تلاش دولت پوتین برای احیای صنعت خودروسازی روسیه

صنعت خودروسازی روسیه، دست به دامن قراضه‌های موسکوویچ شده است!

به دنبال تحریم سرسختانه غرب علیه روسیه، این کشور در تلاش برای احیای مسکوویچ جهت نجات صنعت خودروسازی خود است؛ دولت پوتین چه برنامه‌ای دارد؟

پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، خیلی از کشورهای غربی تصمیم به اعمال تحریم علیه روسیه و خروج از این کشور گرفتند و صنعت خودروسازی روسیه هم به شدت تحت تاثیر این اقدامات غرب قرار گرفت. حالا دولت این کشور برای احیای موسکوویچ، خودروساز متعلق به دوره شوروی تلاش می‌کند. بنا به اعلام «سرگئی سابیانین» (Sergei Sobyanin)، شهردار مسکو، از هفته آینده کارخانه مسکوویچ شروع به مونتاژ خودرو خواهد کرد.

روسیه، در تلاش برای ترمیم صنعت خودروسازی خود

مسکوویچ 2140، محصول قدیمی صنعت خودروسازی روسیه

کارخانه مذکور در سال 1930 ساخته شد و پس از خریداری آن توسط خودروساز فرانسوی رنو در اوایل دهه 90 میلادی، تولید خودروهای مسکوویچ متوقف شد. در ماه مه 2022 هم رنو این کارخانه واقع در مسکو را به شهرداری مسکو فروخت.

به گفته سابیانین، امیدوارند تا سال آینده به حجم کاری برابر با زمانی که کارخانه در اختیار رنو قرار داشت برسند. او همچنین از برنامه‌های مسکو جهت توسعه یک پلتفرم روسی برای خودروهای الکتریکی تا 2 یا 3 سال آتی در راستای تسریع الکتریکی‌سازی در صنعت خودروسازی روسیه می‌گوید. پیش از این «دیمیتری پرونین» (Dmitry Pronin)، مدیر کل کارخانه مسکوویچ هم اظهار داشته بود که این کارخانه تا سال 2025 پلتفرم مخصوص خود برای اتومبیل‌های برقی را بنا خواهد کرد.

مسکوویچ 2140، محصول قدیمی صنعت خودروسازی روسیه

گفته می‌شود که تولید خودروهایی در پیشرفته‌ترین سطح از لحاظ فناوری در این کارخانه در دستور کار قرار داده شده است. یک سدان و 4 کراس اوور هم جزو این خودروها هستند. با وجود این، جزئیاتی از خودروهای الکتریکی موجود در برنامه‌های این کارخانه در دسترس نیست. البته در گذشته هم روسیه احیای لادا، خودروساز روسی دیگری را در سر می‌پروراند که راه به جایی نبرد. باید منتظر ماند و دید که حالا احیای مسکوویچ برای ترمیم صنعت خودروسازی روسیه چطور پیش خواهد رفت.

در اوضاع نابسامان کنونی که غرب در حال تعیین فاصله خود نسبت به روسیه است، ولادیمیر پوتین روی لزوم عرضه خودروهایی مقرون به صرفه برای شهروندان روسیه تاکید کرده است. در مقطع کنونی چینی‌ها هستند که با بیشترین فروش نبض صنعت خودرو در روسیه را در دست گرفته‌اند. اگر نگاهی دقیق‌تر به آمار و ارقام داشته باشیم، 4 خودرو از 10 خودروی پرفروش ماه سپتامبر در این کشور ساخته چین بوده‌اند و چری، هاوال، جیلی و ژینگتو به ترتیب جایگاه‌های دوم، چهارم، ششم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. 8 خودرو از 20 خودروی پرفروش روسیه هم متعلق به خودروسازان چینی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*