طوفان خورشیدی

عجیب ترین طوفان خورشیدی جهان و نقش تمدن آشوری‌ ها در ثبت آن

گروهی از محققان با رمزگشایی کتیبه‌های باستانی آشوری، از کشف مستنداتی درباره عجیب ترین طوفان های خورشیدی در 2700 سال پیش خبر دادند.

گروهی از متخصصان، با رمزگشایی کتیبه‌های میخی باستانی آشوری، به ثبت یکی از عجیب ترین طوفان های خورشیدی که 2700 سال پیش مستند شده، برخورده‌اند. این پدیده در زمان وقوع، توسط اخترشناسان آشوری تشخیص و به ثبت رسیده است. کارشناسان دانشگاه تسوکوبا ژاپن از ثبت سه طوفان خورشیدی بزرگ بر روی لوح‌های میخی که از دوران باستان آشوری برجای مانده است، خبر داده‌اند.

در این کتیبه‌های باستانی، از درخشش اعجاب‌انگیز قرمز رنگ آسمان در حین وقوع این طوفان نوشته شده است. پس از تایید داده‌ها، محققان دریافتند که این طوفان های خورشیدی عجیب، در بازه سال‌های 679 تا 655 قبل از میلاد رخ داده‌اند. بخشی از تحقیقات علمی نیز به بررسی متون منتشر شده و ایزوتوپ‌های رادیویی کربن 14 اختصاص یافته که از حلقه‌های موجود در تنه درختان گرفته شده است. از این طریق، محققان توانستند وقوع طوفان های خورشیدی عجیب در آن دوره را شناسایی کنند.

طوفان ژئومغناطیسی

در حدود سال 1610، ستاره‌شناسان برای اولین بار از تلسکوپ‌ برای مطالعه لکه‌های خورشیدی استفاده کردند. این مناطق تاریک در سطح خورشید توسط شعله‌های خورشیدی ایجاد می‌شوند. شعله‌های خورشیدی و پرتاب جرم‌های تاجی (CME) که به سمت زمین هدایت می‌شوند، می‌توانند رعد و برق‌های ژئومغناطیسی ایجاد کنند. در حین حرکت ذرات خورشیدی به درون جو زمین، سیستم‌های ارتباطی، ماهواره‌ها و شبکه‌های انرژی دچار تداخل می‌شوند.

هیساشی هایاکاوا، رئیس این پژوهش در دانشگاه اوزاکا ژاپن گفت:

به دلیل اتکای فزاینده ما به زیرساخت‌های الکترونیکی، این دسته از رویدادهای جوی، تهدید قابل توجهی برای جوامع مدرن هستند.

دانشمدان اخیرا توانستند مجموعه‌ای از رویداد‌های غیرمعمول آب و هوایی فضا که پیش از سال 1610 رخ داده را شناسایی کنند. آنها این کار را با مطالعه کربن رادیویی موجود در حلقه‌های درختان در سال‌های 775، 993 و 994 قبل از میلاد انجام دادند. تیم هایاکاوا بر روی سه رویداد که در حدود سال 660 قبل از میلا رخ داده بود، تمرکز دارد.

آنها در مقاله خود درباره این جستجو نوشتند:

این رویدادها مدت‌ها قبل از ظهور مشاهدات ابزاری یعنی در برهه‌ای که پوشش مشاهداتی جامع وجود نداشته، رخ داده‌اند. ما از داده‌های شفق قطبی در مقالات تاریخی برای چنین موقعیت‌هایی به عنوان راهبردی برای استنباط الگوی کلی طوفان های خورشیدی و شیوع EMC استفاده و آنها را جستجو می‌کنیم.

پیشتر، بابلی‌ها و آشوری‌ها در قرن نهم قبل از میلاد، کار مشاهدات نجومی را آغاز کرده بودند. فرمانروایان آشوری در اوایل قرن هفتم قبل از میلاد، قرائت‌های نجومی را از اخترشناسان شایسته جمع‌آوری و دریافت کردند تا اهمیت شیطانی پدیده‌های مستند آسمانی را کشف کنند. در این باره، داده‌هایی به خط میخی بر روی لوح‌های گلی مستطیل‌شکل یافت شد. سپس محققان به بررسی آنکه آیا این داده‌های علمی به فعالیت‌ها و طوفان های خورشیدی باستان مربتط است یا خیر، پرداختند.

کتیبه های باستانی

آنها لوح‌هایی به خط میخی پیدا کردند که حاوی گزارشاتی از شفق‌های قطبی در بین سال‌های 680 تا 650 قبل از میلاد بود. در یک کتیبه، آسمان به رنگ صورتی غیرمعمول توصیف شده و در کتبیه دیگر نیز یک ابر صورتی غالب بر آسمان گزارش شده است.

به گفته کارشناسان، این توصیف‌ها به احتمال زیاد نتیجه پدیده‌ای به نام «قوس‌های شفق قرمز پیوسته» است. طبق این تحقیق، قطب شمال مغناطیسی زمین در آن زمان، از آنچه اکنون است، به خاورمیانه نزدیکر بوده، بدین معنا که اغلب رویدادهای مرتبط با فعالیت‌های خورشیدی از جمله طوفان های خورشیدی عجیب در جنوب ثبت شده‌اند.

اگر دانشمندان بتوانند فعالیت‌ خورشیدی صدها و هزاران سال پیش را شناسایی کنند، ممکن است بتوانند طوفان های خورشیدی آینده را پیش‌بینی کنند. این یافته‌ها ما را قادر می‌سازد تا تاریخچه و تکامل فعالیت خورشیدی را بیش از پیش درک کنیم. مطالعه کنونی هم‌چنین می‌تواند به ما در پیش‌بینی طوفان‌های مغناطیسی آینده که ممکن است ماهواره‌ها و سایر تجهیزات مخابراتی را به خطر بیاندازد نیز کمک کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*