خودروی کرایسلر توربینی

عجیب ترین موتورهایی که تاکنون بر روی خودروها نصب شده اند

در این بخش به معرفی عجیب ترین موتورهای قرار گرفته روی خودروها می‌پردازیم که با فناوری‌های منحصر به فرد و انقلابی، سر و صدای زیادی برپا کردند.

از زمانی‌که جورج بردی آمریکایی اولین موتور احتراق داخلی را در سال 1872 اختراع کرد، گام‌های بلندی در پیشرفت فناوری‌های پیشرانه‌ها طی شده است. برخی از طرح‌های جدید موتورها تا حدی نامتعارف و انقلابی بودند که بسیاری از مردم هرگز به کارکرد آنها باور نداشتند. اکنون با افزایش یکپارچگی فناوری ساخت، اغلب پیشرانه‌های جدید از طراحی تقریبا مشابهی پیروی می‌کنند.

در حالی‌که امروزه طرح‌ و کلاس‌های مختلفی از انواع موتورها وجود دارند، آلایندگی آنها کاهش یافته و هم‌چنین مقررات اخذ استانداردهای ایمنی نیز دشوارتر از گذشته شده است. برخی از پیشرانه‌های موجود از زمان گذشته، بسیار کمیاب و غیرعادی هستند و برخی دیگر نیز نشان‌دهنده جاه‌طلبی سازندگان برای ساخت بهترین خودروهای اسپرت بودند. در ادامه به معرفی عجیب ترین موتورهایی که تاکنون بر روی خودروها نصب شده‌اند، می‌پردازیم.

عجیب ترین موتورهای قرار گرفته بر روی خودروها

10- موتور اولدزموبیل اف-85 جت‌فایر

اولدزموبیل اف 85 جت فایر

کانسپت Oldsmobile Jetfire یک موتور مفهومی جالب بود که پس از رونمایی در سال 1962، بسیاری آن‌را مبتکرانه و آینده‌نگرانه می‌دانستند. این پیشرانه V8 قدرتی معادل 215 اسب بخار را ارائه می‌داد و دارای یک توربوشارژر Garrett بود که اولذرموبیل به آن لقب «سوخت موشک توربو» را داده است.

خودروی اولدزموبیل

در زیر کاپوت، یک مخزن جداگانه برای نگهداری مواد مورد نیاز پیشرانه وجود دارد که شامل متانول، آب مقطر و یک بازدارنده خوردگی است. با این وجود، یکی از مشکلات رایج این موتور عدم سوخت‌رسانی صحیح و در نتیجه آسیب به آن بود.

9- موتور Cizeta V16T Engine

موتور عجیب cizeta v16

Cizeta V16T یک خودروی اسپورت بسیار کمیاب است که در سال 1991 معرفی شد و تولید آن تا سال 1995 تنها به 20 دستگاه می‌رسد. پیشرانه جذاب این سری یک موتور V16 فوق‌العاده کمیاب و خاص است.

موتور cizeta v16t

از بعد فنی، این یک موتور 16 سیلندر عادی نیست. در نسخه 6.0 لیتری، دو V8 قرار دارند که با یک منیفولد ورودی مشترک ادغام شده‌اند. این پیشرانه دارای 64 سوپاپ، هشت میل بادامک، دو سیستم تزریق سوخت، چهار سر سیلندر و زنجیر تایم دوگانه است. موتور غول‌پیکر 560 اسب بخاری این خودرو به صورت عرضی نصب شده و نیرو را به گیربکس پنج سرعته ZF که در عقب تعبیه شده، منتقل می‌کند.

8- توربین کرایسلر – یکی از عجیب ترین موتورهای ساخته شده برای خودروها

موتور عجیب کرایسلر توربینی

کرایسلر پس از خاتمه قرارداد خود با دفتر هوانوردی نیروی دریایی ایالات متحده، کار توسعه سری موتورهای توربین گازی را برای وسایل نقلیه جاده‌ای آغاز کرد. اگرچه اولین پیشرانه در سال 1954 بر روی کوپه اسپورت پلیموث قرار گرفت، اما نه سال طول کشید تا نهایتا در سال 1963، کرایسلر آن را برای مصرف‌‌کنندگان عرضه کرد.

پیشرانه کرایسلر توربینی

در مجموع 45 دستگاه از خودروهای توربینی کرایسلر با قدرت 130 اسب بخار ساخته شدند. این خودروها هرگز به تولید انبوه نرسیدند، زیرا به دلیل ایجاد بحران انرژی، خریداران خودروهایی با مصرف سوخت بهتر را ترجیح دادند. علاوه بر این، تغییر مقررات آلایندگی، عملکرد ضعیف و هزینه‌های تولید بالا از دیگر عوامل عدم موفقیت این محصول در بازار بودند.

7- موتور دوار آدامز-فارول

عجیب ترین موتورهای خودروها، موتور دوار آدامز-فارول

پیشرانه Adams-Farwell از یک موتور دوار پیستونی تشکیل شده بود که با هوا خنک می‌شد. این موتور عجیب دارای سیلندرهایی با چیدمان شعاعی است که بدون رادیاتور و فلایویل کار می‌کنند.

اما نکته جالب اینجاست که این موتور از طریق چرخش سیلندرها خود را خنک می‌کند و طراحی کوچک و سبکی دارد که کار با آن‌را راحت کرده است. با این حال، نیروهای گریز از مرکز در میل لنگ باعث ایجاد چالش‌هایی در روانکاری و تخلیه روغن از موتورها شده‌اند.

6- فولکس واگن VR6

فولکس واگن گلف

بسیاری از ماشین‌بازها و علاقه‌مندان به خودرو، موتورهای VR5 و VR6 فولکس واگن را به دلیل نوت و عملکرد اگزوز اعتیادآورشان تحسین می‌کنند. پیشرانه VR6 زمانی‌که توسط فولکس واگن در دهه 80 میلادی معرفی شدند، خبر داغ آن‌ روزها بودند.

عجیب ترین موتورهای خودروها، پیشرانه vr6

مدیران وقت فولکس، به دنبال موتوری فشرده در ابعاد پیشرانه‌های چهار سیلندر موجود در مدل‌های پاسات، گلف و کورادو، اما با قدرت بیشتر بودند. در نتیجه، موتور VR6 تولید شد که دارای دو بلوک سیلندر باریک با فاصله 15 درجه از یکدیگر بود که یک سرسیلندر مشترک داشتند.

5- موتور چرخشی وانکل 

موتور چرخشی وانکل طرحی منحصر به فرد بود که نحوه کارکرد آن، همه را شگفت‌زده کرد. این موتور دوار از نوع اختراق داخلی است که فاقد بسیاری از قطعات موجود در موتورهای پیستونی معمولی است.

عجیب ترین موتورهای خودروها، پیشرانه دوار وانکل

به جای آنکه پیستون‌ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند، این پیشرانه شامل روتورهای مثلثی گرد است که از طریق یک محفظه توخالی به دور یک محور می‌چرخند. این موتورهای عجیب به نحوی شگفت‌انگیز می‌توانند ماژولار باشند، بنابراین می‌توان یک روتور و محفظه را به مجموعه اضافه یا کم کرد.

4- موتور بوگاتی W-16 – از عجیب ترین و انقلابی‌ترین موتورهای قرار گرفته روی خودروها

با اینکه ممکن است خداحافظی بوگاتی با موتور باشکوه W-16 ناراحت‌کننده باشد، اما اثری که از آن بر صنعت خودرو به جا ماند، جاودانه است. این واقعیت نشان‌دهنده ماموریت موفقیت‌آمیز بوگاتی برای رسیدن به کمال مطلق بود.

پیشرانه بوگاتی w16

موردی که در ارتباط با موتور W-16 بسیار شگفت‌انگیز است، رد پای پیشرانه VR6 در ساخت آن محسوب می‌شود. بوگاتی با W-16 پا را فراتر گذاشت و موتوری را خلق کرد که شعله‌ای تازه را در عصر جدید هایپرکارها به وجود آورد. امروزه بسیاری این پیشرانه را آخرین شاهکار خلق شده از یک نمونه احتراقی داخلی می‌دانند.

3- موتور کادیلاک V8-6-4

عجیب ترین موتورهای خودروها: پیشرانه کادیلاک v8-6-4

یکی از عجیب ترین موتورهای استفاده شده در صنعت خودروسازی، کادیلاک V-8-6-4 نام دارد. این پیشرانه‌های بزرگ و قدرتمند خودروساز آمریکایی با قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی مواجه بودند، تا جایی که دیگر قابل استفاده نبودند.

راه‌حل کادیلاک برای رفع این محدودیت، تولید موتور V-8-6-4 به طور موقت و برای تنها یک سال بود. این یک پیشرانه با قابلیت جابجایی متغیر و تجهیزات الکترونیکی جدید بود که بار موتور را اندازه‌گیری می‌کرد و سپس با غیر فعال کردن سیلندرها، سوپاپ‌ها را باز می‌کرد تا فشاری وجود نداشته باشد. هیچ سوختی در این فرآیند به انژکتور منتقل نمی‌شود و سیستم، جرقه‌های دوشاخه را قطع می‌کند.

2- موتور فورمن پورشه

پیشرانه فورمن پورشه

موتور فورمن یا تایپ 547 که به یاد خالق آن، ارنست فورمن، نام‌گذاری شده است، از سال 1953 تا 1964 تولید شد. این موتور چهار سیلندر باکسر که از طریق هوا خنک می‌شود دارای چهار میل بادامک در بالای سر خود است که توسط چهار میل عمودی نیرو می‌گرفت.

میل‌لنگ، سیلندر و سرسیلندرهای این موتور عجیب از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده بودند که باعث کاهش ابعاد و وزن آن شده است. در آن زمان، این فناوری بسیار پیچیده بود و تنها 2000 دستگاه با تجهیز به این پیشرانه وارد بازار شدند. این پیشرانه کمیاب اما قابل توجه، پورشه را چندین بار بر روی سکوی قهرمانی مسابقات اتومبیل‌رانی قرار داد.

1- موتور تاکر Type 355 – از عجیب ترین موتورهای قرار گرفته روی خودروها

عجیب ترین موتورهای خودروها، پیشرانه تاکر تایپ 355

تاکر تایپ 335 یک پیشرانه شش سیلندر افقی مخالف است که از موتور هلیکوپتر بل 47 که توسط فرانکلین برای استفاده در جنگ جهانی دوم طراحی شده بود، تشکیل می‌شود. مهندسان این موتور را برای استفاده در خودرو اصلاح و بهینه‌سازی کردند و آن‌را به اولین سیستم خنک‌کننده آب حلقه بسته مجهز کردند.

توپیدو 48

تاکر از این پیشرانه در خودروی 48 Topido استفاده کرد و توانست شتاب 0-100 کیلومتری را در مدت 10 ثانیه طی کند و حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت را به ارمغان آورد. این موتور با وجود قدرت 66 اسب بخاری، قادر به تولید گشتاور قابل توجه 504 نیوتون‌متر بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*