حمام رعد و برق

اگر در زمان رعد و برق به حمام برویم، برق ما را می‌گیرد؟

مردم در زمان طوفان و آذرخش معمولا احتیاط می‌کنند و وسایل خود را به برق نمی‌زنند؛ اما آيا حمام رفتن در زمان رعد و برق می‌تواند منجر به مرگ یک نفر بشود؟

درخت‌ها شروع به تکان خوردن می‌کنند، آسمان تاریک می‌شود و ناگهان صدای غریب رعد را می‌شنوید. در این زمان متوجه می‌شوید که خطر نزدیک شما است. در واقع بر اساس سازمان هواشناسی آمریکا، رعد و برق تنها ۱۶ کیلومتر با شما فاصله دارد. هیچ وقت نباید این فاصله را دست کم بگیرید؛ زیرا هر جایی که رعد وجود دارد، برق هم خواهد آمد و ترکیب این دو می‌تواند در زمانی که اصلا انتظارش را ندارید، سبب مرگ یا فلج شدن شما بشود.

حمام رعد و برق

به همین خاطر اگر در هنگام رعد و برق در حال حمام کردن، استفاده از دستشویی یا شستن ظرف‌ها هستید، بهتر است فورا از کار خود دست بکشید. چرا که لوله‌ها می‌توانند رسانای خوبی برای رعد و برق باشند. حتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز به شهروندان این کشور هشدار داده است، از دست زدن به آب جاری در هنگام رعد و برق خودداری کنند.

خطر رعد و برق در هنگام حمام کردن

البته اگر لوله‌های ساختمان شما پلاستیکی باشند، نسبت به لوله‌های فلزی امن‌تر هستند، ولی باز هم خطر برق گرفتگی وجود دارد. هرچند که حمام تنها جای ناایمن در هنگام رعد و برق نیست و رفتن به بالکن و ایوان و نزدیک شدن به پنجره‌ها و درها و یا دراز کشیدن روی زمین سیمانی نیز می‌تواند خطرناک باشد.

دوش گرفتن

همچنین شما نباید از وسایل برقی یا دستگاه‌هایی همچون رایانه که به پریز برق متصل هستند، استفاده کنید. البته تلفن‌های بی‌سیم و گوشی‌ها تا زمانی که به شارژ نباشند، امن هستند.

در هنگام طوفان دمای هوای اطراف صاعقه به ۲۷۷۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که یعنی ۵ برابر داغ‌تر از سطح خورشید است. بلافاصله پس از برق هوا سرد و منقبض می‌شود. این منقبض و منبسط شدن هوا باعث ایجاد صدایی که با عنوان رعد می‌شناسیم، خواهد شد.

رعد و برق می‌تواند در موارد زیادی باعث مرگ افراد شود. اگر رعد و برق مستقیم به فردی اصابت کند، به احتمال زیاد مرگ وی قطعی خواهد بود. هرچند احتمال ترومای غیرنافذ، کوبیدگی پوست، سوختگی در مغز و آسیب به چشم و ماهیچه‌ها در صورت دست زدن به ماشین یا یک شیء فلزی که مورد اصابت رعد و برق قرار گرفته است، وجود دارد. جریان برق همچنین می‌تواند از زیر زمین گذر کرده و فرد را به بالا پرتاب کند.

حمام رعد و برق

شما می‌توانید فاصله بین رعد و برق و خود را محاسبه کنید. برای این کار زمان بین دیدن برق و شنیدن صدای رعد را شمرده و آن را تقسیم بر پنج کنید. هر پنج ثانیه معادل ۱.۶ کیلومتر است. اگر ۱۵ ثانیه طول کشید، رعد و برق ۴.۸ کیلومتر با شما فاصله دارد و اگر هم همزمان بودند، باید به یک محل امن بروید.

اکثر مرگ‌ها و جراحات زمانی رخ می‌دهد که افراد خارج از خانه باشند. با وجود این نباید احتمال آسیب دیدن در حمام، آشپزخانه و دیگر بخش‌های خانه را در هنگام رعد و برق نادیده گرفت. به طور کلی هر ساله ۱۸۰ نفر در آمریکا به خاطر رعد و برق آسیب می‌بینند و ۱۰ درصد این افراد نیز جان خود را از دست می‌دهند.

حمام رعد و برق

اگر در هنگام رعد و برق بیرون بودید، هرگز روی زمین دراز نکشید، نزدیک یا زیر درختان بلند نروید و یا گوشه‌ای پناه نگیرید. بهترین کار در این هنگام رفتن به یک ساختمان امن است. هرچند که اگر هیچ محل امنی را در نزدیکی خود نمی‌بینید، بهتر است خود را همچون توپ جمع کرده، پاهای خود را به هم بچسبانید و سرتان را با دست بپوشانید. البته این کار باید آخرین گزینه شما باشد.

اگر هم در خانه بودید، از حمام کردن، دستشویی رفتن و ظرف شستن در هنگام رعد و برق خودداری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*