۸ وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه که در سال ۲۰۱۶ خواهیم دید

حتما از خود می‌پرسید آینده‌ی خودروها و وسایل نقلیه‌ی تک سرنشین به کجا خواهد رفت؟ آیا در سال ۲۰۱۶ وسیله‌ی نقلیه ای که در عین کاربردی بودن، به محیط زیست آسیبی نرساند خواهیم دید؟ اگر سوال شما اینگونه است، در ادامه با ما همراه باشید تا ۸ نمونه از این وسایل نقلیه را به شما معرفی کنیم.

ادامه‌ی کوچک‌سازی قطعات الکترونیکی، پیشرفت در تکنولوژی ساخت مواد اولیه، تاکید بر جلوگیری از آلودن محیط زیست، ابداع روش‌هایی مناسب برای حمل و نقل، و ایده های جدید اندیشمندان باعث شده تا طراحی خودروهای جالب و بی پروایی را در ۱۲ ماه گذشته مشاهده کنیم. بعضی از این طراحی‌ها عملی‌تر و کاربردی‌تر به نظر می‌رسند، اما از تریکاپترهای شخصی (دوچرخه ای که قابلیت پرواز دارد) گرفته تا موتور سیکلت‌های جاه طلبانه ای که ساخته شده اند، به ما نشان می‌دهد که در آینده چطور می‌توان از نقطه‌ی A به B سفر نمود. همانطور که می‌دانید سال جدید میلادی شروع شده و صحبت‌های زیادی در مورد اینکه چه تکنولوژی‌هایی را می‌توان در امسال مشاهده کرد در فضای مجازی زده شده است. ما نیز قصد داریم به شما نشان دهیم که چه وسایل نقلیه ای احتمالا آینده‌ی حمل و نقل شهری را رقم خواهند زد.

پد نورد برقی WalkCar

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۱یک پد آلمینیومی را فرض کنید که هم اندازه با لپ تاپ شماست و به راحتی در کیف شما جای می‌گیرد. حال نیاز به پیاده روی در یک مسافت طولانی را دارید و یا پاهایتان خسته شده و نمی‌توانید دیگر قدمی بردارید، بهترین راه حل این است که زیپ کیفتان را باز کرده و WalkCar را بیرون آورید و به کمک این وسیله‌ی نقلیه مسافت مورد نظر را طی کنید. این دستگاه می‌تواند تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد، شاید از سرعت پیاده روی انسان بالاتر نباشد، اما به کمک یک باتری درون ساختی، جایگاه کوچکی که بتوانید بر روی آن قرار بگیرید و ۴ چرخ کوچک، این وسیله‌ی نقلیه که توسط شرکت ژاپنی Cocoa Motors ساخته شده می‌تواند شما را به راحتی از هر نقطه ای به نقطه‌ی دیگر جا به جا کند.

سبک‌ترین اسکیت بورد الکتریکی جهان

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۲

اسکیت بورد‌های الکتریکی ضخیم و پرسرعت در سال ۲۰۱۵ عرضه شدند. در حالی که کارخانه های سازنده بر روی نقاط مختلفی دقت کرده بودند. حال می‌خواست قدرت اسکیت بورد باشد، توانی مانوری که دارد و یا طول مسافتی که طی می‌کند، یکی از مهمترین نکاتی که وجود داشت وزن آن بود. هنوز مدل برقی اسکیت بورد که مانند مدل‌های معمولی سبک باشد ساخته نشده و شاید هم ساخت چنین وسیله ای در حال حاضر غیر ممکن باشد، اما Stary می‌تواند نزدیک‌ترین مدل اسکیت بورد الکتریکی به مدل‌های معمولی باشد. این وسیله تنها ۳.۹ کیلوگرم وزن دارد. می‌تواند با ۱۶ کیلومتر مسافت را در هر بار شارژ کامل طی کرده و به سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

اسکوتر هوشمند با قابلیت تعویض باتری Gogoro

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۳

این اسکوتر زیبا دارای ۳۰ سنسور بوده و همچنین  یک اپلیکیشن برای موبایل نیز دارد که به وسیله‌ی آن کاربران می‌توانند بعضی موارد را مانند کنترل دریچه‌ی گاز و ترمز احیا کننده را شخصی سازی کنند. اسکوتر هوشمند برقی Gogoro خود به تنهایی جالب و زیباست، اما بعضی ایرادات را می‌توان به آن گرفت برای مثال این اسکوتر نمی‌تواند از طریق پریز برق شارژ شود و نیاز دارد تا به کیوسک‌های تعویض باتری در شهر برده شده و باتری‌های خالی آن را با باتری شارژ شده تعویض کرد. در مراسم CES که سال گذشته برگزار شد، این اسکوتر معرفی گشت و کار خود را ابتدا در تایوان شروع کرد و سپس به اروپا رسید. باید دید که می‌توان Gogoro را در بازار جهانی مشاهده کرد یا خیر.

اسکوتر تاشو الکتریکی INU

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۴یک نمونه‌ی دیگر از اسکوتر الکتریکی که INU نام دارد و می‌توان به وسیله‌ی گوشی هوشمند آن را کنترل کرده و همچنین سیستم تاشو‌ی خودکار دارد. این سیستم تاشوی خودکار می‌تواند اسکوتر را در ۴.۵ ثانیه تا نموده و طراحی جالبی که اسکوتر دارد به مصرف کننده اجازه می‌دهد تا اسکوتر را مانند یک کیف گلف جا به جا کند. این اسکوتر نسبت به رقبای خود برتری بیشتری داشته و با شارژ کامل می‌تواند ۴۰ کیلومتر مسافت را طی نماید. همچنین سرعت آن به ۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. طراحی زیبا و آسانی کار با این اسکوتر باعث شده تا INU به یک اسکوتر کارآمد تبدیل شود.

کوله پشتی که می‌تواند تبدیل به یک قایق شود

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۵

همیشه یکی از مشکلاتی که بیرون بردن وسایلی مانند قابق و دیگر وسایل مشابه داشتند، حمل و نقل آن‌ها بوده و طراحی که داشتند باعث می‌شد که فقط در یک جا کارآمد باشند آن هم در جایی که آب وجود دارد. حال کوله پشتی به نام Klepper Backyak طراحی شده که می‌تواند بر دوش خود آن را جا به جا نموده و در مواقع لازم آن را به یک قایق بادبانی، قایق پارویی، سورتمه و یا یک شناور تبدیل نمود.

موتور سیکلتی که می‌تواند بر روی آب نیز سواری دهد

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۶

به نظر شما ترکیب یک موتور سیکلت ۵۵ اسب بخاری با یک جت اسکی کوچک چه خواهد بود؟ باید بگویم که وسیله ای به نام Biski که یک دنیا تفریح را برای شما به ارمغان خواهد آورد. بیسکی (Biski) یک وسیله‌ی نقلیه است که توسط الن گیبز (Alan Gibbs) طراح خلاق که در زمینه‌ی طراحی وسایله نقلیه مانند بیسکی تجربیات زیادی دارد ساخته شده و می‌تواند به سرعت ۱۲۹ کیلومتر بر ساعت در خشکی برسد و وقتی به سواحل رسیدید در عرض ۵ ثانیه به جت اسکی تبدیل شده و در آب‌ با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت جلو برود.

جت پکی که دیگر می‌توان آن را خرید و پرواز کرد

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۷

جت پک JB-9 توسط فردی به نام دیوید میمن (David Mayman) ساخته شده است. این وسیله می‌تواند با سوزاندن ۳.۸ لیتر (معادل یک گالون) سوخت در هر دقیقه به مدت ۱۰ دقیقه شما را به پرواز درآورد. آقای میمن گفته که پیشنهادات چند میلیون دلاری برای جت پک خود داشته و می‌تواند شروع به فروش مدل‌های تنظیم شده بکند. او همچنین گفته که به شدت نسبت به خلبانان هیجان زده احساس مسئولیت می‌کند و به فکر این است که جت پکی که ساخته، این خلبانان را تا کجا خواهد برد.

میمن ماه گذشته در مصاحبه ای گفته:

می‌خواهم حسی داشته باشم که ما زیرساختی برای آموزش داریم و به خلبانان آموزش‌های لازم داده خواهد شد. ما می‌توانیم جت پک را در جعبه قرار داده و به آن‌ها ارسال کنیم، اما امکان بروز حادثه زیاد است. مخصوصا با دستگاهی که می‌تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ارتفای ۱.۵ متری شما را به پرواز در خواهد آورد. ولی ما در حال کار بر روی آن هستیم تا حادثه ای رخ ندهد و همه چیز تحت کنترل باشد.

بنابراین انتظارات همچنان ادامه دارد، اما چیزی که مشخص است به زودی شاهد این جت پک‌ها خواهیم بود.

دوچرخه ای که پرواز می‌کند

وسیله‌ی نقلیه مبتکرانه در سال ۲۰۱۶ ۸مانند سازنده‌ی JB-9، یک تیم محارستانی به آسمان نگاه می‌کند تا یک حالت جدیدی از حمل و نقل را بسازد. دستگاه آن‌ها تریکاپتر Flike نام دارد و طوری طراحی شده تا بتواند بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به شما اجازه‌ی پرواز به صورت شناور را بدهد و یا بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پرواز کروز داشته باشید. در ماه می گذشته این تیم توانست تستی را انجام دهد که به موفقیت نیز منجر شد. در این تست، Flike توانست پرواز شناور خوبی داشته و در کنار انجام مانور‌های مختلف، وزش باد را نیز مهار کند. با اینکه یک نمونه‌ی تجاری از Flike در حال حاضر کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما تیم سازنده پس از کسب موفقیت‌هایی که داشته در حال کار بر روی یک نمونه‌ی آزمایشی دیگر است تا بتواند آن را برای مدل تبلیغاتی آماده کند.

به کجا خواهیم رفت؟

خب تا اینجا شما به ۸ وسیله‌ی نقلیه نگاه کرد و در مورد آن‌ها اطلاعاتی را کسب نمودید. به نظر می‌رسد که پیشرفت‌های زیادی نسبت به سال‌های اخیر در صنعت حمل و نقل رخ داده است. بعضی از این وسایل در حال حاضر فروخته می‌شوند، بعضی‌ها هم احتمالا در آینده فروخته خواهند شد و بعضی دیگر نیز امکان دارد در مرحله‌ی تست باقی مانده و به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. اما در کل چیزی که مشاهده کردیم تصویری از قاب بزرگتری‌ست که آینده‌ی حمل و نقل ما را خواهد ساخت. حمل و نقل در سال ۲۰۱۶ به چه صورت خواهد بود؟ آیا یک هاوربورد مقرون به صرفه و کاربردی خواهیم دید؟ یا یک هایپرلوپی کارآمد؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید، کدام یک از وسایل نقلیه‌ی بالا را می‌پسندید و به نظر شما حمل و نقل در آینده به چه صورت خواهد بود؟

منبع: Gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*