هیوندای i20 تویوتا یاریس

هیوندای i20 یا تویوتا یاریس ، کدام برنده مقایسه است؟

هیوندای i20 و تویوتا یاریس به عنوان دو هاچ بک محبوب در بازار ایران شناخته می‌شوند؛ اما کدامیک بهتر است؟ در ادامه با بررسی طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

هاچ بک‌ها در بازار ایران از محبوبیت بالایی برخوردارند و دو خودرو خارجی هیوندای i20 (مونتاژی توسط کرمان موتور) و تویوتا یاریس هاچ بک (وارداتی) که به بازار ایران راه پیدا کردند نیز توانستند نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کنند. در همین راستا با توجه به این که ممنوعیت واردات طی سال‌های قبل باعث شده تعداد هاچ بک‌های محدودی در بازار وجود داشته باشند، این دو خودرو جزو بهترین گزینه‌ها به‌شمار می‌روند.

از این رو قصد داریم با مقایسه جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات هیوندای i20 و تویوتا یاریس به این پرسش پاسخ دهیم که از میان این دو هاچ بک کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟

مقایسه هیوندای i20 با تویوتا یاریس

بخش طراحی بیرونی

هیوندای i20

شرکت کرمان موتور نسل دوم هیوندای i20 را به شکل مونتاژی به‌بازار آورد؛ خودرویی که طراحی آن نسبت به نسل قبلی ارتقا پیدا کرده و بسیار جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ‌هایی کشیده و بزرگ هستیم که یک جلوپنجره باریک آنها را به یکدیگر متصل کرده‌اند. طراحان درون سپر یک ورودی هوای بزرگ را جای داده‌اند و پروژکتورها نیز در دو طرف آن خودنمایی می‌کنند.

هیوندای i20

البته طراحی نمای جلو این هاچ بک کره‌ای یک نقطه ضعف بزرگ دارد؛ در واقع طراحان چراغ‌های روشنایی روز را از کاسه چراغ اصلی خارج کرده و آن را در کنار پروژکتور نصب کردند. علاوه بر این، به‌جای چراغ LED که برخی از خودروهای داخلی نیز از آن بهره می‌برند، از لامپ‌های معمولی استفاده شده است. کارشناسان از نمای عقب هیوندای i20 نیز انتقاد کردند؛ چرا که یک کپی‌برداری نادرست از شاسی بلند هیوندای توسان محسوب می‌شود.

تویوتا یاریس هاچ بک

از لحاظ مقایسه نیز باید گفت هیوندای i20 در نسل دوم خود نسبت به تویوتا یاریس هاچ بک بسیار جذاب‌تر است و در بخش طراحی ظاهری نسبت به رقیب ژاپنی خود برتری دارد. در واقع تمام بخش‌های طراحی هیوندای i20 نسبت به تویوتا یاریس امتیاز بیشتری را دریافت می‌کنند.

بخش طراحی داخلی

هیوندای i20

هیوندای i20

هیوندای i20 در بخش طراحی داخلی نیز نسبت به تویوتا یاریس هاچ بک در سطح بهتری قرار دارد. طراحان برای i20 داشبوردی با طراحی پویا در نظر گرفتند که به‌خوبی به‌نیاز راننده پاسخ می‌دهد و رنگ قهوه‌ای و مشکی نیز باعث شده تا زیبایی فضای داخلی این خودرو افزایش پیدا کند. البته وجود صفحه‌کیلومتر ساده یک نقطه ضعف برای این هاچ بک کره‌ای محسوب می‌شود.

تویوتا یاریس هاچ بک

تویوتا یاریس هاچ بک دارای داشبورد ساده و طراحی قدیمی بوده که البته کیفیت و دوام قطعات توانسته بخشی از این نقاط ضعف را بپوشاند. هرچند این خودرو از لحاظ کیفیت در سطح خوبی قرار دارد، اما قابل مقایسه با سایر محصولات برند تویوتا نیست.

امکانات رفاهی و ایمنی

هیوندای i20

هیوندای i20

هیوندای i20 از امکاناتی چون دو ایربگ، روکش چرم فرمان و دسته دنده، اینترفیس، فرمان برقی، برف‌پاک‌کن هوشمند، چراغ‌های روشنایی در روز، کامپیوتر سفری، صندلی‌های عقب تاشو، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور باران، آینه‌های تاشو برقی با گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک با سیستم تصفیه هوای یونیزه، محفظه خنک نگه‌دارنده، بلوتوث، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، ۶ بلندگو، آینه وسط الکتروکرومیک، نمایشگر باد تایرها، ترمز کمکی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی و سیستم کنترل پایداری بهره می‌برد.

تویوتا یاریس هاچ بک

تویوتا یاریس هاچ بک

تویوتا یاریس در نسل چهارم خود به امکاناتی چون آینه‌های تاشونده برقی همراه با گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، 6 بلندگو، صندلی‌های عقب تاشو، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، روکش چرم فرمان و سر دنده، اینترفیس، فرمان برقی، دو ایربگ، سنسورهای پارک جلو و عقب، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید و سیستم ترمز کمکی مجهز شده است.

مشخصات فنی

هیوندای i20

کرمان موتور هیوندای i20 مونتاژی را با یک موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی به بازار ایران عرضه کرده که می‌تواند قدرتی برابر با 98 اسب بخار و گشتاور 134 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت تولیدی از موتور به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

در طرف مقابل تویوتا یاریس به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی قدرتمندتر مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 107 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولیدی از این پیشرانه نیز همانند رقیب کره‌ای خود توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

تویوتا یاریس هاچ بک

هیوندای i20 دارای باک 42 لیتری بوده و به ازای هر 100 کیلومتر حدود 6.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند. تویوتا یاریس نیز با باک 42 لیتری خودرو به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 7.3 لیتری را به‌همراه دارد. از این رو این دو هاچ بک از لحاظ مصرف سوخت در رده خودروهای کاملا اقتصادی و شهری جای می‌گیرند.

قیمت هیوندای i20 و تویوتا یاریس

تویوتا هیوندای در بازار ایران در مدل 1396 و 1397 بر اساس میزان کارکرد با قیمت 700 تا 990 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین تویوتا یاریس مدل 2015 و 2016 نیز بر اساس مقدار کارکرد و سطح سلامت خودرو با قیمت حدود 800 تا 980 میلیون تومان در بازار ایران به‌فروش می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*