بازار لوازم خانگی

ریزش قیمت ها هم بازار لوازم خانگی را نجات نداد؛‌ خریدار نیست!

به نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی در مسیر نابودی کامل قرار دارد و ریزش قیمت‌ها هم نمی‌تواند فعالان این صنف را نجات دهد؛ اما علت این رکود بی‌سابقه چیست؟

در چند روز گذشته، خبرهایی مبنی بر افزایش سرسام‌آور و وحشتناک قیمت لوازم خانگی منتشر شد. بسیاری از فعالان این حوزه، افزایش قیمت‌ها را جزو اصلی‌ترین دلایل رکود سنگین بازار لوازم خانگی به شمار می‌آورند؛ زیرا سایه انداختن قیمت سنگین کالاها بر بازار، منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و بسیاری از فروشندگان را فلج کرده است.

این اتفاق که رفته رفته به تولیدکنندگان، کارخانجات و فروشندگان ضربه زده است، آن‌ها را در مسیری قرار داده که ناچار به ارائه کالا با تخفیف‌های قابل توجه شده‌اند. به عنوان مثال، شاهد افت 5 میلیونی قیمت تلویزیون، تنها در یک روز بوده‌ایم!

یکی از فروشندگان این حوزه که در بازار لوازم خانگی فعالیت دارد، با گلایه از رکود بی‌سابقه و همچنین نبود مشتری و خریدار، درباره چگونگی تخفیف‌ها و افت قیمت اجباری صحبت کرده است که در ادامه می‌توانید آن را مطالعه کنید.

از شهریور ماه، یعنی حدود 90 روز پیش، یکی از برندهای معتبر و نام‌آشنای کشور که به صورت فرنچایز با آن کار می‌کنیم، به ما تخفیف قابل توجهی می‌دهد. ما محصولات این برند را با 8.6 درصد تخفیف از قیمت مصرف‌کننده خریداری می‌کنیم و کالاهای خریداری شده را با 1 تا 1.5 درصد سود به فروش می‌رسانیم؛ با این حال و با توجه به این که ما بسیاری از کالاها را زیر قیمت می‌فروشیم و اصطلاحا قید برخی از اجناس را زدیم، اما کماکان خریداری برای این محصولات در بازار لوازم خانگی وجود ندارد.

وی همچنین به یک مورد عجیب اشاره کرد که شاید در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. قیمت یک مدل تلویزیون در دیجی‌کالا، در عرض یک روز از 15.3 میلیون تومان به 13.5 میلیون تومان رسیده است! این فروشنده حتی به دو مدل تلویزیون دیگر نیز اشاره کرد. این تلویزیون‌ها متعلق به دو برند اصلی کشور هستند و جالب است بدانید تلویزیون اول در روزهای گذشته با افت قیمت 5 میلیون تومانی مواجه شده و دومی هم با 20 درصد تخفیف به فروش می‌رسد.

این فعال حوزه لوازم خانگی تاکید کرد: «با این حجم از کاهش قیمت و تخفیف‌های کم‌سابقه، هنوز خریداری وجود ندارد و مشتری‌ها استقبال نمی‌کنند. حتی این موضوع برای کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت که هر چند هفته یک‌بار مشغول به‌روزرسانی قیمت‌ها و چک کردن این موارد هستند نیز عجیب و باورنکردنی است.»

شلوغی‌ها و اعتراضات در اوضاع فعلی بازار لوازم خانگی بی‌تاثیر نیستند

لوازم خانگی

طبق گفته‌های یکی دیگر از فروشندگان بازار لوازم خانگی، ناآرامی‌های کشور و اعتراضات مردم، باعث شده تا افراد مختلف و خانوارها تا زمان آرام شدن اوضاع در مراکز شهر و بازار تردد نکنند؛ بنابراین استقبال کم می‌شود و فروش کالاها به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

این فروشنده اعتقاد دارد اقدامات مختلف شرکت‌ها در ارائه تخفیفات، باعث شکل‌گیری رقابت و جنگی برای به دست آوردن مشتری در بازار لوازم خانگی شده است. این فعال صنفی می‌گوید کارخانجات و شرکت‌ها با وجود رکود فعلی، می‌خواهند همین بازار مرده را دست بگیرند و با ارائه خدمات و آپشن‌های متنوعی همچون تحویل 30 روزه و 60 روزه کالاها، اندک مشتری‌ها و خریداران را به سمت خود بکشانند.

با این حال مشخص نیست وضعیت بازار آشفته و پریشان‌حال لوازم خانگی در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؛ اگر همین فرمان ادامه داشته باشد، روز به روز قدرت خرید مردم کمتر می‌شود و کارخانجات و فروشندگان این صنف به مرز نابودی و ورشکستگی خواهند رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*