اسرار ابوالهول

جذاب‌ترین اسرار ابوالهول + اولین ویدیو ثبت شده از این بنا در تاریخ

ابوالهول یک غول اساطیری بود که مجسمه اسرار آمیز آن در مصر قرن‌ها انسان‌ها را جذب خود کرده است. در ادامه به جذاب ترین اسرار ابوالهول و قدیمی‌ترین ویدیو مربوط به آن می‌پردازیم.

در کرانه غربی رود نیل و در فلات جیزه مجسمه غول‌پیکر ابوالهول قرار دارد. این مجسمه که از سنگ‌ آهک تراشیده شده است به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بناهای دوران باستان شناخته می‌شود. برخی حتی مجسمه ابوالهول یا همان اسفینکس را هم‌رده اهرام مصر می‌دانند.

اول از همه به داستان ابوالهول می‌پردازیم. ابوالهول جانوری اساطیری بود که به معما علاقه زیادی داشت. او ناگهان سد راه مسافران می‌شد و یکی از معماهای خود را از آنها می‌پرسید. اگر فرد قادر به جواب دادن به معما بود می‌توانست به سلامت گذر کند؛ در غیر این صورت جان خود را از دست مي‌داد.

بررسی ۱۰ مورد از جالب‌ترین اسرار مجسمه ابوالهول

مصر باستان

بیش از ۲۰۰ سال است که کارشناسان مشغول بررسی و ارزیابی این بنای مهم هستند؛ اما هنوز نتوانسته‌اند بسیاری از اسرار ابوالهول را به طور کامل حل کنند. به عنوان مثال ما نمی‌دانیم که این مجسمه عجیب کی ساخته شده، چه کسی دستور ساخت آن را داده و هدف از ساخت آن چه بوده است؟ بیایید ابتدا قدیمی‌ترین ویدیو ثبت شده از مسجمه ابوالهول را تماشا کنیم. این ویدیو به سال ۱۸۹۷ تعلق دارد.

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به جذاب ترین اسرار ابوالهول داشته باشیم.

قدمت باورنکردنی

اول از همه با قدمت آن شروع می‌کنیم. با وجود اینکه مدارک کافی وجود ندارد، باستان‌شناسان عموما پذیرفته‌اند که مجسمه ابوالهول به دوران حکمرانی فرعون خفرع در دودمان چهارمان مصر (حدود ۴۵۰۰ سال پیش) تعلق دارد. البته از آنجایی که هیچ‌ متن باستانی مربوط به آن دوران یافت نشده است، برخی قدمت غول اساطیری را حتی ۱۰ هزار سال نیز قلمداد می‌کنند.

مدفون در شن‌ها

مصر یاستان

حتی برای مصریان باستان نیز مجسمه ابوالهول یک بنای بسیار قدیمی و مملو از اسرار مختلف به‌حساب می‌آمد. برخی بر این باورند که ابوالهول حدود ۳۵۰۰ سال پیش یعنی در دوران حکمرانی رامسس کبیر سر از شن‌ها بیرون آورد. در طول نسل‌های مختلف بارها مجسمه ابوالهول زیر شن‌های طلایی مصر دفن شد و فرعون‌ها اقدام به بازگرداندن آن به دنیای ما کردند.

آخرین بار نیز در دهه ۱۸۷۰ بود که ابوالهول به‌عنوان یکی از اسرار آمیز ترین مجسمه‌های جهان سر از شن بیرون آورد. البته قرار گرفتن زیر شن باعث شد که این بنای تاریخی چندان در معرض آسیب عوامل آب‌و‌هوایی قرار نگیرد و تا حد زیادی حفظ شود.

بینی ابوالهول و ناپلئون بناپارت

ناپلئون

یکی دیگر از جذاب‌ترین اسرار مجمسمه ابوالهول به بینی آن مربوط می‌شود. افراد زیادی بر این باورند که ناپلئون در طول حمله به مصر بینی مجسمه را نابود کرده است؛ اما چنین چیزی صحت ندارد. به‌احتمال زیاد این آسیب در دوران باستان به ابوالهول وارد شده است. حتی نقاشی ‌Frederic Louis Norden در سال ۱۷۳۸ نیز این مجسمه را بدون بینی نشان می‌دهد.

ریش Sphinx

اسرار ابوالهول

ظاهرا مجسمه ابوالهول زمانی دارای ریش بوده است. البته ریش مجسمه با آنچه تصور می‌کنید، فرق داشت. مصرشناسان بر این باورند که ریش ابوالهول در ابتدای ساخت بنا وجود نداشته و بعدا در دوران باستان به آن اضافه شده است. ظاهرا این‌کار به دستور فرعون توت‌موسیس چهارم و پس از در آوردن مجسمه از زیر شن‌‌ها بوده است. انگیزه دستور فرعون در میان اسرار مجسمه ابوالهول قرار دارد.

اگر می‌خواهید باقیمانده‌های ریش ابوالهول را از نزدیک ببینید، می‌توانید سری به موزه بریتانیا بزنید.

مجسمه‌ای رنگارنگ

اسرار ابوالهول

اگرچه ابوالهول امروزه در بهترین شکل خود نیست و گذر زمان تاثیر زیادی روی آن گذاشته است، اما در دوران باستان بسیار معروف بود. این مجسمه با رنگ‌های شاداب رنگ‌آمیزی شده بود. بررسی آثار باقیمانده نشان می‌دهند که سر و بدن مجسمه به رنگ‌های خانواده قرمز بوده و قسمت پوشش دهنده سر نیز به رنگ‌های آبی و زرد بود تا اسفینکس نسبت به شن‌های بیابان بهتر دیده شود.

جالب است بدانید که هرم بزرگ جیزه نیز رنگارنگ بوده است. همچنین لایه‌ای از سنگ‌ آهک روی آنها بود تا همچون آينه بدرخشند.

شیر قدرتمند

اسرار ابوالهول

یکی دیگر از اسرار مجسمه ابوالهول مربوط به دم آن است. اگرچه سر مجسمه یک انسان را نشان می‌دهد، اما بدن آن به شکل یک شیر تنومند است. البته اکثر افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند، اما مجسمه ابوالهول دارای دمی است که به صورت گرد شده پشت آن قرار دارد. بدین‌ ترتیب ابوالهول در حالت استراحت تصویر شده است.

اسرار اتاق‌های داخل مجسمه ابوالهول

اسرار ابوالهول

 

 

شاید یکی از جذاب‌ترین اسرار مربوط به مجسمه ابوالهول اتاق‌های داخل آن باشد. در افسانه‌ها گفته شده بود که داخل مجسمه اتاق‌های مختلفی وجود دارند. البته این فقط محدود به افسانه‌ها نمی‌شود. بسیاری از نویسندگان و کارشناسان گفته‌اند که داخل مجسمه ابوالهول حفره‌هایی وجود دارد و این بنا یک‌دست نیست.

حتی نشانه‌های وسوسه‌کننده‌ای وجود دارند که به دنیایی زیرزمینی از هزارتوها و تونل‌ها زیر مجسمه اشاره می‌‌کنند.

ورودی پشت بنا

برای اولین بار در سال ۱۶۷۹ بود که John Michael Vansleben متوجه وجود یک ورودی در پشت بنا شد. این وروی بعدها در سال ۱۸۵۳ توسط مصرشناسی به نام Auguste Mariette به صورت کامل مورد کاوش قرار گرفت. بعدها در سال ۱۹۲۶ امیلی بارازی در هنگام مرمت مجسمه ابوالهول آن را مسدود کرد تا مانع از آسیب بیشتر به بنا بشود.

اسرار زیرزمینی ابوالهول

اسرار ابوالهول

شواهد جمع‌آوری شده در طول سال‌های مختلف نشان می‌دهند که ابوالهول صرفا یک مجسمه تراشیده شده از سنگ‌ آهک نیست و اهمیتی بسیار بیشتر دارد. بررسی‌های زمین‌شناختی منطقه نیز به وجود حفره‌های در زیر مجسمه اشاره دارند. وجود حفره‌ها این باور جذاب را تقویت می‌کند که دنیای زیرزمینی اشاره شده در افسانه‌ها واقعا زیر مجسمه ابوالهول و اهرام مصر قرار دارد.

بیش از ۱.۵ میلیون طلوع آفتاب

اسرار ابوالهول

بسیاری از کارشناسان گمان می‌کنند که مجسمه ابوالهول ارتباط تنگاتنگی با خدای آفتاب داشته است. جهت مجسمه نیز از غرب به شرق است. اگر بپذیریم که قدمت ابوالهول و اسرار آن به ۴۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد، باید گفت که یادگار مصریان باستان در طول عمر دراز خود بیش از ۱.۵ میلیون بار طلوع آفتاب را شاهد بوده است.