گلکسی زد فلیپ 4

بررسی گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ ؛ مشخصات، طراحی، نمایشگر، دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار

گلکسی زد فلیپ 4 به عنوان نسل جدید گوشی تاشو سامسونگ راهی بازار شده است. در این مطلب به بررسی کامل مشخصات، طراحی، دوربین، باتری، نمایشگر، سخت افزار و نرم افزار Galaxy Z Flip 4 می‌پردازیم.

مدتی پیش سامسونگ یکی دیگر از رویدادهای گلکسی آنپکد خود را برگزار کرد و در این مراسم از نسل چهارم گوشی های هوشمند تاشو گلکسی زد فلیپ و گلکسی زد فولد رونمایی کرد. گلکسی زد فولد 4 بیشتر شبیه به یک تبلت تاشو است، در حالی که گلکسی زد فلیپ 4 را می‌توان یک تلفن تاشو نوستالژیک دانست.

اکنون گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ – Samsung Galaxy Z Flip 4 به استودیو گجت نیوز رسیده و ما قصد داریم آن را بررسی کنیم. گلکسی زد فلیپ 4 شباهت زیادی به گلکسی زد فلیپ 3 دارد، اما از بسیاری جهات بهتر و جذاب‌تر شده است. این فرمولی است که سال‌ها استفاده می‌شود، زیرا این فناوری نمی‌تواند با سرعتی که تولیدکنندگان نسخه‌های جدید گوشی های خود را عرضه می‌کنند، پیشرفت کند.

شاید Z Flip 4 نتواند باعث شود بسیاری از دارندگان گلکسی زد فلیپ 3 تصمیم به ارتقای گوشی تاشوی خود بگیرند، اما این مدل به اندازه کافی بهبود پیدا کرده و به همین دلیل خیلی‌ها متقاعد به خرید این پرچمدار جدید تاشدنی خواهند شد. در واقع سامسونگ بسیاری از نقاط ضعفی که هم کاربران و هم منتقدان روی آنها اتفاق نظر داشتند را پوشانده که از جمله آنها می‌توان به عملکرد دوربین در نور کم، عمر باتری و سرعت شارژ اشاره کرد. البته این را هم نباید فراموش کرد که زد فلیپ 4 حالا به جدیدترین تراشه کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 مجهز شده است.

گلکسی زد فلیپ 4

این گوشی تاشو به همان صفحه نمایش داخلی Dynamic AMOLED 2X و نمایشگر خارجی سوپر امولد مجهز شده که در زد فلیپ 3 هم دیده بودیم، اما حالا به لطف کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر تاشو و فریم آلومینیومی صاف‌تر، زد فلیپ 4 کمی کوتاه‌تر شده و دارای لولای باریک‌تری است.

نمایشگر تاشدنی داینامیک امولد 2 ایکس از نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی بهره می‌برد و با حداکثر روشنایی 1200 نیت، همچنان از نظر روشنایی در وضعیت خوبی قرار دارد. چین‌خوردگی وسط نمایشگر همچنان باقی مانده و حفره دوربین سلفی نیز هنوز در بالای نمایشگر داخلی دیده می‌شود. علاوه بر این، Z Flip 4 دارای استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب است؛ قابلیتی که فقط سامسونگ در نسل سوم و چهارم دستگاه‌های تاشو خود ارائه می‌دهد.

علاوه بر ارتقای چیپست، گلکسی زد فلیپ 4 به سیستم دوربین بهبودیافته‌ای مجهز شده است. در پشت گوشی همچنان دوربین دوگانه به چشم می‌خورد. دوربین اصلی گوشی به یک سنسور 12 مگاپیکسلی بزرگ‌تر با پیکسل‌های 1.8 میکرومتری، فاصله کانونی 24 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال OIS مجهز شده است. بنا بر ادعای سامسونگ، این سنسور جدید تا 65 درصد عملکرد بهتری را در دریافت نور ارائه می‌کند و به این ترتیب عملکرد دوربین در نور کم بهبود خواهد یافت. دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی هم همچنان مانند گلکسی زد فلیپ 3 باقی مانده‌اند.

گلکسی زد فلیپ 4

این گوشی تاشو حالا به باتری بزرگتر با 12 درصد ظرفیت بیشتر مجهز شده و یک باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی در آن به کار رفته که نسبت به باتری 3300 میلی‌آمپرساعتی نسل قبلی پیشرفت داشته است. بهتر این که این گوشی حالا از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند. زد فلیپ قبلی از شارژ 15 واتی پشتیبانی می‌کرد که این موضوع با انتقاد کاربران مواجه شده بود. شارژ سریع بی سیم نیز سرعت بیشتری دارد و اکنون به 15 وات رسیده است.

بنابراین در گلکسی زد فلیپ 4 شاهد چیپست جدید، دوربین بهتر، باتری بزرگتر و سرعت شارژ بهبود یافته خواهیم بود و البته آخرین نسخه اندروید با جدیدترین رابط کاربری وان یو آی نیز بخش نرم افزاری این گوشی تاشو جدید سامسونگ را تشکیل می‌دهند. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات کامل Galaxy Z Flip 4 را مشاهده کنید.

فهرست عناوین بررسی گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

تاریخ معرفی10 آگوست 2022
تاریخ عرضه جهانی25 آگوست 2022
ابعاد در حالت باز شده165.2 در 71.9 در 6.9 میلی‌متر
ابعاد در حالت بسته شده84.9 در 71.9 در 15.9 تا 17.1 میلی‌متر
وزن187 گرم
جنس بدنهشیشه‌ای با پوشش گوریلا گلس ویکتوس پلاس با فریم آلومینیومی Armor (مقاوم در برابر سقوط و خراشیدگی)
سیم کارتنانو سیم یا eSIM
مقاومت در برابر نفوذ آباستاندارد IPX8 برای مقاومت در عمق 1.5 متری آب به مدت 30 دقیقه (بدون مقاومت در برابر نفوذ گردوغبار)
اندازه نمایشگر6.7 اینچ
نوع نمایشگرداینامیک امولد 2 ایکس تاشدنی
نسبت نمایشگر به بدنه85.4 درصد
وضوح نمایشگر1080 در 2640 پیکسل
تراکم پیکسلی نمایشگر426 پیکسل در هر اینچ
نرخ تازه سازی تصویر (رفرش ریت)120 هرتز
سایر ویژگی‌های نمایشگرپشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس، حداکثر روشنایی 1200 نیت
نمایشگر بیرونی (کاور)1.9 اینچی سوپر امولد با وضوح 512 در 260 پیکسل با پوشش محافظ گوریلا گلکس ویکتوس پلاس
سیستم عاملاندروید 12
رابط کاربریوان یو آی 4.1.1
تراشهکوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 (چهار نانومتری)
پردازنده8 هسته‌ای شامل یک هسته 3.19 گیگاهرتزی Cortex-X2 و سه هسته 2.75 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 1.80 گیگاهرتزی Cortex-A510
پردازشگر گرافیکیآدرنو 730
حافظه رم8 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی128 یا 256 یا 512 گیگابایت از نوع UFS 3.1
درگاه کارت حافظه جانبیندارد
دوربین پشتیدوگانه
دوربین اول12 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 24 میلی‌متر، دیافراگم ‌f/1.8، اندازه سنسور 1/1.76 اینچ، اندازه پیکسل 1.8 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل، لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین دوم12 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با میدان دید 123 درجه، دیافراگم f/2.2 و اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش LED، اچ دی آر، پانوراما
فیلمبرداریرزولوشن 4K در نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه، 1080p در نرخ 60 یا 240 فریم بر ثانیه، 720p در نرخ 960 فریم بر ثانیه، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس
دوربین سلفی10 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 26 میلی‌متر، اندازه پیکسل 1.22 میکرومتر و دیافراگم f/2.4، پشتیبانی از اچ دی آر، فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه
بلندگواسپیکرهای استریو
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
اتصالاتهات اسپات، وای فای دایرکت، دوال باند، Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6
بلوتوث5.2، A2DP، LE
جی پی اسدارد با A-GPS، GLONASS، GALILEO و BDS
ان اف سیدارد
رادیوندارد
یو اس بییو اس بی Type-C 2.0
حسگر اثر انگشتدر لبه جانبی
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج، Samsung Pay
باتری3700 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری غیر قابل جداسازی
شارژرشارژ سریع 25 واتی (50 درصد در 30 دقیقه)، شارژ سریع بی سیم 15 واتی، شارژ بی سیم معکوس 4.5 واتی
رنگ‌بندیبنفش، خاکستری، صورتی طلایی، آبی، زرد، سفید، آبی تیره، خاکی، قرمز
قیمت در بازار جهانی825 دلار برای نسخه 128 گیگ، 899 دلار برای نسخه 256 گیگ و 999 دلار برای نسخه 512 گیگ

گلکسی زد فلیپ 4 درون یک جعبه فوق‌العاده باریک و سبک عرضه می‌شود. علاوه بر خود گوشی، یک‌سری کاغذهای بی فایده به همراه کابل شارژ یو اس بی سی و سوزن خروج سیم کارت داخل این جعبه وجود دارد و این تمام چیزی است که در هنگام خرید گوشی دریافت خواهید کرد. بنابراین خبری از شارژر و قاب به همراه گوشی نخواهد بود. اگر آداپتور شارژ 25 واتی سامسونگ را ندارید، باید به صورت جداگانه آن را تهیه کنید.

حالا که مشخصات گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ را مشاهده کردیم و نگاهی گذرا به ویژگی‌ها و پیشرفت‌های این گوشی تاشو انداختیم، وقت آن رسیده تا تمام بخش‌های Z Flip 4 را به طور کامل و مفصل بررسی کنیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 از نظر طراحی شباهت زیاد به زد فلیپ 3 دارد و البته این اصلا چیز بدی نیست. امسال سامسونگ به جای نوآوری و تغییر و تحول طراحی، بر اصلاحات طراحی قبلی تمرکز کرده است. زد فلیپ جدید اکنون دارای پنل‌های مقاوم‌تر با پوشش محافظ گوریلا گلکس ویکتوس پلاس است که روکش مات جدیدی روی آن قرار گرفته است. فریم آلومینیومی نیز با استفاده از متریال محکم‌تر و ظاهر براق‌تر و صاف‌تر، نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است. این امر در خصوص لولاها نیز صدق می‌کند.

اما احتمالا قابل توجه‌ترین تغییر در این بخش، حاشیه‌های کوچک‌تر در اطراف صفحه نمایش تاشو است که باعث شده کل بدنه زد فلیپ 4 کمی کوتاه‌تر از قبل شود. فریم پلاستیکی اطراف نمایشگر امولد همچنان بدون تغییر باقی مانده، اما حاشیه‌های اطراف پنل کمی کمتر شده است.

لایه محافظ بالای نمایشگر OLED تاشو باقی مانده و اگر آن را بردارید، صفحه نمایش در معرض خطر آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرد و به همین خاطر سامسونگ اکیدا توصیه کرده که آن را جدا نکنید. در مورد نسل قبلی گلکسی زد فلیپ دیده بودیم که بسیاری از کاربران پس از جداسازی این لایه به هیچ مشکلی برنخورده بودند، اما برخی کاربران هم بودند که پس از جداسازی این لایه محافظ با آسیب‌دیدگی صفحه نمایش مواجه شدند.

با وجود این، این لایه محافظ کارخانه‌ای لکه‌ها را به خود جذب می‌کنند و بخشی از عظمت و زیبایی نمایشگر را از بین می‌برند و به همین دلیل است که خیلی از کاربران تصمیم می‌گیرند آن را جدا کنند؛ اما ظاهرا در مورد گوشی تاشویی مثل گلکسی زد فلیپ، باید برای انجام این کار احتیاط کنید و به هشدارهای سامسونگ توجه داشته باشید. نکته مثبت این است که به نظر می‌رسد سامسونگ این لایه محافظ را بهبود بخشیده و به همین خاطر لکه‌های کمتری را نسبت به زد فلیپ 3 جذب می‌کند و انگشت دست نیز راحت‌تر روی آن می‌لغزد. یکی دیگر از نکات منفی این لایه محافظ، جمع شدن گردوغبار بین آن و فریم گوشی است.

گلکسی زد فلیپ 4

با نگاهی به پشت گوشی گلکسی زد فلیپ 4 می‌توانیم فریم باریک‌تر در اطراف پنل مجهز به گوریلا گلس ویکتوس پلاس را مشاهده کنیم. به جای یک فریم مات و پنل‌های شیشه‌ای براق، اکنون یک فریم براق و شیشه مات را می‌بینیم که ما آن را دوست داریم. این تغییر، احساس در دست گرفتن گوشی را تغییر داده، اما همچنان تجربه‌ای دوست داشتنی و جذاب است. زد فلیپ 4 در هنگام بسته شدن احساس امنیت بیشتری در دست دارد و هنگامی که آن را از جیبتان بیرون می‌آورید هم احتمال این که از دستتان بیفتد کمتر شده است.

سامسونگ برای مقاوم‌سازی این گوشی در برابر نفوذ آب، گلکسی زد فلیپ 4 را به استاندارد IPX8 مجهز کرده است؛ به این معنی که این گوشی تاشو می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد. حرف X در IPX8 نیز به این معناست که هیچ محافظتی در برابر نفوذ گردوغبار وجود ندارد که این خبر بدی خواهد بود. بنابراین مواظب باشید که زد فلیپ 4 را در شن و ماسه قرار ندهید، زیرا ذرات ریز ممکن است لولا یا صفحه نمایش تاشوی آن را از بین ببرند.

صفحه نمایش 6.7 اینچی Dynamic AMOLED 2X تاشو با رزولوشن افزایش یافته 1080p دقیقا مشابه Z Flip 3 است. یک حفره کوچک در مرکز بالای نمایشگر داخلی وجود دارد که دوربین سلفی درون آن قرار می‌گیرد. علاوه بر این دوربین سلفی، شما می‌توانید از دوربین پشتی گوشی و با کمک صفحه نمایش کوچک بیرونی، برای گرفتن عکس‌های سلفی استفاده کنید، اما این ایده برای انجام تماس‌های ویدیوی ایده‌آل نیست و به همین دلیل سامسونگ تصمیم گرفته همچنان دوربین سلفی را روی نمایشگر داخلی قرار دهد. علاوه بر این، هنگامی که گلکسی زد فلیپ 4 به صورت 90 درجه تا شود، برای انجام چت‌های ویدیویی فوق‌العاده راحت خواهد بود.

گلکسی زد فلیپ 4

صفحه نمایش گوشی حتی با وجود داشتن لایه محافظ، باز هم عالی به نظر می‌رسد. نمایشگر روشن و واضح گوشی، دقیقا برای چنین گوشی هوشمند تاشویی مناسب است. همچنان جای چین‌خوردگی در وسط نمایشگر وجود دارد که در ابتدا ممکن است کمی آزاردهنده باشد، اما پس از مدتی به آن عادت می‌کنیم. بلندگوی مکالمه در بالای صفحه نمایش و روی فریم قرار گرفته که به عنوان بلندگوی استریو برای پخش موسیقی و صدا نیز عمل می‌کند.

پنل پشتی گوشی نیز با پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس پوشانده شده است. قسمت پایین گوشی کاملا صاف و خالی است، اما در زیر شیشه، سیم‌پیچ‌های شارژ بی سیم وجود دارد و این گوشی از شارژ بی سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند. نیمه بالایی بدنه از یک شیشه یک تکه ساخته شده که به دو قسمت متمایز طراحی شده است. قسمتی از آن براق است و صفحه نمایش خارجی و دوربین‌ها را پوشش می‌دهد و بقیه قسمت‌های آن با روکش مات پوشیده شده است.

نمایشگر 1.9 اینچی سوپر امولد در کنار دوربین دوگانه، مثل گلکسی زد فلیپ 3، در قسمت بالایی پنل پشتی جای گرفته‌اند. این نمایشگر خارجی می‌تواند مواردی مثل ساعت، نوتیفیکیشن‌ها، ویجت‌ها و زمان باقی مانده تا فول شارژ شدن گوشی در هنگام اتصال به شارژر را نشان دهد و به عنوان یک نمایشگر برای گرفتن عکس‌های سلفی با استفاده از دوربین پشتی نیز کاربرد خواهد داشت. در اینجا یک پیشرفت وجود دارد؛ اکنون شما می‌توانید با هر دو دوربین با وضوح کامل عکس بگیرید و حتی می‌توانید با دو بار ضربه زدن روی صفحه نمایش کوچک، تمام فریم را مشاهده کنید.

گلکسی زد فلیپ 4

دوربین دوگانه نیز در اینجا تغییرات جزئی دارد. اکنون حلقه‌های فلزی اطراف دو دوربین از شیشه بیرون آمده‌اند، در حالی که در گلکسی زد فلیپ 3 با پنل پشتی هم‌سطح بودند. دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی گوشی نیز با یکی سنسور بزرگتر ارتقا یافته است. فریم‌ها نیز نسبت به نسل قبلی تغییر داشته‌اند و اکنون براق و صاف‌تر هستند. ممکن است فریم‌ها باریک‌تر از قبل نیز به نظر برسند، اما این موضوع احتمالا به دلیل لولای باریک‌تر گوشی خواهد بود.

اندازه لولا از گلکسی زد فلیپ 3 اندکی کاهش یافته، اما برای مشاهده تفاوت، باید گوشی‌ها را در کنار هم قرار دهید و در نگاه اول شاید میزان کاهش اندازه لولا چندان به چشم نیاید. مهم‌ترین چیز در مورد لولاها این است که عملکرد بسیار خوبی دارد و باز و بسته کردن گوشی بسیار لذت‌بخش و راحت خواهد بود. به گفته سامسونگ، این لولا تا 200 هزار بار تا شدن را قبل از این که شروع به فرسودگی کند، دوام می‌آورد. همچنین هیچ موقعیت ثابتی برای لولاها وجود ندارد و شما می‌توانید از گلکسی زد فلیپ 4 در هر زاویه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید.

فریم گوشی نیز خیلی شلوغ نیست. یک میکروفون تنها در بالای فریم قرار دارد و دو میکروفون دیگر از جمله میکروفون اصلی در لبه پایینی و در نزدیکی درگاه یو اس بی تایپ سی و بلندگوی دوم جای گرفته است. در لبه سمت چپ، درگاه سیم کارت در قسمت بالایی حضور دارد و در قسمت بالایی لبه سمت راست، کلیدهای تنظیم صدا و پاور دیده می‌شوند. قابل ذکر است که کلید پاور با حسگر تشخیص اثر انگشت یکپارچه شده و دقت و سرعت این حسگر نیز بسیار خوب خواهد بود.

محل قرارگیری حسگر تشخیص اثر انگشت مناسب به نظر می‌رسد و انگشت شست دست راست معمولا به راحتی به آن دسترسی خواهد داشت، اما شاید برای برخی کاربران نیز کمی بالاتر از حد معمول باشد. البته باید یاد بگیرید و عادت کنید که گوشی را در موقعیت درست در جیب خود قرار دهید و در دست بگیرید تا مجبور نشوید قبل از باز کردن آن، چند بار گوشی را در دستان خود بچرخانید.

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی Z Flip 4 دارای ابعاد 165.2 در 71.9 در 6.9 میلی‌متری در حالت باز شده است و به این ترتیب حدود یکی میلی‌متر کوتاه‌تر و به اندازه یک تار مو باریک‌تر از گلکسی زد فلیپ 3 شده است. وزن این گوشی 187 گرم است که چهار گرم سنگین‌تر از نسل قبلی خواهد بود و احتمالا دلیل اصلی این افزایش وزن، باتری بزرگتر این گوشی بوده است.

به طور کلی ما با کار کردن، عکس گرفتن و بازی کردن با گلکسی زد فلیپ 4، تجربه بسیار خوبی داشتیم و احتمالا همه کاربران از استفاده روزانه از این گوشی لذت می‌برند. Z Flip 4 را می‌توان مثل یک گوشی هوشمند تاشوی نوستالژیک دانست که اوقات خوبی را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین این یک دستگاه منحصربه‌فرد است که علاوه بر تفاوت با گوشی های هوشمند معمولی، حتی با سایر گوشی های تاشو موجود در بازار از جمله گلکسی زد فولد 4 متفاوت است.

چنین گوشی هوشمندی مزایای بسیاری برای کاربران خواهد داشت. می‌توانید از آن به عنوان یک دستگاه مد روز استفاده کنید، صفحه نمایش آن را در حالت نیمه باز مورد استفاده قرار دهید، برای قرارگیری در جیب مناسب است و حتی با استفاده از دوربین اصلی آن عکس‌های سلفی باکیفیت‌تر بگیرید. شما قادر خواهید بود گلکسی زد فلیپ 4 را به هر اندازه که دوست دارید و نیاز دارید تا کنید و این باعث می‌شود Z Flip 4 مانند یک مینی لپ تاپ خوب نیز عمل کند.

گلکسی زد فلیپ 4

همچنین قاب‌های محافظ زیاد و متنوعی برای این گوشی تاشو عرضه می‌شود که برخی از آنها بسیار عالی هستند و می‌توانید متناسب با سلیقه خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. این گوشی در رنگ‌های بنفش، خاکستری، صورتی طلایی، آبی، زرد، سفید، آبی تیره، خاکی و قرمز عرضه می‌شود. مانند گلکسی زد فلیپ 3، علاقه‌مندان می‌توانند در برخی مناطق، ترکیب رنگ سفارشی برای پشت و فریم گوشی انتخاب کنند که این ترکیب رنگی با نام Bespoke Edition معرفی شده است. در حال حاضر حداقل 75 ترکیب رنگی جذاب در Samsung.com و برخی فروشگاه‌های بزرگ و معتبر ارائه می‌شود.

صفحه نمایش

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 دارای دو نمایشگر است؛ چیزی که برای هر گوشی تاشویی رایج خواهد بود. حتی گوشی های تاشو قدیمی و غیر هوشمند هم یک نمایشگر کوچک‌تر روی بدنه بیرونی خود داشتند. در Z Flip 4 شاهد یک نمایشگر OLED خارجی کوچک در کنار ماژول دوربین هستیم که اهدافی مانند نمایش ساعت، اعلان‌ها و حتی گرفتن سلفی را دنبال می‌کند. پس از باز کردن گوشی نیز با نمایشگر اصلی روبه‌رو می‌شویم که از نوع داینامیک امولد 2 ایکس منعطف است.

نمایشگر خارجی دارای اندازه 1.9 اینچ و از نوع سوپر امولد است که مشابه آن را در فلیپ 3 نیز دیده بودیم. این نمایشگر، وضوح 512 در 260 پیکسل و نرخ تازه‌سازی تصویر 60 هرتزی را ارائه می‌کند، از کنترل لمسی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند همیشه روشن باشد. با استفاده از این نمایشگر می‌توانید ساعت و تقویم را ببینید، نوتیفیکیشن‌ها را بررسی کنید، آهنگ‌ها را رد کنید و موارد دیگری از این دست را انجام دهید؛ در واقع هنوز هم برای انجام بسیاری از کارها باید گوشی را باز کنید و از نمایشگر اصلی استفاده کنید. شاید در این زمینه بتوان گفت نمایشگر خارجی موتورولا Razr 2022 کارآمدتر است.

صفحه نمایش داخلی نیز تقریبا مشابه Z Flip 3 است. این نمایشگر 6.7 اینچی تاشو از نوع Dynamic AMOLED 2X با وضوح 2640 در 1080 پیکسل، تراکم پیکسلی 426 پی پی آی و نسبت تصویر 22 به 9 است و از رفرش ریت 120 هرتزی، محتوای اچ دی آر 10 پلاس و حداکثر روشنایی 1200 نیتی پشتیبانی می‌کند. چین‌خوردگی وسط نمایشگر داخلی همچنان باقی مانده، اما به اندازه چین‌خوردگی وسط گلکسی زد فولد آزاردهنده نیست. ممکن است هنگام اسکرول کردن یا کشیدن انگشت روی آن به وضوح بتوانید این چین خوردگی را احساس کنید، اما پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد و چیزی نیست که خیلی شما را اذیت کند.

گلکسی زد فلیپ 4

صفحه نمایش اصلی گلکسی زد فولد 4 نسبت تصویر باریکی دارد (22:9) و به همین دلیل برای تماشای فیلم خیلی فوق‌العاده نیست، زیرا نوارهای مشکی بسیار سنگینی را در دو طرف مشاهده می‌کنید. اما این نمایشگر برای وبگردی و مرور شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر و همچنین برای مولتی تسکینگ عالی است.

یکی از بروزرسانی‌های کوچک نمایشگر در زد فلیپ 4 این است که نرخ تازه‌سازی تطبیقی صفحه نمایش، اکنون با ادعای سامسونگ حتی تا 1 هرتز را نیز پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب بسیار پویاتر از قبل شده است. طبق آزمایش‌های انجام شده، عملکرد نمایشگر گلکسی زد فلیپ 4 با آنچه که یک سال پیش در Z Flip 3 ثبت کرده بودیم، مطابقت دارد. حداکثر روشنایی دستی اندازه‌گیری شده با استفاده از نوار لغزنده به 505 نیت می‌رسد که تقریبا هم‌اندازه اکثر نمایشگرهای OLED خوب موجود در بازار است.

گلکسی زد فلیپ 4 درست مانند گلکسی اس 22 اولترا، گزینه‌ای به نام Extra Brightness را ارائه می‌کند که با استفاده از آن، می‌توانید حداکثر روشنایی را در حالت دستی به 802 نیت افزایش دهید. در نهایت در زیر نور شدید آفتاب و با روشنایی تطبیقی فعال، ما روشنایی 919 نیتی را اندازه‌گیری کردیم که عدد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. حداقل روشنایی در این نمایشگر نیز فقط 1 نیت خواهد بود و در آن، صفحه نمایش آنقدر تاریک می‌شود که برای پیدا کردن تنظیمات و بخش‌های دیگر باید به یک اتاق تاریک بروید تا بتوانید محتوای به نمایش درآمده در نمایشگر را مشاهده کنید.

تست نمایشگر100 درصد روشنایی
مشکی، شمع بر متر مربعسفید، شمع بر متر مربعنسبت کنتراست
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 40505
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 4 (Extra Brightness)0802
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 4 (Max Auto)0919
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 30503
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 3 (Max Auto)0935
سامسونگ گلکسی زد فلیپ0377
سامسونگ گلکسی زد فلیپ (Max Auto)0596
سامسونگ گلکسی زد فولد 40505
سامسونگ گلکسی زد فولد 4 (Extra Brightness)0809
سامسونگ گلکسی زد فولد 4 (Max Auto)01000
سامسونگ گلکسی اس 220465
سامسونگ گلکسی اس 22 (Extra Brightness)0757
سامسونگ گلکسی اس 22 (Max Auto)0982
ایسوس زنفون 90449
ایسوس زنفون 9 (Max Auto)0831
اپل آیفون 13 پرو0856
اپل آیفون 13 پرو (Max Auto)01063
اپل آیفون 13 مینی0831
شیائومی 12 اس اولترا0512
شیائومی 12 اس اولترا (Max Auto)01065

تنظیمات رنگ در اکثر گوشی های سامسونگ به روشی مشابه انجام می‌شود. دو حالت رنگ در گلکسی زد فلیپ 4 وجود دارد که عبارتند از Vivid و Natural. شما می‌توانید در هر یک از این حالت‌ها، دمای رنگ را به دلخواه خود تنظیم کنید. حالت پیش فرض، Vivid است که با فضای رنگی DCI-P3 مطابقت دارد و دقت رنگ آن با میانگین دلتای 2.6 عالی است. حالت رنگ طبیعی یا Natural نیز به sRGB تغییر می‌کند و دقت در اینجا با میانگین دلتای 1.5 فوق‌العاده است.

صفحه نمایش Galaxy Z Flip 4 از دو حالت نرخ تازه‌سازی تصویر یا رفرش ریت به نام Motion Smoothness پشتیبانی می‌کند که این دو حالت عبارتند از تطبیقی (تا 120 هرتز) و استاندارد (60 هرتز ثابت). در حالت رفرش ریت تطبیقی، نرخ تازه سازی تصویر بسته به محتوای نمایش داده شده به صورت پویا بین 1 هرتز تا 120 هرتز تغییر می‌کند. به عنوان مثال، برای تصاویر ثابت به منظور صرفه‌جویی در مصرف باتری، رفرش ریت روی 1 هرتز محدود خواهد شد.

سیستم عامل اندروید 12 از APIهای موجود در لیست گلکسی Z Flip 4 پشتیبانی می‌کند و بر این اساس پنل نمایشگر می‌تواند در یکی از حالت‌های 10 هرتز، 24 هرتز، 30 هرتز، 48 هرتز، 60 هرتز، 96 هرتز و 120 هرتز، آنها را به‌روز کند. به این ترتیب، نمایشگر نرخ تازه‌سازی یکپارچه 24 هرتز را برای عکس‌ها و فیلم‌های ایستا، 60 هرتز را برای برخی از برنامه‌هایی که با رفرش ریت 120 هرتز ناسازگار بودند و 48 هرتز را برای برخی ویدیوهای خاص اعمال می‌کرد و البته نرخ تازه سازی 120 هرتزی برای برنامه‌ها و بازی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند در دسترس است.

گلکسی زد فلیپ 4

طبق بررسی‌های انجام شده، در نمایشگر گلکسی زد فلیپ 4 نرخ تازه سازی تصویر و نرخ فریمی که GPU تولید می‌کند لزوما یکسان نیستند و گوشی بر اساس محتوا و فعالیت، رفرش ریت متفاوتی را اعمال می‌کند. ما هرگز شاهد پایین آمدن نرخ تازه سازی از 24 هرتز نبودیم و نرخ فریم برای محتواهای ثابت نیز به 1 فریم بر ثانیه کاهش یافت که این یکی از ویژگی‌های عالی و جذاب نمایشگر Z Flip 4 خواهد بود.

گلکسی زد فلیپ 4 از محتوای HDR10+ پشتیبانی می‌کند. آمازون پرایم و یوتیوب هیچ مشکلی در پخش محتوای اچ دی آر 10 با وضوح بالا نداشتند، اما در حال حاضر نتفلیکس با زد فلیپ 4 ناسازگار است، اما احتمالا این مشکل نیز به زودی برطرف خواهد شد.

یکی از نگرانی‌های کاربران در نسل‌های قبلی گوشی های تاشو، دوام نمایشگر تاشدنی آنها بود. اما سامسونگ در نسل چهارم Z Flip از پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس روی نمایشگر خارجی و از لایه‌ای با شیشه بسیار نازک UTG در صفحه نمایش داخلی استفاده کرده تا مقاومت نمایشگرها را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. نسخه جدید UTG 2.0 سامسونگ، به گفته این شرکت 20 درصد قوی‌تر از قبل شده است. فریم مستحکم، لولاهای باکیفیت و استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب باعث شده‌اند این گوشی از نظر کیفیت ساخت و مقاومت در برابر آسیب‌های مختلف، عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. البته با توجه به این که مدت کوتاهی از عرضه این گوشی تاشو به بازار می‌گذرد، هنوز نمی‌توان به طور قطعی در مورد دوام طولانی‌مدت گلکسی زد فلیپ 4 قضاوت کرد، اما به نظر می‌رسد اکنون با توجه به تمهیداتی که سامسونگ اندیشیده، نگرانی‌های کمتری در این رابطه وجود داشته باشد. در هر صورت این واقعیت را هم نمی‌توان انکار کرد که صفحه نمایش تاشو بسیار نازک‌تر از نمایشگر یک گوشی معمولی است و طبیعتا مقاومت کمتری هم خواهد داشت.

باتری

گلکسی زد فلیپ 4

یکی از برجسته‌ترین بروزرسانی‌های گلکسی زد فلیپ 4 نسبت به نسل قبلی، باتری بزرگتر 3700 میلی‌آمپرساعتی آن است. علاوه بر این، خوشبختانه سامسونگ سرعت شارژ را نیز افزایش داده و حالا کاربران می‌توانند با شارژ سریع 25 واتی، سریع‌تر از قبل باتری گوشی خود را شارژ کنند.

در تست‌های انجام شده، گلکسی زد فلیپ 4 در بخش باتری بسیار خوب عمل کرد. این گوشی برای وبگردی حدود 13 ساعت و 45 دقیقه شارژدهی داشت، در حالی که این عدد برای زد فلیپ 3 حدود 10 ساعت بود. شارژدهی در زمان پخش ویدیو نیز بهبود یافته است و اکنون به 14 ساعت و 20 دقیقه رسیده که تقریبا 2 ساعت و 30 دقیقه بهتر از نسل قبلی خواهد بود.

در جدول زیر مقایسه‌ای بین گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ با دو گوشی هم قیمت‌ دیگر یعنی گلکسی اس 22 پلاس و آیفون 13 پرو خواهیم داشت:

گوشیگلکسی زد فلیپ 4گلکسی اس 22 پلاسآیفون 13 پرو
ظرفیت باتری3700 میلی‌آمپرساعت4500 میلی‌آمپرساعت3095 میلی‌آمپرساعت
عمر باتری8 ساعت و 33 دقیقه در حالت تطبیقی و 8 ساعت و 57 دقیقه در حالت 60 هرتز9 ساعت و 27 دقیقه در حالت تطبیقی و 10 ساعت و 26 دقیقه در حالت 60 هرتز12 ساعت و 18 دقیقه
سرعت شارژ25 وات25 وات20 وات
درصد شارژ پس از 15 دقیقه اتصال به شارژر28 درصد37 درصد25 درصد
درصد شارژ پس از 30 دقیقه اتصال به شارژر54 درصد70 درصد53 درصد

همانطور که گفتیم، گلکسی زد فلیپ 4 اکنون از شارژ سریع 25 واتی، شارژ سریع بی سیم 15 واتی و شارژ بی سیم معکوس 4.5 واتی پشتیبانی می‌کند که نسبت به گذشته پیشرفت خوبی داشته است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات گلکسی زد فلیپ 3، سرعت شارژ اندک آن بود و حالا خوشبختانه سامسونگ این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده است. شارژر 25 واتی سامسونگ قادر است ظرفیت باتری Z Flip 4 را در مدت 30 دقیقه از صفر به 55 درصد برساند.

ظرفیت باتری پس از 30 دقیقه شارژ (از 0 درصد)

گوشیدرصد شارژ باتری
شیائومی 1287 درصد
شیائومی 12 اس اولترا73 درصد
سامسونگ گلکسی اس 2263 درصد
سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا61 درصد
اپل آیفون 13 مینی61 درصد
اپل آیفون 13 پرو (20 وات)60 درصد
ایسوس زنفون 957 درصد
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 455 درصد
ایسوس زنفون 8 فلیپ53 درصد
سامسونگ گلکسی زد فولد 450 درصد
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 340 درصد
سامسونگ گلکسی زد فولد 333 درصد

همچنین شارژ کامل باتری زد فلیپ 4 از صفر تا صد در صد به 75 دقیقه زمان نیاز دارد. این سرعت شارژ، عالی و سریع‌ترین نیست، اما عملکرد بدی هم محسوب نمی‌شود و حداقل نسبت به نسل قبلی پیشرفت خوبی داشته است.

زمان فول شارژ شدن باتری (از 0 تا 100 درصد)

گوشیزمان
شیائومی 1246 دقیقه
شیائومی 12 اس اولترا50 دقیقه
سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا (45 وات)59 دقیقه
سامسونگ گلکسی اس 221 ساعت و 3 دقیقه
سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا (25 وات)1 ساعت و 4 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 41 ساعت و 15 دقیقه
ایسوس زنفون 91 ساعت و 15 دقیقه
اپل آیفون 13 مینی1 ساعت و 24 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 31 ساعت و 30 دقیقه
اپل آیفون 13 پرو (20 وات)1 ساعت و 38 دقیقه
ایسوس زنفون 8 فلیپ1 ساعت و 40 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فولد 31 ساعت و 46 دقیقه

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، گلکسی زد فلیپ 4 به طور چشمگیری سریع‌تر از زد فلیپ 3 شارژ نمی‌شود، اما پیشرفت خوبی هم داشته و البته فراموش نکنید که ظرفیت باتری آن نیز بزرگتر شده است. البته این نکته را هم باید بگوییم علاوه بر بزرگتر شدن باتری، چیپست اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نیز بسیار کارآمدتر از اسنپدراگون 888 در نسل قبلی است و عملکرد بهینه‌تری از نظر مصرف باتری دارد. به هر حال هنوز هم زد فلیپ 4 گوشی هوشمندی نیست که بتوانید هر چند روز یک بار آن را شارژ کنید، اما در مقایسه با نسل قبلی، عمر باتری خیلی بیشتری دارد.

اسپیکرها

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 دارای تنظیمات صوتی و بلندگوهای مشابه با زد فلیپ 3 است. این گوشی از اسپیکرهای استریو بهره می‌برد که بلندگوی مکالمه در بالای گوشی به عنوان اسپیکر دوم عمل می‌کند و اسپیکر دیگر هم در پایین گوشی قرار گرفته است. این گوشی تاشو در تست بلندی صدای ما امتیاز خوبی کسب کرده که نسبت به زد فلیپ 3 بسیار عالی بود. اگر در صدای پخش شده دقت کنید، می‌توانید افت ملایمی را در بلندی صدا بشنوید، اما در محیط غیر استودیویی، هر دو گوشی بلندی صدای خوبی را برای همه مقاصد ارائه می‌دهند.

به طور طبیعی، بلندگوی بالایی ساکت‌تر و کم صدا‌تر از بلندگوی پایینی است؛ اما هر دو اسپیکر به خوبی و درستی تنظیم شده‌اند و تعادل عالی بین آنها برقرار است. کیفیت صدای پخش شده از بلندگوها نیز راضی کننده است و صداهای آواز و همچنین صداهای بلند بسیار خوب به نظر می‌رسند. باس صدا هم اگرچه به اندازه برخی از گوشی های موجود در بازار نیست، اما کاملا راضی کننده خواهد بود.

سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ روی سیستم عامل اندروید 12 با رابط کاربری وان یو آی اجرا می‌شود. تقریبا تمام کاربران موافق این هستند که OneUI یکی از بهترین پوسته‌های اختصاصی مبتنی بر اندروید است. نسخه‌ای که ما برای بررسی در اختیار داریم از وان یو آی 4.1.1 استفاده می‌کند که نسبت به رابط کاربری سری گلکسی اس 22 جدیدتر است، اما تفاوت‌های ظاهری و عملکردی آن بسیار اندک خواهد بود.

کاوش در نرم افزار این گوشی تاشو را با صفحه نمایش کاور شروع می‌کنیم. شما می‌توانید ویژگی نمایشگر همیشه روشن یا Always-on Display را روی این نمایشگر داشته باشید و البته می‌توانید این ویژگی را روی صفحه نمایش اصلی نیز داشته باشید؛ در واقع هیچ تنظیم جداگانه‌ای برای این دو وجود ندارد. با این حال، نمایشگر کاور طرح‌های ساعت مخصوص خود را دارد و می‌توانید آنچه که در آنجا نمایش داده می‌شود را با صفحه ساعت هوشمند خود، مثلا با گلکسی واچ خود مطابقت دهید.

با کشیدن انگشت خود در هر چهار جهت روی صفحه نمایش، کارهای مختلفی انجام می‌شود. کشیدن انگشت به بالا Samsung Pay را راه‌اندازی می‌کند، کشیدن انگشت به پایین باعث می‌شود میانبرهای سریع مثل وای فای، بلوتوث، صدا، حالت پرواز، چراغ قوه و تنظیم روشنایی برای صفحه نمایش کاور پیش روی شما قرار بگیرد.

گلکسی زد فلیپ 4

با کشیدن انگشت به سمت راست به اعلان‌ها دسترسی پیدا می‌کنید که از طریق آن می‌توانید به بالا و پایین بروید یا آنها را بزرگ کنید. در نهایت با کشیدن انگشت به سمت چپ، مجموعه‌ای از حداکثر 8 ویجت نمایش داده می‌شود که شامل مواردی مثل پخش‌کننده موسیقی، آب و هوا، تقویم، آلارم، Samsung Health، ضبط صدا، شماره‌گیری مستقیم و تایمر خواهد بود.

دو بار فشردن دکمه پاور در هنگامی که گوشی شما بسته است، باعث می‌شود دوربین عقب گوشی فعال شود و صفحه نمایش خارجی به عنوان منظره‌یاب شما عمل می‌کند. کشیدن انگشت در جهت‌های مختلف، شما را بین حالت‌های گوناگون عکاسی و دوربین‌ها جابه‌جا می‌کند و اگر دو بار روی صفحه ضربه بزنید، حالت عکس با اندازه کامل و منظره‌یاب را دریافت می‌کنید؛ این ویژگی در گلکسی زد فلیپ 3 وجود نداشت.

جالب و البته تعجب‌آور است که حالت همیشه روشن روی صفحه نمایش داخلی نیز کار می‌کند. این نسخه ساده‌شده‌ای از حالت آشنای وان یو آی 3 خواهد بود. شما می‌توانید چند سبک ساعت را روی این صفحه انتخاب کنید و مواردی مثل اطلاعات موسیقی نیز پشتیبانی می‌شود. همچنین می‌توانید این ویژگی را همیشه خاموش، همیشه روشن یا به صورت برنامه‌ریزی شده فعال کنید. مثلا این امکان وجود دارد که نمایشگر همیشه روشن در صفحه داخلی فقط زمانی فعال شود که نوتیفیکیشن‌های جدید دریافت می‌کنید.

وان یو آی 4 بسیار تمیزتر و بهتر از نسخه‌های قبلی به نظر می‌رسد، اما اصول اولیه این رابط کاربری یکسان باقی مانده است. صفحه اصلی، ویجت‌ها، مرکز اعلان‌ها و کشوی برنامه همچنان مثل قبل به قوت خود باقی هستند. ویجت‌های هوشمند سامسونگ می‌توانند چند قطعه مختلف داده را با هم ترکیب کنند و فضای کمتری را اشغال کنند. شما همچنین دست بازتری برای تنظیم ویجت‌ها خواهید داشت. صفحه کلید سامسونگ هم با گنجاندن ایموجی‌ها و استیکرهای بیشتر، غنی‌تر از همیشه شده است.

یکی از ویژگی‌های جدید وان یو آی 4، پالت‌های رنگی است که رنگ‌های والپیپر اندروید 12 معمولی را پیاده‌سازی می‌کند. معمولا چهار پیشنهاد پالت رنگ علاوه بر رنگ پیش فرض آبی و مشکی وان یو آی وجود دارد. بسته به تصویر پس زمینه فعلی گوشی شما، این موارد به طور خودکار توسط نرم افزار انتخاب می‌شود. رنگی که انتخاب می‌کنید در تم جدید ایجاد شده به رنگ اصلی تبدیل می‌شود. این رنگ‌ها روی بخش‌های شماره‌گیر، کلیدهای میانبر سریع و سایر جزئیات رابط کاربری اعمال می‌شوند. حتی می‌توانید انتخاب کنید که آنها روی نمادهای برنامه‌ها نیز اعمال شوند.

منوی تنظیمات شامل یک داشبورد حریم خصوصی جدید است. در اینجا می‌توانید به راحتی ببینید که کدام برنامه‌ها از برخی از مهم‌ترین مجوزها برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کنند. می‌توانید دوربین را کنترل کنید و دسترسی به برنامه‌ها را تحت مدیریت خود دربیاورید. همچنین می‌توانید هشدارهای دسترسی به کلیپ‌بورد را انتخاب کنید که در صورت کپی کردن گذرواژه‌ها، شماره‌های مهم و مواردی از این دست بسیار مفید است. علاوه بر این یک بخش مدیریت کامل مجوزها وجود دارد.

سامسونگ دکس در گلکسی زد فلیپ 4 پشتیبانی نمی‌شود. با این حال یک ویژگی Link to Windows وجود دارد که رابطی را برای ارتباط بین رایانه و گوشی خود در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید تصاویر را مبادله کنید، اعلان‌ها را در رایانه شخصی خود مدیریت کنید یا حتی از طریق آن تماس ویدیویی انجام دهید.

گزینه دیگری در این راستا وجود دارد که البته پتانسیل محدودتری دارد و آن هم ادامه‌ی برنامه‌ها در دستگاه‌های دیگر است. برای این کار باید در هر دو دستگاه‌‌تان به حساب سامسونگ خود وارد شوید، آنها را به یک شبکه وای فای یا بلوتوث فعال متصل کنید و از مرورگر اینترنت سامسونگ یا Samsung Notes استفاده کنید. سپس می‌توانید متن و تصاویر را کپی و پیست کنید و همان تب‌ها را در مرورگر خود باز کنید.

از دیگر ویژگی‌های اختصاصی سامسونگ می‌توان به پنل‌های Edge اشاره کرد؛ پنل‌هایی که با کشیدن انگشت از کنار به داخل نمایشگر به نمایش درمی‌آیند و ابزارها و میانبرهایی را برای برنامه‌ها و مخاطبین فراهم می‌کنند. گزینه‌هایی برای محدود کردن حواس‌پرتی در زمانی که بازی می‌کنید و همچنین لانچر بازی و هابی برای همه بازی‌های شما در این بخش وجود دارند. یک مرورگر داخلی به نام Samsung Internet هم وجود خواهد داشت که برای بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته قلم اس پن و همچنین یک مدیریت فایل نسبتا قدرتمند مفید است. گالری تصاویر سامسونگ نیز همچنان پابرجاست و تفاوت خاصی نسبت به قبل نکرده است.

در نهایت، هنگامی که گوشی را تا اندازه خاصی باز کنید، مثلا بین 75 تا 115 درجه، ویژگی حالت Flex Flip 3 فعال می‌شود که رابط برنامه‌ها را تقسیم می‌کند و بخش مصرفی را در نیمه بالایی و بخش تعاملی را در نیمه پایینی نمایشگر به نمایش درمی‌آورد. برخی از برنامه‌ها مثل یوتیوب یا گالری و تقویم خود سامسونگ از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. همچنین این راهکار برای برنامه‌های تماس ویدیویی مثل گوگل Duo می‌تواند بسیار مفید باشد.

نکته پایانی درباره بخش نرم افزاری Galaxy Z Flip 4 این است که سامسونگ قول چهار سال بروزرسانی سیستم عامل اندروید و پنج سال بروزرسانی امنیتی را برای این گوشی تاشو داده است تا خیال کاربران از این بابت کاملا راحت باشد.

سخت افزار

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ از جدیدترین و قدرتمندترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 بهره می‌برد که نسبت به نسخه غیر پلاس یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 کمی بهبود پیدا کرده است. از جمله پیشرفت‌های کلیدی در این تراشه، راندمان بهتر و عملکرد بهتر (به مقدار جزئی) خواهد بود. ما این تراشه را روی گوشی های قدرتمند اندرویدی مثل ایسوس راگ فون 6 پرو، زنفون 9 و شیائومی 12 اس تجربه کرده بودیم و در یک کلام می‌توان گفت فوق‌العاده است.

نکته قابل توجه در اینجا این است که بر خلاف بسیاری از گوشی های پرچمدار قبلی سامسونگ که در دو نسخه با تراشه اسنپدراگون و اگزینوس عرضه می‌شدند، در گلکسی زد فلیپ 4 خبری از نسخه دارای چیپست اگزینوس نیست و سامسونگ فقط تراشه پرچمدار کوالکام را برای این گوشی تاشو انتخاب کرده است. این هم انتخاب خوبی از سوی سامسونگ بوده، چرا که معمولا تراشه اسنپدراگون عملکرد بهتری نسبت به اگزینوس داشته است.

بر خلاف گلکسی زد فولد 4 که دارای یک نسخه با رم 12 گیگابایتی نیز هست، گلکسی زد فلیپ 4 تنها با 8 گیگابایت رم عرضه می‌شود. اما برای انتخاب حافظه ذخیره‌سازی داخلی دست شما بازتر خواهد بود و می‌توانید نسخه‌های 128، 256 یا 512 گیگابایتی را خریداری کنید. حافظه داخلی این گوشی از نوع UFS 3.1 است که سرعت بسیار خوبی دارد. تراشه جدید اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نیز بدون شک سریع‌ترین چیپست اندرویدی بازار در حال حاضر است و در زمینه بنچمارک نیز در رتبه نخست قرار دارد و میزان حافظه و رم نیز برای یک گوشی در این سطح کافی خواهد بود. البته امکان پشتیبانی از کارت حافظه جانبی وجود ندارد و در هنگام خرید توجه داشته باشید که حتما مطابق با نیاز خود یکی از گزینه‌های 128، 256 یا 512 گیگابایتی را انتخاب کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

گلکسی زد فلیپ 4

توجه داشته باشید که گلکسی زد فلیپ 4 نسبت به گوشی های هوشمند معمولی، فضای بسیار کمتری برای مادربرد و چیپست و در نتیجه راه‌حل خنک کننده دارد و به همین دلیل انتظار می‌رود فشار زیادی به آن وارد شود. این گوشی در بنچمارک‌ها نیز عملکرد خوبی را از خود نشان داده که در ادامه می‌توانید برخی از مهم‌ترین آنها را مشاهده کنید. در گیک بنچ 5 چند هسته‌ای امتیاز 3913 را به دست آورده و فاصله چندان زیادی با شیائومی 12 اس اولترا و ایسوس زنفون 9 ندارد، اما بالاتر از پوکو ایکس 4 جی تی، شیائومی 12، پوکو اف 4 و حتی گلکسی اس 22 سامسونگ ایستاده است.

Geekbench 5 Multi Core

Asus Zenfone 9 (High Performance) : 4338
Xiaomi 12S Ultra : 4300
Realme GT Neo3 : 4079
Samsung Galaxy Z Flip4 : 3913
Poco X4 GT : 3719
Samsung Galaxy S22 : 3682
Xiaomi 12 : 3652
Samsung Galaxy Z Flip3 5G : 3441
Poco F4 : 3190
OnePlus Nord 2T : 2790

در بنچمارک گیک بنچ 5 تک هسته‌ای، امتیاز 1270 به این گوشی اختصاص پیدا کرده که آن را پایین‌تر از شیائومی 12 اس اولترا و ایسوس زنفون 9 و بالاتر از شیائومی 12، گلکسی اس 22، گلکسی زد فلیپ 3، پوکو اف 4، پوکو ایکس 4 جی تی و وان پلاس نورد 2 تی قرار می‌دهد.

Geekbench 5 Single Core

Xiaomi 12S Ultra : 1324
Asus Zenfone 9 (High Performance) : 1313
Samsung Galaxy Z Flip4 : 1270
Xiaomi 12 : 1187
Samsung Galaxy S22 : 1171
Samsung Galaxy Z Flip3 5G : 979
Poco F4 : 975
Realme GT Neo3 : 968
Poco X4 GT : 917
OnePlus Nord 2T : 491

عملکرد خوب چیپست گلکسی زد فلیپ 4، در مورد تست‌های گرافیکی نیز صدق می‌کند. این گوشی از پردازشگر گرافیکی آدرنو 730 استفاده می‌کند که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این گوشی در بنچمارک GFX Car Chase ES 3.1 onscreen امتیاز 74 را به دست آورده که با کمی اختلاف پایین‌تر از شیائومی 12 و ایسوس زنفون 9 و البته بالاتر از گلکسی اس 22، پوکو اف 4، پوکو ایکس 4 جی تی، گلکسی زد فلیپ 3 و وان پلاس نورد 2 تی قرار می‌گیرد.

GFX Car Chase ES 3.1 onscreen

Asus Zenfone 9 (High Performance) : 89
Xiaomi 12 : 75
Samsung Galaxy Z Flip4 : 74
Samsung Galaxy S22 : 69
Realme GT Neo3 : 53
Xiaomi 12S Ultra : 51
Poco F4 : 49
Poco X4 GT : 46
Samsung Galaxy Z Flip3 5G : 40
OnePlus Nord 2T : 40

عملکرد خوب این گوشی در بنچمارک‌های GFX Aztek Vulkan High onscreen و 3DMark Wild Life Vulkan 1.1 offscreen 1440p نیز ادامه دارد و به ترتیب امتیاز 62 و 8460 را به دست آورده است. اما این گوشی در بنچمارک آنتوتو کمتر از سایر دستگاه‌ها با سخت افزار مشابه، امتیاز کسب کرده است؛ به این دلیل که زد فلیپ 4 به دلیل محدودیت‌هایی که دارد از نظر خنک‌کنندگی و کنترل حرارت، عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت.

3DMark Wild Life Vulkan 1.1 offscreen 1440p

Xiaomi 12S Ultra : 10533
Asus Zenfone 9 (High Performance) : 10469
Xiaomi 12 : 9535
Samsung Galaxy Z Flip4 : 8460
Samsung Galaxy S22 : 7526
Realme GT Neo3 : 5428
Samsung Galaxy Z Flip3 5G : 5261
OnePlus Nord 2T : 4577
Poco F4 : 4357
Poco X4 GT : 4301

در بنچمارک آنتوتو 9 امتیاز 800001 به گلکسی زد فلیپ 4 اختصاص پیدا کرده و در آنتوتو 8 هم این گوشی امتیاز 685754 را دریافت کرده است.

AnTuTu 9

Asus Zenfone 9 (High Performance) : 1083092
Xiaomi 12S Ultra : 1039412
Xiaomi 12 : 985115
Samsung Galaxy S22 : 881428
Realme GT Neo3 : 819348
Samsung Galaxy Z Flip4 : 800001
Poco X4 GT : 747871
Poco F4 : 698586
Samsung Galaxy Z Flip3 5G : 682223
OnePlus Nord 2T : 604467

با این اوصاف، Galaxy Z Flip 4 از سخت افزار بسیار خوبی بهره می‌برد و می‌تواند یک پرچمدار تمام عیار محسوب شود. ما چند بازی را نیز روی این گوشی اجرا کردیم و آنها توانستند به بهترین شکل ممکن اجرا شوند و عملکرد عالی سخت افزار گوشی در حین اجرای این بازی‌ها حفظ شد. حتی بسیاری از بازی‌ها با نرخ فریم بالاتر از 60 هرتز روی این گوشی اجرا می‌شوند. اما با همه این موارد، زد فلیپ 4 را نمی‌توان بهترین گوشی برای بازی کردن دانست.

به دلیل همان محدودیت‌هایی که بالاتر گفتیم، گلکسی زد فلیپ 4 در تست‌های پایداری عملکرد مطلوبی ارائه نمی‌دهد. هنگامی که با 100 درصد بار سی پی یو کار می‌کنید، این گوشی قادر است حداکثر عملکرد خود را برای حدود 5 دقیقه حفظ کند و سپس به 41 درصد کاهش می‌یابد. همین امر در مورد بارگیری 100 درصد GPU نیز صدق می‌کند و پس از 5 دقیقه، عملکرد آن به 40 درصد کاهش پیدا می‌کند تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

البته این نکته را باید بگوییم که گلکسی زد فلیپ 4 به ندرت داغ می‌شود و فقط زیر ماژول دوربین، گرم می‌شود. همانطور که گفتیم، Z Flip 4 به دلیل محدودیت فضا، خنک‌کننده ضعیفی دارد و نمی‌تواند حداکثر عملکرد را برای بیش از 5 دقیقه پشتیبانی کند، اما کمتر برنامه یا بازی واقعا به این میزان عملکرد حداکثری نیاز دارد. در هر صورت گلکسی زد فلیپ 4 یک گوشی گیمینگ نیست، اما می‌تواند تمام بازی‌ها را به خوبی و با نرخ فریم بالا اجرا کند.

دوربین

گلکسی زد فلیپ 4

در پشت گوشی تاشو سامسونگ گلکسی زد فلیپ 4 مثل قبل شاهد حضور دوربین دوگانه هستیم و یک دوربین سلفی تکی هم درون حفره کوچکی روی صفحه نمایش تاشوی گوشی قرار گرفته است. هر سه دوربین مشابه نسل قبلی هستند. یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی به همراه دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید در پشت گوشی و دوربین 10 مگاپیکسلی سلفی در جلوی گوشی دیده می‌شوند. با این حال سامسونگ پیشرفت‌هایی را روی این دوربین‌ها اعمال کرده است. از جمله این که دوربین اصلی اکنون دارای یک سنسور بزرگتر با لنز متفاوت است.

دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ 4 از سنسور 12 مگاپیکسلی S5K2LD سامسونگ با فاصله کانونی 24 میلی‌متری و دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند. این همان سنسوری است که در گوشی های گلکسی اس 20 و گلکسی اس 21 مورد استفاده قرار گرفته بود. اندازه این سنسور 1/1.76 اینچ و اندازه پیکسل‌های آن 1.8 میکرومتر خواهد بود که نسبت به پیکسل‌های 1.4 میکرومتری نسل گذشته و سنسور 1/2.55 اینچی قبلی پیشرفت بسیار خوبی داشته است. همچنین این سنسور از فناوری فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF) بهره می‌برد و لرزش‌گیر اپتیکال یا OIS نیز روی آن به کار رفته است.

دوربین فوق عریض گوشی هم مثل گلکسی زد فلیپ 3 به همان سنسور IMX258 سونی مجهز شده است. این سنسور دارای اندازه 1/3.06 اینچی با پیکسل‌های 1.12 میکرومتری است که عکس‌هایی با وضوح 12 مگاپیکسل را تهیه می‌کند. از دیگر ویژگی‌های دوربین اولترا واید گلکسی زد فلیپ 4 می‌تواند به فوکوس ثابت، فاصله کانونی 13 میلی‌متری و دیافراگم f/2.2 اشاره کرد.

دوربین سلفی هم در بالای نمایشگر تاشوی داخلی گوشی قرار گرفته که برای آن از سنسور 10 مگاپیکسلی S5K3J1 سامسونگ استفاده شده است. این سنسور در سری گلکسی اس 20 سامسونگ نیز به کار رفته بود و دارای اندازه 1/3 اینچ با پیکسل‌های 1.22 میکرومتری به همراه فوکوس ثابت است. فاصله کانونی آن 25 میلی‌متر و دیافراگم آن نیز f/2.4 خواهد بود.

رابط کاربری برنامه دوربین

گلکسی زد فلیپ 4

برنامه دوربین گلکسی زد فلیپ 4 در بیشتر موارد کاملا مشابه سایر گوشی های اخیر سامسونگ است؛ اما حالا چند ترفند و ویژگی جدید برای گوشی تاشوی جدید سامسونگ ارائه شده است. اصول اولیه این برنامه طبق معمول است؛ با کشیدن انگشت به چپ و راست بین حالت‌های موجود جابه‌جا می‌شوید و گزینه‌ای برای تنظیم مجدد، افزودن یا حذف برخی از حالت‌ها از منظره‌یاب وجود دارد. با کشیدن انگشت خود به صورت عمومی در هر جهت نیز بین دوربین‌های جلو و عقب جابه‌جا خواهید شد.

دو کنترل بزرگنمایی روی منظره‌یاب وجود دارد که شامل 0.5x و 1x می‌شود. شما می‌توانید با حرکت، کوچک‌نمایی و بزرگنمایی کنید. در این مرحله سطوح بزرگنمایی از پیش تعیین شده اضافی شامل دو برابر، چهار برابر و ده برابر خواهد بود. در نماد چرخ دنده تنظیمات در گوشه سمت چپ بالای صفحه نیز مجموعه استانداردی از ویژگی‌های اضافه ارائه می‌شود. موارد معمول مثل خطوط شبکه‌ای، داده‌های مکانی و غیره را می‌توانید در منو پیدا کنید. یک آیکون اختصاصی Flip هم وجود دارد. این آیکون کوچک در گوشه سمت راست بالا برای فعال کردن صفحه نمایش کاور برای اهداف منظره‌یاب ارائه شده است که هم شما و هم سوژه شما امکان استفاده از آن را خواهید داشت.

حالت Pro یا حرفه‌ای در عکاسی نیز همچنان وجود دارد و در آن می‌توانید تنظیماتی را مطابق میل خود اعمال کنید؛ مثلا ایزو را بین 50 تا 3200، سرعت شاتر را بین 1/12000 ثانیه تا 30 ثانیه یا حداکثر 0.5 ثانیه برای اولترا واید، فوکوس دستی و تعادل رنگ سفید را تنظیم کنید. گزینه‌های حالت نورسنجی و ناحیه فوکوس خودکار و همچنین مجموعه‌ای از کنترل‌های تصویر برای کنتراست، اشباع و غیره نیز در دسترس هستند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی خاص Z Flip 4 این است که می‌توانید منظره‌یاب دوربین را در هر دو نیمه نمایشگر قرار دهید. به این ترتیب که گوشی را تا نیمه تا کنید و از قسمت پایینی برای گزینه شاتر و تنظیمات و از نیمه بالایی نمایشگر برای دیدن خود و سوژه خود استفاده کنید که این قابلیت برای گرفتن عکس‌های سلفی می‌تواند بسیار مفید باشد.

در صورتی که گوشی خود را بسته باشید، می‌توانید دوربین را با دو بار فشردن دکمه پاور راه‌اندازی کنید و از صفحه نمایش کوچک خارجی به عنوان منظره‌یاب استفاده کنید و با استفاده از دوربین اصلی در پشت گوشی، عکس‌های سلفی بگیرید. با سوایپ کردن به چپ و راست بین عکس‌ها و ویدیوها جابه‌جا می‌شوید و کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین نیز شما را بین دوربین اصلی و فوق عریض جابه‌جا می‌کند. نکته اصلی در اینجا این است که سنسورهای قرار گرفته در پشت گوشی به صورت عمودی یا پرتره تعبیه شده‌اند، در حالی که نمایشگر بیرونی دارای جهت افقی است. این باعث می‌شود نمایشگر کوچک خارجی برای کادربندی دقیق چندان مفید نباشد.

البته اگر کادربندی دقیق برای شما مهم است، Z Flip 4 اکنون از نمای کامل هم پشتیبانی می‌کند و به این منظور کافی است روی این صفحه کوچک دو بار ضربه بزنید. به این ترتیب رابط کاربری کوچک‌نمایی می‌شود و کل کادر را، البته در یک پیش نمایش تصویر کوچک، به شما نشان می‌دهد.

ویژگی دیگر Flip 3 که در آن تصاویر و ویدیوها دارای نسبت ابعاد مربعی بودند، اکنون اختیاری است. دوربین‌های عقب گوشی اکنون در ابعاد مناسب تصویربرداری می‌کنند؛ یعنی نسبت 4:3 برای عکس‌ها و 16:9 برای فیلم‌ها. البته شما می‌توانید این نسبت‌ها را از بخش تنظیمات دوربین تغییر دهید.

حالت‌های متنوعی در دوربین وجود دارند که یکی از آنها حالت Single Take است. این حالت به شما اجازه می‌دهد با یک لمس کوتاه دکمه شاتر، چندین عکس و ویدیوی کوتاه را ثبت کنید. حالت‌های پانوراما، اسلوموشن و نمای کارگردان یا Director’s View هم ارائه می‌شوند. حالت نمای کارگردان شرایطی را فراهم کرده تا با چند سنسور اقدام به ضبط فیلم کنید و در حین فیلمبرداری بین این سنسورها جابه‌جا شوید.

کیفیت عکس‌ها

گلکسی زد فلیپ 4

عکس‌های 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی که در روز و نور مناسب گرفته می‌شوند، فوق‌العاده هستند و جزئیات زیاد و نویز کمی در آنها دیده می‌شود. پردازش این عکس‌ها مناسب است و ظاهری متعادل و طبیعی را ارائه می‌کنند. کنتراست عالی است و دامنه دینامیکی هم خوب خواهد بود؛ البته HDR خودکار برای روشن کردن همه سایه‌ها تلاش نمی‌کند و به همین دلیل نمی‌توان داینامیک رنج را عالی دانست. در نهایت این که رنگ‌ها هم زنده هستند و خوشبختانه شاهد رنگ‌های افراطی و اغراق شده نیستیم.

سنسور بزرگتر دوربین اصلی در گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ نسبت به زد فلیپ 3 باعث شده عملکرد این دوربین نه تنها در نور کم، بلکه در نور روز نیز بهبود پیدا کند. شاخ و برگ درختان و چمن دقیق‌تر و بهتر به نظر می‌رسد و در کل تصاویر زیباتری به دست می‌آیند. البته تفاوت‌ها نسبت به عکس‌های زد فلیپ 3 خیلی  بزرگ نیستند، اما به هر حال پیشرفت قابل توجهی را مشاهده می‌کنیم.

نمونه عکس های لنز اصلی در روز

عکس‌های 12 مگاپیکسلی دوربین فوق عریض یا اولترا واید هم کاملا دوست‌داشتنی هستند. آنها به طور شگفت‌انگیزی به عنوان یک عکس فوق عریض دارای جزئیات هستند و وضوح هر پیکسل در آنها رضایت‌بخش است. البته مطابق معمول، کیفیت و زیبایی این عکس‌ها به پای عکس‌های دوربین اصلی نمی‌رسد، اما در مقایسه با بیشتر دوربین‌های اولترا واید در گوشی های هوشمند، عملکرد بسیار خوبی دارد.

تصحیح اعوجاج خودکار عکس‌های اولترا واید خوب است، اما همچنان گوشه‌های تصویر به اندازه مرکز تصویر شارپ نیستند که این امر در دوربین‌های با زاویه دید فوق عریض کاملا قابل انتظار است. رنگ‌ها، کنتراست و داینامیک رنج هم تقریبا عالی هستند و می‌توان در مجموع از عملکرد دوربین 12 مگاپیکسلی اولترا واید در گلکسی زد فلیپ 4 رضایت داشت.

نمونه عکس های لنز اولترا واید

حالت پرتره در دوربین اصلی، عکس‌های پرتره فوق‌العاده با سوژه‌هایی با جزئیات عالی، نوردهی خوب و رنگ‌های زیبا را ارائه می‌دهد. جداسازی سوژه از پس زمینه به طور قابل توجهی با مهارت انجام می‌شود و افکت بوکه دلپذیری در پس زمینه تصویر به وجود می‌آید.

نمونه عکس های پرتره

همانطور که پیش از این گفته بودیم، به لطف نمایشگر خارجی، شما می‌توانید از دوربین اصلی گوشی برای گرفتن عکس‌های سلفی نیز استفاده کنید. فوکوس خودکار، وضوح بالاتر، سنسور بهتر و بزرگتر و لرزش‌گیر اپتیکال باعث شده استفاده از دوربین اصلی گوشی برای سلفی گرفتن، برتری‌های زیادی نسبت به دوربین 10 مگاپیکسلی جلوی گوشی داشته باشد. سلفی‌هایی که با دوربین پشتی گوشی گرفته می‌شود کاملا دوست‌داشتنی هستند. سوژه‌ها بسیار واضح بوده و دامنه دینامیکی، کنتراست و رنگ‌ها نیز عالی خواهند بود.

به لطف دیافراگم f/1.8 در دوربین اصلی، نیازی به شبیه‌سازی افکت بوکه (تار شدن پس زمینه) نیز نخواهد بود و شما برای این عکس‌ها می‌توانید افکت بوکه طبیعی را دریافت کنید. در مجموع، عملکرد دوربین جلوی گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ هم بد نیست، اما بهترین راه برای گرفتن سلفی با این گوشی تاشو، استفاده از دوربین اصلی و نمایشگر بیرونی است. اگر هم نیاز داشتید پس زمینه را برای عکس های سلفی خود محوتر کنید، می‌توانید حالت پرتره دوربین اصلی را فعال کنید. همانطور که بالاتر گفتیم، این حالت می‌تواند کار چشمگیری انجام دهد.

نمونه عکس های سلفی در روز

شما قادر خواهید بود از دوربین فوق عریض هم برای سلفی گرفتن استفاده کنید. این دوربین برای گرفتن سلفی‌های دسته جمعی بسیار مناسب خواهد بود. فقط باید مطمئن شوید که گوشی را در فاصله خوبی نگه دارید، چرا که در غیر این صورت ممکن است سوژه‌های شما از فوکوس خارج شوند.

همانطور که گفتیم، عکس‌های سلفی دوربین 10 مگاپیکسلی جلوی گوشی نیز به اندازه کافی خوب هستند و جزئیات عالی، نوردهی مناسب، نویز کم و دامنه دینامیکی دوست‌داشتنی در آنها به چشم می‌خورد. کنتراست هم اغلب خوب است، به شرط این که لنز را تمیز کنید. وضوح تصاویر گرفته شده با این دوربین با دوربین اصلی پشت گوشی برابری نمی‌کند،‌ اما با وجود این هنوز هم خیلی بهتر از بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار است. سلفی‌های پرتره با دوربین جلویی هم به اندازه کافی خوب خواهند بود و نوردهی، تفکیک سوژه از پس زمینه، جزئیات و رنگ‌ها راضی کننده هستند.

نمونه عکس های سلفی در شب

حالا وقت آن رسیده که به بررسی عملکرد دوربین گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ در شب یا در نور کم بپردازیم. گلکسی زد فلیپ 4 حالت شب خودکار را به عنوان بخشی از حالت پیش‌فرض عکاسی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با ضربه زدن روی نماد کوچک ماه روی منظره‌یاب، حالت شب را غیر فعال یا فعال کنید. عکس‌های گرفته شده با حالت شب کاملا خوشایند هستند، جزئیات کافی در آنها وجود دارد، محدوده دینامیکی بسیار خوب است و کاهش نویز نیز به خوبی انجام شده است.

نوردهی در تمام صحنه‌ها عالی است، اما این الگوریتم، عکس‌های روشن‌تری از واقعیت را ایجاد می‌کنند. اشباع رنگ‌ها نیز فوق‌العاده خواهد بود و در کل، این حالت عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

نمونه عکس لنز اولترا واید در شب

عکس سمت راست با نایت مود و عکس سمت چپ بدون نایت مود گرفته شده است

عکس‌هایی که بدون حالت شب گرفته می‌شوند هم هنوز خوب هستند، اما تفاوت‌های نسبتا جزئی با عکس‌های نایت مود وجود دارد. جزئیات این عکس‌ها باورنکردنی هستند، نوردهی واقعی‌تر از حالت شب است، سایه‌ها عمیق‌تر دیده می‌شود و اشباع رنگ و کنتراست عالی است. با این حال عکس‌های بدون حالت شب کمی تاریک‌تر خواهد بود و کمی نویزهای بیشتری در آنها به چشم می‌خورد. اگر ظاهر واقعی‌تری را ترجیح می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم حالت شب را غیر فعال کنید و به این روش عکس بگیرید.

نمونه عکس های دوربین اصلی در شب

عکس‌های سمت راست با نایت مود و عکس های سمت چپ بدون نایت مود گرفته شده‌اند

حالت شب یا Night Mode مثل همیشه به چند ثانیه زمان برای نوردهی نیاز دارد تا اقدام به ثبت عکس کند. در صورتی که حالت شب را به صورت دستی فعال کنید، کیفیت عکس‌های به دست آمده تفاوت چندانی با عکس‌هایی که در حالت شب خودکار یا Auto Night Mode گرفته می‌شوند، نخواهد داشت. اگر عکس‌های گرفته شده در نور کم با گلکسی زد فلیپ 4 را با زد فلیپ 3 مقایسه کنید، کاملا آشکار است که عکس‌ها بسیار واضح‌تر و پرجزئیات‌تر با نویز کمتر و رنگ‌های بهتر شده‌اند و پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است. یکی از دلایل این پیشرفت، استفاده از سنسور بزرگتر در Galaxy Z Flip 4 است.

نمونه عکس لنزهای اصلی و اولترا واید در شب

عکس سمت راست با لنز اصلی و عکس سمت چپ با لنز اولترا واید گرفته شده است

گفتنی است حالت شب خودکار روی دوربین فوق عریض زد فلیپ 4 نیز کار می‌کند که در این حالت، عکس‌های روشن‌تر با دامنه دینامیکی خوب، آسمان روشن‌تر و اشباع رنگ دلپذیر را به ثبت می‌رساند. HDR خودکار نیز کمک زیادی در این راستا می‌کند. دوربین فوق عریض بدون حالت شب هم عکس‌های قابل استفاده، اما با جزئیات کمتر و گوشه‌های نرم‌تر را ارائه خواهد کرد. با این حال، حالت شب خودکار، عکس‌های اولترا واید را کاملا روشن می‌کند و با غیر فعال کردن آن می‌توانید از نوردهی واقعی‌تر و دامنه دینامیکی تصویر لذت ببرید.

درست مانند دوربین اصلی، دوربین فوق عریض نیز حالت شب مستقل و دستی را ارائه می‌کند که اغلب از زمان‌های نوردهی طولانی‌تری استفاده می‌کند و در نهایت عکس‌های بهتری را ارائه می‌دهد. کیفیت عکس‌های حالت شب دستی تفاوت زیادی با حالت خودکار پیش فرض ندارد.

فیلمبرداری

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 می‌تواند با تمام دوربین‌های خود اقدام به فیلمبرداری کند. دوربین اصلی تا وضوح 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه یا 1080p با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری خواهد کرد. دوربین‌های اولترا واید و سلفی هم حداکثر با وضوح 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه قادر به ضبط فیلم هستند. لرزش‌گیر اپتیکال در دوربین اصلی وجود دارد و تثبیت‌کننده الکترونیکی را نیز می‌توان برای هر سه دوربین فعال یا غیر فعال کرد. در صورتی که این قابلیت فعال باشد، کار فو‌ق‌العاده‌ای در تثبیت ویدیو با کاهش جزئی در وضوح انجام می‌دهد.

هنگام استفاده از کدک h.264، ویدیوهای 4K بیت ریت 48 مگابیت بر ثانیه را دریافت می‌کنند و بیت ریت صدا نیز حدود 256 کیلوبیت بر ثانیه خواهد بود و البته صدا استریو است. ویدیوی 4K که با دوربین اصلی گرفته‌ایم عالی است و جزئیات بسیار زیاد، رنگ‌های واقعی، کنتراست عالی و دامنه دینامیکی خوبی را در آنها مشاهده می‌کنیم. ما پردازش ویدیوها را دوست داریم و شاخ و برگ درختان، ساختمان‌ها و افراد همگی طبیعی به نظر می‌رسند.

ویدیوهای 4K دوربین فوق عریض هم خوب هستند و جزئیات زیادی را ارائه می‌دهند. کیفیت رنگ‌ها، کنتراست و داینامیک رنج هم دست کمی از ویدیوهای دوربین اصلی ندارند. طبق معمول، در ویدیوهایی که با دوربین فوق عریض گرفته می‌شوند، گوشه‌ها کمی نرم هستند که این موضوع در یک لنز با فاصله کانونی 13 میلی‌متری اجتناب‌ناپذیر است. به طور کلی، ویدیوهای ضبط شده 4K با دوربین فوق عریض هم عالی هستند.

در نور کم نیز می‌توانید ویدیوهای بسیار خوبی را با دوربین اصلی بگیرید. البته کمی نویز در این ویدیوها دیده می‌شود، اما جزئیات کافی است، رنگ‌ها به خوبی اشباع شده‌اند و نوردهی هم واقعی خواهد بود. در مجموع، دوربین گلکسی زد فلیپ 4 شاید به اندازه یک پرچمدار تمام عیار مثل گلکسی اس 22 اولترا عمل نکند، اما در رقابت با گلکسی اس 22 و گلکسی اس 22 پلاس عقب نمی‌ماند و واقعا کیفیت خوبی را از خود نشان می‌دهد.

جمع بندی

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ یک پیشرفت خوب نسبت به زد فلیپ 3 محسوب می‌شود که بهبودهایی در باتری، سرعت شارژ و دوربین دریافت کرده است. همچنین ما از گزینه عکاسی با وضوح کامل با استفاده از دوربین پشتی در هنگام گرفتن سلفی استقبال می‌کنیم. سامسونگ با پرداختن به نقاط ضعف و مشکلات Z flip 3، باعث شده گلکسی زد فلیپ 4 به پیشنهادی جذاب‌تر و مطلوب‌تر تبدیل شود. این گوشی با قیمت پایه 999 دلار یا 1080 یورو به بازار عرضه می‌شود که آن را هم‌قیمت گوشی‌های پرچمدار بازار می‌کند. گلکسی زد فولد 4 با قیمت 1800 یورو قیمت بسیار گران‌تری خواهد داشت. به همین دلیل اگر یک گوشی تاشوی سامسونگ می‌خواهید، زد فلیپ 4 می‌تواند گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری باشد.

اگر علاقه‌مند به خرید گوشی تاشوی زد فلیپ هستید، اما قیمت Z Flip 4 کمی برای شما گران است، ممکن است گلکسی زد فلیپ 3 را ترجیح دهید، چرا که اکنون حدود 400 یورو ارزان‌تر است. اما باید توجه داشته باشید که زد فلیپ 3 عمر باتری کمتر، سرعت شارژ پایین‌تر و دوربین ضعیف‌تری (به خصوص در نور کم) نسبت به نسل جدید خود دارد.

موتورولا ریزر 2022 که اخیرا معرفی شده هم در بازار چین عرضه می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که آیا آن را در بازار کشورهای دیگر نیز خواهیم دید یا نه. این گوشی هم مثل زد فلیپ 4 از نمایشگر تاشو 6.7 اینچی بهره می‌برد اما دارای 1 میلیارد رنگ و نرخ تازه‌سازی تصویر 144 هرتزی است. چیپست به کار رفته در آنها یکسان است و عملکرد مشابهی هم در بخش دوربین ارائه می‌دهند. یکی دیگر از تفاوت‌های آنها نمایشگر خارجی است که در گوشی تاشو Razr اندازه بزرگتری دارد و امکان کنترل بیشتری را در هنگام بسته بودن گوشی ارائه خواهد داد.

گلکسی زد فلیپ 4

در هر صورت این روزها گوشی‌های مشابه گلکسی زد فلیپ و موتورولا Razr 2022 زیاد نیستند. گلکسی زد فولد 4 هم گوشی تاشوی دیگری از سامسونگ است که طراحی و سبک متفاوتی را عرضه می‌کند. این گوشی هوشمند قدرتمند یکی از بزرگترین صفحه‌های نمایش OLED در گوشی های هوشمند را دارد و از دوربین زیر نمایشگر برای چت‌های ویدیویی استفاده می‌کند. نمایشگر خارجی زد فولد 4 به اندازه کافی و مثل بسیاری از گوشی‌های بازار بزرگ است و در کل مزایای پرشماری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر مشکلی با داشتن یک گوشی ضخیم (با ضخامت 16 میلی‌متر) و سنگین (با وزن 263 گرم) ندارید و البته از پس پرداخت هزینه 1800 یورویی آن برمی‌آیید، گلکسی زد فولد 4 می‌تواند انتخاب جذاب‌تری برای شما باشد.

شیائومی هم اخیرا میکس فولد 2 را معرفی کرده که حتی از گلکسی زد فولد 4 صفحه نمایش بزرگتر و ضخامت کمتری را ارائه می‌دهد، طراحی شیک‌تری دارد و سریع‌تر شارژ می‌شود، اما این دستگاه در حال حاضر فقط وارد بازار چین شده است. اگر به گلکسی زد فلیپ 4 به دلیل شکل فشرده و ابعاد کوچک‌تر آن چشم دوخته‌اید، بد نیست برخی گوشی های جمع و جور را نیز در نظر بگیرید؛ از جمله گلکسی اس 22 که از صفحه نمایش 6.2 اینچی داینامیک امولد 2 ایکس، سخت افزار قدرتمند، دوربین سه گانه عالی و قیمت 700 یورویی بهره می‌برد. یا آیفون 13 مینی که کوچک‌ترین پرچمدار بازار است و از نمایشگر 5.4 اینچی، چیپست قدرتمند و نمایشگر OLED استفاده می‌کند.

در کل گلکسی زد فلیپ، تنها پس از چند سال توانسته از یک دستگاه مد محور و نمادین، به یک پرچمدار تمام عیار تبدیل شود. این گوشی اکنون همان چیزی شده که از ابتدا باید می‌بود؛ یعنی یک یک گوشی هوشمند قدرتمند با دوربین عالی، عمر باتری مناسب و سرعت شارژ بالا. چیزهای مثبت زیادی در مورد Z Flip 4 وجود دارد که می‌توانیم درباره آنها صحبت کنیم؛ از طراحی ضد آب فوق‌العاده‌ی آن که حس نوستالژیکی هم دارد گرفته تا ابعاد جمع و جور، نمایشگر AMOLED عالی، عمر باتری خوب، سرعت شارژ مناسب و اسپیکرهای استریو.

همچنین گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ به قدرتمندترین تراشه اندرویدی تا به امروز یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 مجهز شده، اما در زمینه کنترل حرارت و خنک‌کنندگی عملکرد چندان خوبی ندارد که آن هم به دلیل ساختار آن و محدودیت‌هایی است که دارد. عملکرد دوربین این گوشی نیز در تمام لنزها، چه در عکاسی چه در فیلمبرداری، چه در روز و چه در شب عالی است.

گلکسی زد فلیپ 4

گلکسی زد فلیپ 4 را باید مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی هوشمند تاشوی فعلی بدانیم که با حدود هزار دلار می‌توانید مجموعه‌ای از ویژگی‌های برجسته آن را دریافت کنید. این یک گوشی هوشمند ایده‌آل و بی نقص نیست و شاید مدتی طول بکشد تا به فرم و طراحی آن عادت کنید. چین‌خوردگی قسمت تا شدن صفحه نمایش یکی دیگر از چیزهایی است که باید با آن کنار بیایید و البته گردوغباری که در جاهای مختلف گوشی جمع می‌شوند هم ممکن است گاهی اوقات آزاردهنده باشد. این گوشی دارای دوربین زوم یا تله فوتو نیست و همانطور که گفته شد به دلیل مشکل خنک کنندگی آن، ممکن است عملکرد گوشی در اوج فشار، با افت مواجه شود.

در هر صورت، نسل جدید گوشی تاشوی گلکسی زد فلیپ سامسونگ، این سری را به سوی آینده‌ای روشن هدایت می‌کند و در حال حاضر با فناوری‌هایی که در اختیار دارد، در مسیر درستی قرار گرفته است. ما این گوشی را به افرادی توصیه می‌کنیم که می‌خواهند یک گوشی منحصربه‌فرد، کوچک و در عین حال قدرتمند و توانا داشته باشند. در غیر این صورت، اگر برایتان مهم نیست که یک گوشی خاص یا تاشو داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه کمتر گوشی‌های قدرتمندی را خریداری کنید که یکی از آنها گلکسی اس 22 سامسونگ خواهد بود.

مزایا و معایب

مزایا

  • ابعاد جمع و جور و تاشو
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر گوشی های تاشوی بازار
  • طراحی عالی و مقاوم با پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس و فریم آلومینومی محکم
  • استاندارد IPX8 برای مقاومت بی نظیر در برابر نفوذ آب
  • صفحه نمایش روشن با رنگ‌های جذاب و نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • کیفیت دوربین خوب در تمام لنزها و در تمام شرایط
  • جدیدترین و قدرتمندترین تراشه اندرویدی (اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1)
  • عمر باتری بهبود یافته
  • سرعت شارژ بالاتر نسبت به قبل

معایب

  • خنک‌کنندگی ضعیف و افت عملکرد در اوج فشار
  • نبود شارژر درون جعبه
  • عدم پشتیبانی از سامسونگ DeX
  • نمایشگر خارجی می‌توانست بهتر و مفیدتر باشد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*