وب کم قدیمی

8 کاربرد جالب برای وب کم های قدیمی و بلا استفاده

در این مطلب به 8 کاربرد جذاب برای وب کم های قدیمی می‌پردازیم که این دوربین‌های کهنه را برای مقاصد هنری و امنیتی قابل استفاده می‌کند.

هر ساله، انبوهی از مدل‌های جدید وب کم وارد بازار می‌شوند. برای نمونه، در ماه مارس، مایکروسافت از دوربین هوشمند فوق‌العاده سرفیس هاب 2 با سنسور 12 مگاپیکسلی و وضوح تصویر 1440P رونمایی کرد که گزینه بسیار خوبی برای افزایش نظارت بر خانه یا محل کار است. این دسته از دوربین‌های جدیدتر چیزی فراتر از قابلیت عکس و فیلم‌برداری را ارائه می‌دهند و به فناوری هوش مصنوعی، تنظیم خودکار و میدان دید بهتر و وسیع‌تر مجهز هستند. نمی‌توان انکار کرد که وب کم های مدرن از زمان معرفی خود در طول چند دهه گذشته، به پیشرفت‌های فراوانی دست یافته‌اند.

اکنون، احتمالا فکر می‌کنید که نیازی به نگه داشتن وب کم های قدیمی نیست و باید آنها را به دور انداخت. اما برخلاف تصور رایج، طیف گسترده‌ای از برنامه های کاربردی خلاقانه برای وب کم های قدیمی وجود دارند که از ایمن نگه داشتن خانه تا ساخت‌ فیلم‌های هنری را شامل می‌شوند. بنابراین، می‌توان مجددا از آنها برای پروژه‌های جذاب و متنوعی بهره گرفت.

8 کاربرد جالب وب کم های قدیمی

1- سیستم امنیتی و نظارتی خانه

سیستم امنیتی خانه

چه مالک خانه باشید یا مستاجر، سرمایه‌گذاری بر روی سیستم نظارت تصویری، همواره ایده خوبی است. این امر، نه تنها باعث جلوگیری از نفوذ سارقان و کلاهبرداران می‌شود، بلکه در زمانی که دور از منزل به سر می‌برید نیز باعث آسایش خیال شما خواهد شد. با این حال، متاسفانه چنین سیستم‌هایی معمولا با قیمت گزافی همراه هستند، به خصوص زمانی‌که قصد دارید بر تمامی بخش‌های خانه خود، از طریق این سیستم نظارت کنید.

اینجاست که وب کم قدیمی شما وارد عمل می‌شود. به جای خرید یک سیستم امنیتی خانه، می‌توانید سیستم خود را بسازید. گزینه‌های نرم‌افزاری متعددی مانند iSpy، Ivideon و ZoneMinder به صورت آنلاین در دسترس هستند که می‌توانند وب کم قدیمی شما را به یک دوربین نظارت تصویری کاربردی تبدیل کنند. این سرویس‌ها بسیار ارزان‌تر از سرمایه‌گذاری در یک سیستم امنیتی کامل خانه هستند و بهترین بخش، نصب و راه‌اندازی بسیار ساده‌ آنها است. هم‌چنین، در صورتی آشنایی، می‌توانید با خرید یک کامپیوتر رزبری‌پای، دوربین امنیتی خود را به آن متصل کنید.

2- زنگ تصویری

زنگ تصویری

همه ما قطعا یک بار هم که شده، پس از آنکه زنگ درب به صدا درمی‌آیند، از سوراخ چشمی نگاهی انداخته‌ایم تا ببینیم چه کسی پشت درب است. زنگ درب تصویری، یک راه‌حل عالی است، به طوری که تنها با یک نگاه به گوشی هوشمند خود، می‌توانید متوجه شوید که چه کسی در طرف دیگر قرار دارد و دیگر نیازی نیست از روی کاناپه بلند شده یا کار خود رها کنید.

زنگ‌های ویدیویی متعددی در بازار وجود دارند که امروزه می‌توانید آنها را با قیمتی مناسب تهیه کنید. با این حال، در صورت در اختیار داشتن کامپیوتر رزبری‌پای، می‌توانید خودتان یکی از آنها را بسازید. برای انجام این پروژه امنیتی، به دوربین، بلندگو با آمپلی‌فایر داخلی، میکروفون مینی USB و یک کلید نیاز دارید. این سیستم با اتصال به برنامه رایگان ساخت Seajei، به رزبری‌پای این امکان را می‌دهد تا به صورت زنده، به پخش ویدیو و صدا بپردازد. هم‌چنین می‌توان این سیستم را به یک برنامه در پلتفرم iOS متصل کرد تا هر بار که دکمه را فشار می‌دهید، اعلان‌های مربوطه را بر روی گوشی خود دریافت کنید.

3- غرفه عکاسی 

غرفه عکاسی

داشتن یک غرفه برای عکاسی در مهمانی یا عروسی، راهی مطمئن برای افزایش سرگرمی و هیجان مراسم است. بسیاری از مهمانان دوست دارند جلوی دوربین ژست گرفته و انواع وسایل احمقانه را در دست بگیرند. در حالی‌که عکاسی با تلفن‌های هوشمند هم‌چنان از جایگاه ویژه خود برخوردار است، اما هیچ چیز با سرگرمی‌هایی که یک غرفه عکاسی تعاملی می‌تواند به ارمغان بیاورد، قابل مقایسه نیست.

با این حال، اگر اجاره یک غرفه عکس خارج از بودجه شما است، می‌تواند خودتان آن‌را راه‌اندازی کنید. برای ساخت یک غرفه عکاسی، تنها به یک کامپیوتر و وب کم سازگار نیاز دارید. سپس می‌توانید با استفاده از یک برنامه مرتبط مانند Photo Booth Pro یا Sparkbooth، نتیجه مطلوب خود را به دست آورید. این برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا جلوه‌های مختلفی از دوربین را انتخاب کرده و نتایج را مانند یک غرفه عکس تجاری، فورا چاپ کنید. اگر می‌خواهید غرفه‌ای با کارکرد حرفه‌ای‌تر عکاسی بسازید نیز می‌توانید با استفاده از رزبری‌پای، آن‌را ایجاد کنید. برای ساخت این پروژه، به چند نورافکن، یک کلید بزرگ، یک مانیتور و چاپگر عکس سازگار با این کامپیوتر نیاز دارید.

4- عکاسی تایم‌لپس – کاربرد جذاب وب کم های قدیمی

عکاسی تایم لپس

اگر دوست دارید نحوه تغییر آسمان در شب را ثبت کنید یا مایلید ببینید که گیاه جدیدتان چطور در طول زمان رشد می‌کند، راه‌اندازی عکاسی تایم‌لپس با استفاده از وب کم قدیمی، همان چیزی است که به آن نیاز دارید. برای انجام این کار، تنها به یک لپ‌تاپ، دوربین و یک برنامه رومیزی با کارکرد تایم‌لپس، مانند SkyStudioPro، VideoVelocity و Flix نیاز دارید. این برنامه‌ها به طور خودکار در هر بازه زمانی تنظیم (چند دقیقه، ساعت و حتی روز) با ثبت عکس‌ها، انها را به یک ویدیوی پیوسته تبدیل می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید آن است که برنامه را نصب کرده، تنظیمات را مطابق میل خود اعمال کنید و اجازه دهید تا عکاسی تایم‌لپس انجام شود.

راه‌اندازی این پروژه به قدری آسان است که می‌توانید آن‌را تنها در عرض چند دقیقه اجرا و پیاده‌سازی کنید. با این حال، باید در نظر داشته باشید که عامل کلیدی در ساخت یک ویدیوی تایم‌لپس عالی، دوربین ثابت و پایدار است. با قرارگیری دوربین در حالت سکون، می‌توانید تغییرات سوژه خود را در مرور زمان مشاهده کنید.

5- ویدیوهای استاپ‌موشن

استاپ موشن

دیگر روش هنری که می‌توانید از وب کم قدیمی خود برای آن استفاده کنید، ساخت کلیپ استاپ‌موشن است. این عمل، شبیه به عکاسی تایم‌لپس است، اما با این تفاوت که به جای انتظار برای حرکت سوژه‌ها، دستکاری صحنه برعهده شما است. می‌توانید به سادگی از سوژه عکس گرفته، تنظیمات کوچکی روی آن انجام دهید، دوباره عکس بگیرید و این روند را تا رسیدن به صحنه مورد نظر نهایی خود تکرار کنید. سپس تصاویر را به یکدیگر متصل کنید تا یک ویدیوی استاپ‌موشن ساخته شود.

برای آسان‌تر کردن این فرآیند، نرم‌افزارهای استاپ‌موشن مانند Dragonframe، Stop Motion Studio یا iStopMotion نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها برای ثبت عکس‌ها و ساخت خودکار ویدیو استفاده کنید. شما فقط باید برنامه مورد نظر خود را روی رایانه خود نصب کنید و عکس‌ها را از آنجا دریافت کنید. مانند عکاسی تایم‌لپس، عامل کلیدی در ساخت یک ویدیوی استاپ‌موشن باکیفیت، دوربین ثابت و ساکن است. زیرا کوچک‌ترین تکان و حرکتی در موقعیت می‌تواند کار را خراب کند.

6- باز کردن قفل کامپیوتر ویندوزی – روشی کاربردی برای وب کم های قدیمی

وب کم لپ تاپ

ممکن است فکر کنید که وب کم قدیمی شما هیچ کاربرد و ارزش اساسی دیگری جز تماس ویدیویی ندارد. اما در واقع، راه جالب دیگری برای استفاده مناسب از این دوربین‌ها، برای باز کردن قفل دسکتاپ ویندوز وجود دارد. احتمالا اکنون، این فرآیند را با استفاده از رمز عبور یا پین انجام می‌دهید، اما می‌توانید همان کار را ساده‌تر و با تلاش کم‌تری، با استفاده از وب کم خود عملی کنید.

این قابلیت به لطف ویژگی تشخیص چهره “Windows Hello” امکان‌پذیر است. ویژگی مذکور به شما اجازه می‌دهد تا به طور خودکار وارد کامپیوتر شخصی خود شوید و نیازی به تایپ پین و رمز عبور نداشته باشید. برای فعال کردن این ویژگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Accounts را انتخاب کنید.
  • بر روی عبارت Facial recognition (Windows Hello) کلیک کنید.
  • گزینه Set up را انتخاب کنید.
  • در پنجره جدید، بر روی Get Started کلیک کنید.
  • پین خود را وارد کنید.
  • مستقیما به وب کم خود نگاه کنید تا زمانی که اعلان “All Set” ظاهر شود.
  • روی Close کلیک کنید.

توجه داشت باشید که وب کم قدیمی شما برای سازگاری با قابلیت Windows Hello، باید به مادون قرمز داخلی مجهز باشد.

7- کنترل کامپیوتر بر اساس ژست حرکتی 

ژست حرکتی

آیا به دلایلی نمی‌توانید برای باز کردن برنامه‌های خود از ماوس استفاده کنید؟ می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Camera Mouse و CamControl که به صورت آنلاین در دسترس هستند و اتصال آنها به وب کم قدیمی خود، برای ردیابی حرکت استفاده کنید. این برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا از طریق حرکت دادن سر یا دست خود در مقابل دوربین، رایانه شخصی خود را به راحتی کنترل کنید.

برای انجام این کار، کافیست سر خود را به یک طرف خم کنید و نشانگر ماوس شما به طور خودکار دنبال می‌شود. حتی گزینه‌ای برای انجام کلیک راست یا چپ با قرار دادن دست خود در نقطه مناسب نیز تعریف شده است. برای راه‌اندازی این عملکرد، برنامه Camera Mouse به صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است. این کنترل که مبتنی بر ژست‌های حرکتی انجام می‌گیرد، راهی جالب و کاربردی برای استفاده از وب کم قدیمی شما است. البته این روش تنها برای افرادی مناسب است که نمی‌خواهند از ماوس فیزیکی خود استفاده کنند. هم‌چنین روش فوق، کمک بزرگی به افراد دارای معلولیت است که برای استفاده از وسایل جانبی کامپیوتر مشکل دارند.

7- پخش زنده و استریم ویدیو

استریم ویدیو

از زمان آغاز همه‌گیری کووید-19، پخش زنده و استریم، دیگر تنها به سازندگان محتوا و رسانه‌های بزرگ محدود نیست و بسیاری از کاربران نیز از این ویژگی برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده بهره می‌برند. حتی بسیاری نیز مراسم و لحظات به یادماندنی خود مانند عروسی و تولد را به صورت زنده پخش می‌کنند، تا افرادی که نمی‌توانند در مراسم عزیزانشان شرکت کنند، این فرصت را از دست ندهند.

این روش، یکی از بهترین کاربرد ها برای وب کم های قدیمی شما است. برای راه‌اندازی این قابلیت، تنها به یک کامپیوتر دسکتاپ و دوربین نیاز دارید. سپس، یک سرویس پخش زنده رایگان آنلاین را نصب کنید و شروع به پخش رویداد خود کنید. اگر به ابزاری قابل حمل برای این کار نیاز دارید نیز می‌توانید وب کم قدیمی خود را به یک کامپیوتر رزبری‌پای متصل کرده و یک دوربین پخش استریم بسازید. این سیستم تنها با یک پاوربانک کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد آن‌را در هر جایی قرار دهید یا جابجا کنید. این روش برای برگزاری رویدادهای بیرونی یا پخش زنده در فضای محدود، بسیار مفید است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*