سنگین ترین خورشید ماهی جهان

سنگین ترین خورشید ماهی جهان بالاخره شکار شد؛ به وزن 3 هزار قزل آلا!

سنگین ترین خورشید ماهی جهان با وزنی نزدیک به سه تن، حدودا سه هزار برابر سنگین‌تر از یک ماهی قزل آلاست! به این ترتیب، نام این ماهی در کتاب رکوردهای گینس ثبت خواهد شد.

محققین به تازگی نتایج پژوهشی را منتشر کرده‌اند که حاکی از کشف سنگین ترین خورشید ماهی جهان است. این خورشید ماهی غول‌پیکر اواخر سال 2021 در اقیانوس اطلس کشف شده است. ماهی کشف شده همچنین سنگین‌ترین ماهی استخوانی در جهان هم به شمار می‌رود.

سنگین ترین خورشید ماهی جهان حدود 2700 کیلوگرم وزن دارد!

ماهی‌های استخوانی همان طور که از نامشان پیداست، اسکلتی از جنس استخوان دارند. در سمت دیگر هم سایر موجودات دریایی مانند کوسه قرار می‌گیرند که استخوان‌بندی‌شان از جنس غضروف است. این ماهی که از نژاد ماهی خورشید جنوبی (Mola Alexandrini) است، وزنی برابر با 2744 کیلوگرم داشته است. رکورد پیشین در این زمینه در اختیار یک خورشید ماهی عظیم دیگر بوده است که در سال 1996 در ژاپن شکار شده و 2300 کیلوگرم وزن داشت!

خوزه نونو گومز پریه‌را، دانشمند حوزه دریا از موسسه Atlantic Naturalist این تحقیقات را رهبری کرد و نتایج آن را در مجله علمی Journal of Fish Biology به چاپ رساند.

تحقیقات اولیه انجام شده بر روی جسد این خورشید ماهی نشان‌دهنده یک کوفتگی بزرگ در سر آن بودند که احتمالا به دلیل برخورد با یک قایق بوده است. با این حال دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند تعیین کنند که آیا این برخورد پیش از مرگ ماهی مربوطه رخ داده یا پس از آن!

سنگین ترین خورشید ماهی جهان

خورشید ماهی‌ها معمولا حیواناتی آرام هستند و بر خلاف جثه بسیار بزرگشان هیچ‌گونه تهدیدی برای انسان به شمار نمی‌روند. با این وجود برخی اوقات برخوردهای ناخواسته قایق‌ها با این موجودات، منجر به رخ دادن حوادثی برای بشر می‌شود.

موسسه Altantic Naturalist حضور این موجود عظیم‌الجثه را نشانگر این امر دانست که اقیانوس‌ها هنوز به اندازه‌ای تمیز هستند که بتوانند میزبان گونه‌های مختلف جانوری باشند. البته این موسسه آلودگی اقیانوس‌ها و ترافیک قایق‌ها و کشتی‌ها را هم مشکلی بزرگ برای جانوران توصیف نمود.

در حال حاضر، نام خورشید ماهی ژاپنی به عنوان سنگین ترین خورشید ماهی جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. با این وجود به نظر می‌رسد این مرجع باید به زودی بروزرسانی شده و نام این ماهی غول‌پیکر 2750 کیلوگرمی در آن درج شود.