خودرو چقدر گران شده

طی یک سال گذشته خودرو در ایران چقدر گران شده است؟

یک کارشناس صنعت خودرو با اعلام این که قیمت خودرو طی یک سال گذشته چقدر گران شده، گفت واردات ماشین نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.

امیرحسن کاکایی، عضو هیئت ‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت عنوان کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار دارد با واردات ماشین قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما شواهد نشان می‌دهد که واردات باعث کاهش قیمت‌ها نخواهد شد؛ زیرا برای واردات یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده که همین موضوع افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت ماشین را به همراه خواهد داشت.

خودرو چقدر گران شده است؟

این عضو هیات ‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت در ادامه گفته‌های خود در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت ماشین تا چه میزانی ادامه دارد گفت تورم قیمت خودرو تا به امروز نسبت به سال قبل حدود 30 درصد افزایش یافته و احتمال این افزایش قیمت تا 40 درصد دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

خودرو

کاکایی در ادامه با اعلام این که قیمت خودرو از تورم موجود در کشور عقب‌تر است، گفت بازارهای سرمایه‌ای دیگری چون ارز، سکه و مسکن در شرایط مناسبی قرار ندارند، اما با این وجود بازار ماشین توانسته کشش خود را حفظ کند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه عرضه خودرو در بورس را تنها راه چاره معرفی کرد و گفت عرضه ماشین هرچند در بازار تاثیری نداشته، اما باعث کنترل ضرر خودروسازان می‌شود و رانت‌خواری را از بین خواهد برد. از این رو امیدواریم خودروسازان تولید خود را باز هم افزایش دهند تا قیمت‌ها در میان مدت متعادل شود؛ البته در میان‌مدت شاهد تغییری خاصی در قیمت‌ها نخواهیم بود.

برای مثال پژو 207 با قیمت 50 میلیون تومان زیر قیمت بازار در بورس عرضه شد که در بازار نه اثر منفی و نه اثر مثبتی به همراه داشته است، اما با این وجود خودروساز نیز با ضرری مواجه نشد. از این رو افزایش تولید خودروسازان می‌تواند شرایط را بهبود بخشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*