مشکل ریپ زدن خودرو

چرا خودرو ریپ می‌زند و چگونه می‌توان مشکل ریپ زدن را حل کرد؟

ریپ زدن خودرو یک مشکل شایع برای صاحبان خودرو است که راه حل‌های گوناگونی دارد. چطور می‌توان مشکل ریپ زدن خودرو را برطرف کرد؟

سرویس نگهداری خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هر راننده‌ای مد نظر داشته باشد؛ چرا که اگر به وسیله زیر پای خود توجهی نداشته باشید، دیر یا زود دست شما را در پوست گردو خواهد گذاشت. وقتی سوار ماشین خود می‌شوید و استارت می‌زنید انتظار اولیه‌تان این است که خودرو روشن شود، اما آیا همیشه ماشین روشن می‌شود؟

حل مشکل ریپ زدن خودرو و دلایل آن

پاسخ سوال مذکور مسلماً منفی است. گاهی پیش می‌آید که ماشین استارت می‌خورد، اما روشن نمی‌شود یا در صورت به راه افتادن ریپ می‌زند و موتور بد کار می‌کند. اغلب در این حالات وقتی کارکرد موتور افزایش می‌یابد، خودرو ریپ می‌زند و پیشرانه نمی‌تواند همچون سابق به تناسب و هماهنگ کار کند. علل مختلفی برای ریپ زدن خودرو وجود دارد که به بررسی آنها می‌پردازیم.

پیش از هر چیز ابتدا باید توضیح دهیم که ریپ زدن خودرو چیست؟ خودرویی که مجهز به یک موتور سالم و سرحال است صدای نرمی دارد و تمام اجزای آن به صورت هماهنگ کنار یکدیگر کار می‌کنند. حالا تصور کنید روزی سوار ماشین شده و متوجه صداهای عجیب و غریب می‌شوید.

مشکل ریپ زدن خودرو

وقتی حس کردید صداهای همیشگی خودرو شنیده نمی‌شود و آهنگ ماشین جای خود را به وقفه یا حالت سکته مانند داده است و اگزوز هم صدای ناموزونی تولید می‌کند بدانید که با مشکل ریپ زدن مواجه شده‌اید. در ادامه به دلایل ریپ زدن می‌پردازیم. با ما همراه باشید:

کثیفی یا گرفتگی سامانه تنفسی خودرو

نخستین دلیلی که برای ریپ زدن ماشین می‌توان ذکر کرد، گرفتگی سیستم مکش هوا و قسمت تخلیه دود است. در واقع فرض کنید هوای تازه و سالم نمی‌تواند به خوبی وارد مجرای موتور شود و به همان میزان در خارج کردن کامل دود عملکرد مناسبی نداشته باشد. در این حالت ریپ زدن خودرو حتمی است.

علاوه بر این ممکن است بروز یک نشتی در سیستم مکش هوای پیشرانه یا دریچه گاز، باعث ریپ زدن ماشین باشد. برای مثال تصور کنید اگزوز ماشین سوراخ شده و قسمتی از دود و آلاینده‌ها از آن نشتی خارج می‌شوند. در چنین شرایطی موتور باز هم ریپ خواهد زد. سوراخ شدن اگزوز باعث صدادار شدن خودرو می‌شود و متوجه آهنگ غیر عادی آن خواهید شد. همچنین بد نیست بدانید که اگر در سیستم مکش هوا نشتی وجود داشته باشد، دور موتور بدون فشردن پدال گاز بالا و پایین خواهد رفت.

مشکل جدی در سیستم جرقه زنی و شمع‌ها

دومین دلیلی که می‌تواند باعث شود خودروی شما ریپ بزند، سیستم جرقه زنی و نحوه رسیدن برق به شمع‌ها است. عموما صاحبان خودرو توجهی به شمع‌ها ندارند و وقتی آنها را تعویض می‌کنند که برای خودرو مشکلی به وجود آمده باشد. اگر شمع‌ها خراب شوند، سیستم جرقه زنی به نحو مطلوب کار نمی‌کند. از دیگر علل ریپ زدن می‌توان به خرابی کوئل، نقص در وایرها و برق دزدی وایر شمع‌ها اشاره کرد.

مشکل ریپ زدن خودرو

اگرچه احتمال این که ایراد در ECU و سیم کشی کوئل باعث ریپ زدن خودرو شود بسیار پایین است؛ اما گاهاً دیده شده این اتفاق در حال وقوع است. همچنین توجه داشته باشید که اگر خودروی شما از سوخت گاز هم در کنار بنزین استفاده می‌کند، ممکن است روی گاز شمع‌ها حساس‌تر باشند و ریپ زدن بیشتر شود. البته خرابی فیلتر شمع نیز دلیلی برای ریپ زدن است.

مشکل در سیستم سوخت رسانی

در صورتی که هر چیزی که به موتور متصل باشد خراب شود یا بد کار کند، ماشین ریپ می‌زند. برای مثال سیستم سوخت رسانی شامل پمپ بنزین، سوزن انژکتورها و سامانه برق رسانی می‌شود. اگر این موارد دچار مشکل شوند ناچارا موتور هم بد کار می‌کند. مغزی پمپ بنزین باید برای رسیدن سوخت به انژکتورها فشار لازم برای پمپاژ را داشته باشد، در غیر این صورت ریپ می‌زند.

در مرحله بعد اگر انژکتورها به درستی کار نکنند موتور عملکرد مطلوب نخواهد داشت. یک نکته مهم درباره کیفیت سوخت خودرو این که حتما دقت داشته باشید اگر سوختی که استفاده می‌کنید دارای آشغال و ناخالصی زیادی است می‌تواند باعث بروز مشکل شود و دیگر شاهد انفجارهای دقیق، منظم و باکیفیت نخواهیم بود.

قاطی شدن آب و روغن و ورود آنها به محفظه سیلندر و سرشمع

تا اینجای مقاله درباره برخی دلایل ریپ زدن صحبت کردیم، اما بد نیست بدانید تمام علل ریپ زدن ماشین مربوط به سیستم سوخت رسانی و سامانه‌های برقی نمی‌شود. گاهی اوقات پیش می‌آید که مشکلات مکانیکی باعث بروز ریپ زدن می‌شوند. برای مثال سوخت واشر سرسیلندر می‌تواند دلیلی برای این موضوع باشد.

مشکل ریپ زدن خودرو

وظیفه واشر سرسیلندر در خودرو، پوشاندن فضای باز میان بلوک سیلندر و سرسیلندر است و اگر نتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد، رطوبت و روغن موتور فرصت پیدا می‌کنند به محفظه سیلندر راه یابند. در صورت به وجود آمدن چنین شرایطی، در سیستم سوخت رسانی انفجارهای دقیق و با کیفیت رخ نخواهد داد و توان موتور کاهش خواهد یافت.

دلیل بعدی ریپ زدن می‌تواند خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ باشد. در این صورت روغن از قسمت سرسیلندرها به درون سیلندرها می‌ریزد و منجر به ریپ زدن می‌شود. از دیگر دلایل این بخش می‌توان به تنظیم نبودن فیلتر سوپاپ‌ها یا شیم‌بندی اشاره کرد.

تایم موتور تنظیم نباشد

گفتیم که اجزای موتور باید در کنار هم و به صورت هماهنگ کار کنند تا بتوان حرکت کرد. اگر موتور تایم بندی دقیقی نداشته باشد، میل سوپاپ، پیستون و میل لنگ آن در سر جای خود قرار نخواهند گرفت و عملکرد خوبی نخواهند داشت و عاقبت کار ریپ زدن خودرو خواهد بود.

فقط کافی است یک ثانیه تایم پیشرانه به هم بریزد و آن وقت است که باز و بسته شدن سوپاپ‌ها سر موقع صورت نمی‌گیرد و موتور ریپ می‌زند.

مشکل ریپ زدن خودرو

سخن پایانی

فهمیدیم که دلایل ریپ زدن خودرو چه می‌تواند باشد و این یعنی اگر به هر دلیلی خودروی ما ریپ زد، سریعاً نسبت به حل آن اقدام کنیم. برای کاهش ایرادهایی که منجر به ریپ زدن می‌شوند، می‌توانید سرویس‌های دوره‌ای بروید و قطعاتی را که مدت‌هاست تعویض نکرده‌اید، در اولین فرصت عوض نمایید.

برای مثال تعویض شمع‌ها سر موعد، تنظیم فیلتر شمع و تمیزکاری دوره‌ای آنها کمک شایانی به عدم ریپ زدن ماشین خواهد کرد. توصیه می‌کنیم هنگام خرید وایر شمع دقت زیادی داشته باشید تا از اجناس با کیفیت خرید کنید. همچنین می‌توانید از سوخت با کیفیت‌تری استفاده کنید، زیرا همان‌طور که گفتیم سوخت نامرغوب عاملی برای ریپ زدن خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*