دیگنیتی پرایم تیوولی اسپشیال

دیگنیتی پرایم در برابر تیوولی اسپشیال ؛ مقایسه چینی با کره ای

دیگنیتی پرایم و تیوولی اسپشیال به عنوان رقبای سرسخت یکدیگر در بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما از میان این دو شاسی بلند کدامیک گزینه بهتری است؟ در ادامه مشخصات و امکانات آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

تیوولی اسپشیال که به عنوان نسخه جدیدی از سانگ یانگ تیوولی توربو محسوب می‌شود در سال 1400 به شکل مونتاژی توسط رامک خودرو به بازار ایران راه پیدا کرد. این خودرو با طراحی ظاهری جذاب، پیشرانه قدرتمند و امکانات متعدد خود توانست به رقیب سرسخت دیگنیتی پرایم بهمن موتور تبدیل شود.

ضمن این که قیمت این دو شاسی بلند شهری نیز نزدیک به هم بوده و همین موضوع باعث شده انتخاب از میان آنها دشوار شود. در همین راستا قصد داریم با بررسی جزئیات طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی به این پرسش پاسخ دهیم که از میان دیگنیتی پرایم و تیوولی اسپشیال کدام‌یک بهتر است؟

مقایسه دیگنیتی پرایم با تیوولی اسپشیال

بخش طراحی

تیوولی اسپشیال

تیوولی اسپشیال علاوه بر این که به موتور توربوشارژ و آپشن‌های رفاهی جدید مجهز شده است، طراحان برای آن از لحاظ ظاهری نیز تغییراتی را در نظر گرفتند. در واقع تیوولی اسپشیال در بخش گرافیک چراغ‌های جلو و مه شکن‌های سه‌تایی جدید نسبت به نسخه قبلی خود یعنی تیوولی توربو فایتر متفاوت به نظر می‌رسد.

تیوولی اسپشیال

تیوولی اسپشیال در بخش طراحی نسبت به دیگنیتی پرایم خشن‌تر و تهاجمی‌تر است. طراحان در نمای جلو و سایر بخش‌ها از خطوط و اشکال هندسی زاویه‌دار متعددی استفاده کردند که باعث شده نمای این خودرو اسپرت‌تر باشد.

دیگنیتی پرایم

در طرف مقابل دیگنیتی پرایم از طراحی کوپه مانند بهره می‌برد و دارای ظرافت بیشتری است. همچنین دیگنیتی پرایم نسبت به تیوولی اسپشیال لوکس‌تر به نظر می‌رسد. هرچند هر دو خودرو از لحاظ ظاهری جذاب هستند و انتخاب از میان آنها به سلیقه مشتریان بستگی دارد، اما دیگنیتی در نگاه اول برای خانواده‌ها گزینه بهتری به چشم می‌آید.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم از کابین جذاب‌تر و به‌روزتری نسبت به تیوولی اسپشیال بهره می‌برد. به خصوص داشبورد دیگنیتی پرایم نسبت به رقیب کره‌ای خود جذاب‌تر است. کیفیت متریال استفاده شده در کابین هر دو خودرو راضی‌کننده بوده، اما دیگنیتی در بخش میزان فضا در صندلی‌های ردیف عقب به خصوص فضای پا نسبت به تیوولی اسپشیال در وضعیت بهتری قرار دارد.

تیوولی اسپشیال

تیوولی اسپشیال

دیگنیتی پرایم بهمن موتور از حجم و ظرفیت صندوق عقب بیشتری نیز نسبت به رقیب کره‌ای خود بهره می‌برد و برای قرار دادن لوازم مخصوص سفر نیز فضای بیشتری را به همراه خواهد داشت.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

از این رو اگر مسافرت و برخورداری از فضای صندوق برای شما حائز اهمیت است، دیگنیتی پرایم نسبت به تیوولی گزینه بهتری خواهد بود. گفتنی است صندوق عقب دیگنیتی فضایی برابر با 780 لیتر و صندوق عقب تیوولی اسپشیال فضایی برابر با 423 لیتر را ارائه می‌دهد.

مشخصات فنی

تیوولی اسپشیال

تیوولی اسپشیال به دلیل موتور قدرتمندتر و وزن کمتر خود در بخش فنی در برابر دیگنیتی پرایم برنده است. از این رو اگر به دنبال خودرویی با توان حرکتی هیجان‌انگیزتر و رانندگی چابک‌تری هستید تیوولی اسپشیال می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

دیگنیتی پرایم

تیوولی اسپشیال به یک پیشرانه توربوشارژ 1.5 لیتری مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 163 اسب بخار و گشتاور 263 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به چر‌خ‌ها منتقل خواهد شد. این گیربکس نسبت به سایر گربکس‌ها به خصوص گیربکس CVT دیگنیتی پرایم کارایی مناسب‌تر و استهلاک کمتری دارد.

تیوولی اسپشیال

دیگنیتی پرایم به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده که قادر است قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر را تولید کند. از آنجایی که دیگنیتی پرایم از گیربکس CVT بهره می‌برد و وزن آن نیز 235 کیلوگرم نسبت به تیوولی اسپشیال بیشتر است، در بخش فنی و از لحاظ شتاب باید تیوولی را برنده این بخش دانست. تیوولی اسپشیال ظرف مدت 9.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و این میزان برای دیگنیتی پرایم 13 ثانیه است.

دیگنیتی پرایم

سیستم تعلیق دیگنیتی پرایم و تیوولی اسپشیال در جذب ضربه‌های جاده در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد. در بخش هندلینگ و پایداری و چسبندگی در سر پیچ‌ها هم دیگنیتی نسبت به تیوولی اندکی بهتر است. ضمن این که نسبت بالاتر قدرت موتور به وزن در تیوولی اسپشیال باعث شده در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی‌شکل احتمال بروز بیش یا کم‌فرمانی نیز بیشتر از دیگنیتی باشد.

نام خودروبهمن دیگنیتی پرایمسانگ یانگ تیوولی اسپشیال
نوع موتور1.5 لیتری 4 سیلندر  توربو شارژر با آرایش خطی سیلندرها1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با آرایش خطی سیلندرها
حداکثر قدرت148 اسب بخار163 اسب بخار
حداکثر گشتاور220 نیوتن‌متر263 نیوتن‌متر
گیربکسشش سرعته اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ‌ترونیک6 سرعته اتوماتیک AT
مصرف سوخت7.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت13 ثانیه9 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت175 کیلومتر بر ساعت

امکانات رفاهی و ایمنی

تیوولی اسپشیال و دیگنیتی پرایم با توجه به قیمت خود امکانات متعددی را به همراه دارند، اما تیوولی اسپشیال با سردکن صندلی‌های جلو و رادار هشدار نقطه کور می‌تواند راضی‌کنند‌ه‌تر باشد.

تیوولی اسپشیال

تیوولی اسپشیال

از امکانات دیگنیتی پرایم می‌توان به دوربین ثبت وقایع رانندگی، در باک برقی، برف‌پاک‌کن خودکار جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ روز یا دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، بلوتوث، نمایشگر 10.25 اینچی، روکش صندلی چرمی، تنظیم 6 جهته برقی صندلی راننده، دوربین 360، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین عقب، در صندوق برقی، 4 ایربگ هوای جلو و جانبی، کنترل توقف در سربالایی، کنترل سرعت خودرو در شیب، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل کشش و هرزگردی و کروز کنترل اشاره کرد.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

تیوولی اسپشیال نیز از امکاناتی چون شارژر بی‌سیم، تهویه اتوماتیک با تنظیم دوگانه، رادار هشدار نقطه کور، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، کروز کنترل، پایش فشار باد تایرها، سنسور باران، آینه‌های تاشونده برقی، گرمکن و سردکن ردیف جلو، روکش چرمی صندلی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، دوربین عقب، نمایشگر لمسی 9 اینچی، اتولایت، دی‌لایت، سنسورهای پارک جلو و عقب، کنترل سرعت در شیب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و 6 ایربگ اشاره کرد.

گفتنی است تیوولی اسپشیال به دلیل کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ نسبت به دیگنیتی پرایم که نتایج تست ایمنی آن هنوز منتشر نشده در سطح بهتری قرار دارد. به طور کلی به نظر می‌رسد سازه تیوولی نسبت به دیگنیتی در برابر تصادف از امنیت و استحکام بهتری برخوردار است.

جمع‌بندی

به طور کلی با مقایسه تیوولی اسپشیال و دیگنیتی پرایم باید گفت تیوولی نسبت به دیگنیتی دو نقطه ضعف بزرگ دارد؛ نخست این که کابین این شاسی بلند کره‌ای به خصوص صندوق عقب آن کوچک و محدود بوده و به همین دلیل بر خلاف دیگنیتی پرایم برای خانواده‌ها گزینه مناسبی نخواهد بود.

همچنین عرضه محدود و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده نیز به عنوان نقطه ضعف دوم این خودرو کره‌ای محسوب می‌شود؛ چرا که دیگنیتی توسط بهمن موتور در تعداد مناسب به بازار عرضه شده و از خدمات پس از فروش گسترده‌ای نیز بهره می‌برد. به جز این دو نقطه ضعف، این شاسی بلند کره‌ای با مزایایی چون امنیت بیشتر، امکانات بیشتر و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نسبت به دیگنیتی پرایم در سطح بهتری قرار دارد و می‌تواند به خوبی به نیاز مشتریان خود پاسخ دهد.

ضمن این که دیگنیتی پرایم با خدمات پس از فروش مناسب، طراحی داخلی جذاب‌تر، کابین نسبتا بزرگ، توان حرکتی کافی و سواری لذت‌بخش موفق شده طی چند سال اخیر آمار فروش بالایی را به ثبت برساند. از این رو دیگنیتی پرایم نسبت به تیوولی اسپشیال از ارزش خرید بالاتری بهره می‌برد. همچنین قیمت دیگنیتی نیز در بازار از تیوولی اندکی کمتر بوده و رونق خرید و فروش و تیراژ عرضه آن نیز از تیوولی بیشتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*