اپل

شاید باور نکنید ولی سودآورترین شرکت در چین هم یک برند آمریکایی است

اپل، غول آمریکایی حوزه تکنولوژی، با پیشی گرفتن از دو شرکت برتر حوزه فناوری چین، به سودآورترین شرکت فعال در این کشور تبدیل شده است.

اپل، غول فناوری آمریکایی، به لطف تلاش‌های دیپلماتیک گسترده، در طول دو سال گذشته به قدری در چین رشد کرده که سود عملیاتی منطقه‌ای آن از رقبای بومی نیز پیشی گرفته است. کاملا واضح بوده که اپل به دلیل ظرفیت تولید عظیم خود، به شدت به چین متکی است. البته این ظرفیت به دلیل شیوع کرونا، بر بزرگترین کارخانه آیفون که در چین قرار دارد، تاثیر گذاشته است.

به طور هم‌زمان، اپل شاهد رشد قابل توجه تجارت خود در چین است که آن‌را به سودآورترین شرکت در این کشور تبدیل می‌کند. تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی بیماری همه‌گیر کرونا باعث شد تا کسب و کار اپل در چین، طی مدت زمان کوتاه، رشد قابل توجهی را تجربه کند و سود عملیاتی آن با افزایش 104 درصدی در 24 ماه، به 31.2 میلیارد دلار در سال مالی منتهی به ماه سپتامبر برسد.

به گزارش فایننشال تایمز، این رقم بیش از مجموع دو شرکت برتر فناوری چین است که شامل Tencent با 15.2 میلیارد دلار و علی‌بابا با 13.5 میلیارد دلار هستند. این نشریه هم‌چنین به سود حاصل از معامله بین اپل و چین نیز اشاره کرده که به تولیدکنندگان آیفون اجازه می‌دهد تا از سرکوب گروه‌های فناوری داخلی در این کشور نیز اجتناب کنند.

این قراردادها که به عنوان بخشی از سفرهای دیپلماتیک مکرر تیم کوک، مدیرعامل اپل به چین در طول سال‌ها ایجاد شده، به این شرکت کمک کرد تا زنجیره تامین خود را در منطقه تقویت کند. به لطف این معامله، اپل دسترسی نامحدود خود را به نیروی کار و کارخانه‌های مقرون به صرفه که برای موفقیت این شرکت ضروری است، حفظ می‌کند.

تیم کوک

برایان مرچنت، نویسنده کتاب «یک دستگاه: تاریخچه سری آیفون» می‌گوید:

برای پکن واضح است که این مسیری دوطرفه و برد-برد است. از طریق حقوق و استانداردهای کاری بالاتر برای شرکت‌هایی که با اپل قرارداد دارند، افزایش دستمزدها برای طبقه متوسط حاصل شده است.

با این حال، منتقدان اصرار دارند که چنین نزدیکی به دولت و دسترسی به منابع باعث شده تا اپل تمایل بیشتری به درخواست‌های اداری و اطلاعاتی داشته باشد. این شامل ذخیره داده‌های کاربران چینی در یک مرکز داده متعلق به یک دولت استانی و نفوذ به هزاران برنامه موجود در اپ‌استور است. پیشتر در سال 2019، هواوی اولین گوشی هوشمند مجهز به 5G را عرضه کرد و به دنبال آن، اپل نیز در سال 2020 اولین آیفون 5G را به بازار معرفی کرد.

با این حال، تحریم‌های امنیتی که در سال 2020 توسط ایالات متحده علیه هواوی اعمال شده، باعث توقف دسترسی به فناوری‌های کلیدی مانند چیپست‌های 5G و به دنبال آن، آسیب جدی به این شرکت چینی شد. همان‌طور که مصرف‌کنندگان چینی از عدم دسترسی ناگهانی هواوی به تراشه‌های 5G مستفر در ایالات متحده عبور کرده‌اند، اپل شاهد رشد سهم بازار خود به نسبت برابر بود و بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط یافت. در نهایت این تحول منجر شد تا غول آمریکایی به سودآورترین شرکت در چین تبدیل شود. اکنون، اپل عملا مالک سهم عمده بازار گوشی‌های هوشمند 600 دلار به بالا در چین است و رقیب خاصی را در حد و اندازه‌های خود نمی‌بینید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*