گرگ اهلی

گرگ هم می‌تواند اهلی و دوست انسان‌ها شود!

اهلی کردن گرگ دور از دسترس نیست. در آزمایش‌های جدید انجام شده گرگ ها حتی بیشتر از سگ نسبت به انسان دوستی و وابستگی نشان می‌دهند.

کمتر حیوانی به اندازه سگ‌ها نسبت به انسان وابستگی و وفاداری نشان می‌دهند. هرچند یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وابستگی بین انسان و حیوان را می‌توان در گرگ ها هم ایجاد کرد. پیشتر نیز برخی پژوهش‌ها به نتیجه مشابهی در رابطه با اهلی کردن گرگ ها دست یافته بودند، اما به طور کلی تحقیقات زیادی در رابطه با وابستگی بین گرگ و انسان انجام نشده است و مطالعات انجام شده نیز به نتیجه یکسانی نرسیده بودند.

اهلی شدن گرگ ها هم ممکن است

گرگ اهلی

در این مورد،‌ تیم پژوهشی می‌خواست رویکردی استاندارد را در پیش گیرد. به همین خاطر گروهی از سگ‌ها و گرگ ها را در یک محیط یکسان از زمان تولد بزرگ کردند. بین ۴۰ هزار تا ۱۵ هزار سال پیش سگ‌ها از گونه خاصی از گرگ که این روزها منقرض شده است، اهلی شدند. پژوهشگران گمان می‌کنند که این آزمایش جدید می‌تواند نشان دهد که کدام ویژگی‌ها در طول فرآیند اهلی شدن در سگ‌ها ایجاد شده و کدام ویژگی‌ها نیز از اول در این جانور وجود داشته‌اند.

Christina Hansen Wheat پژوهشگر رفتارشناسی حیوانات از دانشگاه استکهلم و نویسنده اصلی مقاله مربوطه در این رابطه گفت:

نشان دادن وابستگی به انسان، احتمالا نوعی امتیاز مثبت در مراحل اولیه اهلی کردن برای گرگ ها داشته است.

در این آزمایش واکنش‌ها و رفتار ۱۲ سگ هاسکی آلاسکایی و ۱۰ گرگ خاکستری اروپایی در حالتی که به تست شرایط غریبه معروف است، مورد ارزیابی قرار گرفت. این تست استاندارد در اصل برای سنجش میزان وابستگی کودکان به پرستارانشان در نظر گرفته شده است و ۲۰ سال پیش نیز برای سگ‌ها امتحان شد.

گرگ اهلی

سگ ها و گرگ ها که از ۱۰ روزگی تا ۲۳ هفتگی توسط یک مربی حرفه‌ای آموزش دیده بودند، در معرض یک آزمایش ۱۵ دقیقه‌ای قرار گرفتند. در این آزمایش یکبار مربی زن وارد اتاق می‌شود و با حیوان‌ها بازی می‌کرد یا آنها را نوازش می‌کرد و بار دیگر یک فرد غریبه به آنها سر می‌زد.

همانند سگ ها، گرگ ها نیز محبت بیشتری نسبت به مربی خود نشان می‌دادند و زمان بیشتری را صرف تماس فیزیکی و خوشامدگویی به او می‌کردند. همچنین آنها فرد آشنا را تا در دنبال می‌کردند. کاملا مشخص بود که گرگ ها نیز همانند سگ ها فرد آشنا را به غریبه ترجیح می‌دادند. هرچند که یک تفاوت مهم بین آنها وجود داشت.

گرگ اهلی

سگ‌ ها نسبتا اهلی بودند و شرایط آزمایش خیلی روی آنها تاثیر نمی‌گذاشت؛ اما گرگ ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودند. برخلاف سگ‌ها، گرگ ها بیشتر رفتارهایی همچون قدم زدن، خم شدن و جمع کردن دم که نشانه ترس یا استرس است را در هنگام مواجهه با فرد بیگانه از خود نشان می‌دادند.

این رفتارها با وارد شدن فرد غریبه به اتاق و یا تنها شدن آنها با فرد غریبه همزمان بود. هرچند که وقتی مربی گرگ ها به اتاق بر می‌گشت، استرس آنها نیز کمتر می‌شد. در واقع به نظر می‌رسید که مربی حکم نوعی سپر اجتماعی را برای گرگ ها داشته باشد.

بازی کردن با وولف روسی

دانشمندان به بررسی تفاوت‌های گرگ ها و سگ‌ها ادامه می‌دهند تا متوجه شوند که در طول تکامل چه اتفاقاتی رخ داده است. هرچند که به نظر می‌رسد در زمینه ارتباط با انسان و اهلی شدن شباهت‌هایی بین گرگ ها و سگ‌ها وجود دارد.

به باور Hansen Wheat، حالا می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که تفاوت بین میزان وابستگی به انسان در میان گرگ ها می‌توانسته یک هدف بالقوه برای اعمال فشار در فرآيند اهلی کردن سگ‌‌ها بوده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*