ساختار هسته زمین

هسته زمین، احتمالا میزبان یک ساختار مخفی و مرموز باشد

ظاهرا باید کتاب‌های درسی بازنویسی شوند؛ زیرا اعماق کره زمین با آنچه فکر می‌کردیم متفاوت است. در واقع هسته زمین یک ساختار مخفی مرموز دارد.

اگرچه به دلیل دمای بالا انسان هرگز نتوانسته است به هسته زمین برسد، اما می‌دانیم که کره زمین لایه‌های مختلفی دارد و در مرکز آنها نیز هسته‌ای پایدار قرار گرفته است. برای سالیان زیاد مردم گمان می‌کردند که چیزی پنهان در هسته زمین قرار گرفته‌ است و حالا پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا توانسته‌اند شواهدی مبنی بر وجود یک ساختار مخفی را پیدا کنند.

کشف ساختار مخفی هسته کره زمین

ساختار هسته زمین

در کتاب‌های درسی به ما آموزش دادند که زمین از ۴ لایه مختلف تشکیل شده است و هرکدام از آنها نیز نقش مهمی در حفظ اکوسیستم سیاره ایفا می‌کنند. این ۴ لایه به شرح زیر هستند:

  • پوسته: ازسطح زمین تا عمق ۷۰ کیلومتری را شامل می‌شود و دمای آن بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • گوشته: از انتهای پوسته تا عمق ۲۹۰۰ کیلومتری زمین ادامه دارد و دمای آن به حدود ۴۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.
  • هستی بیرونی: از انتهای گوشته تا ۲۳۰۰ کیلومتر پایین‌تر را شامل می‌شود. دما در قسمت‌های بالایی آن ۴۰۰۰ درجه و در بخش‌هایی پایینی ۵۰۰۰ درجه است.
  • هسته درونی: از انتهای هسته بیرونی تا ۱۲۲۰ کیلومتر پایین‌تر را در بر می‌گیرد. دما در این قسمت به ۵۴۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

تا به اینجای کار مشکلی نیست؛ اما باید به شما بگوییم یک ساختار یا لایه پنجم نیز در هسته زمین وجود دارد. پژوهش مربوطه توسط فردی به نام Joanne Stephenson انجام شده است. وی داده‌های مربوط به ۱۰۰ هزار موج زمین‌لرزه را در یک الگوریتم بسیار پیچیده مورد ارزیابی قرار داد تا توجیهی برای آنها پیدا کند.

ساختار هسته زمین

امواج زلزله در هنگام گذر از هر لایه زمین تغییر سرعت می‌دهند؛ اما تقریبا زاویه‌ای نزدیک به زاویه اولیه را حفظ می‌کنند. الگوریتم مشخص کرد که وقتی موج زلزله به مرکز هسته داخلی زمین می‌رسد، زاویه آن دیگر با استوا موازی نیست بلکه اختلافی ۵۴ درجه‌ای دارد. همچنین برخی امواج بسیار سریع‌تر از بقیه عبور می‌کردند.

اینها نشان می‌دهد که چیزی به شعاع ۶۵۰ کیلومتر در هسته داخلی زمین وجود دارد که نویسندگان مقاله مربوطه از آن با عنوان داخل هسته داخلی یاد کرده‌اند. وجود لایه پنجم همچنین علت رخ‌ دادن عصرهای یخبندان مختلف در طول تاریخ را هم توضیح می‌دهد. در واقع دانشمندان الان با قطعیت می‌دانند که درون هسته زمین ساختار دیگری وجود دارد؛ اما هنوز مشخص نیست که جزئیات آن چگونه است.

دانش بشر در رابطه با کره زمین مرتب در حال تغییر است. برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ بود که دکتر Inge Lehmann اعلام کرد زمین دو لایه مختلف دارد. هرچند که وی پس از ۳۰ سال پژوهش تایید کرد که زمین از ۴ لایه مختلف تشکیل شده است. حالا ما با لایه پنجم زمین طرف هستیم.

یک نظریه جالب

این  کشف بسیار بزرگ می‌تواند تاثیر خیلی زیادی در محافل علمی و همچنین نحوه نگرش ما به دنیا داشته باشد. مهم‌تر از همه اینکه باید کتاب‌های درسی بازنویسی شوند تا در آنها به وجود یک ساختار مرموز در هسته داخلی زمین اشاره شود.

آتش‌فشان

در حال حاضر دکتر Stephenson و تیمش در حال کار کردن با کارشناسان فیزیک آلی و پویاشناسی زمین هستند تا بتوانند مدلی برای توضیح ساختار لایه پنجم زمین پیدا کنند یا اینکه متوجه شوند درون هسته چه چیزی قرار دارد. البته خود دکتر Stephenson نظریه جالبی در رابطه با گسترش زمین دارد.

به باور وی حتی تا ۱۰۰ سال پیش ساختار درون هسته زمین وجود خارجی نداشته است و اخیرا به آرامی ایجاد شده است. در واقع همزمان با سرد شدن سیاره، هسته داخلی نیز سرد می‌شود که باعث می‌شود آهن درون آن حالت بلوری پیدا کند.

نظر شما در رابطه با لایه پنجم هسته زمین چیست؟ آيا ممکن است لایه‌های بیشتری نیز در آینده کشف شوند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. کلا لایه هارو فراموش کنیم که چن تاس …هسته مرکزی چیه که باعث چنین گرانش وحشتناکی شده …در مورد ماده سیاه هم مطالعه کنید (بلاک گو) ..
    یا مرکز کهکشان که سیاه چالست …ایا امکان داره مرکز زمین سیاه چال باشه ؟
    در مورد ذهن سیاه و یا ذهن هوشمند زمین چیزی شنیدید ؟
    فووووووو
    چی بگم ….