شبیه ساز برخورد سیارک با زمین

شبیه ساز برخورد سیارک ها با زمین، عمق فاجعه را در شهر شما به نمایش می‌گذارد

اگر روزی یک سیارک به تهران برخورد کند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ چند نفر کشته می‌شوند؟ یک شبیه ساز برخورد سیارک با زمین به این سوال و سوال‌های بیشتر در رابطه با چنین فاجعه‌ای جواب می‌دهد.

اگر یک سیارک از جنس طلا با قطر ۷۶۲ متر و با سرعت ۲۴۰ هزار کیلومتر بر ساعت به تهران برخورد کند، چاله‌ای به عمق یک کیلومتر ایجاد خواهد شد. این برخود معادل انفجار همزمان ۲۳۷۲ گیگاتن تی‌ان‌تی خواهد بود و می‌تواند در همان لحظات اول باعث بخار شدن ۴.۵ میلیون‌ نفر شود.

یک شبیه‌ ساز فوق‌العاده برای بررسی عواقب برخورد سیارک ها با کره زمین

شبیه ساز برخورد سیارک با زمین

البته این پایان ماجرا نیست؛ زیرا موج آتش ایجاد شده در نتیجه برخورد سیارک ۱۴.۵ میلیون نفر را به کام مرگ خواهد فرستاد. همچنین ۶ میلیون نفر دچار سوختگی درجه دو و ۳ میلیون نفر دچار سوختگی درجه سه خواهند شد. لباس‌های افراد نیز از فاصله ۴۰۰ کیلومتری برخورد آتش خواهند گرفت.

‌همچنین هیچ درختی در فاصله ۶۰۰ کیلومتری نخواهید دید که آتش نگرفته باشد. موج شوک این برخورد وحشتناک نیز می‌تواند باعث کشتن ۵ میلیون نفر از مردم مناطق و شهرهای اطراف شود. ریه افرادی که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری قرار دارند به شدت آسیب خواهد دید و تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری نیز کسی چیزی نخواهد شنید؛ زیرا پرده‌های گوششان پاره شده است.

شبیه ساز برخورد سیارک با زمین

خرابی خانه‌ها تا فاصله ۷۷۱ کیلومتری هم بر عمق فاجعه خواهد افزود. در مرحله بعد نوبت به باد و طوفان می‌رسد. در این قسمت احتمالا ۸ میلیون نفر دیگر قربانی می‌شوند. باد در فاصله ۱۸۰ کیلومتری محل برخورد سیارک با کره زمین حتی از طوفان‌های سیاره مشتری نیز شدیدتر خواهد بود.

در پایان نیز نوبت به زلزله می‌رسد که اگر ۳۰۰ هزار نفر به هر نحوی جان سالم برده باشند، آنها را نابود کند. به طور خلاصه می‌توان گفت که در صورت رخ دادن چنین فاجعه‌ای عملا ایران به ویرانه‌ تبدیل خواهد شد.

البته برخوردی به این ابعاد به طور متوسط هر ۱۰ میلیون سال رخ می‌دهد و ما اطلاعات اشاره شده را از یک سایت شبیه‌ ساز برخورد سیارک با کره زمین به دست آورده‌ایم. این وب‌سایت Asteroid Launcher (به آدرس Neal.fun) نام دارد و توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام Neal Agarwal ایجاد شده است.

شبیه ساز برخورد سیارک با زمین

وی که از کودکی تحت تاثیر فیلم‌های علمی تخیلی هالیوود بود، همیشه دوست داشت ابزاری را برای بررسی سناریوهای مختلف برخود سیارک با کره زمین و عواقب آن داشته باشد. البته به گفته ناسا تا ۱۰۰ سال آينده هیچ سیارکی زمین را تهدید نمی‌کند. حتی هم اگر مورد خاصی رخ دهد، موفقیت ماموریت دارت ثابت کرد که می‌توانیم به سیستم دفاع سیارکی ناسا امیدوار باشیم.

با وجود همه اینها رفتن به شبیه ساز برخورد سیارک با کره زمین و بررسی حالت‌های مختلف جالب است. البته این تنها پروژه Agarwal نیست و او ایده‌های جذاب دیگری هم داشته است. به عنوان مثال شما می‌توانید وارد سایتی به نام The Size of Space و ابعاد اجرام مختلف را مقایسه کنید.

فاجعه در تهران

این مقایسه از فضانورد و تلسکوپ هابل شروع می‌شود و در نهایت به خوشه‌های کهکشانی عظیم می‌رسد. جایی که کهکشان راه شیری حتی همچون یک نقطه نیز دیده نمی‌شود.

Agarwal برای طراحی شبیه ساز برخورد سیارک با کره زمین تلاش زیادی کرده تا نتیجه دقت بالایی داشته باشد. به همین منظور نیز داده‌های خود را از تزهای دکتری، کتاب‌های نوشته شده توسط کارشناسان ناسا و اساتید دانشگاه‌های Lancaster و Southampton و سازمان‌های مختلف جمع‌آوری کرده است.

اگر به این موضوع علاقه داشته باشید، قطعا ابتدا به سراغ حالت‌های عجیب مختلف خواهید رفت. هرچند بد نیست پس از آن گزینه‌های منطقی‌تر را نیز مورد ارزیابی قرار دهید. به عنوان مثال اگر سیارکی در ابعاد دیمورفس به شهر لندن برخورد کند، می‌تواند در لحظه اول حداکثر ۵۰۰۰ نفر را بکشد و البته با موج آتش، طوفان و شوک برخورد آسیب بیشتری وارد کند. اما دیگر از اعداد عجیب و بزرگ خبری نیست.

شبیه ساز برخورد سیارک با زمین

متاسفانه شما نمی‌توانید نتیجه برخورد سیارکی به بزرگی آنچه سبب انقراض دایناسورها شد را مشاهده کنید. سازنده وب‌سایت در این رابطه توضیح داد که داده‌های بشر در رابطه با برخورد سیارک ها هنوز کامل نیست و جای پیشرفت بسیاری دارد. همچنین هرچقدر یک سیارک بزرگ‌تر باشد، ارزیابی میزان آسیب وارده توسط آن سخت‌تر و نامطمئن‌تر خواهد شد. به همین خاطر برای شبیه ساز برخورد سیارک ها با کره زمین محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است.

در پایان نیز در نظر داشته باشید که کارشناسان هنوز در رابطه با دقت اطلاعات ارائه شده توسط این شبیه‌ ساز مطمئن نیستند و نمی‌توان از داده‌های آن به عنوان مطالب علمی و مستند استفاده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اثرات برخورد سیارک به ایران در برابر چیزی که چ.ه.ل سال قبل بهمون خودر چیزی نیست