دیتاسنتر فضا

همزمان با مشکلات اینترنت در ایران، اروپایی ها به فکر ساخت دیتاسنتر در فضا هستند

در حالی که ما در ایران برای دسترسی به اینترنت هم دچار مشکلات فراوانی هستیم، اروپایی‌ها در صدد ساخت دیتاسنتر در فضا به منظور کاهش اثرات تغییر اقلیم در کره زمین هستند.

تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر بشر قلمداد می‌شود که ابعاد آن هر روز در حال گسترده‌تر شدن است. در همین راستا تا به امروز اقدامات مختلفی با هدف کاهش اثرات این تغییرات اقلیمی انجام شده است.

متاسفانه برخی کشورهای بزرگ و تاثیرگذار در دنیا در خصوص شرایط اقلیمی و اثرات تغییر آن چندان صادق نیستند. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا یکی از طلایه‌داران انجام اقدامات بازدارنده در جهت مقابله با این اثرات اقلیمی به شمار می‌رود و همواره در خصوص عواقب تغییرات اقلیم به سایر کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی هشدار می‌دهد.

علیرغم این امر، از میان ده کمپانی بزرگی که بیشترین تغییرات اقلیمی را در کره زمین رقم می‌زنند، شش شرکت، آمریکایی هستند!

به این ترتیب، سایر کشورها نیز با مشاهده این دوگانگی، اهمیت تغییرات اقلیم را نادیده گرفته و تلاش چندانی در راستای رفع این بحران نمی‌کنند!

دیتاسنتر فضا

در عین حال، اروپایی ها در صدد یافتن روش‌های جدیدی برای کاهش تاثیرات اقلیمی دیتاسینترها هستند. به همین جهت، اخیرا سخنانی مبنی بر احتمال انتقال دیتاسنتر ها به فضا از سوی اروپایی‌ها منتشر شده که گویای رویکرد آن‌ها در قبال تغییرات اقلیم است.

نقشه اروپا حول ارسال دیتاسنترها به فضا ارائه شده و در همین راستا تحقیق جدیدی تحت نام  ASCEND نیز با بودجه تقریبی دو میلیون یورو توسط بنیاد Horizon Europe آغاز شده است. در ادامه این طرح، اروپا همچنین به دنبال کاهش اثرات اقلیمی سایر ادوات پردازشی سنگین (HPC) خواهد بود.

پانل‌های خورشیدی مسئولیت تامین انرژی دیتاسنتر ها در فضا را بر عهده دارند

ایده اتحادیه اروپا بر تامین انرژی کامل دیتاسنترهای فضایی از پانل‌های خورشیدی تاکید دارد. بنا بر پیش‌بینی محققین، این پانل‌ها قادر به تامین صدها مگاوات انرژی خواهند بود.

از طرف دیگر ارتباط این دیتاسنتر ها با زمین از طریق اتصالات نوری خواهد بود. بر اساس ادعای محققین موسسه فضایی تالس آلنیای فرانسه، اتحادیه اروپا به طور کامل زیرساخت‌های تکنولوژیک مربوط به این سیستم‌های تامین انرژی و اتصال را در اختیار دارد.

البته مساله نگران‌کننده دیگر در این زمینه این است که موشک‌های ارسال‌کننده هر دیتاسنتر به فضا، خود منبع بزرگ تولید ساختارهای کربنی به شمار می‌روند. علاوه بر این، فعالیت طولانی‌مدت در فضا نیز خود مساله دیگری است که هنوز نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد.

دیتاسنتر فضا

به همین جهت، یکی از مهم‌ترین محورهای پروژه تحقیقاتی ASCEND، تحقیق پیرامون این مساله است که آیا ساخت دیتاسنتر و ارسال آن به فضا می‌تواند تاثیر مهمی در کاهش تولید ضایعات کربنی در کره زمین و در نهایت کاهش اثرات تغییرات اقلیمی داشته باشد یا خیر.

به بیان دیگر، محققان اروپایی در حال در صدد یافتن پاسخ به این سوال هستند که آیا در درازمدت، تاسیس دیتاسنترهای فضایی می‌تواند به کاهش اثرات تغییر اقلیم کره زمین کمک کند یا خیر؟

تمام این ایده‌های خلاقانه در اروپا در حالی مطرح می‌شود که کشور ما، کاربران همچنان برای دسترسی آزاد به اینترنت جهانی نیز با مشکل روبرو هستند! سوال مهم اینجاست که با وجود چنین محدودیت‌هایی در دسترسی به شبکه جهانی اطلاعات، دانشمندان و مردم کشور ما چگونه می‌توانند نقش خود در قبال پدیده‌ها و مشکلات جهانی را ایفا کنند؟ آیا در این خصوص تدبیری اندیشیده شده است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. آینده نگری . برنامه ریزی . مدییت صحیح و اهمیت قایل شدن برای جون مردم نتیجه ای جز این نداره
    شرایط مملکت هم از ماست که بر ماست