نخستین کشور دیجیتالی جهان

نخستین کشور دیجیتالی جهان و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

کشور جزیره‌ای تووالو در حال بازآفرینی و تبدیل شدن به نخستین کشور دیجیتالی جهان است تا از نابودی خود جلوگیری کند.

دنیای دیجیتال و فناوری را می‌توان نویدبخش آینده‌ای درخشان در زندگی ما دانست. با اینکه تنها چند دهه از ورود اینترنت به عرصه جهانی می‌گذرد، ولی اینترنت به‌عنوان بزرگ‌ترین سامانه‌ای که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده‌است، توانست اولین دوز از فضای جامعه دیجیتالی را ارائه دهد. در این جامعه دیجیتالی هر کسی می‌تواند دنیای خود را همانطور که تصور می‌کند پیش ببرد.

بازی‌های اینترنی نیز دنیایی تعاملی و تخیلی را به وجود آوردند که در آن آواتارهایی با ابرقدرت‌های شگفت انگیز، قدرت بدنی و ویژگی‌های خارق‌العاده‌، توانستند مخاطبان زیادی را به‌خود جذب کنند. از سوی دیگر، با ورود گجت‌های واقعیت مجازی به عرصه فناوری علاقه افراد به ساخت دنیایی متناسب با تخیلات افزایش یافت.

بنابراین، با گذشت زمان باور به‌اینکه با استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال می‌توان هرآنچه در ذهن و خیال می‌گنجد را به‌ واقعیت تبدیل کرد پررنگ‌تر شد و اکنون در این فضا نخستین کشور دیجیتالی جهان به‌عنوان دستاوردی کاملاً مثبت در حال شکل‌گیری است.

جزیره تووالو، نخستین کشور دیجیتالی جهان

تووالو (Tuvalu) کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است و پایتخت آن فونافوتی نام دارد. تووالو در محاصره‌ی هزاران کیلومتر آب‌های آزاد واقع شده و تغییرات آب و هوایی در این جزیره موجب بالا آمدن سطح آب دریا در آن شده است که قسمت‌های کم‌ارتفاع جزیره را در معرض خطر غرق شدن قرار می‌دهد.

نخستین کشور دیجیتالی جهان

طبق گزارش ناسا، افزایش ارتفاع اقیانوس‌ها نتیجه مستقیم فعالیت‌های انسانی در سراسر سیاره است و بیشتر این تغییرات به دلیل ذوب شدن یخ‌های قطبی رخ داده‌اند. از آنجایی که هر سال یخ‌های بیشتری ذوب می‌شوند، آب‌‌های اضافه شده به دریاها در حال به‌هم ریختن حجم جهانی آب مایع در بیشتر سطح زمین هستند.

علاوه‌براین، یخ‌های قطبی برای بازتاب گرما و تابش خورشیدی به فضا بسیار مهم هستند و از دمای تعادل طبیعی و محیطی که زندگی روی زمین به آن متکی است محافظت می‌کنند. با کوچک شدن این توده‌ها، این سد با سرعت فزاینده‌ای در حال فرسایش است.

نخستین کشور دیجیتالی جهان

دانشمندان برای مقابله با خطرات احتمالی پیش‌رو برای این جزیره درحال ارائه اقدامات پیشگیرانه هستند. اما هیچ‌یک از اقدامات تضمینی بر نجات کامل تووالو نیستند و باید راه‌حلی حتمی و مؤثر برای رفع این مشکل معرفی شود.

سیمون کوفه، وزیر دادگستری کشور جزیره‌ای تووالو، اخیراً برنامه‌هایی را در اجلاس COP27 برای دیجیتالی کردن کل جزیره اعلام کرده است. این پروژه که ممکن است در شرایط عادی با اتفاقات هولناکی روبرو شود، به جای حرکت ساده اولیه در فضا، پروژه‌ای برای حفظ و بقای جزیره محسوب می‌شود.

بحران تغییرات آب و هوایی که بر جهان تأثیر بسیاری می‌گذارد، در حال نابودی سواحل در سراسر جهان است و تووالو خود را بیشتر از سایر مناطق محصور در آب، در تیررس فاجعه‌ای قریب الوقوع می‌بیند.

تصمیم‌گیری برای تبدیل تووالو به نخستین کشور دیجیتالی جهان

کوفه گفت: «با وجود احتمال ناپدید شدن، ما چاره‌ای جز تبدیل شدن به اولین کشور دیجیتالی جهان نداریم.»

نخستین کشور دیجیتالی جهان

باتوجه به‌ تهدید موجود برای ملت تووالو، پیش‌بینی می‌شود که کل کشور می‌تواند به آتلانتیس تبدیل شده و برای همیشه در زیر اقیانوس آرام غوطه‌ور شود. دولت این جزیره تصمیم گرفته است به‌جای تکیه بر تلاشی جهانی برای کند کردن (یا شاید حتی معکوس کردن) معضل افزایش سطح آب دریاها، دمای جهانی و همه چیزهای پس از آن، سابقه فرهنگی خود را به‌هر قیمتی که شده حفظ کند.

بنابراین مقامات این کشور جزیره‌ای به‌اتفاق آرای مردم تصمیم گرفته‌اند کل این خانه را به یک کشور دیجیتالی تبدیل کنند تا نسل‌های آینده بتوانند به بقای خود ادامه دهند. برای حفظ فرهنگ و جامعه در آینده، این کشور به فناوری وب 3 روی آورده است. اسکن‌های دیجیتال در حال حاضر انجام می‌شوند و همانطور که تووالو خود را در فراجهان می‌سازد، به بخشی از متاورس دیجیتالی آینده تبدیل خواهند شد.

کشور دیجیتالی راهی برای حفظ میراث ملی

اینترنت محل شگفتی و نوآوری است و تووالو از تمام ویژگی‌های این فضای دیجیتال استفاده می‌کند تا میراث ملی خود را زنده نگه دارد. کوفه گفت که فرهنگ این کشور گرانبهاترین دارایی آن است و آنها هرطور که شده از این میراث محافظت خواهند کرد.

با کمک قلمرو دیجیتال، کل کشور دیجیتالی شده و در قلمرو مجازی آپلود خواهد شد تا در معرض دید نامحدودی قرار گیرد. کشور دیجیتالی ساخته شده در صورت وقوع بدترین اتفاق، مطمئناً منجر به یک دیاسپورای جهانی خواهد شد.

با توسعه دقیق داده‌های فیزیکی و فرهنگی، دولت ارزش‌ها و میراث مردم تووالو را برای همیشه حفظ خواهد کرد. حدود 40 درصد از پایتخت کشور در هنگام جزر و مد در زیر آب است و پیش‌بینی می‌شود اگر تغییرات معنی‌دار به سرعت صورت نگیرند، کل کشور تا پایان قرن زیر آب خواهد بود.

نهادهای مختلف بر ارائه خدمات عمومی در مورد این طرح به شیوه‌ای کارآمد متمرکز خواهند بود، اما گسترش فضاهای فیزیکی مختلف در این محیط یک مفهوم جدید است و همین موضوع می‌تواند کار را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.

زنگ خطر تغییرات آب و هوایی برای بسیاری از کشورها

نخستین کشور دیجیتالی جهان

سطح دریاها همچنان در حال بالا آمدن است، کلاهک‌های یخی قطب‌ها همچنان ذوب می‌شوند و تغییرات آب و هوایی رو به وخامت می‌رود. بر اساس گزارشی از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، کلکته، بمبئی، داکا و گوانگژو در 50 سال آینده با بیش‌از 10 میلیون نفر جمعیت در معرض افزایش سطح اقیانوس‌ها قرار خواهند گرفت.

اگر روند کنونی تغییرات آب و هوایی در سال‌های آینده جدی گرفته نشود، هم جمعیت و هم دارایی ملت‌ها باید انتظار سطوح فاجعه‌باری را داشته باشند.

مدتهاست که موضوع بالا آمدن سطح دریاها تهدیدی برای کشورهای جزیره‌ای و خشکی‌های بزرگ به وجود آورده است، اما این تلاش تووالو، در واقع تنها اقدام مؤثری محسوب می‌شود که برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه صورت گرفته است. این اقدام سبب شده سایر کشورها نیز کاوش‌های خود را در مرز دیجیتال آغاز کرده و برای تبدیل شدن به کشور های دیجیتالی بعدی تلاش کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*