تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا

نگاهی به تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در 2 دی 1401

مدتی است که با خیزش بازار ارز، تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا نیز بسیار شده و شاهد گرانی در بازار خودرو هستیم. ماجرا از چه قرار است؟

قیمت خودرو غیر قابل کنترل شده و مشتریان از چنین وضعیتی کلافه شده‌اند. طی یک ماه قیمت برخی از خودروها جهش عجیب و غریبی را تجربه کرده و تا چند ده میلیون تومان افزایش یافته است. ظاهرا قرار نیست ترمز قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا کشیده شود و همچنان باید با گرانی خودروهای بی‌کیفیت داخلی شگفت زده شویم.

تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در دی ماه 1401

روز گذشته مورخ یکم دی ماه 1401، خودروهای صفر کیلومتر بازار حال و روز خوبی نداشتند و برخی از آنها مجددا گران شدند؛ در حالی که قیمت برخی خودروها نیز ثابت ماندند. متاسفانه بازاری که طی چند هفته اخیر شاهد یکه‌تازی‌هایش هستیم، بعضی از روزها الگوی قیمتی مشخصی را دنبال نمی‌کند.

برای گفته‌ی بالا می‌توان مثال زد که دیروز برخی از محصولات یک خودروساز گران شدند، در حالی که سایر خودروهای این شرکت ارزان و برخی بدون تغییر باقی ماندند. طی روزهای گذشته حداقلش این بود که همه محصولات ایران خودرو یا سایپا از یک الگوی کاهشی یا افزایشی پیروی می‌کردند.

محصولات ایران خودرو چه تغییرات قیمتی داشتند؟

تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا

شوربختانه در میان محصولات شرکت ایران خودرو الگوی مشخصی وجود ندارد و هر یک مسیری را طی می‌کنند. برای مثال می‌توان به سمند سورن و دیگر انواع آن اشاره کرد که بین 4 تا 8 میلیون تومان گران شدند و این در حالی است که خانواده پژو پارس اعم از ساده و TU5 با کاهش قیمت مواجه شدند.

همچنین بخوانید:

قیمت کارخانه ای محصولات سایپا در دی ۱۴۰۱

محصولات خانواده دنا به یک‌باره ارزان شدند و رانا، پژو 206 و پژو 207 و مدل‌های مختلف تارا با اندکی عقب‌نشینی و قیمت پایین‌تری به روند خود ادامه دادند. البته دنا پلاس استثنای این خانواده شد و گران‌تر از روزهای گذشته مورد مبادله قرار گرفت. دیدیم که بازار روز گذشته اوضاع خوبی نداشته و محصولات آبی‌پوشان جاده مخصوص هر یک به سمت‌وسویی رفته‌اند.

محصولات سایپا چه تغییرات قیمتی داشتند؟

از ایران خودرو عجیب‌تر این سایپا بود که رکورد خرید و فروش‌ها و افزایش قیمت‌های عجیب و غریب را شکست. با این‌که سبد محصولات این شرکت متنوع‌تر از قبل شده، اما دو خودرو پراید هاچ بک و پراید صندوق‌دار گران شدند. برای مثال می‌توان به پراید صندوق‌دار اشاره کرد که روز گذشته با 4 میلیون تومان افزایش قیمت روبه‌رو شد.

دیگر خودروهای نارنجی‌پوشان با کاهش قیمت همراه بودند و یکسری از آنها نه گران شدند و نه ارزان و سر جای خود ثابت ماندند. پراید وانت یا پراید 151 با 2 میلیون تومان کاهش قیمت خرید و فروش شد و کوییک و ساینا هم 2 الی 3 میلیون تومان ارزان‌تر بودند. شاهین و تیبا نیز تغییری در قیمتشان دیده نشد.

محصولات چینی بازار چه تغییرات قیمتی داشتند؟

تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا

در کنار افزایش و کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باید نیم‌نگاهی هم به تغییرات قیمتی مونتاژی‌های بازار بیندازیم. از آنجایی که قیمت دلار دیروز اندکی کاهش یافت، قیمت چینی‌های بازار تا حد زیادی ثابت ماندند و حتی برخی از آنها کاهشی حدود 5 الی 20 میلیون تومان داشتند.

همچنین بخوانید:

وزیر صمت: خودرو سرمایه شده، دلار ارزان نشود قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت

برای مثال از مونتاژی‌های ایران خودرو می‌توان به هایما اس 5 و اس 7 اشاره کرد که 7 میلیون ارزان شدند و کی ام سی جی 7 نیز با 20 میلیون کاهش قیمت به‌فروش رسید. از خانواده بهمن موتور نیز دیگنیتی‌ها نه گران شدند و نه ارزان و این فیدلیتی‌ها بودند که قیمتشان 15 میلیون تومان افزایش یافت.

لاماری ایما پرحاشیه‌ترین خودروی چینی این روزهای بازار بدون تحرک نماند و باز هم گران شد. این شاسی بلند جذاب و البته کم‌آپشن چینی 40 میلیون تومان رشد قیمتی داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*