بهترین خودروهای نظامی سبک

بهترین خودروهای نظامی سبک که هر ارتشی آرزوی آن‌ها را دارد

در این مطلب نگاهی به بهترین خودروهای نظامی سبک مشغول خدمت در حال حاضر داریم؛ ماشین هایی که در هر بزنگاهی برای کمک از راه می‌رسند.

زمانی که جنب و جوش و عملکرد در میدان نبرد در میان باشد، خودروهای نظامی سبک همیشه حرف اول را می‌زنند. این ساخته‌های فشرده‌تر انواع ماموریت‌ها را پوشش می‌دهند؛ از فرماندهی و کنترل و نفربری تا حمل و نقل بار و سلاح و حتی ایفای نقش به‌عنوان پلتفرم اسلحه. به‌عبارتی دیگر، هر جایی که به آن‌ها نیاز باشد حاضر و آماده‌اند. در ادامه به 8 مورد از بهترین خودروهای نظامی سبک فعال در مقطع کنونی می‌پردازیم.

بهترین خودروهای نظامی سبک مشغول خدمت

8. ایوکو LMV

ایوکو LMV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

خودرو Light Multirole Vehicle یا به‌اختصار LMV از شرکت ایوکو از طراحی ماژولار بهره می‌برد. به‌لطف همین طراحی، امکان توسعه نسخه‌های متعددی از آن با ابعاد، چینش‌های بدنه، سقف‌ها و سطوح محافظتی مختلف فراهم شده است. ضمناً بسته به ماموریت، روی این خودروهای نظامی سبک ایوکو کیت‌های حفاظتی سبک، متوسط یا سنگین پیاده‌سازی می‌شود. همچنین برای آن‌ها حفاظت اضافی استانگ 4569 سطح 3 (بالستیک) و سطح 2 (مین) در نظر گرفته می‌شود.

ایوکو LMV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

در طراحی و توسعه ایوکو LMV این نکته مد نظر قرار داده شده است که این خودرو علاوه بر انجام وظایف نظامی لازم، سواری مناسب و راحتی خدمه را به‌دنبال بیاورد. ارتش ایتالیا در سال 2003 دسته‌ای اولیه شامل 60 خودرو ال ام وی را سفارش داد. 2 دستگاه برای توسعه و آزمایش به‌کار گرفته شدند و 58 دستگاه دیگر جهت آزمایش در اختیار واحدها قرار گرفتند. ایوکو LMV شهرت زیادی در بازار اروپا دارد و به 9 نیرو مسلح در سراسر دنیا خدمت کرده است. با همه این ویژگی‌ها، باید آن را یکی از بهترین خودروهای نظامی سبک در حال حاضر بر شمرد.

7. تاتا LAMV

تاتا LAMV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

تاتا LAMV را تاتا موتورز هند برای بازار امنیت و دفاع ساخته است و گفته می‌شود که ارتش هند، مشتری اصلی آن به‌حساب می‌آید. این خودرو سبک نظامی با سیستم پدافند همه‌جانبه خود، در برابر سلاح‌های سبک، ترکش‌های خمپاره و دستگاه‌های انفجاری در حوزه‌های شهری جنگ مقاوم است.

تاتا LAMV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

سیستم دفاعی این خودرو نظامی هندی یک پوشش حفاظتی سرامیک/کامپوزیت، محفظه مجزا برای نیروها، بدنه ضد انفجار به شکل V و شیشه‌های ضدگلوله را در بر می‌گیرد. پاد نیروهای این ساخته تاتا دارای صندلی‌های مقاوم در برابر انفجار مین است و حفاظت تمام و کمال از هر شش سرنشین را به‌همراه می‌آورد. ال ای ام وی عمدتاً جهت شناسایی، گشت‌زنی و حفاظت جمعی به‌کار گرفته می‌شود.

6. هاوکی 

هاوکی LPV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

خودرو «هاوکی» (Hawkei) که نام خود را از گونه‌ای مخفی‌کار از افعی‌های مرگبار استرالیا گرفته است، حفاظت مقابل مین‌ها، سلاح‌های سبک و دستگاه‌های انفجاری ابداعی را به‌دنبال می‌آورد. شرکت «تیلز استرالیا» (Thales Australia) این ماشین نظامی سبک را مطابق با مولفه‌های نیروی دفاعی استرالیا جهت جایگزینی لندرورهای قدیمی ارتش این کشور ساخته است.

هاوکی LPV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

هاوکی، یکی از بهترین خودروهای نظامی سبک نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه دیزل V6 ساخته شرکت اتریشی «اشتایر» (Steyr) با قدرت 268 اسب بخار می‌گیرد. ژنراتور این خودرو مقدار الکتریسیته لازم برای سیستم C4I و تجهیزات ماموریت را تامین می‌کند. از پیشرانه که بگذریم، بدنه هاوکی ضمن ارائه حفاظت در برابر انفجار، سطح بالایی از قابلیت حرکت تاکتیکی و عملیاتی را حفظ می‌کند. همچنین به‌خاطر آن، تبدیل از نسخه‌ای به نسخه‌ای دیگر راحت‌تر شده است.

سیستم پدافند بالیستیک قابل تعویض Hawkey هم برای حمل و نقل هوایی بهینه‌سازی شده است. امکان پیکربندی مجدد این سیستم با فقط دو نفر بدون تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته در کمتر از نیم ساعت وجود دارد.

5. تریر LT-79

تریر LT-79 جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

خودرو چندمنظوره تریر LT-79 با قابلیت‌های کاربرپسند برای حمله و دفاع، گزینه‌ای ایده‌آل برای تیم‌های سوات، مجریان قانون و پرسنل نظامی در نظر گرفته می‌شود. عملکرد چشمگیر در میدان نبرد، حفاظت حتی در صورت حمله مستقیم و عملکرد و دوام ثابت‌شده را می‌توان برخی دیگر از ویژگی‌های برجسته خودرو نظامی تریر دانست.

تریر LT-79 جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

تریر بر پایه شاسی نظامی تقویت‌شده تویوتا VDJ79 متعلق به لندکروز سری 70 ساخته شده است. یک پیشرانه دیزل 4.5 لیتری V8 توربوشارژ هم نیروی محرکه آن را تامین می‌کند. در کنار این پیشرانه، گیربکس دستی 5 سرعته با کلاچ بهبود پیدا کرده، محورهای تقویت‌شده، اجزای سیستم تعلیق مختص به خودروهای سنگین و ترمزهای دیسکی 4 پیستونی قدرتمند قرار دارند. فشردگی، سرعت و قابلیت حرکت در انواع زمین‌ها نکات مورد توجه در طراحی و ساخت تریر، یکی از بهترین خودروهای نظامی سبک حال حاضر بوده‌اند.

4. تاگ دوبرمن RAAV

تاگ دوبرمن RAAV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

سرعت و عملکرد بالا، پیشرانه نظامی 250 اسب بخاری کامینز، وزن ناخالص سنگین و ظرفیت حمل بار قابل توجه مشخصه‌های تعیین‌کننده تاگ دوبرمن RAAV به‌شمار می‌روند. نسخه معمولی این خودرو نظامی به خودی خود دوام بالایی دارد و ضمن آن، حفاظت قابل تنظیم برای زیربدنه، کناره‌ها، سقف، جلو، عقب، محفظه چرخ و واژگونی را ارائه می‌کند.

تاگ دوبرمن RAAV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

دوبرمن، یکی از بهترین خودروهای نظامی سبک کنونی ساختار نیمه‌مونوکوک جوشکاری شده دارد. ضمن اینکه از یک «کپسول مانایی» با رول کیج داخلی در راستای حفاظت از نیروها و سرنشینان بهره می‌برد. صندلی‌های مقاوم در برابر انفجار مین به‌همراه کمربندهای 4 نقطه‌ای با آزادسازی سریع، مجموعه امکانات حفاظتی را تکمیل می‌کنند. دوبرمن با تمام این ویژگی‌ها در هر شرایطی برای خدمت حاضر و آماده خواهد بود.

3. ایگل LTAV

ایگل LTAV جزو جذاب ترین ماشین های زرهی سبک

ایگل 6×6 ساخته شرکت «مواگ» (Mowag) خودرو نظامی سبک مقرون به صرفه‌تر با سطح تحرک بیشتری نسبت به ساخته‌های قبل از خود محسوب می‌شود. فضای داخلی جوشکاری شده به‌صورت الکتریکی با ساختار فولاد زرهی رده‌بالا مسئولیت حفاظت از این خودرو را بر عهده دارد. بدنه Eagle جهت افزایش دوام در برابر حملات بالستیک، مین‌ها و دستگاه‌های انفجاری ابداعی، از پوشش ماژولار فولادی/کامپوزیت و کیت‌های حفاظت از مین بهره‌مند شده است.

ایگل LTAV جزو بهترین خودروهای نظامی سبک

ایگل LTAV برای تهاجم از یک سیستم سلاح قابل کنترل از راه دور با یک سلاح 50 میلی‌متری و نارنجک‌انداز استفاده می‌کند. وزن ناخالص 10 تن، حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و شعاع حرکتی حدود 725 کیلومتری سایر قابلیت‌های مهم آن بر شمرده می‌شوند. ایگل در پیکربندی 6×6 هم در دسترس قرار دارد و به‌عنوان نفربر زرهی، آمبولانس، پلیس نظامی، خودرو شناسایی، خودرو مختص به حمل و نقل و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. کادیلاک گیج کماندو

کادیلاک گیج کماندو جزو جذاب ترین ماشین های زرهی

ساخت خودرو نظامی کادیلاک گیج کماندو به اوایل دوره جنگ سرد بر می‌گردد و پروژه آن در قالب یک سرمایه‌گذاری خصوصی در اوایل دهه 60 میلادی کلید خورد. این ساخته آمریکایی را می‌توان به‌عنوان نفربر زرهی، خودرو شناسایی یا حامل اسلحه به‌کار گرفت. نسخه‌های ابتدایی گیج کماندو در جنگ ویتنام حضور پیدا کردند و تعداد زیادی از آن به کشورهای متحد با ایالات متحده آمریکا تا اوایل دهه 90 میلادی فروخته شد. این ماشین نظامی بستر ساخت خودرو مدرن ASV-150 یا M1117 گاردین تلقی می‌شود.

کادیلاک گیج کماندو جزو جذاب ترین ماشین های زرهی

کادیلاک Gage Commando به‌وسیله یک پیشرانه دیزل یا بنزینی، توانایی تولید قدرت 200 اسب بخار و دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را دارد. نسخه‌های V-100 آن از آنجا که وزنشان فراتر از مولفه‌های طراحی برای اجزای مورد استفاده می‌رفت، چندان قابل اتکا نبودند. در نسخه‌های بعدی به دوام خودرو به میزان چشمگیری اضافه شد و با ارتقای پیشرانه‌ها سرعت و شعاع حرکتی هم افزایش پیدا کرد.

1. کوبرا LAV

کوبرا LAV جزو جذاب ترین ماشین های زرهی سبک

کوبرا LAV را که یکی از بهترین خودروهای نظامی سبک حال حاضر به‌حساب می‌آید، شرکت ترکیه‌ای «اوتوکار» (Otokar) ساخته است. در طراحی کوبرا اجزای مکانیکی HMMWV یا هاموی از شرکت آمریکایی «ای ام جنرال» (AM General) به‌کار گرفته شده است. ارتش ترکیه در سال 1997 پنج دستگاه کوبرا دریافت کرد و در مقطع کنونی هم آن‌ها را به‌خدمت می‌گیرد. همچنین سه دستگاه از این خودرو سبک نظامی به مالدیو تحویل داده شد و برخی از گزارش‌ها از صادرات آن به بحرین، نیجریه، پاکستان و… حکایت دارند.

کوبرا LAV جزو جذاب ترین ماشین های زرهی سبک

خودرو نظامی Cobra با فشردگی خود، قابل حمل با هواپیما، هلیکوپتر، کامیون یا قطار جهت به‌کار گیری فوری است. بدنه این ماشین را فولاد تماماً جوشکاری شده تشکیل می‌دهد و از طریق درهای عقب و کناری کاملاً بازشونده آن، نیروها می‌توانند در موقعیت‌های ضروری سریعاً از خودرو خارج شوند. از جمله امکانات دیگر کوبرا باید به دریچه‌های سقف و سیستم قفل سه نقطه‌ای با آزادسازی سریع اشاره کرد.