اکشن مود آیفون ۱۴ پرو در برابر دوربین گوپرو هیرو ۱۱

اکشن مود آیفون ۱۴ پرو در برابر دوربین گوپرو هیرو ۱۱

آیا اکشن مود آیفون ۱۴ پرو می‌تواند آن را جایگزین یک اکشن کم کند؟ در ادامه Action Cam آیفون را با دوربین گوپرو هیرو ۱۱ مقایسه می‌کنیم.

گوشی‌های جدید سری آیفون ۱۴ اپل با قابلیت Action Mode همراه هستند که یک لرزشگیر جدید با هدف ضبط ویدیوهایی بدون لرزش است و شاید بتواند این گوشی را جایگزین اکشن کم‌هایی مثل GoPro کند. با فعال کردن این ویژگی، لرزش‌ها تا حد ممکن از بین می‌رود تا شاید دیگر نیازی به یک گیمبال هم نباشد.

یکی از فعالان حوزه فناوری ویدیوهایی را با اکشن مود آیفون ۱۴ پرو ضبط کرده و آن‌ها را با ویدیوهای ضبط شده با دوربین اکشن گوپرو هیرو ۱۱ مقایسه کرده است که نشان می‌دهد این گوشی چه عملکردی در مواجهه با لرزش‌ها خواهد داشت.

چگونه از اکشن مود روی آیفون ۱۴ پرو استفاده کنیم؟

گرچه در این آزمایش از آیفون ۱۴ پرو استفاده شده، اما Action Mode روی تمام مدل‌های سری آیفون ۱۴ ارائه شده است. برای فعال کردن آن هم کافیست که اپلیکیشن دوربین را اجرا کرده و به بخش فیلمبرداری بروید. سپس از گوشه سمت چپ صفحه، آیکون فردی که در حال دویدن است را لمس کنید تا این آیکون به رنگ زرد درآید. وقتی فعال شد، دوربین گوشی به صورت خودکار روی حالت فوق عریض تنظیم می‌شود و نسبت به لنز فوق عریض در حالت معمولی، مقداری از صفحه کراپ خواهد شد.

اکشن مود آیفون ۱۴ پرو در برابر دوربین گوپرو هیرو ۱۱

در حالی که آیفون‌های اپل با وضوح 4K فیلمبرداری می‌کنند، اما اکشن مود حداکثر از وضوح 2.8K پشتیبانی می‌کند. وقتی ویدیوهای ضبط شده با این حالت را در کنار ویدیوهای ضبط شده بدون اکشن مود یا ویدیوهای گوپرو هیرو ۱۱ مقایسه می‌کنیم، کراپ شدن تصویر و کاهش رزولوشن به خوبی مشهود است.

اکشن مود،‌ یک پیشرفت بزرگ برای فیلمبرداری با آیفون

در زیر چندین ویدیو با حالت اکشن مود خاموش و روشن را در کنار هم می‌بینید. این تست خوبی برای کاربرانی است فیلمبرداری از صحنه‌های اکشن برایشان اهمیت دارد. عملکرد لرزشگیر آیفون بعد از فعال شدن این حالت فوق‌العاده است! به طور مثال در ویدیوهای زیر دو تصویر ضبط شده با Action Mode روشن و خاموش را می‌توانید ببینید. این حالت در ویدیوی سمت چپ روشن و در سمت راست خاموش است.

در آزمایش بعدی، چالش جدی‌تر شده است. همانطور که در ویدیوی زیر هم می‌بینید، شخصی دوربین گوپرو هیرو ۱۱ و آیفون ۱۴ پرو را روی قفسه سینه خودش نصب کرده و در حال دویدن روی صخره‌های سنگی است. هر دو دوربین با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری می‌کنند. لرزشگیر Action Mode روی آیفون و لرزشگیر HyperSmooth (که یکی از گزینه‌های تثبیت‌کننده تصویر دوربین گوپرو است) روی دوربین گوپرو فعال شده است. در طرف تصویر آیفون و در سمت راست دوربین گوپرو قرار دارد.

ویدیوی ضبط شده با دوربین GoPro به خاطر رزولوشن 4K، وضوح بسیار بهتری دارد و رنگ‌ها اشباع شده‌تر هستند. از نظر تثبیت‌کنندگی نیز دوربین GoPro عملکرد به مراتب بهتری دارد، به خصوص زمانی که در حال پریدن از روی صخره‌ها است. علاوه بر این لنز گوپرو عریض‌تر است که می‌تواند فضاهای بیشتری را داخل کادر جای دهد. این دوربین با لنز Hyperview یک حالت فیش آی هم به ویدیو اضافه می‌کند که برخی افراد ترجیح می‌دهند برای ضبط ویدیوهای اکشن از آن استفاده کنند.

ضبط ویدیو هنگام دوچرخه‌سواری، یکی از محبوب‌ترین مصارف دوربین‌های اکشن است؛ به همین خاطر ما دوربین گوپرو و آیفون ۱۴ پرو را روی بدن خود نصب کردیم و با یک دوچرخه به جاده زدیم. ویدیوی زیر اکشن مود آیفون ۱۴ را در کنار ویدیوی ضبط شده با دوربین گوپرو هیرو ۱۱ نشان می‌دهد.

نمایش عریض و رزولوشن بالاتر GoPro به خوبی در این تصویر نمایان است. فقط کمی لبه‌های تصویر تحریف شده که متوجه آن خواهید شد. این درحالیست که لبه‌ها در ویدیوی ضبط شده با آیفون صاف است که البته کراپ کردن فریم به آن کمک کرده است. بنابراین اگر قصد دوچرخه‌سواری در کوهستان یا آفرود را دارید، یک اکشن کم گزینه مناسب‌تری نسبت به آیفون برای ضبط ویدیو در مسیر است.

قابلیت Action Mode آیفون ۱۴ در محیط‌های کم نور

به جز کراپ شدن فریم و رزولوشن 2.8K، یکی دیگر از معایب اکشن مود آیفون احتیاج آن به نور زیاد برای ضبط ویدیو است. این یعنی اگر محیط مورد نظر از نور کافی برخوردار نباشد، پیغام «به نور بیشتر نیاز است» روی صفحه ظاهر خواهد شد. تعجب‌آور است که این قابلیت برای اجرا به نور زیادی نیاز دارد. حتی زیر نور آپارتمان هم Action Mode آیفون ۱۴ پرو از شما درخواست نور بیشتری می‌کند!

البته که دوربین GoPro Hero 11 هم در نور داخل آپارتمان خیلی درخشان نیست. در آزمایش‌هایی که داخل منزل انجام دادیم، عملکرد آیفون حتی بهتر هم بود. اگر پس زمینه روشن باشد، آیفون در تنظیم صحنه هم بهتر عمل می‌کند.

آیا آیفون ۱۴ می‌تواند جایگزین یک اکشن کم شود؟

اینکه آیفون ۱۴ می‌تواند جایگزین یک اکشن کم باشد یا نه، کاملاً به نیازهای شما بستگی دارد. اکشن کم آیفون برای بسیاری از مردم به اندازه ضبط صحنه‌های اکشن و اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا پروژه‌های جزئی کافی است. اما برای کسانی که به دنبال دوربینی برای ضبط ویدیو از ورزش‌های سخت هستند، اکشن مود کافی نیست. علاوه بر این ممکن است بسیاری از افراد دوست نداشته باشند گوشی گران قیمت خودشان را در صحنه‌های اکشن و سخت به خطر بیاندازند؛ به خصوص اینکه احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد.

مورد بعدی لوازم جانبی متعدد دوربین‌های اکشن است که برخی از آن‌ها برای گوشی‌ها وجود ندارد. علاوه بر این یک دوربین اکشن مثل گوپرو هیرو ۱۱ امکانات متعددی را مثل چندین حالت لرزشگیر، تنظیمات سفارشی حرفه‌ای، چندین لنز عریض‌تر و قابلیت فیلمبرداری با وضوح بیشتر 5.3K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای همراه لرزشگیر ارائه می‌کند که آیفون ۱۴ پرو فاقد آن‌هاست.

با تمام این تفاسیر به زودی ویدیوهایی که کاربران با حالت اکشن کم آیفون ضبط می‌کنند را در تیک تاک و اینستاگرام خواهیم دید. ما حتی می‌توانیم انتظار داشته باشیم از این حالت فیلمبرداری در موزیک ویدیوها و صحنه‌های اکشن برخی فیلم‌ها هم استفاده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*