پیشرفته ترین کشورهای آسیا 20022

پیشرفته ترین کشورهای آسیا در سال 2022؛ از ثروتمندهای عرب و ایران، خبری نیست

در فهرست منتشر شده از پیشرفته ترین کشورهای آسیایی که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم، ایران و کشورهای ثروتمند عربی غایب هستند.

در ادامه به 5 مورد از پیشرفته‌ ترین کشورهای آسیا در سال 2022 می‌پردازیم که سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند و از شاخص توسعه انسانی بالایی برخوردار هستند.

پیشرفته ترین کشورهای آسیا در سال 2022

5. تایوان

تایوان

  • امتیاز شاخص توسعه انسانی: 0.916
  • سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی: 3.63%

تایوان در شرق آسیا واقع شده و یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای این قاره به‌شمار می‌رود. سهم تحقیق و توسعه در تایوان طی سال 2020، معادل 3.63 درصد از تولید ناخالص داخلی آن بوده است. هم‌چنین امتیاز توسعه انسانی آن نیز در سال جاری با کسب شاخص 0.916 بسیار بالا بود.

تایوان با غول تراشه‌سازی خود که TSMC نام دارد، تا سال 2022 سهمی 53 درصدی از بازار جهانی چیپست را تصاحب کرده و به‌راحتی از شرکت‌های رقیب خود در این حوزه پیشی گرفته است. از جمله شرکت‌های بزرگ فناوری در تایوان، می‌توان به ASE Group و شرکت United Microelectronics اشاره کرد.

4. هنگ‌کنگ

هنگ کنگ

  • امتیاز شاخص توسعه انسانی: 0.952
  • سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی: 0.99

در سال 2021، شاخص توسعه انسانی هنگ‌کنگ آمار بالای 0.952 را ثبت کرده است. این کشور هم‌چنین 0.99 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال 2020 را صرف تحقیق و توسعه کرده است. هنگ‌کنگ اکوسیستم استارتاپی پررونقی دارد که در سال 2021، با 12 درصد رشد به 3755 شرکت رسیده است.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Insilico، شرکت توسعه‌دهنده دارو و نشانگرهای زیست‌محیطی مبتنی بر یادگیری ماشینی و هم‌چنین Ascentage Pharma است که در زمینه تولید داروهای مولکولی کوچک برای درمان سرطان فعالیت دارد.

3. سنگاپور – از پیشرفته ترین کشورهای آسیا در سال 2022

سنگاپور - پیشرفته ترین کشورهای آسیا 2022

  • امتیاز شاخص توسعه انسانی: 0.939
  • سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی: 1.89%

سنگاپور کشوری کوچک اما بسیار توسعه یافته در جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود که توانسته امتیاز توسعه انسانی 0.939 را به‌دست آورد. این کشور 1.89 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه کرده است. هم‌چنین حوزه علم و فناوری در سنگاپور با بیش از 2 هزار درخواست ثبت اختراع توسط ساکنین این کشور در سال 2021 بسیار پررونق ارزیابی می‌شود.

سنگاپور هم‌چنین یکی از معدود کشورهای جهان بوده که فناوری‌های رباتیک را در مقیاس قابل توجهی به‌طور عملی پیاده‌سازی کرده است. به‌گزارش رویترز، این کشور به ازای هر 10 هزار نفر، 605 ربات را در نیروی کار خود به‌کار گرفته است. از سال 2022، سنگاپور میزبان حدود 10 هزار شرکت استارتاپ بوده که از جمله آنها می‌توان به Trax اشاره کرد. این شرکت نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار خرده‌فروش‌ها قرار می‌دهد.

2. کره جنوبی

کره جنوبی

  • امتیاز شاخص توسعه انسانی: 0.925
  • سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی: 4.81%

کره جنوبی یکی از پیشرفته‌ ترین کشورهای شرق آسیا محسوب می‌شود. این کشور 4.81 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند که از اغلب کشورهای جهان با اختلاف بالاتر است. در تولید جهانی، مشارکت کره جنوبی در توسعه رایانه و الکترونیک، 9 درصد بوده که آن‌را به یکی از نوآورترین کشورهای آسیا و جهان تبدیل می‌کند.

از برجسته‌ترین شرکت‌های فناوری کره جنوبی، می‌توان به سامسونگ و ال‌جی اشاره کرد. اکوسیستم استارتاپی در این کشور نیز یکی از پیچیده‌ترین‌ها در سطج جهانی است. به‌نقل از Tracxn، کره جنوبی در سال 2022 میزبان بیش از 7000 استارت‌آپ است.

1. ژاپن – پیشرفته ترین کشور آسیا در سال 2022

ژاپن

  • امتیاز شاخص توسعه انسانی: 0.925
  • سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی: 3.26%

ژاپن به‌دلیل توسعه انسانی بسیار بالا، تولید ناخالص داخلی 5.1 تریلیون دلاری در سال 2021 و تحقیق و توسعه گسترده، پیشرفته ترین کشور آسیا محسوب می‌شود. تولید جهانی ژاپن در صنایع مبتنی بر دانش و فناوری در سال 2019، پس از چین و ایالات متحده با 8 درصد، در رتبه سوم قرار دارد. ژاپن هم‌چنین در زمینه توسعه ربات‌ها نیز در جهان پیشرو بوده و طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک، 45 درصد از کل ربات‌های صنعتی جهان را تولید می‌کند.

از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید ربات در ژاپن، می‌توان به توشیبا، تویوتا، هوندا، دنسو، فانوک، اپسون و بسیاری دیگر اشاره کرد. این کشور از سال 2022 میزبان حدود 6000 استارتاپ بوده که مهم‌ترین آنهاJOLED، iSpace ، Synspective و Astroscale نام دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه