سرمایه گذاری در بورس

انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در بورس

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس و کسب سود از این بازار وجود دارد و هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های مختص خود را دارند؛ بنابراین نمی‌توان روشی را یافت که برای تمام سرمایه‌گذاران مناسب باشد. در این مقاله تعدادی پرسش را بررسی می‌کنیم که با پاسخ دادن به آن‌ها و البته استفاده از مشاوره سرمایه گذاری، می‌توانید تصمیم بگیرید بهترین روش سرمایه گذاری در بورس برای شما کدام است.

چه روش‌هایی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد؟

سرمایه گذاری در بورس به صورت کلی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش سرمایه‌گذاری مستقیم افرادی که از دانش مالی و سرمایه‌گذاری برخوردار هستند، پس از دریافت کد بورسی، خودشان به‌صورت مستقیم نسبت به خرید و فروش سهام و سایر دارایی‌های مالی در بورس اقدام می‌کنند. در مقابل، در روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، افراد بدون این که لازم باشد از دانش مالی و سرمایه‌گذاری برخوردار باشند، مسئولیت مدیریت دارایی خود را به یک شرکت سبدگردان معتبر می‌سپارند و شرکت مورد نظر این دارایی را به بهترین شیوه ممکن در بورس سرمایه‌گذاری کرده و مدیریت آن را به عهده می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به دو شیوه کلی سبدگردانی در بورس و استفاده از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. این که افراد کدام یک از این شیوه‌ها را ترجیح دهند به موارد مختلفی از قبیل میزان سرمایه‌، میزان دانش مالی و درجه ریسک‌پذیری آن‌ها بستگی دارد. در ادامه هر یک از این عوامل را مورد بررسی قرار داده و به اهمیت دریافت مشاوره سرمایه گذاری قبل از تصمیم‌گیری نهایی در خصوص سرمایه گذاری در بورس می‌پردازیم.

میزان دانش مالی شما چقدر است؟

افرادی که قصد دارند به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند، لازم است از میزان بالایی از دانش سرمایه‌گذاری برخوردار باشند. منظور از دانش مالی و سرمایه‌گذاری آشنایی با اصول تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلو خوانی است. اگر در حال حاضر با این موارد آشنا هستید و به آن‌ها تسلط دارید، می‌توانید پس از دریافت کد بورسی معاملات خود را در این بازار شروع کنید؛ اما اگر تصور می‌کنید دانش کافی برای فعالیت مستقیم در بورس ندارید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزش بورس دانش خود را ارتقا دهید یا این که به صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

بنابراین در نظر داشته باشید نخستین گام پیش از انتخاب روش سرمایه گذاری در بورس، بررسی میزان دانش سرمایه‌گذاری است. اگر از دانش کافی در زمینه سرمایه‌گذاری برخوردار هستید، می‌توانید به صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید، اما اگر دانش‌تان برای فعالیت مستقیم در بورس کافی نیست یا باید از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس استفاده کنید یا اینکه با شرکت در دوره‌های آموزش بورس ابتدا دانش مالی خود را افزایش داده، مهارت کافی برای خرید و فروش مستقیم سهام در بورس را به‌دست آورید.

آیا خود را فردی ریسک‌پذیر می‌دانید؟

تعیین میزان ریسک‌پذیری پیش از آغاز سرمایه گذاری در بورس اهمیت دوچندانی دارد. همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، هرگز نمی‌توان یک روش سرمایه‌گذاری را به‌عنوان «روشی که برای همه مناسب است» معرفی کرد. ممکن است شیوه‌ای از سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی بازدهی انتظاری بسیار بالایی داشته باشد، اما با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری به این شیوه، برای سرمایه‌گذاران محتاط مناسب نباشد. در مقابل برخی شیوه‌های سرمایه‌گذاری از جمله سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب نیست؛ چرا که این گروه از سرمایه‌گذاران برای کسب بازدهی بالا تمایل دارند میزان بالایی از ریسک را تحمل کنند.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان چنین نتیجه گرفت یکی از نخستین گام‌ها در انتخاب روش سرمایه‌گذاری تعیین میزان ریسک‌پذیری است. برای این‌کار می‌توانید از تست‌های ریسک‌سنجی آنلاین استفاده کنید. سوالات این تست‌ها عموما با دقت انتخاب می‌شوند و با در نظر گرفتن عواملی از قبیل سن، اهداف مالی و مواردی از این دست میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را مشخص می‌کنند.

پس از اینکه میزان ریسک‌پذیری خود را شناختید، می‌توانید یک گام دیگر به انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری که مناسب شما است، نزدیک‌تر شوید. به‌طور کلی در نظر داشته باشید سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی (مانند صندوق یکم اکسیر فارابی و سلام فارابی) برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت (مانند لبخند فارابی و صندوق دوم اکسیر فارابی) برای سرمایه‌گذاران محتاط مناسب است. علاوه بر این روش‌هایی از قبیل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که میزان ریسک‌پذیری خود را جایی میان ریسک‌پذیری کامل و محتاط بودن برآورد می‌کنند.

چه مبلغی برای سرمایه‌گذاری در نظر دارید؟

یکی از مهم‌ترین مزایای بورس نسبت به بازارهای موازی این است که با هر میزان سرمایه‌ای می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد. با این‌حال اگر حداقل سرمایه‌ای که برای ورود به این بازار در نظر گرفته‌اید، یک میلیارد تومان یا بیشتر است، توصیه می‌کنیم از خدمات سبدگردانی شرکت سبدگردان فارابی استفاده کنید؛ چرا که این دسته از خدمات کاملا اختصاصی بوده و برای تمام گروه‌های سرمایه‌گذاران اعم از ریسک‌پذیر و محتاط مناسب است.

در صورتی که سرمایه شما از این میزان کم‌تر است، می‌توانید از میان روش‌های خرید و فروش سهام یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های دارای مجوز از سوی سازمان بورس روشی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

نهایتا در نظر داشته باشید اگر تصور می‌کنید پس از مدتی کوتاهی به سرمایه خود نیاز خواهید داشت، سرمایه گذاری در صندوق با درآمد ثابت، بهترین گزینه برای شما به‌شمار می‌رود.

مشاوره سرمایه گذاری دریافت کنید!

در این مقاله با نکاتی آشنا شدیم که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند در جهت انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در بورس موثر باشد و دیدیم چطور در نظر گرفتن میزان سرمایه و ریسک‌پذیری و البته افق زمانی سرمایه‌گذاری می‌تواند کمک کند یک روش سرمایه‌گذاری مناسب برای خود انتخاب کنید. با این‌حال اگر تصور می‌کنید برای انتخاب روش ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار همچنان ابهاماتی دارید، می‌توانید با شماره‌گیری تلفن 1561 از مشاوره سرمایه گذاری کارشناسان کارگزاری فارابی بهره‌مند شوید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*