدن هستند؟ و در شرایطی که می‌توانید در حین بازی کالری بسوزانید، چرا باید ماهیانه مبلغ قابل توجهی را برای حق عضویت در یک باشگاه خرج کرد؟ این امر در مورد دویدن نیز صدق می‌کند. چرا که وقتی می‌توان با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی به راحتی تحرک و فعالیت داشت، چرا باید بر روی کفش‌های گران‌قیمت که مناسب دویدن هستند، سرمایه‌گذاری کرد؟

با این حال، پیش از آنکه متقاعد شوید و تصمیم به خروج از باشگاه بگیرید، باید توجه داشت که موارد خاصی وجود دارند که تنها از طریق تمرینات سنتی تناسب اندام می‌توان به آنها دست پیدا کرد. با اینکه هدست واقعیت مجازی می‌تواند در ارائه ورزش‌های هوازی عملکرد مناسبی داشته باشد، اما بعید است که پس از چند ماه به قدرت بدنی خاصی دست پیدا کرده یا بتوانید خود را برای شرکت در یک ماراتن آماده کنید.

با این وجود، بهتر است واقعیت مجازی را به طور کامل نادیده نگیریم، زیرا همان‌طور که همه ما باید بدانیم، ورزش چیزی بیش از تمرین آماده‌سازی برای حضور در یک رویداد یا فرم دادن به بدن است و در واقع، وسیله‌ای برای شکل دادن به ذهن ما نیز محسوب می‌شود.

اگر به طور منظم ورزش کنیم، احتمالا خواب بهتری داریم، کم‌تر دچار استرس می‌شویم و برای فعالیت‌های روزانه آماده‌تر هستیم. اما در مقابل، ایده انجام ورزش، برای بسیاری چنین نیست. چنانکه بعد از ساعت‌ها کار، مراقبت از بچه‌ها و مقابله با استرس‌های زندگی، فشار مضاعف به خود از این طریق، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. اغلب احساس می‌کنیم پس از پایان یک روز کاری طاقت‌فرسا، فعالیت‌هایی که از آنها لذت می‌بریم مانند خواندن، تماشای تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی گزینه‌های جذاب‌تری هستند.

اینجاست که هدست واقعیت مجازی (VR) به کار می‌آید. وسیله‌ای با هدف بازی که در آن بیش‌تر از انگشتان شست خود استفاده می‌کنیم. در این حین، با گرفتن امتیاز و شکست حریفان، به فعالیتی جذاب نیز می‌پردازیم، بی آنکه تصور کنیم این کار به مانند ورزش، سخت و چالش‌برانگیز است.

بازی beat saber

بازی‌های جذاب مبتنی بر تناسب اندام که برای هدست های مجازی منتشر شده‌اند

برای مثال، بیایید به Beat Saber، به عنوان یک بازی ریتمی که در سال 2019 توسط Beat Games منتشر شد، نگاهی بیندازیم. طرفداران بازی‌های Just Dance و Guitar Hero به احتمال زیاد، فرمت این بازی را درک خواهند کرد. بدین صورت که جریانی از اشکال ورودی که نشان‌دهنده یک حرکت یا ترکیببی از حرکت‌ها هستند، به صورت هماهنگ با موسیقی ارائه می‌شود که پخش‌کننده باید آنها را اجرا کند.

بازی Beat Saber یک عنوان هیجان‌انگیز است، زیرا قلمرو مجازی آن به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم با شمشیرهای نوری آن، تحرک داشته باشیم، فعالیتی که هرگز در دنیای واقعی انجام نداده بودیم. با استفاده از هدست و کنترل‌کننده‌های حرکت در هر دست، به مانند جنگ ستارگان و آناکین در پایان حمله کلون‌ها، دوئل کرده و در این میان، راه خود را از میان بلوک‌های رنگی ورودی پیدا می‌کنیم. یکی دیگر از بازی‌های ریتمی این دسته، Pistol Whip نام دارد که تلفیقی از ریتم و تیراندازی است. در این بازی، شما به یک دنیای خشن پا می‌گذارید و می‌توانید افراد بد را مانند شخصیت جان ویک از بین ببرید.

بازی pistol whip

اگر بازی‌های مبتنی بر ریتم و موسیقی، مورد علاقه شما نیستند؛ عنوان Gorn را پیشنهاد می‌کنیم که یک بازی سرگرم‌کننده و جذاب است. در این بازی، یک شخصیت گلادیاتور وجود دارد که به مانند مکسیموس، با هر سلاحی که بتوانید پیدا کنید یا حتی دست خالی، می‌توانید با مخالفان خود روبرو شوید. در حالی‌که این عنوان به دلیل خشونت‌های موجود، مناسب تمام سنین نیست، اما اگر چنین مضمونی را دوست دارید، می‌توانید از آن به عنوان یک تفریح و در عین حال تمرین بدنی بهره ببرید.

در این میان، بازی‌هایی مبتنی بر واقعیت مجازی نیز وجود دارند که برای تناسب اندام مناسب هستند. عناوین منتشر شده برای این پلتفرم، چیزی بیش از تمرینات ساده تناسب اندام را ارائه می‌دهند. بازی‌هایی مانند Ring Fit Adventure و Wii Sport، در کنار لذت بصری، گیم‌پلی روان و سیستم بازی اعتیادآور را به ارمغان می‌آورند.

در میان بازی‌های ارائه شده برای هدست های واقعیت مجازی که مبتنی بر تناسب اندام هستند، FitXr بهترین گزینه به نظر می‌رسد؛ زیرا تمرینات متنوع و سرگرم‌کننده زیادی را ارائه می‌دهد. چیزی که تمرینات VR را از دنیای واقعی متمایز کرده، این واقعیت است که با استفاده از این فناوری، ما در دنیای مجازی هستیم و قوانین فیزیکی اعمال نمی‌شوند. در یکی از مراحل بازی FitXr، باید به بلوک‌های ورودی ضربه بزنیم و از موانع دیگر صرف‌نظر کنیم، این فعالیت همراه با یک مربی شخصی دلگرم‌کننده و موسیقی متن تپنده همراه شده است.

بازی fitxr

این دنیای عجیب و غریب، شبیه به هیچ یک از کلاس‌های آموزشی در دنیای واقعی نیست، زیرا چنین چیزی به لحاظ فیزیکی امکان‌پذیر نیست. در واقع هیچ کلاسی وجود ندارد که در آن بتوانید مانند هالک، وسایل را خرد کنید یا مانند اسپایدرمن پرش کنید. چیزی که با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، می‌توان به آن دست یافت.

چیزی که از بازی‌های این‌چنینی، فراتر از فعالیت در باشگاه به‌ دست میاوریم، حس تعلیق و آمادگی ما برای واکنش به صورت آنی است. در باشگاه، این احتمال وجود دارد که بین ست‌ها روی نیمکت بنشینیم، گوشی خود را برداریم و به مرور شبکه‌های اجتماعی بپردازیم و بدین ترتیب، به صورت ناخودآگاه دقایقی از زمان تمرین را صرف فعالیتی غیرمرتبط کنیم. حتی با دستگاه‌های کاردیو نیز می‌توان در طول فعالیت، تلفن‌ خود را چک کرد.

اما آیا تناسب اندام با استفاده از هدست واقعیت مجازی، می‌تواند جایگزین فعالیت در باشگاه شود؟ در واقع این بیش‌تر به هدفی که دنبال می‌کنید، بستگی دارد. هنوز نمی‌توان حدس زد که تناسب اندام از طریق VR، طی چند سال آینده از چه جایگاهی برخوردار خواهد شد، اما در حال حاضر، تنها مکان برای نوع خاصی از تمرینات قدرتی، باشگاه‌ها هستند. هم‌چنین جنبه اجتماعی کلاس‌های ورزشی نیز دیگر موضوعی هستند که برای برخی جذاب‌تر از فعالیت‌های انفرادی و خانگی خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*