قلب تپنده جدید شاهین

تکنولوژی سیتروئن قلب تپنده جدید شاهین ؛ مشخصات فنی پیشرانه ME16 سایپا

گروه صنعتی سایپا به زودی پیشرانه ME16 را راهی بازار می‌کند. با این حساب تکنولوژی سیتروئن قلب تپنده جدید شاهین سایپا خواهد بود.

گروه صنعتی سایپا طی سال‌های اخیر تلاش زیادی در جهت تولید پلتفرم اختصاصی و خودروی اقتصادی کرده و ظاهرا موفق شده به این مهم دست یابد. یکی از پیشرانه‌های جدید این شرکت، ME16 است که تا به امروز در زیر کاپوت محصولاتی نظیر شاهین و P90 تعبیه شده است.

تکنولوژی سیتروئن قلب تپنده جدید شاهین

همان‌طور که می‌دانیم پس از عرضه خودروی سدان شاهین سایپا، مشکلات و ایرادهایی برای این محصول به وجود آمد و مشتریان را نسبت به خرید این خودرو بدبین کرد. نارنجی‌پوشان جاده مخصوص جهت رفع این معضل سعی کردند با گروه صنعتی ایران خودرو همکاری کنند تا بتوانند پیشرانه‌ای اختصاصی و قدرتمند طراحی نمایند. در همین راستا شرکت مگاموتور که از زیرمجموعه‌های سایپا است توانست پیشرانه‌ای جدید و قوی راهی بازار کند.

خوشبختانه مهندسان سایپا توانستند به واسطه همکاری‌هایی که با سیتروئن داشتند، پیشرانه‌ای به نام ME16 بسازند. اطلاعات و دانش فنی این موتور از پیش وجود داشت و طی سال‌ها همکاری به دست آمده بود. می‌دانیم که سیتروئن فرانسه پس از آغاز تحریم‌ها دست سایپا را در پوست گردو گذاشت و ایران را ترک کرد.

بنابراین پیشرانه ME16 یادگاری از دوران همکاری این دو کمپانی خودروساز است. از آنجایی که اطلاعات و مشخصات فنی آن در خط تولید سایپا کاشان موجود بود، مگاموتور تصمیم گرفت راه ساخت آن را ادامه دهد. به همین خاطر سال گذشته زیرمجموعه سایپا با 80 درصد داخلی‌سازی، این پروژه را مطابق با استانداردهای سیتروئن آغاز کرد.

یکی از نکات مهم در طراحی و ساخت این پیشرانه همکاری با قطعه‌سازانی است که با شرکت سیتروئن فرانسه طرف قرارداد هستند. این موتور جدید هم‌اکنون در خط تولید موتور L90 ساخته می‌شود. خط تولید نام‌برده یکی از به‌روزترین و مدرن‌ترین خطوط تولید پیشرانه در غرب آسیا محسوب می‌شود.

این پیشرانه 16 سوپاپه با وزن 130 کیلوگرمی است و می‌تواند حداکثر قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتن‌متر را تولید کند. به احتمال زیاد تولید این موتور از دی یا بهمن ماه سال جاری آغاز خواهد شد و به نظر می‌رسد مطابق انتظارها روی شاهین نصب شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*