اظهارات جذاب خودروسازان بزرگ

اظهارات جذاب خودروسازان بزرگ که تا کنون از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید

در این مطلب اظهارات تفکربرانگیز یا خنده‌دار اما قطعاً فراموش‌نشدنی خودروسازان بزرگ نظیر هوندا، فورد و… را مرور می‌کنیم که باید بدانید.

مدیران و دست اندر کاران خودروسازان بزرگ که تاثیراتی چشمگیر روی صنعت خودرو گذاشته‌اند، اظهاراتی داشته‌اند که بی‌شک همه دنبال‌کنندگان دنیای خودرو مشتاقند هرچه بیشتر درباره آن‌ها بدانند و نهایتاً به دید بهتری نسبت به رویکرد این اشخاص کلیدی برسند. البته همیشه جمله‌های عمیقی نگفته‌اند که با کند و کاو در آن‌ها بتوان به نکاتی حیاتی دست پیدا کرد؛ برعکس، برخی از آن‌ها جمله‌هایی صرفاً عجیب و غریب، خنده‌دار یا رک و پوست‌کنده بوده‌اند. در ادامه به 7 اظهار نظر جذاب از خودروسازان بزرگ می‌پردازیم.

نقل قول‌های به یاد ماندنی از خودروسازان بزرگ

1. هنری فورد – فورد موتور کمپانی

نقل قول های خودروسازان بزرگ

هنری فورد، موسس فورد موتور کمپانی زمانی درباره خودروی مدل T اظهار نظر جالبی کرد که شاید معروف‌ترین نقل قول از او باشد. هنری فورد با پافشاری روی رنگ مشکی درباره گزینه‌های رنگی این خودرو گفته بود که «مشتریان می‌توانند خودروها را به هر رنگی که می‌خواهند بخرند، در صورتی که مشکی باشد». با وجود این، مدل T نهایتاً در چند رنگ به عرضه رسید. اینجا است که باید به پیش‌زمینه این اظهار نظر فورد و در نتیجه یکی از نقل قول‌های جذاب دنیای خودرو پرداخت.

بینش هنری فورد مثال‌زدنی بود و این کارآفرین آمریکایی متوجه شد که به عقیده فروشنده‌ها، در صورت وجود رنگ‌های متعدد توانایی فروش خودروهای بیشتری را خواهند داشت. او در کتاب خود «زندگی و کار من» (My Life and Work) هم درمورد فروشنده‌های خودرو چنین نوشت: «آن‌ها به 5 درصد، همان مشتریان ویژه‌ای که خواسته خود را می‌توانستند بیان کنند گوش می‌دادند و 95 درصد دیگر را که بی‌دردسر می‌خریدند به کل فراموش می‌کردند. هیچ کسب‌و‌کاری نمی‌تواند بهتر شود جز اینکه به گلایه‌ها و پیشنهادها بیشترین توجه ممکن را داشته باشد».

به گفته فورد موتور کمپانی، در واقع هنری فورد در سال 1909 درست یک سال پس از آغاز فروش مدل T این نظر خود را بیان کرد و دست آخر هم فقط بین سال‌های 1915 تا 1925 توانست مدل T را در تک رنگ مشکی روانه بازار کند. قبل و بعد از این بازه، مدل T در طیفی متنوع از رنگ‌ها در دسترس قرار گرفت و نسخه 15 میلیونم آن با رنگ سبز تیره از خط تولید بیرون آمد.

2. انزو فراری – فراری

اظهارات به یاد ماندنی خودروسازان بزرگ

انزو فراری اظهاراتی داشته است که به راحتی از یاد نمی‌روند؛ یکی از جالب‌ترین‌هایشان هم این است: «برایم اهمیتی ندارد که درزهای در راست هستند یا نه. می‌خواهم وقتی پا را روی پدال گاز می‌گذارد، شلوار خود را خراب کند». احتمالاً همین برای اثبات رک و راست بودن انزو فراری کافی باشد، اما او حتی گفته بود که «آیرودینامیک برای افرادی است که نمی‌توانند موتور بسازند».

گذشته از این، موسس یکی از خودروسازان بزرگ دنیا طرفدار خودروهای جاده‌ای موتور وسط هم نبود؛ نشان به آن نشانی که گفته بود «اسب‌ها کالسکه را می‌کشند، هل نمی‌دهند». با این حال، انزو اگر در مقابل اطلاعات تازه واکشنی جز تغییر چشم‌انداز خود نشان می‌داد، نمی‌توانست فراری را به عنوان یک شرکت تولیدکننده خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای به جلو ببرد. یکی از مهم‌ترین ساخته‌های تاریخ فراری، دینو برلینتا اسپشیال است که اولین خودروی مفهومی موتور وسط آن به شمار می‌رود. این خودروی کلیدی در سال 1965 به نمایش گذاشته شد و در سال 1968 هم به بازار راه پیدا کرد.

3. کالین چاپمن – لوتوس کارز

شعارهای جذاب خودروسازان بزرگ

کالین چاپمن، موسس لوتوس کارز به اینکه قدرت کلید موفقیت یک خودرو است، اعتقادی نداشت؛ حالا چه مسابقه‌ای باشد و چه جاده‌ای. این عقیده در همین نقل قول از او خلاصه می‌شود: «اضافه کردن قدرت شما را در جاده‌های مستقیم سریع‌تر می‌کند. کاهش وزن شما را همه‌جا سریع‌تر می‌کند». این گفته مهر تاییدی بر همان شعار کلیدی لوتوس «ساده‌سازی کن و سپس سبکی را اضافه کن» به حساب می‌آید؛ شعاری که نتیجه‌اش خودروهایی خاص با محبوبیت بی‌نظیر در کل تاریخ صنعت خودرو شد.

جرمی کلارکسون در برنامه گرند تور رویکرد لوتوس در زمینه ساخت خودرو را این‌طور توصیف کرده بود: «بیشتر شرکت‌های خودروسازی ساخت خودروی جدیدشان را با تهیه لیستی از ویژگی‌هایی که مردم می‌خواهند شروع می‌کنند. لوتوس با تهیه لیستی از کارهایی که مردم بدون آن می‌توانند انجام بدهند شروع می‌کند». همین است که لوتوس را به یکی از خاص‌ترین‌ها بین خودروسازان بزرگ سراسر جهان تبدیل می‌کند.

4. لی لاکوکا – فورد موتور کمپانی

اظهارات فراموش نشدنی خودروسازان بزرگ

لی لاکوکا با لیست بلند و بالای دستاوردهای خود، از معرفی فورد موستانگ به دنیا گرفته تا نجات کرایسلر، چهره‌ای افسانه‌ای در صنعت خودرو است. با این همه، از اشتباه در امان نبود و یکی از بارزترین مثال‌های این موضوع هم زمانی بود که در سال 1971 به دوست او کارول شلبی پیشنهاد تاسیس یک نمایندگی تویوتا در هیوستون تگزاس داده شد و لی لاکوکا هم درحالی که به خطر خودروهای ژاپنی برای حاشیه سود خودروسازان آمریکایی پی نبرده بود، به او گفت این پیشنهاد را رد کند.

بی‌شک شلبی هم می‌خواست بداند که چرا نباید به چنین پیشنهادی بله بگوید. پاسخ لالوکا یک جمله بود: «چون با اردنگ آن‌ها را به اقیانوس آرام برمی‌گردانیم». زمانی که شلبی با پیشنهاد نمایندگی تویوتا مواجه شده بود، سه خودروساز بزرگ ایالات متحده آمریکا 80 درصد صنعت خودرو را تحت مالکیت داشتند. مدتی بعد شلبی اظهار داشت که توصیه لاکوکا حول و حوش 10 میلیون دلار به ضرر او تمام شده است.

5. کارول شلبی – شلبی امریکن

جمله های ویژه خودروسازان بزرگ

کمتر پیش می‌آمد که کارول شلبی حرفی را قبل گفتن مزه‌مزه کند و به همین خاطر نقل قول‌هایی فراموش‌نشدنی را از او می‌توان پیدا کرد. «اسب بخار خودروها را می‌فروشد، گشتاور مسابقه‌ها را می‌برد» و «اسب بخار کافی هیچ‌وقت وجود ندارد – فقط کشش کافی نیست» بعضی از گفته‌های به یاد ماندنی او هستند.

شلبی در گفتگو با Road & Track مفصل‌تر به مسئله اسب بخار پرداخته بود که شاید کمتر شنیده شده باشد. شلبی گفته بود که «1000 اسب بخار خیلی زیاد است؟ حتماً، اما آن را روی جلد مجله‌ای می‌گذاری که در آن 300 اسب بخار دیگر شانس زیادی ندارد. موضوع بازاریابی است. ما تعدادی از آن‌ها را می‌فروشیم. احتمالاً سودی به دست نمی‌آید ولی تصویر موستانگ را بهتر می‌کنیم و همین منجر به فروش موستانگ‌های V6 زیادی می‌شود».

شلبی طی مصاحبه با Road & Track هم کبرا را خودروی مورد علاقه خود معرفی کرد و این‌طور توضیح داد: «کبرا 289 اصلی خودرویی است که بیشتر از همه برای آن احترام قائلم. بیشتر از 427 دوست دارم سوار 289 شوم».

6. سوییچیرو هوندا – هوندا

سوییچیرو هوندا، موسس هوندا

سوییچیرو هوندا، بنیان‌گذار یکی از خودروسازان بزرگ جهان نابغه تمام‌عیاری بود که اکثر نقل قول‌های معروف از او بیشتر از اینکه جنجال‌برانگیز یا خنده‌دار باشند، فلسفی، عمیق و تامل‌برانگیز بودند. او زمانی طی مصاحبه‌ای گفت که «در آینده 6 شرکت خودروسازی باقی می‌مانند» و بعد از مکثی کوتاه، اضافه کرد که «و مورگان [موتور کمپانی]». اینکه روی هم رفته 6 خودروساز بزرگ صنعت خودرو را در سطح جهانی در دست می‌گیرند ولی همچنان مورگان خودروهای خود را از چوب می‌سازد، واقعاً ایده جذابی است.

گفته جالب توجه دیگر سوییچیرو هوندا جزو آن‌هایی است که می‌تواند در فضای مجازی دست به دست بشود: «ارزش زندگی را با دفعاتی که روحتان عمیقاً به جنبش در آمده می‌توان سنجید». هوندا همچنین شکست را برای دستیابی به موفقیت ضروری می‌دانست و بیان داشته بود که «موفقیت 99 درصد شکست است. خیلی از افراد رویای موفقیت را دارند. از دید من، موفقیت را فقط از طریق شکست‌های مکرر و درون‌نگری می‌توان به دست آورد».

مهمان ویژه: بیل گیتس

پورشه طلایی بیل گیتس

اگر از حضور بیل گیتس، موسس غول فناوری مایکروسافت در این لیست تعجب کرده‌اید، باید گفت که او پس از تلاش برای وارد کردن یک پورشه 959 به ایالات متحده آمریکا علی‌رغم مجاز نبودن به تردد در جاده‌های عادی، قانون Show and Display را به سمت تصویب سوق داد. گیتس صنعت‌های کامپیوتر و خودرو را به این شکل با همدیگر مقایسه کرده بود: «اگر جنرال موتورز مثل صنعت کامپیوتر پا به پای فناوری پیش می‌رفت، الان همه ما سوار خودروهای 25 دلاری بودیم که 1000 مایل با هر گالن طی می‌کردند».

در مقابل، فعال حوزه فناوری «رابر ایکس کرینگلی» (Robert X Cringley) مدعی شده بود که اگر صنعت خودرو همان مسیر توسعه صنعت کامپیوتر یا نرم‌افزار را در پیش می‌گرفت، این روزها یک رولز رویس «100 دلار قیمت داشت، یک میلیون مایل با هر گالن طی می‌کرد و هر از گاهی منفجر می‌شد و همه افراد داخل را می‌کُشت».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*