سایت دیوار

گزارش تکان‌دهنده روزنامه شرق از معاوضه لوازم شخصی با غذا در سایت دیوار

این روزها در سایت دیوار آگهی‌های تکان‌دهنده‌ای می‌بینیم؛ مردم در حال معاوضه لوازم شخصی‌شان با مواد غذایی هستند تا حداقل برای چند روز بیشتر دوام بیاورند!

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که روزی شاهد این باشیم که در سایت دیوار، مردم برای فرار از فقر مطلق و فشارهای ناشی از تورم و اقتصاد، مجبور شوند دست به معاوضه لوازم شخصی‌شان با مواد غذایی بزنند؛ اما این اتفاق در حال رخ دادن است!

پیش از این، وخامت اوضاع مانند امروز شدید نبود. اگر به اپلیکیشن یا سایت دیوار سر می‌زدید، با انبوهی از آگهی‌های مختلف مواجه می‌شدید که هیچ‌کدام‌شان حتی ذره‌ای مانند امروز تکان‌دهنده نبودند. مردم در طول روز، بارها دست به معاوضه کالاها و لوازم شخصی‌شان می‌زدند. دیدن آگهی معاوضه پلی استیشن با گوشی موبایل، ماشین با ماشین و… برای همه‌مان عادی بود. اما امروز شاهد پدیده وحشتناک و غیر قابل باوری هستیم؛ حالا کفش‌های کتانی و نیم‌بوت‌ها قرار است با چند کیلو لوبیا و حبوبات معاوضه شوند، کامپیوتر قدیمی و لباس‌ها جای خودشان را به مقداری مرغ و گوشت دهند و مبل‌های کهنه و مندرس یک خانه کوچک و نقلی، از آن خانه رخت ببندند تا شاید یک کیسه برنج در آشپزخانه جا خوش کند!

سیاست‌های اقتصادی باعث تولید فقر می‌شوند

جعفر خیرخواهان، کارشناس فقر، در گفت‌وگو با روزنامه شرق به این موضوع تکان‌دهنده اشاره کرد و گفت:

چنین وضعیتی در دنیا، فقط در یک بازه زمانی خاص در ونزوئلا و یونان دیده شده است. این اتفاق و آگهی‌های تلخی که در سایت دیوار می‌بینیم، اصلا عجیب نیست و ماحصل شرایط اقتصادی ایران و تورم سنگینی است که در کشور وجود دارد. در حال حاضر وضعیت فقر در ایران به‌حدی وحشتناک است که امکان دارد تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه روز به روز بیشتر شود و این افراد از سر اجبار، به خوراک غیرمتعارف روی آورند! یکی از دلایل اصلی به‌وجود آمدن چنین پدیده‌ای، سیاست‌های اقتصادی در ایران است که به جای ریشه‌کن کردن فقر، مدام در حال تولید فقر بوده است.

تورم غذا در ایران بیداد می‌کند!

طبق آخرین گزارشی که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، در آبان‌ماه امسال نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به حدود 68 درصد رسیده و از نرخ 61.3 درصدی تورم عمومی هم سبقت گرفته است! آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه‌ها و اصناف مختلف هم نشان می‌دهد که مصرف اقلامی نظیر گوشت قرمز، ماهی و لبنیات، به‌طرز چشمگیری با کاهش مواجه شده است و اقشار کم‌درآمد جامعه، روز به روز بیشتر از قبل به گرداب فقر می‌پیوندند!

سایت دیوار

حسین فرهادی، سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در گفت‌وگو با شرق به این موضوع اشاره کرد که افزایش قیمت‌‌ها باعث کاهش شدید تقاضا شده است. طبق گفته‌های فرهادی، اگر قبلا فروشگاهی با سفارش و خرید یک کامیون روغن باید چیزی حدود 70 تا 80 میلیون تومان هزینه می‌کرد، حالا باید همان کامیون مملو از روغن را با مبلغی معادل 300 تا 400 میلیون تومان خریداری کند؛ بنابراین مجبور می‌شود به خرید چند ده کارتن اکتفا کند. این اتفاق تلخ و عجیبی‌ست که به طبع برای خانواده‌ها هم رخ داده است.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، تابه‌حال بارها نسبت به افزایش ناامنی غذایی، به‌‌خصوص درباره طبقات محروم هشدار داده است. او در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای خود، تاکید کرده بود افزایش ناامنی غذایی که به‌ویژه در مناطق محروم کشور دیده شده است، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان خواهد شد.

اما با این پدیده تلخی که در حال حاضر در سایت دیوار و… شاهد آن‌ هستیم، تا چه اندازه می‌توانیم به جلوگیری از گسترش فقر امیدوار باشیم؟ این اتفاق هولناک به‌حدی تاریک و تکان‌دهنده است که انسان خواه یا ناخواه به یاد داستان‌ها و فیلم‌های آخرالزمانی می‌افتد؛ جایی که مردمِ باقی‌مانده و اقشار ضعیف، برای بقا و زنده ماندن تلاش می‌کنند. در آنجا فشنگ‌ها و قدرت بیشتر آدم‌ها ضامن دریافت مواد غذایی هستند و در شرایط فعلی که بخشی از آن را در سایت دیوار می‌بینیم، چیزهایی نظیر دوربین شکاری، تلویزیون کهنه، لباس عروس قدیمی، کفش‌ها، کاپشن‌ها و…