سیگنال WOW

سیگنال مرموز WOW، بعد از 45 سال همچنان ناشناخته است؛ پیام رمزدار فرازمینی ها برای بشر

با گذشت 45 سال از دریافت سیگنال ملقب به WOW توسط یک تلسکوپ رادیویی، گمانه‌زنی‌ها در مورد این پیام مرموز فرازمینی هم‌چنان ادامه دارد.

در تاریخ 15 آگوست 1977، یک تلسکوپ رادیویی بزرگ در دانشگاه ایالتی اوهایو که «گوش‌بزرگ» لقب گرفته بود، سیگنال مرموزی را دریافت کرد که بعدها به «سیگنال WOW» شهرت یافت و در جوامع علمی جاودانه شد. حتی پس از آنکه تلسکوپ گوش‌بزرگ چند دهه بعد و در سال 1998 از رده خارج شد نیز جستجو برای دریافت دیگر سیگنال‌های رادیویی عجیب ادامه یافت.

در طول سالیان متمادی، کارشناسان بسیاری سعی کردند تا منبع آن سیگنال فضایی عجیب را پیدا کنند و منشا آن‌را توضیح دهند. با این حال، تاکنون هیچ نتیجه قطعی به‌دست نیامده است. در این زمینه، آخرین کاوش در قالب یک مطالعه تلسکوپی دوگانه در “Research Note of the American Astronomical” انجام شده است، اما متاسفانه موردی یافت نشد و این راز به‌قوت خود باقی ماند.

سیگنال WOW

این مقاله با عنوان «جستجوی عمیق شنیداری سیگنال WOW»، تلاش‌ها برای استقرار تلسکوپ گرین بنک رابرت سی. برد و آرایه تلسکوپ آلن را در جهت منبع احتمالی سیگنال مورد بحث قرار می‌دهد که از آن زمان تاکنون، تئوری‌های متعددی را در مورد احتمال تماس بیگانگان به‌وجود آورده است.

با تکیه بر اقدامات انجام شده پیشین در این زمینه و جمع‌آوری داده‌ها از آرشیو گایا، این تیم تلاش‌های خود را بر روی منظومه ستاره‌ای 2MASS 19281982-2640123 متمرکز کرد که گمان می‌رود منبع قابل اتکایی از سیگنال WOW باشد. محققان سفری را برای شکار «تکنوسیگناتورها» آغاز کردند، اما در نهایت بدون هیچ رویدادی از تولید سیگنال یا منبعی که در آن منطقه از فضا شناسایی شده باشد، با دست خالی بازگشتند.

تلاش‌های بیهوده در یافتن منبع سیگنال WOW

موجود فرازمینی

به‌عنوان بخشی از آخرین تحقیقات در مورد منبع بالقوه سیگنال WOW، محققان هر دو تلسکوپ رابرت سی.برد گرین و آرایه تلسکوپ آلن را به‌سمت منظومه ستاره هدف نشانه گرفتند. پروژه رصد تلسکوپ گرین بانک برای دو جلسه و هم‌چنین تلسکوپ آلن برای شش دور ادامه یافت و در نهایت بی‌نتیجه به پایان رسید. حتی زمانی‌که مشاهدات هر دو تلسکوپ با یکدیگر هم‌پوشانی داشتند نیز هیچ مورد جالبی که به سیگنال WOW مرتبط باشند، یافت نشد.

محققان 8 ستاره شبیه به خورشید را در منطقه احتمالی سیگنال WOW برای تحقیقات بیشتر در این مورد مشخص کردند. در صورت استفاده از محدوده دمایی به‌عنوان نشانگر مشاهدات، این تیم به کم‌تر از ششصد منبع برخورده که از جمله آنها، انواع مختلفی از ستارگان هستند که به‌طور بالقوه می‌توانند میزبان گیاهان قابل سکونت باشند. آنها به‌طور بالقوه می‌توانند به‌عنوان هدف رصد بعدی برای ابهام‌زدایی معمای سیگنال WOW مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه منشا بیگانه این سیگنال می‌تواند دلیلی بر وجود یک تمدن پیشرفته باشد، اما هنوز هیچ مدرک مستدلی از تمدن مشابه یا برابر با انسان کشف نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*