ربات کرمی

اختراع یک ربات کرمی که با تغییر دما حرکت می‌کند + ویدیو

محققان دانشگاه جانز هاپکینز موفق به اختراع یک ربات کرمی شده‌اند که قادر است تنها با تغییر دما به سمت جلو و عقب حرکت کند. تصاویر و ویدیوهای این ربات را در ادامه متن مشاهده فرمایید.

ربات ژله‌ای جدیدی که به‌تازگی توسط دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز اختراع شده، با تکیه بر طراحی منحصربفردش بدون نیاز به هیچ منبع انرژی و تنها با بالا و پایین شدن دما قادر به حرکت است. این ربات کرمی زمینه‌ساز پیشرفت‌های مهمی در زمینه رباتیک نرم (Soft Robotics) خواهد شد.

ربات کرمی جانز محققین دانشگاه JHU تنها با تغییر دما حرکت می‌کند

دیوید گراسیاس، استاد رشته مهندسی شیمی و مهندسی بیومولکولی دانشگاه جانز هاپکینز مسئولیت پروژه ساخت این ربات نرم را بر عهده داشته و نتایج کار را به همراه تعدادی از همکارانش در مجله Science Robotics چاپ کرده است. وی در خصوص این ربات گفت:

علیرغم طراحی بسیار ساده، ربات ما بدون نیاز به هیچ گونه باتری خارجی، سیم‌کشی و یا منبع تغذیه و تنها با تکیه بر افزایش و کاهش حجم یک ژل حرکت می‌کند. نتایج پژوهش ما به‌خوبی گویای این امر است که می‌توان با ایجاد تغییرات در هندسه، ابعاد و الگوی چینش ژل‌ها، ضمن تنظیم نوع حرکت ربات، نوعی هوش را نیز به سیستم‌های رباتیک تزریق کرد.

ربات‌ها تقریبا همیشه از مواد سختی نظیر فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند و همین امر چالش بزرگی برای طراحی و تولید ربات‌های انسانی یا حتی ربات‌های با کاربردهای پزشکی است. در همین راستا، ژله‌های با پایه آب که در نگاه اول شبیه به پاستیل‌های خوراکی به نظر می‌رسند، موادی بسیار مناسب برای ساخت ربات‌های نرم به شمار می‌روند.

ربات کرمی

پیش از این، مطالعات تحقیقاتی نشان داده بودند که این دسته ژل‌ها که با تغییر دما افزایش و کاهش حجم پیدا می‌کنند، می‌توانند برای ساخت سازه‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرند. اکنون اما دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز نشان داده‌اند که چگونه این افزایش و کاهش حجم می‌تواند باعث حرکت ربات به عقب و جلو روی سطوح صاف شود. این ربات جدید قادر است با حرکاتی سینوسی شبیه به کرم روی سطوح مختلف بخزد.

این ربات های کرمی ژله‌ای به‌سادگی توسط فناوری پرینت سه بعدی قابل تولید هستند. گراسیاس همچنن مجموعه‌ای از فعالیت‌های کاربردی را برای این ربات‌های نرم برشمرده که از میان آن‌ها می‌توان به حرکت روی سطح بدن افراد برای انتقال دارو به نقطه‌ای خاص اشاره کرد. این ربات‌ها همچنین می‌توانند استفاده نظامی و دفاعی هم داشته باشند و برای محافظت از سطح اقیانوس‌ها به کار روند.

دانشمندان سازنده این ربات امیدوارند که بتوانند در آینده این ربات را نسبت به ارتعاشات نشانه‌ها و مواد شیمیایی تشکیل دهنده بدن انسان‌ها حساس کنند تا شاهد حرکت آن‌ها نسبت به ارتعاشات ناشی از تغییر این پارامترها باشیم. آن‌ها همچنین به دنبال بهره گرفتن از شکل سایر کرم های موجود در جهان و الهام گرفتن از طبیعت برای ساخت ربات‌هایی متنوع‌تر هستند.

ربات کرمی

بخشی از این کار از طریق نصب دوربین‌ها و حسگرهایی بر روی ربات های ژله‌ای تازه اختراع شده و قرار دادن آن‌ها در مجاورت سایر کرم‌ها امکان‌پذیر است و محققین امیدوارند که این کار را نیز در آینده انجام دهند.

البته دیوید گراسیاس در انجام این پژوهش تنها نبوده و چندین تن از دانشمندان و دانشجویان دانشگاه جانز هاپکینز نیز او را در این امر یاری کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*