کرونا در چین

آمار ترسناک کرونا در چین: 5 هزار کشته در روز و یک میلیون کشته تا سال آینده!

افزایش غیرمنتظره و عجیب آمار ابتلا به کرونا در چین ممکن است این کشور را طی ماه‌های پیش رو با مرگ‌ومیر قریب‌الوقوع میلیون نفری درگیر کند.

براساس یک تحلیل جدید، چین روزانه با یک میلیون ابتلا و 5000 مرگ ناشی از کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند که بزرگ‌ترین موج شیوع این ویروس در جهان محسوب می‌شود. بنابه گفته Airfinity Ltd، موسسه تحلیلی مستقر در لندن، وضعیت برای این کشور ممکن است بغرنج‌تر شود و آمار ابتلای روزانه کووید-19 ممکن است در ادامه این موج سهمگین، به 3.7 میلیون نفر در روز نیز برسد.

بنابر پیش‌بینی این گروه تحقیقاتی، احتمالا پس از آن موجی دیگر از این عفونت، چین را دربر خواهد گرفت که می‌تواند تا ماه مارس موارد ابتلا را تا 4.2 میلیون نفر در روز افزایش دهد. در مدل‌سازی مقیاس و تلفات شیوع این بیماری، از داده‌های استانی چین استفاده شده که حاکی از جهش عجیب و اختلاف چشم‌گیر با آمار اعلامی دولتی است.

مغایرت آمار رسمی دولت چین با مبتلایان میلیونی کووید-19

به‌طور رسمی، دولت چین 2966 مورد ابتلای جدید را برای روز چهارشنبه گزارش داده و مدعی است که از ابتدای دسامبر، تنها 10 مورد مرگ ناشی از کووید-19 وجود داشته است. بااین‌حال، گزارش اعلامی مقامات، با تعداد فزاینده بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند و هم‌چنین افزایش کوره‌سوزی‌ها که از ظرفیت خود نیز فراتر رفته، در تضاد است.

چین

یکی از دلایل این اختلاف آماری، تعطیلی گسترده غرفه‌های آزمایش کرونا و تلاش برای عدم گنجاندن آنها در اعلام آمار روزانه است. بدین ترتیب، ساکنان چین مجبور به استفاده از کیت‌های خانگی آزمایش کرونا هستند که نتایج آن هرگز جمع‌آوری نمی‌شوند.

تحلیل رویترز از داده‌های جدید موسسه سنجش و ارزیابی سلامت، نشان می‌دهد که موارد ابتلا به کرونا در چین، طی ماه آوریل به اوج خواهد رسید و در این مرحله، حدود 332 هزار مرگ ناشی از کرونا اتفاق خواهد افتاد و یک سوم کشور آلوده می‌شود.

گابریل لئونگ، رئیس سابق بخش پزشکی دانشگاه هنگ‌کنگ و گروهی دیگر از کارشناسان این کشور که ماه گذشته برای تبادل نظر با مقامات چینی در مورد رفع محدودیت‌های ملی کووید-19 ملاقات داشتند نیز به نتایجی مشابه دست یافتند.

کرونا در چین

تیم لیونگ پیش‌بینی کرده که اگر چین به برنامه فعلی خود برای کاهش محدودیت‌های کرونا ادامه دهد، از این طریق، عفونت گسترش یافته و منجر به جهش‌های جدید خواهد شد که به برآورد او، بیش از 900 هزار مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس رخ خواهد داد. براساس این گزارش، در صورتی‌که دولت چین محدودیت‌ها را مجددا افزایش دهد و با بهبود نرخ واکسن و دسترسی به داروهای ضدویروسی، به جنگ کرونا برود، میزان کل مرگ‌ومیر ممکن است تا 26 درصد کاهش یابد.

پایتخت چین، غرق در کرونا

در پکن، پایتخت چین، وضعیت به‌شدت وخیم است و کارکنان بخش‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی با سیل عظیمی از بیماران و تعداد بالای مرگ‌ومیر مواجه هستند. اگرچه حدود 90 درصد از ساکنان چین در برابر کووید-19 واکسینه هستند، اما این کشور تنها به واکسن‌های ساخت خود متکی است که نسبت به نمونه‌های مبتنی بر mRNA اثربخشی ضعیف‌تری دارند.

هم‌چنین تنها 65 درصد از جمعیت بالای 80 سال چین به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و فقط 40 درصد دوز یادآور واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که نرخ بسیار پایینی برای آسیب‌پذیرترین جمعیت این کشور محسوب می‌شود. انتظار می‌رود، نرخ ابتلا به کرونا در چین در طول جشن‌های سال نو قمری که از 2 بهمن آغاز می‌شود، افزایش یابد.