معرفی فیلم برای نوروز ۱۴۰۲

در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲، این فیلم‌ها را از دست ندهید!

با وجود فشار درس یا کار، بسیاری از ما فرصتی برای فیلم دیدن پیدا نمی‌کنیم. تعطیلات نوروز، یکی از معدود فرصت‌های ما برای فیلم دیدن است. در این مطلب، ما ۱۳ فیلم برای تعطیلات انتخاب کردیم؛ با ما همراه باشید.

تعطیلات عید شاید برای برخی از مردم با دید و بازدید و سفر به پایان برسد اما برای ما فیلم‌بازها، این تعطیلات فرصتی مناسب برای دیدن فیلم‌هایی است که فرصتی برای دیدنشان پیدا نکردیم! اگر شما هم به دنبال فیلم‌هایی جذاب از ژانرهای مختلف برای دیدن در تعطیلات عید می‌گردید، این مطلب گجت نیوز به شما کمک می‌کند.

فیلم های انتخاب شده برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۲

در لیست گجت نیوز برای عید ۱۴۰۲، فقط فیلم‌های حال‌خوب‌کن و طنز حاضر نیستند و سعی کردیم از شاهکارهای تاریخ سینما گرفته تا کمدی‌های آدام سندلر و وسترن‌های ساختارشکن گزینه داشته باشیم.

در این جا خبری از اسپویل فیلم‌ها نیست و سعی می‌کنیم در چند جمله، سراغ معرفی فیلم ها برویم. ترتیب خاصی هم در این لیست وجود ندارد اما سعی کردیم از فیلم‌هاییه اصطلاح حال‌خوب‌کن، به سمت فیلم‌هایی جدی‌تر برویم. با ما همراه باشید.

سه‌گانه کوکر عباس کیارستمی (خانه دوست کجاست، زندگی و دیگر هیچ، زیر درختان زیتون)؛ سبز و زنده!

سه‌گانه کوکر شاید جزو بهترین آثار کیارستمی نباشد اما شاید برای شروع نوروز ۱۴۰۲، یکی از بهترین انتخاب‌ها است. همان‌طور که از نام این سه‌گانه مشخص است، داستان در روستای کوکر در استان گیلان اتفاق می‌افتد. فضایی که می‌تواند حال و هوای بهار را به یاد ما بیاورد.

زیر درختان زیتون

ماجرای این سه‌گانه مدتی پس از زلزله رودبار آغاز می‌شود و در این سه فیلم، با سه داستان مختلف که به موضوعاتی مثل مرگ، زندگی و عشق می‌پردازند همراه می‌شویم. بازیگران، عوامل و … در این سه‌گانه در بسیاری از موارد مشابه هستند اما نیازی به دیدن دیگر فیلم‌های سه‌گانه برای فهمیدن یکی از آن‌ها ندارید و داستان‌ها از هم دیگر مجزا هستند.

دیدن روستا و مردمانی که پس از زلزله با وجود غم‌هایشان، مرگ عزیزان و از دست رفتن خانه و زندگی باید به زندگی ادامه دهند، شاید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شروع نوروز غریب ۱۴۰۲ باشد.

فیلم it’s a wonderful life؛ ارزش وجود داشتن!

اگر نمی‌خواهید عید را با کوکر شروع کنید، می‌توانید سراغ فیلم زندگی شگفت‌انگیز است بروید. فیلمی از دهه ۴۰ میلادی (که خوشبختانه نسخه رنگی‌اش هم چندسالی است منتشر شده)، می‌تواند یکی از حال‌خوب‌کن‌ترین فیلم‌هایی باشد که می‌توانید در نوروز امسال سراغش بروید.

زندگی شگفت انگیز است

ماجرای فیلم درباره مردی است که با ناامیدی و افکاری که او را به سمت خودکشی سوق می‌دهند دست و پنجه نرم می‌کند اما فرشته‌ای به او نشان می‌دهد که بدون بودن او، چه بلایی بر سر جهان و اطرافیانش خواهد آمد. این فیلم بر اساس کتابی از فلیپ ون دورسن با نام بزرگ‌ترین موهبت ساخته شده است.

سری فیلم‌های Grown Ups؛ همان چیزی که از فیلم‌های آدام سندلر انتظار داریم!

اکثر فیلم‌های آدام سندلر که از سال ۲۰۰۵ تا اواخر دهه ۲۰۲۰ ساخته شدند، از نظر هنری ارزش زیادی نداشتند اما از پس خنداندن مخاطبشان برمی‌آمدند.

فیلم‌های Grown Ups یک و دو هم با داشتن داستانی بی‌اهمیت، بازی‌هایی نه چندان دلچسب و شوخی‌هایی که گاهی سخیف است، قطعا فیلم‌های جشنواره‌پسندی نیستند! اما وقتی آدام سندلر با سلما هایک، کوین جیمز، کریس راک، شکیل اونیل، استان کلد استیو آستین (کشتی‌کج‌کار معروف) و دو جین بازیگر دیگر همراه شده قطعا می‌تواند از پس خنداندن مخاطبش بربیاید.

فیلم جی ببینیم

دو فیلم برای مخاطب بالای ۱۳ سال مناسب هستند و به جز چند صحنه، تقریبا خانوادگی هستند (البته بهتر است پیش از نمایش این دو فیلم برای خانواده، به استاندارد‌های خانواده خود فکر کنید تا مجبور نشوید عید را پشت درهای خانه سر کنید!)

اگر به بازی آدام سندلر علاقه دارید و به دنبال یک فیلم طنز بهتر از او هستید، می‌توانید سراغ فیلم کلیک بروید که یکی از بهترین طنزهای این کمدین باسابقه است.

لیکوریش پیتزا، عاشقانه دهه هفتادی پل توماس اندرسون

لیکوریش پیتزا یک عاشقانه نوجوانانه از کارگردان فیلم «خون به پا خواهد شد» است. این فیلم با این که در نگاه اول یک کمدی عاشقانه نوجوان‌پسند است اما توانسته در گلدن گلوب و اسکار، به هفت نامزدی دست پیدا کند. این فیلم، یک سوپرایز جذاب هم در تیم بازیگرانش دارد و تام ویتس دوست‌داشنتی هم جزو بازیگران این اثر است.

لیکوریش پیتزا

این عاشقانه نسبتا عجیب، عشق یک پسر نوجوان به دختری بزرگ‌تر را روایت می‌کند که باید با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند. اگر بگوییم پل توماس اندرسون با لیکریش پیتزا توانست یکی از بهترین کمدی‌های رمانتیک سال‌های اخیر را ساخته اغراق نکرده‌ایم.

این گروه خشن سم پکینپا؛ این وسترن تمام مرزها را شکست!

اگر جان فورد خدای ژانر وسترن باشد، پکینپا با ساختن این گروه خشن به شیطان دنیای وسترن تبدیل شد! این فیلم درست پس از بین رفتن قانون سانسور در ایالات متحده آمریکا و جایگزینی‌اش با قانون رده سنی ساخته شد. جنگ ویتنام هم در دوران فیلم‌برداری در جریان بود و پاپ کالچر امریکایی‌ها برای همیشه در حال تغییر بود.

وایلد بانچ

پکینپا با استفاده از این شرایط، تصویری عریان از خشونت قهرمان‌های دوست‌داشنتی وسترن‌بازها نشان داد و باعث شد بسیاری از بینندگان نتوانند تا پایان فیلم در سینما بمانند. خوب است بدانید کوئنتین تارانتیو این فیلم را یکی از بی‌نقص‌‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌داند.

پیکینپا با این فیلم ضدوسترن، مرزهای میان کاراکترهای خوب و بد را از بین برد و نشان داد کابوی‌هایی که سال‌ها یاغیانی دوست‌داشتنی بودند، می‌توانند خط قرمزهای همیشگی‌شان را بکشنند؛ به زنان رحم نکنند، مزدوری کنند و به سمت برادرانشان شلیک کنند.

The Wild Bunch یکی از تاثیرگذارترین وسترن‌های تاریخ سینما است که منتقدانی مانند راجر ایبرت فقید ستایشش کرده‌اند. اگر جزو طرفداران بازی رد دد ریدمپشن ۲ نیز هستید، این فیلم می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

فیلم Coda؛ بوی تند ماهی دودی!

فیلم Coda می‌تواند به سادگی روح، قلب و ذهن شما را به تسخیر خودش در بیاورد و مدت‌ها در ذهن شما باقی بماند. ماجرای Coda درباره یک خانواده ماهی‌فروش است که سه نفر از اعضای آن ناشنوا هستند و یکی از اعضا که مشکل شنوایی ندارد، یک خواننده است.

فیلم کدا

اگر آرنوفسکی با فیلم نهنگ، با استفاده از نقص چارلی از ما ترحم می‌خرد، این جا نقص خانواده نه تنها باعث ایجاد حس ترحم برای ما نمی‌شود بلکه قدرت و زیبایی زندگی آن‌ها ما از هر گونه ترحم ناخواسته‌ای دور می‌کند.

کدا از همان فیلم‌هایی است که باید هر وقت حال خوبی نداریم، سراغش برویم و چه زمانی بهتر از نوروز امسال که برای بسیاری از ما حال و هوای سال‌های گذشته را ندارد.

فیلم ادوارد دست قیچی؛ جای این زخم‌ها همیشه باقی می‌‌ماند!

ادوارد دست‌قیچی از آن فیلم‌هایی است که ساختنش فقط از تیم برتون (آن هم در دوران اوجش) برمی‌آمد. تیم برتون ادوارد دست قیچی، کیلومترها از تیم برتونی که امروزی‌ها با ونزدی می‌شناسندش فرق داشت و شخصیت‌هایی عجیب اما با مشکلاتی شبیه به مشکلات ما خلق می‌کرد.

چه فیلمی ببینیم

ادوارد در فیلم ساخته دست یک دانشمند است. موجودی که با مرگ سازنده‌اش، نتوانست کامل شود و حالا باید با دست‌هایی که در اصل چند قیچی هستند،‌ زندگی کند. پشت این ظاهر گروتسک، ادوارد و روح ساده‌اش باید با دنیایی کنار بیایند که انسان‌های بی‌نقص، از هیچ دنائت و پستی دریغ نمی‌کنند.

حسابدار؛ وقتی بتمن اوتیسم دارد!

فیلم The Accuntent در نگاه اول یک اکشن پرستاره است که داستان تنها در خدمت سکانس‌های اکشن است اما خوشبختانه در این فیلم، صحنه‌های اکشن در اکثر موارد در خدمت داستان هستند و بازیگران اجرای قابل قبولی دارند.

فیلم حسابدار

در حسابدار، بن افلک نقش یک حسابدار را بازی می‌کند که به اوتیسم مبتلا است. اوتیسم برای حسابدار این فیلم نه تنها مشکل بزرگی نیست بلکه به او در کارش کمک می‌کند. او در این فیلم باید بیخیال حسابداری شود و به نبرد با کسانی برود که تهدیدی بزرگ هستند. در کنار بن افلک،‌ جان برتنال، آنا کندریک و جی کی سیمونز جزو تیم بازیگران این اثرند.

حسابدار فیلم سرگرم‌کننده‌ای است و از این مرز فراتر نمی‌رود. روایت داستان و حل شدن معماها در این فیلم نه تنها منطقی نیست بلکه خنده‌دار است اما با یک بسته پاپ‌کرن، Accuntent بن افلک می‌تواند فیلم خوبی برای عید باشد.

انیمیشن مزرعه حیوانات؛ همه آن‌ها که روی دوپا راه می‌روند دشمن هستند!

اگر حوصله خواندن کتاب قلعه حیوانات جورج اورول را ندارید، دیدن این انیمیشن که در سال ۱۹۵۴ ساخته شده کفایت می‌کند. این فیلم بر اساس معروف‌ترین رمان اورول نوشته شده و ماجرای حیواناتی است که در یک مزرعه، به رهبری خوک‌ها بر علیه انسان‌ها شورش می‌کنند.

مزرعه حیوانات

انمیشن Animal Farm با نمره ۷.۴، در زمره بهترین انیمیشن‌های تاریخ هیچ جایگاهی ندارد اما منبع الهام این انیمیشن و صحنه‌هایی آشنا که در آن می‌بینیم، آن را به گزینه‌ای خوب برای دیدن در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ تبدیل می‌کنند.

یازده یار اوشن؛ یک سرقت هالیوودی کلاسیک!

The Ocean’s Eleven به سادگی می‌تواند لقب سرگرم‌‎کننده‌ترین فیلم این لیست را به دست آورد. جورج کلونی که در این فیلم نقش دنی اوشن را بازی می‌کند، می‌خواهد با کمک ده یارش بزرگ‌ترین سرقت زندگی‌اش را انجام دهد. در کنار کلونی، ستاره‌هایی مانند جولیا رابرتز، برد بیت، مت دیمون، اندی گارسیا و کیسی افلک حاضر هستند.

یازده یار اوشن

یازده یار اوشن از همان ابتدا و سکانس‌هایی که اوشن در حال جمع‌آوری یارانش است سرگرم‌کننده است و تا سکانس آخر می‌تواند شما را پای تلویزیون نگه دارد.

فیلم در جستجوی خوشبختی؛ همای اوج سعادت به دام ما افتد!

از این‌جای لیست به بعد دیگر خبری از فیلم‌هایی نیست که بتوانید از سکانس اول تا آخر فیلم لذت ببرید و لبخند بزنید. فیلم در جستجوی خوشبختی به هیچ توضیح اضافه‌ای نیاز ندارد؛ همه چیز درباره‌ این فیلم در نامش خلاصه شده است.

جستجوی خوشبختی

اگر از تمام ویژگی‌های مثبت و البته مهم‌ترین نکته اعصاب‌خردکن فیلم (نبود حتی یک شخصیت زن مهم در فیلم) بگذریم، این فیلم به خاطر نشان دادن کامل‌ترین تصویر از یک پدر دوست‌داشتنی در هالیوود قابل ستایش است. همین حالا ۲۰ ثانیه به شما فرصت می‌دهیم تا پنج پدر کامل دنیای هالیوود را نام ببرید! آیا توانستید؟ مشکل اکثر پدران هالیوود، کم‌هوشی و حماقت، شرارت، غایب بودن یا شکست‌خورده بودن آن‌ها است اما کریس دوست‌داشتنی Persuit of Happiness، احتمالا بی‌نقص‌ترین پدر هالیوود است.

پرواز بر فراز آشیانه فاخته؛ پنجه‌ در پنجه با ستمگران!

میلوش فورمن با فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته (که در ایران با نام دیوانه از قفس پرید هم شناخته می‌شود) با استفاده از فضای یک بیمارستان روانی، با ظرافتی مثال‌زدنی نبرد با ستمگران را به نمایش می‌گذارد.

پرواز بر فراز آشیانه فاخته

راجع به این فیلم و این که چرا در این تعطیلات فیلمی مناسب برای دیدن است؛ راجع به پرستار رچد که نمونه‌هایی واقعی از او را هرروز در اخبار  می‌بینیم، رندال مک مورفی یاغی که به تن ساختار قدرت لرزه می‌اندازد و … می‌شد ساعت‌ها نوشت و صحبت کرد اما همان طور که گفتیم، برنامه‌ای برای اسپویل این فیلم‌ها نداریم؛ پس خودتان سراغ دیدن one flew over the cuckoo’s nest بروید!

فیلم Fences؛ حصاری از جنس والدین!

فیلم حصارها با بازی درخشان دنزل واشینگتن، برعکس بسیاری از فیلم‌های اسکارپسند حرف دل بسیاری از ما را می‌زند. حصارها درباره محیط پیرامون ما است که به ما شکل می‌دهد. حصارها قصه پدرانی است که می‌خواهند مثل یک سفالگر به زندگی فرزندشان شکل بدهند؛ درست مثل پدران خودشان.

فیلم حصارها

حصارها با این که بیشتر با فرهنگ کاکاسیاه‌‌های آمریکایی سازگار است،‌ سکانس‌هایی دارد که احتمالا بسیاری از ما با پوست و استخوانمان حسش کرده‌ایم یا باعث شده‌ایم فرزندانمان آن‌ها را حس کنند. فیلم Fences شاید خیلی حال و هوای روشنی نداشته باشد اما آیینه‌ای از زندگی بسیاری از ما است.

اگر شما هم فیلمی می‌شناسید که برای تعطیلات ۱۴۰۲ گزینه مناسبی است، خوشحال می‌شویم آن را به گجت نیوز و کاربرانش معرفی کنید. اگر این فیلم‌ها دیدید، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!