فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس

حواشی فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس با قیمت 2.5 میلیارد؛ انگشت اتهام به سوی بهمن موتور!

فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا با قیمت 2.5 میلیارد تومان حواشی زیادی به‌همراه داشت. آیا بهمن موتور پشت این قیمت‌گذاری عجیب بود؟

اواخر هفته گذشته، شرکت بهمن موتور خودرو دیگنیتی پرستیژ را در بورس کالا عرضه کرد. در نهایت فروش این خودرو چینی در بورس با قیمت نهایی حدود 2.5 میلیارد تومان انجام شد، اما کمیته معاملات بورس این قیمت را تایید نکرد و به همین دلیل فروش دیگنیتی پرستیژ در این مرحله لغو شد. این اتفاق سروصدای زیادی به پا کرد و حواشی زیادی را به دنبال داشت. از روز چهارشنبه تاکنون، مردم انگشت اتهام را به سوی بهمن موتور گرفته‌اند و اعتقاد دارند که خود این شرکت پشت این قیمت‌گذاری عجیب و غریب بوده است.

خودرو دیگنیتی پرستیژ در اصل محصولی از شرکت چینی دانگ فنگ است و با توجه به قیمت آن در بازار چین، حدود 500 میلیون تومان می‌ارزد؛ اما بهمن موتور این خودرو را با قیمت 1 میلیارد و 120 میلیون تومان در کارخانه به مشتریان عرضه می‌کند. این خودرو چینی مونتاژی در بازار آزاد حدود 1.6 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است و حالا قیمت جدیدی را در بورس کالا برای آن مشاهده می‌کنیم.

جزئیات فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس

در عرضه روز چهارشنبه، دیگنیتی پرستیژ با قیمت پایه 996 میلیون و 500 هزار تومان روی تابلوی بورس رفت.  719 دستگاه تقاضا برای این محصول تشکیل شد و در نهایت با درصد رقابت 115.82 و میانگین قیمت 2 میلیارد و 150 میلیون تومان به فروش رسید. این قیمت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های جانبی به حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان می‌رسد. حالا سوال اینجاست که وقتی دیگنیتی پرستیژ با قیمت 1.6 میلیارد تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد، چه دلیلی دارد که مشتریان حدود 1 میلیارد تومان بیشتر هزینه کنند و این خودرو را از بورس کالا بخرند؟

فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس

در هر صورت خوشبختانه جلوی فروش این خودرو مونتاژی با چنین قیمتی گرفته شد، اما این باعث نشد که سیل انتقادات روانه‌ی بورس، وزارت صمت و مخصوصا خود شرکت بهمن موتور نشود. در این چند روز مردم حسابی از دولت و وزارت صمت انتقاد کردند که آیا این‌گونه می‌خواستند با عرضه خودرو در بورس باعث کنترل قیمت‌ها در بازار شوند؟ اما بیشترین اتهامات به شرکت بهمن موتور وارد شد. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با گذاشتن کامنت به این اتفاق اعتراض کردند و معتقدند خود این شرکت پشت این قیمت‌گذاری عجیب و نامتعارف بوده است.

در ادامه می‌توانید برخی از این کامنت‌ها را مشاهده کنید که در آنها، کاربران می‌گویند بهمن موتور با دو روش عرضه‌ی کم و همچنین ایجاد تقاضای کاذب موجب افزایش قیمت این خودرو به بالای 2 میلیارد تومان شده تا با این حربه بتواند قیمت دیگنیتی پرستیژ را در کارخانه و بازار آزاد نیز افزایش دهد. اسکرین‌شات‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید، تنها تعدادی از کامنت‌های اعتراضی مردم در واکنش به این اتفاق بوده و تعداد این کامنت‌ها به‌قدری زیاد است که نمی‌توانیم همه آنها را در این مطلب قرار دهیم.

باید ببینیم در نهایت واکنش شرکت بهمن موتور که در این چند روز سکوت کرده، چه خواهد بود.