میلیاردرهای تکنولوژی

میلیاردرهای تکنولوژی در سال 2022، به خاک و خون کشیده شده‌اند؛ نیم تریلیون دلار ضرر!

میلیاردرهای حوزه تکنولوژی تا به اینجای سال 2022 افت شدیدی را در ارزش مالی خود تجربه کرده‌اند. در این میان، مارک زاکربرگ بازنده اصلی است. اما سایر ثروتمندان عرصه فناوری امسال چه کرده‌اند؟

20 میلیاردر بزرگ تکنولوژی جهان تا به اینجای سال 2022 حدود نیم تریلیون دلار از ثروت خود را از دست داده‌اند! به گزارش وال استریت ژورنال، ترس از رکود و افزایش نرخ بهره باعث شده که ارزش بسیاری کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی کاهش پیدا کند و به تبع آن، صاحبان این شرکت‌ها نیز بخش بزرگی از ثروت خود را از دست بدهند.

مارک زاکربرگ؛ بزرگ‌ترین بازنده سال 2022!

مارک زاکربرگ را باید سلطان از دست دادن ارزش مالی در سال 2022 بنامیم؛ چرا که بخش بزرگی از ثروت او در سهام کمپانی‌هایی که تاسیس کرده نهفته است و عملکرد این کمپانی‌ها هم تا به اینجای سال 2022 افتضاح بوده است! به طور خاص، کمپانی تغییر نام یافته متا که مارک زاکربرگ رییس آن است، در یک روز 25 درصد از ارزش خود را از دست داد! این اتفاق پس از ارائه گزارش مالی ناامیدکننده شرکت رخ داد.

میلیاردرهای تکنولوژی

به این ترتیب مارک زاکربرگ که در ماه‌های گذشته همواره پای ثابت لیست ده‌تایی ثروتمندترین افراد حوزه تکنولوژی بوده، اکنون به رتبه بیست و هشتم لیست بلومبرگ سقوط کرده است.

پروژه شکست خورده متاورس  زاکربرگ را باید مهم‌ترین دلیل افت سهمگین ارزش او و کمپانی متبوعش دانست. با این وجود، زاکربرگ تنها فردی نیست که در ناملایمات اقتصادی جهان آسیب دیده است!

دیگر میلیاردرهای تکنولوژی تا به اینجای سال 2022 چه کرده‌اند؟

با این که ضرر اقتصادی سایر ثروتمندان حوزه تکنولوژی حتی نزدیک به مارک زاکربرگ هم نیست؛ اما آن‌ها نیز به سهم خود از ضررها در امان نبوده‌اند. به طور خاص، ایلان ماسک و جف بزوس، نفرات اول و دوم لیست ثروتمندترین افراد دنیا، از ماه ژانویه سال 2022 تا به امروز، روی‌هم 58 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب، ثروت ماسک که به عقیده بسیاری صاحب‌نظران تا پایان سال 2022 قادر به رسیدن به 300 میلیارد دلار بود، اکنون تنها 212 میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ در حالی که جف بزوس هم به دنبال افت هفت درصدی ارزش سهام آمازون به دلیل فروش ضعیف‌تر از انتظار، اکنون 134 میلیارد دلار ارزش دارد.

از سوی دیگر، بیل گیتس هم علیرغم افزایش سوددهی شرکتش، در سال 2022 متحمل ضرری 27 میلیارد دلاری شد.

موسسان گوگل، سرگی برین و لری پیج هم دیگر میلیاردرهای حوزه تکنولوژی بودند که در سال جاری ضرری هنگفت را تجربه کردند. این دو نیز در سال 2022 حدود 40 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست دادند. دلیل این امر ثبت نخستین افت درآمد یوتیوب از تبلیغات بود که زنگ خطر بزرگی برای گوگل و سایر فعالان در این زمینه به شمار می‌رود.

موسسان گوگل

همچنین لری الیسون، موسس اوراکل نیز که سال 2022 را با ثروتی 107 میلیارد دلاری آغاز کرد، اکنون با افت ارزشی 14 میلیارد دلاری تنها 93 میلیارد دلار ارزش دارد!

این ضررهای هنگفت تنها مختص برندهای آمریکایی نیست و سایر فعالان این حوزه در نقاط مختلف دنیا هم افت‌هایی چشمگیر را در ارزش اقتصادی خود تجربه کرده‌اند. نمونه این امر، جک ما، موسس گروه Alibaba است که شاهد افت 10 میلیارد دلاری ارزش خود در سال 2022 بود.

استثناهای این لیست چه کسانی هستند؟

با این که اکثر کمپانی‌های فعال در عرصه تکنولوژی به دنبال تبعات همه‌گیری کرونا با افت‌هایی چشمگیر در درآمد روبرو شدند، اما در این میان استثناهایی هم وجود دارد که در سال جاری موفق به ثبت رشد درآمد شده‌اند.

این احتمال وجود دارد که تا کنون نام ژانگ ییمینگ را نشنیده باشید. با این حال کمپانی تاسیس شده توسط او، ByteDance به دنبال رشد خیره‌کننده محبوبیت تیک تاک توانسته در مسیر افزایش سوددهی قرار گیرد؛ به طوری که در سال 2022، ارزش او با 10 میلیارد دلار رشد به 55 میلیارد دلار رسید.

میلیاردرهای تکنولوژی

همچنین کمپانی Ubiquiti Inc. که در حوزه تولید ادوات و تجهیزات بی سیم فعال است هم دیگر برندی است که بر خلاف جریان شنا کرده و توانسته افزایش 14.7 میلیارد دلاری ثروت را برای موسسانش به همراه داشته باشد.

این افت ارزش میلیاردرهای تکنولوژی در سال 2022 باعث شده که شاخص Nasdaq با افتی 29 درصدی روبرو شود. به منظور مقابله با این افت، احتمالا تعدیل نیرو مهم‌ترین گزینه برای کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی خواهد بود تا بتوانند هزینه‌ها را تحت کنترل داشته باشند.

به این دلیل احتمالا در ماه‌های آینده باید منتظر موج جدید بیکاری در میان کارمندان کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*