نرم افزارهای آنتی ویروس آیفون

آیا گوشی های آیفون به آنتی ویروس ها نیاز دارند؟

این سوال برای خیلی‌ها پیش آمده که آیا گوشی های آیفون به آنتی ویروس ها نیاز دارند؟ یا آنکه خودشان می‌توانند امنیت کاربران را تأمین کنند؟ ما به آن پاسخ می‌دهیم.

اپلیکیشن‌های آنتی ویروس یا محافظت از گوشی در برابر ویروس عملاً در سیستم عامل iOS یا iPadOS اپل وجود ندارند. یا حداقل اینکه اپل آن‌ها را در دسته‌بندی «آنتی‌ویروس‌ها» قرار نمی‌دهد. دو دلیل برای این اتفاق وجود دارد: اول اینکه اپلیکیشن‌های آنتی ویروس نمی‌توانند گوشی های آیفون یا تبلت‌های آیپد را اسکن کنند. دوم اینکه نام آن‌ها گمراه‌کننده است؛ زیرا آن‌ها فقط ویژگی‌های امنیتی که در خود سیستم‌عامل iOS وجود دارد را ارائه می‌کنند و توانایی محافظت در برابر ویروس‌ها را ندارند.

بیشتر بخوانید:

گوشی های آیفون آن‌قدری که اپل ادعا می‌کند امن نیستند!

سیستم‌عامل موبایل اپل فضای خیلی بسته‌ای دارد؛ به همین خاطر هم هست که هیچ برنامه آنتی ویروسی برای گوشی‌های این شرکت آمریکایی طراحی نمی‌شود. آیفون‌های مدرن دارای لایه‌های امنیتی ذاتی هستند که می‌تواند گوشی را امن نگه دارد. نه تنها در برابر ویروس‌ها، بلکه از دیگر حملات مخرب هم گوشی شما را در امان نگه می‌دارد.

علاوه بر این اطلاعات شخصی شما نیز در امنیت کاملی نگهداری خواهد شد، زیرا در iOS دسترسی به داده‌ها شدیداً محدود است و به خوبی روی آن‌ها نظارت می‌شود. اپل هم به طور مرتب بروزرسانی‌ها و پچ‌های امنیتی را برای گوشی‌هایش منتشر می‌کند تا دیگر آیفون ها نیازی به اپلیکیشن های آنتی ویروس نداشته باشند.

اپ استور

بنابراین پاسخ این سوال که «آیا گوشی های آیفون به نصب آنتی ویروس نیاز دارد؟» خیر است. گوشی اپل هیچ نیازی به یک اپلیکیشن محافظت در برابر ویروس ندارد. اما بد نیست بررسی کنیم که اپل iOS آیفون را چگونه امن طراحی کرده و چرا اپلیکیشن‌های آنتی ویروس نمی‌توانند در این محیط کار کنند؟

اپل چگونه آیفون را امن نگه می‌دارد؟

اولین لایه دفاعی، محدود کردن دسترسی هم برای کاربران و هم اپلیکیشن‌ها است. برخلاف اندروید که هیچ محدودیتی برای نصب اپلیکیشن‌ها از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه (سایدلودینگ) وجود ندارد، اما iOS اپل چنین اجازه‌ای را به آیفون‌ها نمی‌دهد. شما فقط باید اپلیکیشن‌ها را از اپ استور اپل دانلود کنید. مگر اینکه گوشی شما جیلبریک باشد که آن داستان متفاوتی خواهد داشت.

همه چیز در اپ استور به دقت بررسی و نظارت می‌شود؛ بنابراین خطر ابتلای یک اپلیکیشن به ویروس‌ها و بدافزارها بسیار ناچیز است. مورد بعدی معماری iOS، سیستم عامل قدرت‌بخش آیفون است. گوشی‌های هوشمند مدرن چه اندرویدی چه آیفون، روی حالتی شبیه به سندباکس (یک محیط محافظت شده)‌ اجرا می‌شوند. همین به حفظ امنیت و حریم خصوصی کمک شایانی می‌کند.

امنیت آیفون های اپل

در واقع هر برنامه‌ای که در آیفون وجود دارد‌ (چه پیش‌فرض و چه دانلود شده) طی فرآیند جداگانه‌ای ایزوله می‌شود. وقتی برنامه در این محیط محافظت شده قرار بگیرد بدون مجوز قادر به خواندن داده یا برقراری ارتباط با دیگر برنامه‌ها نیست. تا زمانی که شما به آن‌ها اجازه ندهید نمی‌توانند به بخش‌های گوشی مثل دوربین، GPS، تماس و غیره دسترسی پیدا کنند.

حالا تصور کنید یک اپلیکیشن بدافزار به آیفون راه پیدا کند. تا زمانی که در این محیط محافظت شده قرار گرفته باشد، نمی‌تواند هیچ آسیبی به گوشی بزند. آن به هیچ اطلاعاتی در گوشی شما مثل پیام‌ها، ایمیل‌ها یا اطلاعات بانکی دسترسی نخواهد داشت و نمی‌تواند مثل یک ویروس تکثیر شود؛ زیرا چنین دسترسی به آن داده نخواهد شد.

پس چرا آیفون ها به اپلیکیشن آنتی ویروس احتیاج ندارند؟

توضیحات بالا بدان معناست که حتی اگر یک اپلیکیشن آنتی ویروس را هم روی گوشی آیفون نصب کنید،‌ نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. این برنامه‌ها روی گوشی شما قادر به خواندن داده‌ها یا دسترسی به اطلاعات دیگر برنامه‌ها نیستند. این درحالیست که برنامه‌های ضد ویروس برای اسکن عمیق دیگر برنامه‌ها و داده‌ها، به مجوزهای دسترسی سطح بالاتری احتیاج دارند. معمولاً این مجوز روی کامپیوترهای شخصی قابل ارائه است و طراحی iOS چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نمی‌دهد.

بنابراین اپلیکیشن‌های آنتی ویروسی مثل AG و McAfee یا Kaspersky که در اپ استور قرار دارند، هیچ یک نمی‌توانند اثرات مثبتی روی گوشی شما بگذارند. آن‌ها فقط قابلیت‌های ذاتی خود iOS را مجدداً ارائه می‌کنند.

نرم افزارهای آنتی ویروس آیفون

آیفون شما خودش می‌تواند از داده‌ها و تصاویرتان (از طرق iCloud) بکاپ بگیرد. در صورت گم یا دزدیده شدن می‌توانید با استفاده از Find My Phone از راه دور تمام اطلاعات آن را پاک کنید. یا آنکه مرورگر Safari هم از یک محافظ داخلی برخوردار است که لینک‌های آلوده را فیلتر و مسدود می‌کند.

البته آیفون‌ها آسیب‌ناپذیر نیستند

علیرغم امنیت بالایی که آیفون‌ها دارند، آن‌ها کاملاً هم در برابر بدافزارها نفوذ‌ناپذیر نیستند. ویروس‌ها نادر هستند، اما تروجان‌ها و نرم افزارهای جاسوسی می‌توانند روی گوشی‌های آیفون یا تبلت‌های آیپد تأثیر بگذارند. به طور مثال یکی از نقاط آسیب‌پذیر که اتفاق می‌افتد «روز صفر» نام دارد که اپل تاکنون نتوانسته راهی برای مقابله با آن پیدا کند. Pegasus هم یک نرم افزار جاسوسی آیفون است که می‌تواند پیام‌های شما را بخواند، به دوربین دسترسی داشته باشد، تماس‌ها را زیر نظر بگیرد و موقعیت مکانی را ردیابی کند. گرچه اپل این بخش آسیب‌پذیر را ترمیم کرد، ولی پیش از آن هزاران گوشی آلوده شده بود.

اپل دائماً تلاش می‌کند حملات روز صفر را شناسایی کند و با وصله امنیتی از گوشی شما محافظت کند. بنابراین تنها کاری که باید برای محافظت از آیفون خود انجام دهید، بروز نگه داشتن نرم افزار آن است.

جیلبریک آیفون

به خاطر داشته باشید که جیلبریک کردن هم می‌تواند آیفون شما را در خطر قرار دهد. جیلبریک به کاربران اجازه دسترسی به ریشه‌ها و اختیارات عمیقی را برای اجرای اپلیکیشن‌ها از طریق محیطی به غیر از اپ استور می‌دهد. به همین خاطر پس از جیلبریک کردن، احتمال ورود بدافزار به گوشی شما بسیار زیاد خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*