آبریزش بینی

علت آبریزش بینی و راه های درمان آن

آبریزش بینی مانند بسیاری از بیماری‌ها به دلایل متفاوتی ایجاد شده و باعث خروج بیش از حد مخاط بینی می‌شود. بسیاری از افراد مجبورند در طول روز ساعاتی را در محل کار، اداره و… بگذرانند و برای آن‌ها خروج مخاط و آبریزش در بینی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

البته این مشکل حتی در خانه هم باعث ناراحتی افراد شده و همه‌ی ما در صورت ابتلا به آب‌ریزش سعی می‌کنیم با استفاده از روش‌های مختلف آن را سریعا درمان کنیم.

علت آبریزش بینی چیست؟

آب‌ریزش به‌طور کلی به خارج شدن بیش‌ازحد مخاط بینی رقیق، غلیظ یا بین این 2 حالت گفته می‌شود. خلط یا موکوس ماده‌ای است که از طریق غده‌های مخصوص برای مرطوب ماندن بینی و از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌هایی که قصد دارند از طریق مجرای تنفسی وارد بدن شوند، تولید می‌شود.

این مخاط تولید شده در حالت نرمال بدون ایجاد مشکل با بزاق دهان ترکیب شده و کم‌کم در طی شبانه‌روز قورت داده می‌شود.

اما وقتی تولید خلط از حد طبیعی بیشتر یا غلظت آن افزایش یابد، مقدار اضافه باید از طریق بینی خارج شود که به آن آبریزش بینی می‌گویند.

در ادامه مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن آبریزش در بینی را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سرماخوردگی و تاثیر آن در ایجاد آبریزش بینی

این بیماری که بسیار شایع است باعث ایجاد التهاب در غشای مخاطی بینی شده که در اثر آن تولید خلط بسیار افزایش می‌یابد. سرماخوردگی باعث گرفتگی و احتقان بینی نیز می‌شود. علاوه بر موارد فوق؛ سردرد، تب، دردهای عضلانی، خستگی، گلودرد و… نیز از علائم سرماخوردگی محسوب می‌شوند.

برای درمان این عارضه باید خوب بخوابید، آب کافی بنوشید، مصرف ویتامین سی و دی را افزایش دهید و همچنین داروهای ضدالتهاب و آنتی‌هیستامین‌ها نیز برای کاهش علائم آن موثرند.

آنفولانزا و تاثیر آن در ایجاد آبریزش در بینی

این ویروس نیز مانند سرماخوردگی باعث التهاب غشای مخاطی می‌شود. از دیگر علائم آن می‌توان به تب و لرز، درد بدن، خستگی، سردرد و… اشاره کرد. برای کاهش علائم آنفولانزا می‌توان از داروهای مناسب سرماخوردگی که معمولا شامل داروهای ضدالتهاب و ضد احتقان است استفاده کرد.

تاثیر سینوزیت روی آبریزش بینی

عفونت‌های سینوسی معمولا در اثر سرماخوردگی و التهاب حفره‌های بینی ایجاد شده و از علائم آن می‌توان به آبریزش در بینی، سردرد و دردهای صورت اشاره کرد.

برای درمان سینوزیت اگر از طریق عفونت باکتریایی ایجاد شود، مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. در غیر این ‌صورت استفاده از داروهای مسکن یا کورتیکواستروئید که کاهش‌دهنده التهاب است توصیه می‌شود.

تاثیر آلرژی روی ایجاد آبریزش در بینی

بدن خیلی از افراد ممکن است نسبت به مواردی مثل گرده گیاه، علف و… حساس باشد. علائمی که در بیماران ایجاد می‌شود شامل عطسه، گلودرد و سرفه است. همچنین تنفس ذرات آلرژی‌زا باعث تحریک غشای بینی شده و تولید خلط افزایش می‌یابد.

اگر شما نیز نسبت به موارد خاصی حساسیت دارید، سعی کند کمتر در معرض آن‌ها قرار گیرید. برای درمان نیز مصرف آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

آبریزش بینی

تاثیر انحراف سپتوم بینی روی ایجاد آبریزش

انحراف بینی معمولا باعث کوچک شدن یکی از سوراخ‌های بینی شده و دلیل آن منحرف شدن دیواره سپتوم به یک سمت است. این مشکل می‌تواند مادرزادی یا از طریق ضربه به بینی ایجاد شود.

انحراف بینی باعث ملتهب شدن مجراهای اطراف بینی و عفونت سینوس‌ها می‌شود که این موارد آبریزش بینی را به همراه دارد.

برای درمان اگر اسپری استروئیدی یا آنتی‌هیستامین‌ها تاثیر نداشتند معمولا پزشک تصمیم به جراحی دیواره منحرف شده می‌گیرد.

تاثیر دارو روی ایجاد آبریزش

برخی داروها دارای عوارض جانبی و آزاردهنده هستند که آب‌ریزش یکی از این عوارض است. از داروهای ایجادکننده این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروی ضدافسردگی
  • داروی فشار خون
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپرین
  • داروی آرام‌بخش

تاثیر رینیت غیر آلرژیک روی ایجاد آبریزش بینی

از مهم‌ترین علائم این بیماری عطسه، گرفتگی بینی و آب‌ریزش در آن است. محرک‌های ایجاد‌کننده رینیت شامل برخی مواد غذایی، تغییرات اقلیمی، بعضی بوها، تاثیرات دارویی و… است.

اسپری آنتی‌هیستامین برای درمان این بیماری تاثیری نداشته و فقط باعث کاهش علائم آن می‌شود. همچنین می‌توان از اسپری نمکی و کورتیکواستروئیدی نیز استفاده کرد.

تاثیر تغییرات هورمونی روی ایجاد آبریزش

با مصرف قرص‌های ضدبارداری یا در سن بلوغ، هورمون‌ها در حال تغییر هستند و این موضوع باعث ملتهب شدن رگ‌های خونی موجود در بینی می‌شود. نتیجه‌ی این اتفاق رینیت غیر آلرژیک و آبریزش در بینی است.

تاثیر پولیپ بینی روی ایجاد آبریزش

معمولا وجود التهاب و عفونت در بینی می‌تواند باعث ایجاد پولیپ شود. درمان نشدن آلرژی، ملتهب شدن مجراها و تشکیل پولیپ را به دنبال دارد.

علاوه بر آبریزش، از دیگر علائم پولیپ می‌توان به فشار سینوسی، خروپف، سردرد و از بین رفتن حس بویایی اشاره کرد. وقتی پولیب به حدی برسد که موجب انسداد راه‌های بینی شود، برای درمان آن جراحی لازم است. بعد از جراحی نیز مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت 10 روز و همچنین داروهای ضد آلرژی برای عود نکردن پولیپ توصیه می‌شود.

مصرف سیگار

دود یک عامل محرک و افزایش‌دهنده مخاط بینی است. در افراد سیگاری و همچنین اشخاصی که در معرض دود سیگار هستند احتمال ابتلا به آبریزش در بینی وجود دارد.

مصرف غذاهای تند:

رینیت چشایی در اثر مصرف مواد غذایی تند باعث تحریک سینوس‌ها و در نتیجه آبریزش در بینی می‌شود. در این بیماری، ادویه به‌عنوان محرک در نظر گرفته شده و برای مقابله با آن تولید مخاط افزایش می‌یابد.

روش‌‌های درمان خانگی آبریزش بینی

به وجود آمدن آبریزش دلایل مختلف و همچنین راه‌های درمان متفاوتی دارد. اما می‌توان با رعایت نکات زیر تا حدودی آن را کاهش داد.

  • مصرف مایعات را افزایش داده اما نوشیدنی‌های کافئین‌دار را از برنامه خود حذف کنید. زیرا آن‌ها باعث کم‌آب شدن بدن می‌شوند.
  • دمنوش برای آبریزش بینی تاثیر خیلی زیادی دارد. به‌طور کلی نوشیدنی داغ به دلیل بخاری که دارد گرفتگی بینی را تا حدودی تسکین می‌دهد. سعی کنید قبل از نوشیدن، بخار آن را تنفس کنید.

از بهترین دمنوش‌های قابل استفاده می‌توان به زنجبیل، بابونه و نعنا اشاره کرد.

  • بخور دادن به صورت از طریق روش‌های سنتی باعث شل شدن مخاط و خروج راحت آن از بینی می‌شود. برای این کار بهتر است درون آب از اسانس یا گیاهانی که خاصیت ضداحتقان دارند مانند اکالیپتوس، مریم‌گلی، نعناع تند و… بریزید.
  • اسپری بینی مخصوص آبریزش وجود دارد که بدون نیاز به نسخه پزشک و به‌راحتی در دسترس است.
  • همچنین مواردی مانند دوش آب گرم، مرطوب‌کردن فضای خانه، استفاده از کمپرس گرم روی بینی و… می‌تواند تسکینی برای آبریزش شما باشد.

آبریزش بینی به‌خصوص در اوقاتی که مجبورید بیرون از خانه باشید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد شده که از آن‌ها می‌توان به سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی، سینوزیت و… اشاره کرد.

راه‌های درمانی که برای آبریزش در نظر گرفته می‌شود معمولا بسته به عامل ایجادکننده‌ی آن تفاوت دارند. اما راه‌کارهای خانگی نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان تا حدودی این عارضه را کاهش داد یا درمان کرد.

از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از دمنوش‌های گیاهی، مصرف زیاد مایعات و هیدراته کردن بدن، مرطوب نگه‌داشتن فضای اطراف، بخور دادن به صورت، دوش آب گرم و… اشاره کرد. اگر آب‌ریزش به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای به وجود آمده بهتر است با مراجعه به پزشک نسبت به درمان آن بیماری اقدام کنید.