بلوتوث

رایج ترین مشکلات بلوتوث گوشی های اندرویدی + راه حل

در این مطلب به مرور رایج ترین مشکلات بلوتوث گوشی های اندرویدی و راه حل های موجود برای عیب‌یابی و رفع آن در هنگام اتصال‌های ناموفق می‌پردازیم.

فناوری ارتباطی بلوتوث امروزه یکی از ویژگی‌های کلیدی در کاربری الکترونیکی مصرف‌کننده است. مردم از آن برای اتصال لوازم جانبی مانند ماوس بی‌سیم به لپ‌تاپ، انتقال پخش موسیقی از تلفن به دستگاه پخش خودرو و حتی کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند بی‌سیم استفاده می‌کنند. اما این فناوری نیز مانند دیگر نمونه‌های ارتباطی، می‌تواند دردسرهای رایج خود را داشته باشد.

برای کاربران اندروید، یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقات، از کار افتادن اتصال بلوتوث آن هم درست در زمانی است که به آن نیاز دارند. این مشکل می‌تواند در هنگام بازگشت از محل کار به خانه در حین ارسال یک فایل مهم یا ارتباط با هدفون بی‌سیم برای گوش دادن به موسیقی گریبان شما را بگیرد. دلایل مختلفی در ایجاد مشکلات اتصال بلوتوث نقش دارند که در صورت مواجهه با هر یک از آنها، می‌توانید از راه‌‌حل‌های مختلفی برای رفع رایج ترین ایرادات بلوتوث گوشی‌ ها استفاده کنید.

مشکلات رایج بلوتوث گوشی ها و راه حل آنها

آیا دستگاه دیگری که قصد اتصال به آن را دارید، در محدوده بلوتوث قرار دارد یا خیر؟

اسپیکر بلوتوث

قبل از اقدام برای اتصال دستگاه جانبی به گوشی اندروید خود، ابتدا باید دو مورد را بررسی کنید. آیا دستگاهی که می‌خواهید به آن متصل شوید، قابل شناسایی است یا خیر و اینکه آیا در محدوده بلوتوث قرار گرفته است یا خیر. اگر دستگاه قابل شناسایی باشد، باید در لیست بلوتوث ظاهر شود. برای بررسی بیشتر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پنل «تنظیمات سریع» را با کشیدن انگشت از بالای صفحه به پایین باز کنید.
  2. روی لوگوی بلوتوث ضربه بزنید تا روشن شود.
  3. لوگو را نگه دارید تا لیست دستگاه‌های جفت شده باز شوند.
  4. سپس گزینه “Pair device new” را انتخاب کنید. در این بخش دستگاهی که می‌خواهید به آن متصل شوید، در بخش “Available devices” قابل مشاهده است.

اگر نمی‌توانید دستگاه را در لیست پیدا کنید، احتمالا به این خاطر است که در حال حاضر قابل شناسایی نیست. در این صورت به تنظیمات دستگاه خود رفته و آن‌را قابل شناسایی (discoverable یا visible) کنید. اگر می‌خواهید به بلندگو یا هدفون بلوتوث متصل شوید که به طور پیش‌فرض قابل شناسایی بوده اما هنوز موفق به پیدا کردن آنها در فهرست نشده‌اید، ممکن است آنها در محدوده‌ای غیرقابل دسترس قرار داشته باشند.

به نقل از سامسونگ، گوشی‌های هوشمند و اکثر گجت‌های الکترونیکی مصرفی، دارای حداکثر برد 10 متر برای اتصال بلوتوث هستند. بنابراین از قرارگیری دستگاه دیگر در محدوده قابل دسترس، مجاور و بدون مانع اطمینان حاصل کنید.

بلوتوث را خاموش و روشن کنید

نوار اعلان

هنگامی‌که تلفن یا تبلت اندرویدی خود را از طریق بلوتوث به دستگاهی دیگر متصل می‌کنید، گاهی اوقات اولین تلاش برای برقراری اتصال ممکن است با شکست مواجه شود. اگر چنین اتفاقی رخ داد، یکی از تکنیک‌های قدیمی برای رفع این مشکل، خاموش و روشن کردن بلوتوث است.

در دستگاه اندرویدی خود، می‌توانید دکمه بلوتوث را در پنل تنظیمات سریع خود پیدا کنید. کافی است انگشت خود را از بالای صفحه به پایین کشیده و روی لوگوی بلوتوث ضربه بزنید تا خاموش شود. هم‌چنین می‌توانید آن‌را در بخش تنظیمات نیز پیدا کنید. سپس از طریق مسیر Connected devices < Connection preferences < Bluetooth، دکمه اسلاید را غیرفعال کنید. قبل از تست مجدد و روشن کردن بلوتوث، یک یا دو دقیقه صبر کنید. در صورتی‌که راه‌اندازی مجدد بلوتوث در تلفن یا تبلت اندرویدی شما کارساز نبود، بلوتوث را در دستگاه دیگر نیز خاموش و روشن کنید.

دستگاه را از لیست جفت شده حذف کنید و مجدد آن‌را جفت کنید

تنظیمات بلوتوث

اگر در اتصال به دستگاهی که در لیست جفت شده (paired) شما قرار دارد، به مشکل برخورده‌اید، ممکن است یک اشکال جزئی در اتصال جفت شده وجود داشته باشد. برای بازیابی مجدد اتصال، می‌توانید دستگاه را unpair کرده و مجددا جفت کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از بخش تنظیمات در گوشی خود وارد قسمت “Connected devices” شوید.
  2. دستگاهی که می‌خواهید جفت‌سازی کنید را در بخش “Previosly connected devices” جستجو کنید. اگر نمی‌توانید آن‌را پیدا کنید، روی گزینه “See All” ضربه بزنید تا همه دستگاه‌های متصل ظاهر شوند.
  3. روی نماد چرخ‌دنده در کنار نام دستگاهی که می‌خواهید جفت‌سازی را لغو کنید، ضربه بزنید.
  4. برای حذف دستگاه از لیست جفت شده، گزینه “Forget” را انتخاب کنید.
  5. در کادر محاوره‌ای، بر روی “Forget Device” ضربه بزنید.

پس از حذف دستگاه از لیست، با دنبال کردن مراحل زیر، مجددا آن‌را جفت کنید:

  1. در صفحه “Connected devices”، بر روی گزینه “Pair new device” ضربه بزنید.
  2. نام دستگاه را از میان نمونه‌های موجود در لیست “Available devices” انتخاب کنید.
  3. اگر نام دستگاه خود را پیدا نکردید، بررسی کنید که آیا بلوتوث روشن است و آن‌را روی “discoverable” تنظیم کنید.
  4. روی عبارت “Pair” در کادر محاوره‌ای که رمز عبور را نشان می‌دهد، ضربه بزنید.
  5. اتصال بلوتوث خود را با ارسال یک فایل (اگر دستگاه دیگر گوشی یا رایانه است ) یا پخش موسیقی (اگر دستگاه دیگر بلندگو یا هدفون است) آزمایش کنید.

حافظه موقت (کش) بلوتوث را پاک کنید

پاک کردن کش بلوتوث

همانند سایر برنامه‌های اندرویدی، می‌توانید از راهکار پاک کردن کش برای بلوتوث نیز استفاده کنید. با انجام این کار، داده‌های موقت ذخیره شده بلوتوث در گوشی شما حذف می‌شوند و این امکان وجود دارد تا مشکل اتصال رفع شود. برای پاک کردن حافظه کش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد بخش تنظیمات گوشی شوید.
  2. بر روی عبارت “App & notification” ضربه بزنید.
  3. گزینه “See all apps” را انتخاب کنید.
  4. نماد گزینه‌های بیشتر (سه نقطه عمودی) را در گوشه سمت راست بالای صفحه انتخاب کنید.
  5. روی عبارت “Show system” ضربه بزنید تا برنامه‌های سیستم در فهرست ظاهر شوند.
  6. در لیست برنامه‌ها اسکرول کنید و بلوتوث را انتخاب کنید.
  7. منوی “Storage & Cache” را باز کنید.
  8. روی دکمه “Clear Cache” ضربه بزنید.

سپس می‌توانید بلوتوث خود را روشن کرده و به دستگاه‌های دیگر متصل شوید تا ببینید که آیا مشکل رفع شده است یا خیر. با استفاده از روش بالا و حذف کش، دیگر نیازی به جفت‌ کردن مجدد دستگاه‌ها ندارید و این تنظیمات از گوشی شما حذف نخواهند شد.

ریست تنظیمات، راه حلی برای رفع مشکلات بلوتوث

حل مشکلات بلوتوث با ریستارت

اگر اخیرا تنظیمات بلوتوث خود را دستکاری کرده‌اید و به طور سهوی باعث ایجاد مشکلاتی در اتصال شد‌ه‌اید یا نمی‌دانید که چه مشکلی رخ داده و نمی‌توانید تغییرات قبل را بازگردانید، می‌توانید تنظیمات بلوتوث را به حالت پیش فرض خود ریست کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  1. وارد بخش تنظیمات گوشی شوید.
  2. به پایین اسکرول کنید و گزینه “System” را انتخاب کنید.
  3. روی منوی کشویی “Advanced” ضربه بزنید.
  4. گزینه “Reset options” را انتخاب کنید.
  5. سپس روی “Reset Wi-Fi, Mobile & Bluetooth” ضربه بزنید.
  6. در این مرحله، روی دکمه “Reset Settings” در گوشه سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید.
  7. برای ادامه مسیر، پین یا پترن تلفن خود را وارد کنید.
  8. دوباره روی گزینه “Reset Settings” ضربه بزنید.

اکنون، تنظیمات بلوتوث شما باید بعد از چند ثانیه به حالت پیش‌فرض تغییر کند. این بدان معنی است که همه دستگاه‌هایی که پیشتر جفت شده‌ بودند، حذف خواهند شد. این تکنیک عیب‌یابی هم‌چنین وای‌فای و دیتای موبایل را نیز به تنظیمات پیش‌فرض خود بازنشانی خواهد کرد. در این مرحله که تنظیمات بلوتوث شما به حالت پیش فرض بازگشته است، می‌توانید دوباره عملیات جفت شدن و اتصال به دستگاه دیگر را از سر بگیرید.

برنامه‌های اخیرا نصب شده را حذف کنید

حذف برنامه برای حل مشکلات بلوتوث

اگر اتصال بلوتوث شما قبلا به درستی کار می‌کرد و به ناگهان قطع شده، ممکن است مشکل در یکی از برنامه‌هایی باشد که اخیرا نصب کرده‌اید. سعی کنید با حذف برنامه‌های اخیرا نصب شده، مجددا ببینید که آیا مشکلات اتصال وجود خواهند داشت یا خیر. برای حذف برنامه‌های نصب شده، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد برنامه “Google Play Store” خود شوید.
  2. روی نماد پروفایل خود در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  3. سپس وارد بخش “Manage apps & device” شوید.
  4. وارد برگه “Manage” شوید.
  5. به دنبال آخرین برنامه‌ای که نصب کرده‌اید، بگردید.
  6. روی نام برنامه ضربه بزنید.
  7. دکمه “Uninstall” را انتخاب کنید.

در صورتی‌که پس از حذف برنامه، اتصال بلوتوث با موفقیت انجام شد، احتمالا یک باگ در نرم‌افزار نصب شده وجود داشته که باعث اختلال شده است. می‌توانید با ورود به بخش app details در فروشگاه گوگل پلی و بررسی اطلاعات تماس در زیر بخش “Developer Contact”، اشکال را به توسعه‌دهندگان برنامه گزارش دهید. با این حال، اگر مشکل هم‌چنان ادامه داشت، حذف دیگر برنامه‌های اخیرا نصب شده را ادامه دهید تا زمانی‌که برنامه مشکل‌ساز را پیدا کنید.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل، یکی از روش‌های حل مشکلات بلوتوث گوشی

به روز رسانی سیستم برای حل مشکلات بلوتوث

در نهایت اگر تمامی روش‌های فوق برای حل مشکلات بلوتوث گوشی ناموفق بودند، ممکن است مشکل از سیستم‌عامل اندروید دستگاه شما باشد. بنابراین سعی کنید سیستم خود را به روز کرده یا بررسی کنید که آیا آپدیتی برای گوشی شما منتشر شده است یا خیر. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد بخش تنظیمات گوشی خود شوید.
  2. به پایین منوی تنظیمات اسکرول کنید و روی گزینه System ضربه بزنید.
  3. گزینه‌ها “Advanced” را انتخاب کنید.
  4. سپس “System update” را باز کنید.
  5. اگر به‌روزرسانی جدیدی وجود داشته باشد، دکمه “Download and install” را خواهید دید. در این مرحله وای‌فای یا دیتای گوشی خود را روشن کنید و روی دکمه نصب ضربه بزنید.
  6. منتظر بمانید تا فرآیند آپدیت سیستم تکمیل شود.

اگر با به‌روزرسانی سیستم نیز مشکلات بلوتوث گوشی حل نشد، آخرین راه‌حل این است که دستگاه اندرویدی و دیگر گجت مجهز به بلوتوث را مجددا راه‌اندازی کرده و دوباره آنها را به یکدیگر متصل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*