پژو پارس سفارشی

پژو پارس سفارشی، یکشبه 30 میلیون تومان گران شد

رصد بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت پژو پارس سفارشی حدود 30 میلیون تومان گران تر شده است. بازار خودرو از چه الگوی قیمتی تبعیت می‌کند؟

طی یک ماه اخیر دلار همچون آتشی شعله‌ور زبانه می‌کشد و به همراه خود کالاهای زیادی را گران‌تر از قبل کرده است. خودرو نیز یکی از کالاهایی است که همواره از قیمت دلار و شرایط آشفته بازار ارز تأثیر پذیرفته است. در هفت روز گذشته بازار خودرو اوضاع و احوال مساعدی نداشته، ولی با این حال قیمت خودروها زیاد افزایش نیافته است.

پژو پارس سفارشی گران تر از قبل شد

تغییرات قیمتی در یک ماه اخیر با توجه به عدم ثبات در بازار، بین 30 الی 40 میلیون تومان بوده و برای مثال از همین دیروز تا به الان خودرویی نظیر پژو پارس سفارشی یا ای ال ایکس نزدیک به 30 میلیون تومان گران‌تر شده است. همان‌طور که گفتیم ابتدا دلار وارد کانال صعودی می‌شود و سپس صنعت خودرو به تبع آن تصمیم به طغیان می‌گیرد.

پژو پارس سفارشی

هم‌اکنون خودروهای داخلی و خارجی با افزایش قیمت‌های نسبتاً شدیدی روبه‌رو شده و رکوردهای تازه‌ای جابه‌جا کرده‌اند. اما شاید بخواهید بدانید که تفاوت پارس سفارشی یا ELX با دیگر پژو پارس‌های معمولی موجود در بازار چیست؟ نسخه سفارشی پارس مجهز به یک‌سری امکانات است که در مدل‌های عادی وجود ندارد.

از جمله این امکانات می‌توان به مولتی مدیا، سنسور نور، سنسور باران، سیستم اندازه‌گیری فشار تایر، شیشه‌های دودی عقب و ترمزهای دیسکی عقب اشاره کرد. توجه داشته باشید که چنین امکاناتی نزدیک به 100 میلیون تومان روی دست مشتری پارس TU5 خرج می‌گذارد، در حالی که برای پارس سال 50 میلیون تومان هزینه دارد.

در بازار خودروی داخل، مشتریان پژو پارس سال با پیشرانه جدید را نزدیک به 350 میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند و قیمت پارس سال سفارشی نیز 400 میلیون تومان است. پارس با پیشرانه تیوفایو 430 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و همین خودرو در نسخه سفارشی تا 530 میلیون تومان مبادله خواهد شد.

پژو پارس سفارشی

روز گذشته قیمت خودروهای مذکور که هم‌اکنون 400 و 530 میلیون تومان است، به ترتیب 370 و 500 میلیون تومان بود. واقعا جای تعجب است که چطور در عرض 24 ساعت قیمت یک خودرو دچار چنین افزایشی شود. مشکل اینجاست که با چنین قیمت‌هایی همچنان تقاضا از عرضه بیشتر است و مشتریان حاضرند برای داشتن یک خودروی داخلی تا 530 میلیون تومان هزینه کنند. البته نباید دلالان و سفته‌بازان را نادیده گرفت.

به هر حال پارس TU5 جزو بهترین خودروهای داخلی ایران خودرو و کشور محسوب می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. از آنجایی که مشتریان این خودرو زیاد هستند، نسخه سفارشی آن گران‌تر شده است.

افزایش قیمت سایر خودروها در بازار

علاوه بر افزایش قیمت پارس سفارشی و معمولی، سایر محصولات ایران خودرو نظیر دنا، پژو 206 تیپ 2 و 4 و… دچار افزایش قیمت شدند. میانگین افزایش قیمت این خودروها بین 8 تا 10 میلیون تومان بوده و هر چه باشد باز هم افزایش قیمت 20 تا 30 میلیون تومانی پارس شگفتی‌ساز خواهد بود.

کوییک

متاسفانه رشد قیمتی نه تنها در بازار محصولات ایران خودرو بلکه سایپا نیز وجود دارد و برخی از خودروهای این شرکت مثل کوییک، تیبا 2 و ساینا بین 6 الی 8 میلیون تومان گران شدند. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بازار خودروی کشورمان از هیچ الگوی قیمتی پیروی نمی‌کند و برای اثبات این ادعا کافی است به مدت یک ماه قیمت خودروهای بازار را رصد کنید.

علاوه بر این ممکن است خودرویی از سایپا یا ایران خودرو به قدری مشمول تقاضا شود که نسبت به سایر محصولات آن خودروساز افزایش قیمت شدیدتری را تجربه کند. مجموع این عوامل باعث شده تا نتوانیم پیش‌بینی درستی از بازار خودرو داشته باشیم.