سیاره زهره

انسان باید برای اولین بار به سیاره زهره برود نه مریخ

گروهی از دانشمندان بر این باورند که اولین ماموریت سرنشین دار انسان به جای مریخ باید در سیاره زهره انجام شود؛ اما چرا محققان زهره را برای انجام ماموریت سرنشین دار پیشنهاد می‌کنند؟

سیاره زهره با دمای بسیار زیاد خود گزینه مناسبی برای انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار محسوب نمی‌شود، اما گروهی از محققان بر این باورند که ناسا به جای مریخ باید اولین ماموریت سرنشین دار خود را در این سیاره که نزدیک‌ترین همسایه زمین است به انجام برساند.

چرا انسان به جای مریخ باید به سیاره زهره برود؟

شرایط سیاره زهره نسبت به سیاره مریخ بسیار پیچیده بوده و به همین دلیل اعزام فضانوردان به آن خطرهای زیادی به همراه دارد. از این رو این ماموریت باید به گونه‌ای انجام شود تا فضانوردان به این سیاره نزدیک شده و از یک فاصله ایمن آن را رصد کنند.

سیاره زهره

البته سیاره زهره بسیار به زمین نزدیک بوده و به همین دلیل فضانوردان مسافت کمتری را طی خواهند کرد؛ در واقع یک سفر رفت و برگشت به مریخ 3 سال و به زهره 1 سال طول می‌کشد. طبق گزارشی که اخیرا در همایش بین‌المللی فضانوردی در پاریس ارائه شد، پرواز از نزدیک در سیاره زهره از لحاظ علمی بسیار ارزشمند بوده و برای حضور فضانوردان در مریخ یک ماموریت آزمایشی بسیار مناسب خواهد بود.

دکتر نوام ایزنبرگ (Noam Izenberg)، پژوهشگر دانشگاه جانز هاپکینز (JHU) که ایده پرواز از نزدیک سیاره زهره را مناسب می‌داند عنوان کرد سایر دانشمندان همواره روی ویژگی‌های منفی سیاره زهر تاکید می‌کنند؛ چرا که محیط سطح آن بسیار ناآرام بوده و امکان فرود روی آن وجود ندارد. در حال حاضر ناسا نیز روی پروژه سفر به ماه و پس از آن به مریخ تمرکز دارد، اما ما قصد داریم زهره را به عنوان یک هدف دیگر در این مسیر در نظر بگیریم.

ایزنبرگ در ادامه بیان کرد پرواز از نزدیک زهره طرح مناسبی بوده و ناسا نیز با توجه به مزایای این طرح قصد دارد این ماموریت را تا اواخر دهه 2030 به انجام برساند. در واقع انجام یک پرواز سرنشین‌دار به زهره یک اقدام طبیعی برای رسیدن به هدف نهایی ناسا محسوب می‌شود.

وی افزود پیش از این که فضانوردان به سفر پرخطر مریخ اعزام شوند باید در اعماق فضا تجربه کسب کنند. از این رو برای کسب تجربه و انجام یک آزمایش طبیعی باید به جای مریخ یک پرواز نزدیک در زهره را انجام داد تا فضانوردان با شرایط فعالیت در فضا آشنایی پیدا کنند.

لزوم بررسی حیات در زهره

طی سال‌های گذشته اخترشناسان توانستند هزاران سیاره فراخورشیدی را کشف کنند و در حال حاضر روی قابلیت سکونت‌پذیری آنها تمرکز دارند. از این رو محققان با انجام یک ماموریت نزدیک به زهره می‌توانند به این پاسخ پرسش دهند که چگونه نزدیک‌ترین همسایه زمین با شرایط جهنمی مواجه شده است؟

ایزنبرگ در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در حال حاضر در جامعه فضایی ماموریت پرواز از نزدیک زهره مورد استقبال قرار نگرفته است. وی افزود البته در ناسا افرادی چون الکساندر مک‌دونالد (Alexander Macdonald)، اقتصاددان ارشد و سرپرست همایش بین‌المللی فضانوردی جزو طرفداران این طرح محسوب می‌شوند.

سیاره زهره

ایزنبرگ و مک‌دونالد مدتی قبل نیز گزارشی را با عنوان «ملاقات با الهه» منتشر کردند و در آن یک ماموریت فرضی و پیشنهادی را شرح دادند؛ در این ماموریت فضانوردان برای رصد آتشفشان‌های فعال، جستجوی نشانه‌ای از آب در گذشته و حیات باستانی سطح‌نوردها، پهپادها و بالن‌هایی را در سیاره زهره مورد استفاده قرار می‌دهند. در این گزارش تاکید شده که زهره سرزمین عجایب بی‌پایانی بوده و بسیار اسرارآمیز است.

البته بر خلاف ایزنبرگ و مک‌دونالد، پروفسور اندرو کوتس (Andrew Coates)، دانشمند آزمایشگاه علوم فضایی مولارد (MSSL) بر این باور است که سیاره زهره مکان مناسبی برای انجام ماموریت فضایی سرنشین‌دار نیست. وی افزود سیاره زهره محیطی جهنمی دارد و برای ماموریت انسانی چالش‌های حرارتی شدیدی را به همراه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*