17 میلیون کاربر در پلتفرم ایرانی

ادعای عجیب وزیر ارتباطات؛ 17 میلیون کاربر روزانه در یک پلتفرم ایرانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جمع نمایندگان مجلس به حضور 17 میلیون کاربر روزانه در پلتفرم ایرانی اشاره کرده است؛ آیا این ادعا صحت دارد؟

دو ماهی می‌شود که با محدودیت‌هایی در اینترنت بین‌الملل مواجه شده‌ایم و پلتفرم‌های خارجی نظیر واتساپ و اینستاگرام نیز فیلتر شده‌اند. به نظر نمی‌رسد که نمایندگان مجلس یا دولت تصمیمی برای رفع فیلترینگ داشته باشند. با این حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نمایندگان مجلس گفته روز به روز بر تعداد کاربران پلتفرم های ایرانی افزوده می‌شود.

ماجرای 17 میلیون کاربر در پلتفرم ایرانی چیست؟

به گفته عیسی زارع پور، پلتفرم‌های داخلی تا 35 میلیون کاربر فعال ماهانه دارند. وزیر ارتباطات همچنین تأکید کرده که در یکی از این پیام رسان‌ها 17 میلیون کاربر ایرانی طی یک روز فعالیت داشته‌اند. روز گذشته زارع پور برای پاسخ به چندین سوال در بهارستان و محل حضور نمایندگان مجلس حاضر شد و در خصوص پیشرفت و توسعه پلتفرم‌های داخلی صحبت کرد.

17 میلیون کاربر در پلتفرم ایرانی

در خصوص ادعاهای زارع پور دو نکته وجود دارد: یا وزیر ارتباطات از روند پیشرفت و توسعه پلتفرم های داخلی اطلاع ندارد یا این که اعداد و ارقام اشتباهی به سمع و نظر وی رسانده‌اند. همچنین مشخص نیست که منشأ این اعداد چیست و چگونه در یک پلتفرم داخلی به طور روزانه 17 میلیون کاربر فعالیت داشته‌اند. زارع پور درباره توسعه پیام رسان‌های داخلی اضافه کرده:

در ابتدای دوره مسئولیت، کارگروه ویژه‌ای را با هدف توسعه پیام رسان های داخلی راه‌اندازی کردیم تا با تنوع و مزیت‌های متفاوت، مردم احساس تفاوت با پلتفرم‌های خارجی را نداشته باشند. در دو ماه گذشته با توجه به شرایط حاکم، جلسات به صورت روزانه برگزار شد و هر روز میزان توسعه پلتفرم‌های داخلی رصد شد. هدف ما این است که اگر قرار شد نسخه‌های خارجی فعال شوند، پلتفرم داخلی به گونه‌ای تقویت شود که مردم تمایل به استفاده از پلتفرم داخلی داشته باشند.

وزیر ارتباطات همچنین خاطرنشان کرد از یکی از برنامه‌های داخلی، همین ماه گذشته نزدیک به 35 میلیون کاربر به طور فعال استفاده کرده‌اند و ترافیک اینترنت داخلی در مقابل شبکه‌های خارجی 60 به 40 شده است. طبق ادعای زارع پور، این نخستین باری است که ترافیک تولید داخل دو برابر شده و این حاکی از اعتماد مردم به برنامه‌های داخلی است.

عیسی زارع پور

حریم خصوصی برای زارع پور به شدت مهم است

بنا بر آنچه زارع پور گفته، خط قرمز او حریم خصوصی کاربران است و در راستای حفظ حریم مردم به سخنان رهبری اشاره کرد. وی در ادامه گفته‌های خود در جمع نمایندگان مردم افزود:

هفته اخیر نیز رئیس قوه قضائیه در بخشنامه‌ای اعلام کرد طبق اصل 25 قانون اساسی احدی حق ندارد به اطلاعات مردم دست‌اندازی کند. از این رو برای حفاظت از داده‌های مردم لایحه‌ای آماده کرده‌ایم که به زودی به مجلس ارسال می‌شود و انتظار داریم با حمایت نمایندگان با قید دو فوریت تصویب شود.

17 میلیون کاربر در پلتفرم ایرانی

وزیر ارتباطات در قسمت دیگری از سخنان خود به کسب و کارهای آنلاین مردم اشاره کرد و گفت آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین شده که بیش از 30 نوع حمایت از کسب و کارها و پلتفرم‌های داخلی در آن پیش‌بینی شده است. به اعتقاد وی با این طرح به زودی اقدامات اجرایی آغاز می‌شود که کسب و کارهای فعال در پلتفرم داخلی شیرین شود.

آن‌طور که زارع پور خاطرنشان کرده، هر کسب و کاری که وارد پلتفرم‌های داخلی شود نیازی به دریافت مجوز نخواهد داشت و پیوستن آنها به منزله صدور مجوز خواهد بود. علاوه بر این مزیت پیوستن کسب و کارها به بسترهای داخلی، معافیت دو ساله برای کسب و کارهای خرد است.