اینترنت در هواپیما

اینترنت ماهواره ای استارلینک به هواپیما رسید؛ دانلود با سرعت 350 مگابیت بر ثانیه در آسمان

سرویس جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک به نام Starlink Aviation، امکان استفاده از اینترنت فوق‌سریع را برای مسافران در هواپیما فراهم می‌کند.

کمپانی اسپیس‌ایکس از سرویس جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک به نام “Starlink Aviation” رونمایی کرد و وعده داده که پهنای باند 350 مگابیت بر ثانیه را به طور نامحدود برای هواپیماها ارائه دهد. به نقل از این شرکت، سرویس جدید اینترنت ماهواره ای استارلینک قادر است سرعتی برابر با 350 مگابیت بر ثانیه را برای هر هواپیما به ارمغان آورده و مسافران پرواز را قادر می‌سازد تا به اینترنت فوق‌سریع به همراه امکان استریم دسترسی داشته باشند.

با ارائه نرخ تاخیر کم‌تر از 20 میلی‌ثانیه، مسافران می‌توانند در فعالیت‌هایی شرکت کنند که پیشتر در حین پرواز امکان‌پذیر نبودند که از جمله آنها می‌توان به تماس‌های ویدیویی، بازی‌های آنلاین، شبکه‌های خصوصی مجازی و سایر فعالیت‌هایی که نیازمند اینترنت پرسرعت است، اشاره کرد.

به گفته استارلینک، سرویس اختصاصی هواپیما از یک ترمینال Aero با آنتن آرایه فازی هدایت شده الکترونیکی استفاده خواهد کرد که ویژگی‌هایی مانند قابلیت اطمینان، افزونگی و عملکرد بالا را ممکن خواهد کرد. این سیستم طراحی ساده‌ای دارد که فرآیند نصب آن در طول حداقل زمان ممکن انجام می‌شود و به خوبی با پروتکل‌های معمول واحد تعمیر و نگهداری سازگاری دارد. سخت‌افزار این سرویس شامل دو نقطه دسترسی بی‌سیم نیز می‌باشد. هزینه سخت‌افزاری این سیستم بدون احتساب نصب، 150000 دلار است و به گفته استارلینک، نصب این سرویس می‌تواند توسط سازمان تعمیر و نگهداری خطوط هواپیمایی یا از طریق نصاب‌های مجرب و واجد شرایط شرکت انجام شود.

اینترنت ماهواره ای استارلینک برای هواپیما، مانند دسترسی به این سرویس در منزل است

سرویس استارلینک aviation

هواپیمای مجهز به ترمینال Starlink Aviation

هزینه خدمات ماهانه این سرویس، بین 12500 تا 25000 دلار است. طبق توضیحات صفحه وب Starlink Aviation، هیچ قرارداد بلندمدتی تنظیم نخواهد شد و همه سرویس‌ها شامل حجم نامحدود خواهند شد. بدین ترتیب، سخت‌افزار شما تا زمانی که در سرویس اشتراک داشته باشید، تحت ضمانت قرار خواهد داشت. در بخش پرسش‌های متداول نیز اشاره شده که خریداران می‌توانند هم‌اکنون این سرویس را رزرو کنند و تحویل از اواسط سال 2023 آغاز خواهد شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس در توییتی نوشت:

اینترنت در هواپیماها مانند این است که در خانه به آن دسترسی داشته باشید.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در هواپیما، پوشش جهانی خواهد داشت، زیرا همواره ماهواره‌هایی در بالای سر یا در مجاورت وجود دارند تا سیگنال پرقدرت را در عرض‌های جغرافیایی بالا و مناطق قطبی ارائه دهند. خدمات در هنگام پرواز بر روی زمین و آب و هم‌چنین روی زمین در حین جابجایی، پیش از برخاستن و فرود نیز در دسترس خواهد بود. بنابراین تا هر زمان که تجهیزات فعال باشند و چشم‌اندازی بدون مانع از آسمان برای استارلینک وجود داشته باشد، اتصال امکان‌پذیر است.

استارلینک هم‌چنین اعلام کرده که در حال طی مراحل لازم برای دریافت گواهینامه‌های تکمیلی هواپیماهای ERJ-135، ERJ-145، G650، G550، Falcon 2000، G450، Challenger 300، Challenger 350، Global Express، Global 5000، Global 6000، و گلوبال 7500 است. اگرچه این مدل‌ها جت‌های تجاری و منطقه‌ای هستند، اما به گفته اسپیس‌ایکس، تیم مهندسی استارلینک هواپیماهای دیگری را هم‌زمان با توسعه این سرویس به فهرست فوق اضافه خواهد کرد.

اعلام آمادگی حداقل دو شرکت هواپیمایی برای استفاده از سرویس جدید استارلینک

ترمینال هوایی استارلینک

نمای نزدیک از ترمینال هوایی استارلینک

استارلینک اخیرا تاییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال را برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره ای خود برای وسایل نقلیه متحرک نظیر هواپیما و کشتی دریافت کرده است. با این حال، پیش از دریافت این مجوز، اسپیس‌ایکس مذاکره با خطوط هوایی را برای وارد کردن سرویس جدید خود به پروازها آغاز کرده بود. در ماه آوریل، خطوط هوایی هاوایی اعلام کرد که از سال آینده خدمات استارلینک را بدون هزینه اضافی به مسافران خود ارائه خواهد کرد.

در شرایطی که استارلینک به دلیل اهدای پایانه‌ها و خدمات خود برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه، به لحاظ مالی دچار ضرر شده است، سرویس جدید Starlink Aviation می‌تواند با کمک به اسپیس‌ایکس، وضعیت مالی این شرکت را بهبود ببخشد. ماسک دیروز در حساب توییتری خود نوشت:

اسپیس‌ایکس در ماه به دلیل خدمات پرداخت نشده و هزینه‌های مربوط به اقدامات امنیتی تقویت شده برای دفاع از جنگ سایبری، حدود 20 میلیون دلار ضرر می‌کند. با این حال ما به انجام وظایف خود پایبند هستیم.

اسپیس‌ایکس هم‌چنین 885.51 میلیون دلار از بودجه پهنای باند روستایی کمیسیون ارتباطات فدرال را که طی 10 سال توزیع شده بود را نیز از دست داده است. این کمیسیون از ابتدا در توانایی استارلینک جهت برآورده کردن الزامات لازم برای سرعت پهنای باند تردید داشت و آزمایش‌های اخیر نیز نشان می‌دهند که اینترنت خانگی استارلینک با استفاده رو به رشد مردم از زمان آغاز عرضه، کندتر شده است.

استارلینک ماه گذشته، با انتشار یک دمو از پرواز JSX Air میان دو شهر بوربانک و سن‌خوزه کالیفرنیا، موفق به ثبت سرعت بالای 100 مگابیت بر ثانیه شد. بر اساس گزارش Aviation Today که در تاریخ 18 شهریور منتشر شد، الکس ویلکاکس، مدیرعامل JSX گفت که این شرکت هواپیمایی از ماه اکتبر ارائه خدمات استارلینک را در پروازهای مسافربری خود آغاز خواهد کرد.

در این گزارش آمده که JSX ناوگانی متشکل از 77 فروند هواپیمای Embraer 135 و 145 را اداره می‌کند و در حال حاضر آنتن‌ها، مودم‌ها و نقاط دسترسی بی‌سیم اینترنت ماهواره ای استارلینک را بر روی دو هواپیمای خود نصب و آزمایش می‌کند. ویلکاکس پس از تست این سرویس، عملکرد آن را شگفت‌انگیز توصیف کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*