چوب

چاپ سه بعدی احتمالا بحران چوب و قطع کردن درختان را به پایان می‌رساند

دانشمندان موفق شدند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و سلول‌های گیاه زینیا، چوب آزمایشگاهی تولید کنند که مقدمه‌ای برای تحول محیط‌زیستی است.

آیا شعار «قطع درختان را متوقف کنید» بالاخره روزی عملی خواهد شد؟ در طول قرن‌های گذشته، بشر چنان بی‌محابا و بدون توجه به عواقب، به قطع درختان پرداخته که گویی در یک روز مجدد رشد می‌کنند و تعدادشان نامحدود است. طبق نتایج یک بررسی جهانی از جنگل‌ها، از آغاز تمدن بشری در حال حاضر 54 درصد از کل جمعیت درختان روی زمین را از بین برده‌ایم. جنگل‌دایی کنترل نشده هم‌چنین یکی از دلایل اصلی موج‌های اخیر گرما، خشک‌سالی و سونامی است.

ما امروزه از درختان به‌صورت روزانه برای ساخت محصولاتی نظیر کاغذ، موم، دارو، لاستیک و مبلمان استفاده می‌کنیم. برخی از این محصولات آنقدر برای سبک زندگی ما مهم هستند که نمی‌توانیم حیات خود را بدون آنها تصور کنیم. پس آیا این بدان معناست که ما به قطع درختان برای برآوردن خواسته‌هایمان ادامه خواهیم داد؟

اکنون به‌لطف نوآوری پیشگامانه‌ای که گزارش آن در مجله Materials Today منتشر شده، دانشمندان موفق به ساخت اولین چوب رشدیافته از طریقچ چاپ سه بعدی شده‌اند. با استفاده از این مطالعه، محققان MIT نشان دادند که جنگل‌زدایی برای تولید الوار در آینده بشر جایی نخواهد داشت.

چاپ سه بعدی چوب

تولید مبلمان بدون قطع درخت

نویسندگان مطالعه مذکور، چوب قابل تغییری را در آزمایشگاه خود از سلول‌های یک گیاه گل‌دار به‌نام “Zinnia elegans” که «زینیا معمولی» نیز نام دارد، ایجاد کردند. آنها مدعی شدند که این رویکرد جدید، امکان چاپ زیستی قطعات چوبی را با هر شکل و اندازه‌ای می‌دهد. به‌ عبارت دیگر، در صورت نیاز به میز چوبی می‌توانید مستقیما از این سلول‌ها، چوب تولید کنید.

بدین ترتیب، دیگر نیازی به جنگل‌زدایی و در نتیجه هدر رفت، مانند آنچه اکنون در ساخت مبلمان سنتی اتفاق می‌افتد، وجود نخواهد داشت. این فرآیند از طریق برخورد سلول‌های زینیا ابتدا با یک محیط مایع و سپس با یک محلول ژل که شامل هورمون‌ها و مواد مغذی بود به‌دست آمد.

درحالی‌که نویسندگان بر اهمیت کار تحقیقاتی خود تاکید کردند، افزودند:

کار اخیر ما، رویکرد جدیدی را برای تولید گیاهی قابل تغییر با چاپ سه بعدی از کشت سلولی که مزایایی مانند کاهش ضایعات، افزایش بازده و نرخ تولید را در پی دارد، به‌وجود آورد. از این طریق اختلالات محیطی نیز کاهش می‌یابد، زیرا کشت‌ها از یک نمونه گیاه غیرقربانی به‌جای گیاهان کامل تولید می‌شوند.

نحوه تولید چوب در آزمایشگاه

تولید چوب با چاپ سه بعدی، آغاز یک تحول محیط‌زیستی

اشلی بکویث، نویسنده اصلی این مقاله، پس از تکمیل کار تحقیقاتی خود در MIT، شرکتی به‌نام “FORAY bioscience” را برای توسعه بیش‌تر تکنیک‌ها و روش‌های جدید رشد چوب بدون نیاز به قطع درختان، تاسیس کرد. رویکرد فعلی او شامل رشد ماده گیاهی از سلول‌های زینیا است که اولین قدم در این راه محسوب می‌‌شود. هم‌چنین این اولین روش در نوع خود است که از مهندسی بافت برای تولید مواد گیاهی در آزمایشگاه استفاده می‌کند. تاکنون دانشمندان از این روش تنها برای کشت سلول‌های حیوانی بهره می‌بردند.

محققان در مطالعه خود خاطرنشان کردند:

رویکرد ما اولین چشم‌انداز کلی به فرآیند کشاورزی سلولی برای تولید مواد گیاهی است.

بنکویث و تیم او اکنون در حال برنامه‌ریزی برای چاپ سه بعدی چوب در آزمایشگاه از سلول‌های درختانی مانند کاج هستند. در صورت موفقیت این پروژه، جنگل‌زدایی و قطع درختان به‌طور کامل منسوخ خواهد شد و محیط‌زیست بالاخره نفسی راحت را خواهد کشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*