بازار کالای دیجیتال

دلار 45 هزار تومانی و آیفونی که 100 میلیون شد؛ بازار کالای دیجیتال در وضعیت بحرانی

افزایش نرخ دلار به 45 هزار تومان، باعث شده بازار کالای دیجیتال در وضعیت بحرانی قرار بگیرد و حتی قیمت یک مدل گوشی آیفون به 100 میلیون تومان رسیده است.

مدتی است که قیمت دلار ترمز بریده و به‌طور لحظه‌ای در حال افزایش است. بر اساس آخرین قیمت‌های نرخ ارز، قیمت دلار به 45 هزار تومان رسیده و رکوردشکنی کرده است. افزایش قیمت دلار، روی بازارهای مختلف تاثیرگذار بوده، اما بازار کالای دیجیتال که عمده محصولات آن به‌صورت وارداتی به بازار عرضه می‌شوند، بیشترین تاثیر را از این وضعیت می‌پذیرند و اکنون در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

بازار کالای دیجیتال

گوشی های آیفون اپل جزو محصولاتی بودند که در روزهای اخیر بیشترین گرانی را تجربه کردند. با نگاهی به قیمت‌ها در بازار موبایل متوجه می‌شویم که آیفون 13 پرو مکس با حافظه یک ترابایت، طی چند مرحله افزایش قیمت، در نهایت به قیمت 100 میلیون تومان رسیده است. سری آیفون 14 که هنوز تکلیف واردات و رجیستری آنها مشخص نشده نیز با قیمت‌های بسیار نجومی در بازار خرید و فروش می‌شوند و وضعیت عجیب و غریبی را رقم زده‌اند.

بحران در بازار کالای دیجیتال ؛ بازار علاءالدین تعطیل شد

در روز گذشته، فروشندگان گوشی های تلفن همراه در بازار موبایل علاءالدین واقع در خیابان جمهوری تهران، به‌دلیل وضعیت نامناسب نرخ ارز و بازار موبایل، مغازه‌های خود را تعطیل کردند و بازار علاءالدین به‌حالت نیمه‌تعطیل درآمد. فروشندگان پاساژ علاءالدین می‌گویند آیفون 13 پرو مکس تا روز سه شنبه با قیمت حدود 80 تا 82 میلیون تومان به‌فروش می‌رسید، اما از صبح روز چهارشنبه که قیمت دلار افزایش پیدا کرد، قیمت این مدل آیفون نیز به 100 میلیون تومان رسیده است.

کاسبان بازار علاءالدین درباره علت تعطیل کردن مغازه‌های خود می‌گویند در چنین شرایطی هیچ مشتری وجود ندارد و کسی برای خرید گوشی نمی‌آید؛ در روزهای اخیر نیز نوسان نرخ ارز باعث کساد شدن بازار گوشی های موبایل، به خصوص انواع مدل‌های آیفون اپل شده بود و ادامه پیدا کردن این وضعیت باعث می‌شود بازار موبایل به‌طور کامل تعطیل شود. افزایش قیمت‌ها فقط به گوشی‌های آیفون مربوط نمی‌شود و اکنون برای خرید یک گوشی میان رده و اقتصادی نیز باید بیش از 10 میلیون تومان هزینه کنید.

بازار کالای دیجیتال

در حال حاضر هیچ آینده‌ی روشنی را نمی‌توان برای بازار متصور بود و از وضعیت موجود، نه خریداران و نه فروشندگان هیچ سودی نمی‌کنند. از طرفی خریداران با دیدن قیمت‌ها فعلا دست از خرید کشیده‌اند و شاید هم خیلی از آنها توان خرید کردن ندارند و از سوی دیگر فروشندگان نیز دلیلی برای باز کردن مغازه خود نمی‌بینند و منتظر روزهای آینده هستند تا ببینند وضعیت چگونه پیش می‌رود.

همانطور که گفتیم، بازار کالای دیجیتال بیشترین ضرر را از وضعیت موجود در اقتصاد ایران می‌بیند و این مشکلات فقط مربوط به بازار موبایل نیست. بازار خرید و فروش لپ تاپ، تبلت و کالاهای دیگری از این دست نیز به‌طور کامل کساد شده است و حتی در فروشگاه‌های اینترنتی نیز می‌بینیم که بسیاری از مدل‌ها ناموجود شده‌اند و فروشندگان فعلا دست نگه داشته‌اند. متاسفانه در حال حاضر هیچ تحرک مفیدی برای کنترل قیمت دلار و بهبود وضعیت بازار دیده نمی‌شود و پیش‌بینی می‌شود افزایش نرخ ارز باز هم ادامه داشته باشد.